OBECNÁ DIDAKTIKA – 2.10.2008 DIDAKTIKA JAKO VĚDA, JEJÍ PŘEDMĚT, VÝVOJ DIDAKTIKY, ŠKOLNÍ DIDAKTIKA JAKO SUBSYSTÉM OBECNÉ DIDAKTIKY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Advertisements

Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Pedagogika volného času (VČ)
Celoživotní vzdělávání a projektová metoda vyuČování
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Taktická příprava Michal Lehnert.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Struktura výuky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
DIDAKTIKA EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
PROCES UČENÍ Z ANTROPOLOGICKÉHO HLEDISKA
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Pedagogická komunikace
Úvod do psychologie
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_14.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Pedagogické disciplíny
Úvod do ekonomiky školství, vzdělávání a trh práce
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
4. Pedagogika sportu v systému věd
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Kurikulum: obsah školní edukace
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Komunikace učitele se žáky
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
Studijní obory Speciální edukace bezpečnostních složek Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

OBECNÁ DIDAKTIKA – 2.10.2008 DIDAKTIKA JAKO VĚDA, JEJÍ PŘEDMĚT, VÝVOJ DIDAKTIKY, ŠKOLNÍ DIDAKTIKA JAKO SUBSYSTÉM OBECNÉ DIDAKTIKY.

Proč je znalost obecné didaktiky potřebná? Je totiž zdrojem návodů jak a proč a co dělat ve vyučovacím procesu. Didaktika – řeckého původu, „didaskein“ znamená učit, vyučovat, poučovat, jasně vykládat, dokazovat.

kdo jako první užil termín didaktika? Termín užit v 17.století, v té době snahy o encyklopedické vzdělávání, což ukazovalo, že zvládnout veškeré tehdejší vědění bude obtížené, slovo didaktický prvně užil W. Ratke – jako cesta k učení.

J. A. KOMENSKÝ Význam slova didaktika vykládal J.A. Komenský jako umění vyučovat – dílo Didaktika velká – chápe v něm didaktiku jako všeobecné umění, jak naučit všechny všemu.Pojímá didaktiku velmi široce a do pojmu taky zahrnuje obecné otázky cíle a úkolů výchovy, otázky obsahu vzdělání, mravní, náboženské a tělesné výchovy, vyučovací zásady i vyučovací metody, teorii školy i organizaci školské soustavy – dnes jde vlastně o veškerou nauku o výchově, která dnes tvoří předmět pedagogika.

I. pol. 19. století. Didaktika se samostatně vyčleňuje jako část zaměřená na otázky teorie vyučování (J.J. Pestalozzi, F.W. A. Diesterweg, J.F. Herbart). J. F. Herbart - zavedl pojem výchovné vyučování – zdůrazňuje rovněž výchovné činitele ve vyučování, u nás G. A. Lindner a O. Chlup.

Didaktiku jako teorii vzdělání chápal O Didaktiku jako teorii vzdělání chápal O. Willmann – také představitelé duchovědné pedagogiky: H. Nohl, E. Weniger – definice didaktiky jako obecné teorie vzdělání, soustřeďuje se pozornost na obsahovou stránku. Didaktiku jako teorii učení a vyučování chápou P. Hermann a W. Schultz

v reformním ped. hnutí ve 20.století se tento termín neobjevuje – např. daltonský plán, projektové vyučování - sice rozvíjely aspekty učení a vyučování, ale nezabývaly se teoretickými analýzami předmětu, funkcí a systémem pedagogiky.

(Skalková, 2007) „Obecnou didaktiku vymezujeme jako teorii vzdělávání a vyučování. Zabývá se problematikou obsahů, které se jakožto výsledky společensko-historické zkušenosti lidstva stávají v procesu vyučováním individuálním majetkem žáků. Zabývá se zároveň procesem, který charakterizuje činnost učitele a žáka a v němž si žáci tento obsah osvojují, tedy vyučováním a učením“

STOUPÁ VÝZNAM VZDĚLÁVÁNÍ V SOUČASNÉ DOBĚ STOUPÁ VÝZNAM VZDĚLÁVÁNÍ V SOUČASNÉ DOBĚ? DOCHÁZÍ KE VZDĚLÁNÍ JEN VE ŠKOLE? Dle rostoucího vědeckého a technického rozvoje poznání už není vzdělání jen otázkou pro školní docházku, ale je to společenský problém, procesy učení a vyučování mají různé formy: prostřednictvím sdělovacích prostředků, rozličných kurzů, rekvalifikačního vzdělávání mládeže i dospělých, distanční studium na vysoké škole.

