Problémy demokratického vládnutí Volby, volební systémy, političtí outsideři.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metrické vlastnosti.  Odchylka dvou r ů znob ěž ných p ř ímek je velikost ka ž dého z ostrých nebo pravých úhl ů, které p ř ímky spolu svírají. • (R.
Advertisements

Úvod Tuning obrázky LOGAN AT Č lánek o tuningu BMW O Motorech Co pat ř í k tuningu Odkazy.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
ČLOVĚK JAKO OBČAN STÁTU
 Stát je institucí, která má moc vládnout, soudit a vytvá ř et zákony spole č nosti. Stát je vymezen Státní moc (výkonnou, zákonodárnou a soudní Stálým.
 Co d ě láme  Jak jsme pokro č ili  Selek č ní metody  K ř í ž ení  Problémy, na které jsme narazili  O co se pokusíme nyní  Co d ě láme  Jak.
Systémy politických stran
Současné formy demokracie ve světě
Pica pica Straka obecná.
Ž ivot je škola Dostal jsi t ě lo. M ůž eš je mít rád nebo nenávid ě t, ale je tvou jedinou jistotou, ž e je budeš mít a ž do konce ž ivota.
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
Československo I
Předmět: Občanská nauka Ročník: 2. Téma: Člověk a právo
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
+ REPORT Z VÝZKUMU A ANALÝZY POT Ř EB LLP-2012-LV-KA4-KA4MP.
DEMOKRACIE Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
1 Neziskové organizace a rozvoj m ě st. Města a jejich vývoj 2 80% urbanizace ve vysp ě lých zemích Tém ěř 50% urbanizace v rozvojových zemích s rychlou.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Moc zákonodárná Pavel Šuranský. Přáli byste si v naší zemi něco změnit? Jakým způsobem by to bylo možné?
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
KVALITA DEMOKRATICKÝCH INSTITUCÍ Problémy demokratického vládnutí.
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
Politický systém Rakouska
Evropské politické strany - zárodek politické Evropy? Pavel Šaradín Praha,
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
PhDr. Pavel Be ň o Tel nebo
Ž áci poprvé zasedli do zdejších školních lavic 1. zá ř í Naše škola má vytvo ř ený školní vzd ě lávací program s názvem Aktivita, tvo ř ivost,
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
POLITICKÉ REŽIMY – FORMY VLÁDY. Politický režim Politický režim je normativní subsystém politického systému Základem jsou politické normy  NORMY jsou:
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
ZÁSAHY STÁTU DO EKONOMIKY Nikola Krásná C2B. stát svými regulacemi zasahuje do chování ekonomiky a role tr ž ního systému je omezená ▶ smíšená ekonominka.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1702_POJIŠTĚNÍ Téma: Pojem F. G._ Pojištění Číslo projektu:
Zpracoval Ing. Jan Weiser Dispoziční řešení prodejen.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
Volební systémy Jan Šmíd.
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Volební právo Peter Spáč
Státověda.
Matouš Bořkovec, ZŠ Mikoláše Alše
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Politická geografie Volební systém ČR
Společenská odpovědnost ve školství
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
Vývoj liberální demokracie a úskalí korupce
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Manažer ve firmě. Manažer ve firmě Osobnost manažera Vrozené vlastnosti Získané dovednosti Temperament Inteligence Potřeba řídit činnost jiných lidí.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
5. Veřejná politika jako struktura a proces
POLITICKÝ PLURALISMUS
POLITICKÝ PLURALISMUS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Problémy demokratického vládnutí Volby, volební systémy, političtí outsideři

Volební systémy V nov ě se demokratizujících státech bývá volební systém jedním z úst ř edních témat demokratické tranzice Giovanni Sartori – volební systém je hlavní „manipulativní nástroj politiky“ Volební systém se dotýká: Reprezentativnosti nového politického systému Vztahu mezi voli č i a kandidáty Podoby stranického systému

