Práce s nadanými Vojtěch Tutr Talentcentrum NIDV
OBSAH Koncepce podpory rozvoje nadání 2014 – 2020 Síť podpory nadání Způsoby práce s nadanými v projektu Talnet Pracovní listy pro nadané
Koncepce podpory rozvoje nadání 2014 – 2020 Rozdíly oproti předchozím: – Terminologie: zahrnutí co nejširšího okruhu - „rozvoj nadání dětí, žáků a studentů“ – Cíl: vytvoření vzdělávacího systému a)od předškolního vzdělávání b)S podílem mimoškolního neformálního vzdělávání – Zahrnutí i jiných resortů než MŠMT (MPSV, MPO, MZV, MF)
Vytvoření systému kontinuální systematická podpora identifikace, rozvoje a uplatnění nadání aktivní vyhledávání a vytváření příležitostí k identifikaci, rozvoji a uplatnění nadání; podpora rozvoje odborných kompetencí a vzájemné spolupráce všech aktérů podílejících se na rozvoji nadání a péči o nadané; upravit školskou legislativu tak, aby bylo umožněno současné vzdělávání na vyšším stupni školy formou „hostování“; mezinárodní spolupráce Monitorování a evaluace systému
Systém podpory nadání
Co z toho vyplývá pro pedagogy Zařazení oblasti identifikace a podpory do přípravy budoucích pedagogů Zařazení znalostí a dovedností do požadavků v kariérním řádu Do vzdělávání ředitelů začlenit téma organizace vzdělávání nadaných Poskytnutí vzdělávání (DVPP i jiné) k tématu nadání Podpora spolupráce škol se zaměstnavateli a experty Vytvoření na škole (a SVČ) pozici koordinátora pro podporu nadání
Postupné zavádění v krajích Vybrán Plzeňský a Královéhradecký (do června 2015) Následovat bude 6 dalších krajů od ledna 2015 O co jde: ustavení krajských koordinačních skupin Vytipování aktivit a organizací, které by mohly být podpořeny Centrální nabídka aktivit – inspirace Informovanost všech aktérů včetně „klientů“
OBSAH Koncepce podpory rozvoje nadání 2014 – 2020 Síť podpory nadání Způsoby práce s nadanými v projektu Talnet Pracovní listy pro nadané
Síť podpory nadání Hlavní činnosti Sítě 1.sdílení informací v Síti i mimo ni 2.sdílení zdrojů personálních, materiálních a případně finančních 3.zlepšování kvality a kapacity činnosti členů 4.vytváření vlastních projektů na podporu jednotlivých aktivit i systémových řešení
Kdo se může zapojit K účasti v síti jsou zvány organizace a jednotlivci, kteří aktivně vykazují soustavnou podporu nadaným žákům – Poradenské – vykonávající zájmovou činnost – Vzdělávací – Informační – podporující
Podmínky účasti A) Základní znaky činnost: dlouhodobá a systematická činnost v oblasti péče o nadané právní forma: právní subjektivita nebo záštita organizace s právní subjektivitou kompetentnost: schopnost poskytovat informace v rámci sítě, personální zajištění: ustavení zodpovědné osoby s funkčními kontakty ve věci talentcentra. B) Vyplnění registračního formuláře a jeho přijetí koordinátoremregistračního formuláře C) Prokázání že případný zisk aktivit na podporu nadání je využit k podpoře cílových skupin a ke zkvalitnění činnosti talentcentra a prokázání zaměření aktivit na uplatnění talentů v ČR
OBSAH Koncepce podpory rozvoje nadání 2014 – 2020 Síť podpory nadání Způsoby práce s nadanými v projektu Talnet Pracovní listy pro nadané
Talentovaní.cz Centrální informační bod k problematice nadání Odborná vrstva: Svět nadání – pololetník Odborně popularizační vrstva: O nadání a nadaných, Představujeme Servis: aktuality, aktivity, organizace, školy, publikace…
Možnosti Získávání informací Vkládání informací Služby poradny Dlouhodobá spolupráce
OBSAH Koncepce podpory rozvoje nadání 2014 – 2020 Síť podpory nadání Způsoby práce s nadanými v projektu Talnet Pracovní listy pro nadané
Kam směřuje vývoj? Charakteristika. Celoroční komplexní nabídka aktivit – Od úvodního soustředění po expedici – Vzdělávací kurzy, praktické exkurze, osobnostně rozvojové aktivity, metodické prosemináře, mezinárodní aktivity Multioborový rozsah přesahující přírodní vědy Dostupnost časová, místní a sociální – Bez poplatků, dotované ceny za prezenční aktivity Od studia k bádání od simulace k reálné činnosti Propojení se soutěžemi (DěO, OČJ, SOČ) Podpora učitelů (doporučení – vzájemný rozvoj: MOVS, Talentovaní.cz)
T-expedice příklad aktivity Prezenční terénní aktivita se systematickou online přípravou Účastníci sami vybírají badatelské záměry, Sami vedou mikrotým a jsou zodpovědní za výsledky Podpora experta, „kouče“, asistenta
T-expedice - formát příprava online - specifikace badatelských záměrů obhajoba záměrů před komisí a nábor badatelů - formování týmů příprava - rešerše, koučování bádání, vedení týmu zpracování výsledků, hodnocení, prezentace GARANT BADATELÉ KOUČ INSTRUKTOR EXPERT ASISTENT PODZIMNÍ POLOLETÍ JARNÍ POLOLETÍ PRÁZDNINYZÁVĚR PRÁZDNINZÁŘÍ -
Věkové spektrum 13 – 19 let Kroky k mladším cílovým skupinám (Malenovice) Ke starším (NAFTA, kurz pro instruktory) Základní linie komunikace žák – oborový expert
Aktuální nabídka T-exkurze Druhá pololetí T-kurzů Poradenství a konzultace průběžně Letní T-expedice (a příprava na ni)
Statistika dle krajů Dětí *) Jihočeský Jihomoravský Slovensko/Jiné Karlovarský Královéhradecký Liberecký Moravskoslezský Olomoucký Pardubický Plzeňský Praha hl. m Středočeský Ústecký Vysočina Zlínský Grand Total
Statistika dle krajů
Talnet.cz
OBSAH Koncepce podpory rozvoje nadání 2014 – 2020 Síť podpory nadání Způsoby práce s nadanými v projektu Talnet Pracovní listy pro nadané
Výstup ze Sítě podpory nadání Záměr produkování materiálů do výuky a jejich zveřejnění Zpětná vazba
Děkuji za pozornost Talentovaní.cz