Lze didaktiku oddělovat od pedagogiky? nelze – uplatňuje vztahy k obecné pedagogice, dějinám pedagogiky, speciální pedagogice, sociologii výchovy a vzdělávání a především teorie výchovy, ale taky se vztahuje k dalším vědním disciplínám: jako je kognitivní psychologie, klinická psychologie, také ale využívá poznatků z biologie -například výsledky výzkumu stavby a funkce mozku, využívá se i technických oborů jako je teorie komunikačních systémů, výpočetní technika apod.

VZTAH DIDAKTIKY A OBOROVÝCH DIDAKTIK TZV. METODIK opět vzájemný vztah – didaktika poskytuje jednotlivých oborovým didaktikám teoretický základ a oborové didaktiky jsou prameny pro didaktické výzkumy.

Školní didaktika (Kalhous, Osbt, 1998) - tvoří subsystém obecné didaktiky, chápeme ji jako vědu, které po teoretické i praktické stránce studuje procesy vzdělávání v rámci školských institucí.

Co je předmětem školní pedagogiky ? (Kalhous, Obst, 1998) - výuka, kterou definujeme jako organizovaný proces v určitém prostoru a čase v rámci školských institucí, se systematicky vymezeným učivem a ve vzájemné interakci učitele a žáka (žáků), směřující k dosažení stanovených výukových cílů.

rovná se vyučování (činnost učitele) + učení (činnosti žáků). CO JE TO VÝUKA? rovná se vyučování (činnost učitele) + učení (činnosti žáků).

Jak chápe školní didaktika osobnost žáka? celostně: tj. záměrně postihuje jeho rozvoj nejen v oblasti kognitivní (rozvoj schopností a dovedností), ale také v oblasti afektivní (formování postojů, volního jednání, citů, ovlivňování sklonů a zájmů, charakterových rysů osobnosti apod. a v psychomotorické, tj. vytváření pohybových dovedností, rozvoj motorických schopností za účasti ostatních psychických procesů (jedná se o jazykové dovednosti, o pracovní a sportovní činnosti apod.) – (Kalhous, Obst, 1998).

Vědomost: chápeme ji jako soustavu představ a pojmů, teorií a komplexních poznatkových struktur, které si jedinec osvojil na základě vzdělávání (Průcha, Walterová, Mareš, 1995).

Dovednost: způsobilost člověka k provádění určité činnosti (Průcha, Walterová, Mareš, 1995).

Vzdělávání (edukace): proces, ve kterém jedinec na základě vnějších podnětů a osobního cítění získává vědomosti a dovednosti, osvojuje si určité postoje, hodnoty, normy z oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické.

Vzdělání: vybavenost jedince vědomostmi a dovednostmi, postoji a hodnotami a normami z oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické.

Dvě koncepce vzdělávání J. A. Komenský a J. Dewey 

J. A. KOMENSKÝ 1632 – Didaktika česká – předmět sám vymezil jako umění o umění aneb o umělém vyučování mládeže v uměních, jazyku, a moudrosti a to jako by hrou. DRAMATIZACE učiva – kdy učivo zjednodušil na podstatné vztahy a přitom zachoval osobní zážitek – Komenský byl ovlivněn encyklopedismem – úsilím pochopit vše, co člověk potřebuje vědět, všechny poznatky – pansofii, a taky, jak to žákovi předat – pampedii. Metodicky vychází Komenský z předpokladu, že z poznání zásad, jimiž se řídí svět, lze vyvodit zásady, kterými se má řídit škola a vzdělávání

J. Dewey vzdělávání vybudoval na dvou idejích velmi blízkých Američanům – na ideji vědy a demokracie. Ideu viděl nabývání zkušeností z praktické činnosti a v aktivním experimentováním. Hovořil o teorii zkušenosti - činnost podle Deweye nevzniká na základě jakékoliv zkušenosti, ale jen té, když konáme něco nového, a přece dostatečně spojeného s tím, co už umíme. Didaktika pragmatická – při formování člověka hraje velkou roli především jeho záměrná interakce se společenským prostředím .

Jaké jsou požadavky na současné absolventy ZŠ a SŠ?

 uplatňuje se teorie kognitivně psychologická ve vztahu k organizaci a realizaci výuky - mluví se často o konstruktivistické teorii – cílem není předání a osvojování poznatků, ale jejich objevování a konstruování samotnými žáky na základě jejich dosavadních zkušeností a dovedností. Klade se důraz na žákovu aktivní tvůrčí činnost, na jeho zájem, na změnu vztahu mezi učitelem a žákem  apod.