Volební systémy REPREZENTATIVNOST x EFEKTIVITA REPREZENTATIVNOST se promítá se do složení legislativního t ě lesa – podporují ji propor č ní volební systémy, obvykle je ale nutné sestavovat koali č ní vlády Úskalí: složitá jednání o sestavení vlády, pomalost vládní akce EFEKTIVITA je chápána jako schopnost vládnout, resp. schopnost sestavit akceschopnou vládu. Podporují ji v ě tšinové systémy - nižší po č et relevantních stran, možnost sestavení jednobarevné v ě tšinové vlády Úskalí: podstatná č ást spole č nosti z ů stává podreprezentována, hrozba konfliktu v rozd ě lených spole č nostech

Volební systémy Dopad volebního systému na stranický systém: Duvergerovy zákony Prostý v ě tšinový systém (vít ě z bere vše) vede k dvou stranickému systému Propor č ní systémy a absolutní v ě tšinový systém vedou k vícestranickému systému Sartoriho zákony Prostý v ě tšinový systém (vít ě z bere vše) Vede k dvoustranickému systému, ale pouze tam, kde existuje strukturovaný (institucionalizovaný) stranický systém a volební podpora je rozprost ř ena mezi voli č i Dvoustranický systém se nem ů že rozvinout tam, kde je spole č nost rozd ě lená (etnicky, nábožensky, jazykov ě ) Úskalí použití prostého v ě tšinového systému v rozd ě lené spole č nosti onebezpe č í dominance jedné skupiny nad druhou (hrozba konfliktu, radikalizace) oPokud strany nejsou institucionalizované, podporuje personalizaci politiky (volba osobností, nedochází k formování silných stran, dopad na politický proces - obtížné formovat koalice, jednání v parlamentním t ě lese jsou složitá, což ve finále m ů že oslabovat legislativu v ůč i exekutiv ě )

Volební systémy Absolutní v ě tšinový systém Pozitiva: není zvolen kandidát, který by byl pro v ě tšinu voli čů nep ř ijatelný, podpora spolupráce politických stran (p ř edvolební), více stran, ale tendence k formování stranických blok ů, penalizace antisystémových stran (nejsou schopny spolupráce) Negativa: v nov ě demokratizujících panují obavy, že druhé kolo voleb m ů že vyvolávat nap ě tí a vést k násilnostem mezi stoupenci soupe řů

Volební systémy Propor č ní systémy: Vedou k vícestranickému formátu, v zemích s institucionalizovaným stranickým systémem m ů že být po č et stran omezen hranicemi pro vstup do legislativního t ě lesa a velikostí volebních obvod ů Pozitiva: reprezentace (podstatné pro rozd ě lené spole č nosti), nutnost spolupráce (podpora kultury kompromisu a konsenzu) Negativa: možná nestabilita vlád (existence koalice závisí na libov ů li stran, které ji tvo ř í), mohou být reprezentovány i antisystémové a extremistické strany

Volební systémy Smíšené volební systémy – n ě které zavedly v pr ů b ě hu demokratiza č ního procesu (Mexiko, Bolivie, Ma ď arsko) Dopad: mají mén ě propor č ní efekt než všechny propor č ní systémy. D ů vody zavedení: V zemích, kde p ř edtím fungoval propor č ní systém s uzav ř eným kandidátními listinami, je zavedení v ě tšinového prvku odv ů d ň ováno snahou o posílení odpov ě dnosti politických stran s cílem udržet d ů v ě ryhodnost mezi voli č i V zemích, kde fungoval prostý v ě tšinový systém, je zavedení propor č ních prvk ů od ů vod ň ováno úsilím o zvýšení reprezentativnosti politického systému.

