VY_32_INOVACE_EKO_17 DISTRIBUCE I
DISTRIBUCE I Autor: Ing. Hana Motyčková EKO VY_32_INOVACE_EKO_17 DISTRIBUCE I Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: přímá distribuce, nepřímá distribuce, velkoobchod Anotace: Výklad formou prezentace vysvětluje pojem distribuce, srovnává přímou a nepřímou distribuci, popisuje funkci distribučních cest a předkládá informace o velkoobchodu. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Následně učitel prověří, zda žáci porozuměli danému tématu - zpětná vazba.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_17 Distribuce firmy vyrábějí výrobky – nejsou v přímém kontaktu s kupujícími distributoři – zprostředkovávají přesun zboží ke konečnému spotřebiteli firma musí zvolit správný čas a místo, aby oslovila segment trhu faktor času – zamezit prodlevám mezi výrobou a spotřebou místo – hodnota vnímaná zákazníkem (luxusní zboží - kvalita prodeje a umístění prodejny
EKO VY_32_INOVACE_EKO_17 Distribuce = cesta výrobku od výrobce k zákazníkovi, jeho umístění na trhu zahrnuje činnosti nezbytné pro přemístění zboží od výrobce na místo, kde si zákazníci mohou koupit přímá a nepřímá distribuce přímá distribuce – zboží se dostává od výrobce k zákazníkovi (pekárna, firemní prodejna, zahradnictví)
Distribuce výrobce zákazník nepřímá distribuce přímá distribuce EKO VY_32_INOVACE_EKO_17 Distribuce přímá distribuce výrobce zákazník nepřímá distribuce při distribuci se využívá mezičlánků – jednoho (maloobchod), dvou (velkoobchod a maloobchod), více (zprostředkovatelé, dovozci) každý mezičlánek zvyšuje konečnou cenu pro zákazníka o marži = obchodní rozpětí
Distribuce nepřímá distribuce výrobce maloobchod zákazník výrobce EKO VY_32_INOVACE_EKO_17 Distribuce nepřímá distribuce výrobce maloobchod zákazník výrobce velkoobchod maloobchod zákazník výrobce dovozce maloobchod zákazník
Srovnání přímé a nepřímé distribuce EKO VY_32_INOVACE_EKO_17 Srovnání přímé a nepřímé distribuce přímá distribuce: + přímý kontakt výrobce se zákazníkem + zpětná vazba prodejce - zákazník - horší podmínky pro propagaci nepřímá distribuce: + účinnější prodej zboží - riziko platební neschopnosti zprostředkovatele - nárůst ceny, malá zpětná vazba - ztráta kontroly výrobce nad zbožím
Funkce distribučních cest EKO VY_32_INOVACE_EKO_17 Funkce distribučních cest obchodní – skládá se z obchodních vztahů mezi výrobcem, mezičlánkem a konečným spotřebitelem logistická – zahrnuje fyzickou distribuci výrobku od výrobce k zákazníkovi, logistika e zabývá dopravou, skladováním a manipulací se zbožím podpůrná – pomoc prodeje zboží, mezičlánky se mohou podílet na třídění zboží, výzkumu, propagaci, finanční pomoci
EKO VY_32_INOVACE_EKO_17 Distribuce intenzita prodeje - způsob přesunu zboží, jak se bude realizovat prodej prodej intenzivní výrobek denní spotřeby, co nejblíž zákazníkovi daný výrobek ve velkém počtu prodejen základní potraviny, noviny
Distribuce prodej selektivní výhradní prodej EKO VY_32_INOVACE_EKO_17 Distribuce prodej selektivní nároky na prodej, zboží je pro kupujícího zajímavé, úsilí ke koupi specializované prodejny – zákazník očekává vyškolený personál knihkupectví, prodejna s elektronikou výhradní prodej luxusní a značkové zboží za zbožím cestovat dobrá adresa prodejny, omezený počet šperky, kosmetika, automobily, oblečení
EKO VY_32_INOVACE_EKO_17 Velkoobchod Realizuje obchod mezi jednotlivými podnikatelskými subjekty na trhu VO nakupuje zboží od výrobců za účelem dalšího prodeje MO zabývá se obchodováním ve velkém měřítku není primárně určen pro koncového spotřebitele sladění časového nesouladu mezi výrobou a spotřebou
Velkoobchod pro rychle se kazící potravinářský sortiment - zbytečný EKO VY_32_INOVACE_EKO_17 Velkoobchod pro rychle se kazící potravinářský sortiment - zbytečný funkce VO široký sortiment od různých výrobců slaďuje časový nesoulad mezi V a Sp možnost úvěru na nakupované zboží přebírá riziko za nakoupené zboží pomáhá při podpoře zboří (reklama, podpora prodeje) balí zboží, nechává je dozrát, zajišťuje přepravu informuje MO o nabízeném sortimentu
EKO VY_32_INOVACE_EKO_17 Velkoobchod Typy VO tradiční – zboží nakupuje od výrobců a prodává dál MO, zboží je vlastnictvím VO VO s doplňkovými službami všeobecný VO (široký sortiment) produktový VO omezený sortiment na jednu produktovou řadu (elektronika, ovoce, zelenina, stavební materiál) Cash & Carry – prodej drobným obchodníkům, placení v hotovosti, vlastní doprava (Makro – 12, registrace – karta)
EKO VY_32_INOVACE_EKO_17 Velkoobchod agenti a komisionáři – velkoobchodníci, kteří nevlastní prodávané zboží, zprostředkování nákupu a prodeje určitého zboží agenti zboží neskladují zabezpečují přímou dodávku ke spotřebiteli komisionáři přebírají zboží na základě komisionářské smlouvy od výrobce a za prodej získávají provizi
EKO VY_32_INOVACE_EKO_17 Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-7402-002-5. Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1999. ISBN 80-7079-527-1. Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012. ISBN 978-80-247-4209-0. Kliparty jsou volně přístupné v programu Word.