INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: 20. 07.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Advertisements

Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
STÁTNÍ ROZPOČET Autor: Ing. Vladimír Havlík
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 3. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Inflace Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
NEZAMĚSTNANOST – 3. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Makroekonomické ukazatele
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_18 NázevInflace Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekFinanční gramotnost.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
PLATEBNÍ BILANCE – 5. ukazatel úrovně ekonomiky
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VNĚJŠÍ MĚNOVÁ POLITIKA – 4. nástroj hospodářské politiky – 2. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
16. září 2013VY_32_INOVACE_100213_Inflace_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 4. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Inflace Ing.Vojtěch Jindra
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblast Peníze,
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Transkript prezentace:

INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová slova: Klíčová slova: inflace, deflace, vlivy inflace, příčiny inflace, dělení inflace, míra inflace. Anotace: Anotace: prezentace je určena na získání základních znalostí o jednom z ukazatelů úrovně ekonomiky – inflaci. Ve zpracovaném materiálu jsou také cvičení k procvičení. Způsob využití: Způsob využití: určeno pro výklad a procvičení tématu inflace. Číslo šablony Číslo šablony: VY_32_INOVACE_EKO_46

INFLACE 4. ukazatel úrovně ekonomiky Inflace -Inflace - definice: všeobecný růst cen zboží a služeb v ekonomice v určitém časovém období. Př. Každý měsíc nakupujeme stejný nákup – stejné druhy zboží a stejné množství. Cena nákupu však roste. Deflace -Opakem je Deflace - všeobecný pokles cen zboží a služeb v ekonomice v určitém časovém období. Jde často o krátkodobý stav, kdy centrální banka či stát svými opatřeními silně zabrzdily inflaci.

INFLACE 4. ukazatel úrovně ekonomiky VLIVY INFLACE NA EKONOMIKU 1.Klesá kupní síla penězdané země 1.Klesá kupní síla peněz dané země, tzn. koupíme si za stejné množství peněz méně zboží. 2.Inflace postihuje skupiny se stálými příjmy Např. důchodce, státní zaměstnance. Výše jejich příjmů se nemění, ale jejich reálná hodnota (co si za ně můžeme koupit) klesá. valorizaci příjmůPokud míra inflace dosáhne určité hodnoty, tak stát přistoupí k valorizaci příjmů = navýší příjmy. Např. valorizace starobních důchodů, sociálních dávek.

INFLACE 4. ukazatel úrovně ekonomiky 3.Inflace znehodnocuje vklady a úvěry Vklady –Vklady – např. inflace 7 %, úrok z termínovaného vkladu 3 %, tak hodnota vkladu reálně poklesne o 4 %. Úvěry –Úvěry – nahrává to dlužníkům, kteří tak vracejí menší částky. Banky mají negativní důsledky inflace ošetřeny ve smlouvách.

INFLACE 4. ukazatel úrovně ekonomiky PŘÍČINY INFLACE 1.Inflace tažená nabídkou a)Zvyšují se ceny výrobních faktorů – elektřiny, pohonných hmot atd. a)Dominantní výrobci na trhu zvyšují ceny, aniž by to odpovídalo zvýšení užitné hodnoty (kvality) statků a služeb.

INFLACE 4. ukazatel úrovně ekonomiky 2.Inflace tažená poptávkou – 2.Inflace tažená poptávkou – v ekonomice je nadměrné množství peněz. Poptávka má více peněz. Nabídka reaguje a zvyšuje ceny. a)Nadměrné státní výdaje – přídavky; dávky; podpora v nezaměstnanosti atd. b)Rychlejší růst mezd než je produktivita práce c)Nadměrné poskytování úvěrování – nejčastější důvod.

INFLACE 4. ukazatel úrovně ekonomiky DĚLENÍ INFLACE 1.MÍRNÁ Je jednociferná, tedy 0 – 9 %. Lidé věří penězům, ekonomika funguje. 2.PÁDIVÁ Je dvojciferná, tedy 10 – 99 %. Lidé přestávají věřit penězům. Preferují cizí měnu, investují do zlata, nemovitostí, stříbra, uměleckých děl atd.

INFLACE 4. ukazatel úrovně ekonomiky 3.HYPERINFLACE Je trojciferná, tedy 100 a více procent. Peníze přestávají plnit svoji funkci. Lidé preferují naturální směnu. Ekonomický systém se rozpadá a zavládá chaos, anarchie.

INFLACE 4. ukazatel úrovně ekonomiky MÍRA INFLACE – VZOREC VÝPOČTU Míra inflace může být vypočtena např. pomocí indexů spotřebitelských cen. Vzorec výpočtu: Míra inflace Míra inflace = (ISCt - ISCt-1 / ISCt-1) x 100 = % ISCt = index spotřebitelských cen běžného (současného) roku ISCt-1 = index spotřebitelských cen předešlého roku

INFLACE 4. ukazatel úrovně ekonomiky CVIČENÍ O jaký druh inflace se jedná? 1.Lidé věří penězům, ekonomika funguje. a)hyperinflaceb) mírnác) pádivá 2.Lidé preferují naturální směnu. a)hyperinflaceb) mírnác) pádivá 3.Lidé preferují cizí měnu. a)hyperinflaceb) mírnác) pádivá 4.Vyberte vysvětlení, které je vhodné pro pojem valorizace: a)Jsou navýšeny příjmy skupinám se stálými příjmy. b)Inflace běžného roku je větší než roku předešlého. c)Znehodnocení vkladů.

INFLACE 4. ukazatel úrovně ekonomiky CVIČENÍ 1.Vyberte z diagramu části vzorce pro výpočet „Míry inflace“ a vzorec napište: Index spotřebitelských cen běžného roku Valorizace běžného roku x 100 = % Index spotřebitelských cen současného roku Index spotřebitelských cen minulého roku

Zpracoval: Ing. Vladimír Havlík Bibliografie: ŠVARCOVÁ,J. a kol.Ekonomie-stručný přehled,2011/2012. Zlín, CEED ISBN