Volební systémy Dopady volebních systém ů na stranický se formovaly na studiu vysp ě lých zemí, tyto záv ě ry nemusí pln ě platit v p ř ípad ě demokratizujících zemích. Vliv dalších prom ě nných: Stranický systém – institucionalizovaný/neinstitucionalizovaný, Politický systém – zejména u prezidentských systém ů vliv volebních cykl ů Pokud prezidentské a parlamentní volby probíhají zárove ň, dochází obvykle ke snížení po č tu stran a posílení prezidentovy strany Pokud se parlamentní volby konají v polovin ě funk č ního období prezidenta, obvykle vít ě zí opozi č ní strany – obtížn ě jší vládnutí, hrozba rozd ě lené vlády

Volební systémy charakter spole č nosti – zda je homogenizovaná nebo rozd ě lená Otázka, jaký ú č el má volební systém plnit ve vztahu ke spole č nosti: Má promítnout rozd ě lení spole č nosti do legislativního t ě lesa – menšiny mají být reprezentovány v legislativním t ě lese (propor č ní systém, vyhrazená místa pro menšiny v parlamentu) Má agregovat jednotlivé spole č enské skupiny Nap ř. zavedení podmínky, že kandidát musí vyhrát nejen v ě tšinu, ale i n ě kolik volebních obvod ů (dopl ň kové hlasování u prezidentských voleb – nap ř. Srí Lanka) Má blokovat ty strany, které reprezentují socio-kulturní odlišnost (zákaz etnických stran – n ě kolik afrických stát ů zakázalo formování etnických stran, aby zabránilo etnickému konfliktu – nap ř. Senegal)

Volby Volební proces v demokratizujících se státech - do jaké míry jsou volby svobodné a spravedlivé? Volební podvody jsou obtížn ě jší, protože volby jsou pod drobnohledem médií. U mnohých voleb jsou p ř ítomní mezinárodní pozorovatelé. Je obtížn ě jší provést tradi č ní volební podvod. Navíc zavedeny mechanismy bránící podvod ů m (nap ř. ozna č ování voli čů po odvolení, vydávání speciálních volebních pr ů kaz ů ) Manipulace s volbami je mén ě zjevná. Spo č ívá nap ř. v nerovnosti ú č astnících se subjekt ů (nap ř. omezený prostor v médiích, omezené zdroje financování – politické strany jsou p ř itom závislé p ř edevším na státních zdrojích, potíže s registrací ú č astnících se subjekt ů ) Další formou manipulace je nap ř. uplácení voli čů (kupování hlas ů – sociální programy). V mnoha rozvojových zemích dochází k problém ů m se samotným uplatn ě ním volebního práva. Nap ř. je zde nedostate č ná infrastruktura, ob č ané se jen obtížn ě dostávají do volebních místností.

Političtí outsideři Politický outsider je aktér, který se formuje mimo tradi č ní politické strany. Využívá demokratického procesu (voleb) k tomu, aby se dostal k moci. Jednou ve funkci používá demagogii ve vztahu k ob č an ů m (apely), plebiscitárních nástroj ů demokracie (referend) a obchází demokratický proces (dekrety, politizace soudní moci) Podmínkou pro vzestup politického outsidera je: Krize tradi č ních politických stran (pokles d ů v ě ry, vnit ř ní rozkol) – nebo tam, kde není stranický systém institucionalizovaný. Ned ů v ě ra v tradi č ní politické lídry (korup č ní skandály) Pot ř eba nad ě je ve spole č nosti (spole č nost prochází krizí) Existence silné osobnosti, která je schopná ujmout se vedení zem ě a komunikovat s masami

Političtí outsideři Charakteristické rysy: Komunikuje s masami p ř ímo a obchází instituce reprezentativní demokracie (parlament, moc soudní) Silná charismatická osobnost Personalizace politiky – s lídrem se ztotož ň ují široké masy. Ve volbách se rozhoduje o schopnostech lídra vést zemi, ne o programu Základnou moci je ovládnutí masmédií Tím se liší od tradi č ních populist ů, kte ř í se ocitali p ř ímo tvá ř í a tvá ř masám D ů v ě ru získává jednoduchými poselstvími, používá slovník oby č ejného č lov ě ka, ukazuje své emoce, prezentuje se jako č lov ě k z lidu, nevytvá ř í ucelený program Na svoji podporu vytvá ř í politické strany, ale ty slouží jen jako volební platforma. Nejsou institucionalizované.