Žďár nad Sázavou - Města budoucnosti ? Co je to zapojování veřejnosti, co je partnerství
Snímek 2 Demokracie je ten nejhorší způsob vlády, jaký znám. Až na to, že neexistuje žádný lepší. Winston Churchill
Snímek 3 CO JE TO ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI Zapojování veřejnosti je série aktivit sloužících k informování zainteresovaných občanů či organizací a získání jejich podnětů p ro připravení a přijetí kvalitního rozhodnutí.
Snímek 4 ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI různá označení, zapojování veřejnosti, komunitní plánování, akční plánování, komunikace s veřejností, participativní přístup přenos zkušeností z USA, Nizozemí velmi těžce přijímaný přístup v post- socialistických zemích
Snímek 5 ÚROVNĚ ZAPOJENÍ VEŘEJNOSTI Delegování rozhodovacích pravomocí na občany Společné plánování či rozhodování Zapojení a konzultace Získávání informací od občanů Poskytování informací PR, přesvědčování, manipulace Sherry Arnsteinovou (Arnsteim, 1965)
Snímek 6 CO JE TO ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI rozhodovatel odborník uživatel
Snímek 7 PRINCIPY ROZHODOVÁNÍ většinové
Snímek 8 PRINCIPY ROZHODOVÁNÍ kompromisní
Snímek 9 PRINCIPY ROZHODOVÁNÍ konsensuální toto je cílem zapojování veřejnosti
Snímek 10 Do čeho veřejnost zapojovat? neexistuje téma, kde nelze uplatnit žádnou úroveň zapojení, vhodná jsou především témata: –plánování veřejných prostranství –strategická rozhodnutí –strategické plánování (regionální rozvoj, územní plánování) –sestavování investiční části rozpočtu –investiční akce
Snímek 11 ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI JE PROSTŘEDEK ALE I CÍL prostředek – k dosažení kvalitního plánu či rozhodnutí cíl ― mobilizovat občany k tomu, aby se zajímali o veřejné dění ― protikorupční opatření
Partnerství
Snímek 13 PARTNERSTVÍ užší spolupráce s partnery místní partnerství mohou být základem pro rozvoj obce či regionu partnerství musí zůstávat otevřené
Snímek 14 PARTNERSTVÍ princip spolupráce obohacující všechny zúčastněné partnerství by mělo být účelné a funkční, jinak přináší více problémů než užitku musí překonat rozdílné zvyklosti, zkušenosti i cíle všech zúčastněných k tomu může dopomoci i vhodné použití facilitace při rozhodování a plánování
Snímek 15 Společná činnost Spolupráce Konzultace Informování Donucení, formální ÚROVNĚ PARTNERSTVÍ
Snímek 16 MÍSTNÍ PARTNERSTVÍ vytvoření místního partnerství –metoda Leader/CLLD –MA 21 zapojení různých partnerů –veřejná správa –neziskový sektor –podnikatelé
Snímek 17 MÍSTNÍ PARTNERSTVÍ společná motivace společné cíle vhodná institucionalizace –skupina/komise pro MA 21 –občanské sdružení –obecně prospěšná společnost