ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Advertisements

Ochrana seniorů při předváděcích akcích a podomním prodeji
Seminář Eshop clubu E-shopy a spotřebitelé
Smlouvy kupní smlouva, smlouva o smlouvě budoucí, předkupní právo, smlouva o dílo, mandátní smlouva Mgr. Petra Malaníková.
Elektronické obchodování a právní úprava prodeje
Smlouvy uzavírané na dálku a mimo obchodní prostory
Spotřebitelské smlouvy Základ soukromoprávní ochrany spotřebitele §(§51a) ObčZ Orgánem ochrany je soud Závazky vzniklé ze smluv Obecné typy smluv,
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Spotřebitel a jeho práva
R E K L A M A C E REKLAMACE (VÝTKA) individuální dopis, který vyhotovuje odběratel v případě, že: byly zjištěny závady při přejímce zboží (např. poškození,
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
HMOTNÉ A DUŠEVNÍ VLASTNICTVÍ
VÝVOJ CEN Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. VÝVOJ CEN změny ceny zboží pečivo mobil benzin tablet Proč došlo ke změnám ceny zboží? obr. 1.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:19.
Ekonomická gramotnost
Jak se nenechat přelstít od obchodníků !
Miloš Borovička dTest, o.p.s.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VSTUPY A VÝSTUPY V EKONOMICE
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Grafické studio Ten dělá to a ten zas tohle FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Ten dělá to a ten zas tohle
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Podnikání v e-komerci Právní minimum Jan Vetyška Výkonný ředitel APEK.
Ekonomika jako ústřední topení
ZÁKLADNÍ ODVĚTVÍ SOUKROMÉHO PRÁVA
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Vlasta Švachová Datum: Název: VY_32_INOVACE_9.2.1.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Platit se dá i jinak než penězi
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Přijímání a vyřizování reklamací
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ten dělá to a ten zas tohle
MEZINÁRODNÍ DĚLBA PRÁCE
Ekonomika jako ústřední topení
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Tak tedy za kolik Prodej jablek.
BYDLENÍ Všechno má svého majitele FINANČNÍ GRAMOTNOST.
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
BYDLENÍ 2 Všechno má svého majitele FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Základní práva spotřebitelů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Praha 28. dubna 2015 Kontrolní činnost České obchodní inspekce v oblasti výkupu odpadů Mgr. Michael Maxa Česká obchodní inspekce.
Práva spotřebitele.
Klára Hajošová, Michal Novák, David Kodálik
RADÍ Jak bezpečně nakupovat Klára Trněná
OBCHODNÍ ČINNOST 10. ROLE SPOTŘEBITELE V OBCHODĚ – OCHRANA SPOTŘEBITELE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
REKLAMACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Koupě. Kupní smlouva Kupní smlouvou se: prodávající zavazuje, že: kupujícímu odevzdá věc, která je předmětem koupě, a umožní mu nabýt vlastnické právo.
OKO – občanské kompetence občanům registrační číslo : CZ.1.07/3.1.00/
HOTOVOSTNÍ OPERACE Nákup a prodej. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Smlouvy podle obchodního zákoníku Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Obchodní smlouva. Vymezení obchodní smlouvy písemnost, ve které si dodavatel a odběratel zavazují k určitým povinnostem a získávají také určitá práva.
E- SHOP WWW. FASHIONAVENUE. CZ Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_11_INOVACE_OBP48 Název školy.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_08.
POSTUP A PODMÍNKY POVINNOSTI DODAVATELE  Dodat zboží přesně podle smlouvy, potvrzené objednávky - druh, velikost, množství, rozměry, kvalita, cena,
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastObčanské právo Datum vytvoření
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKUPOVÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Bezpečný nákup na internetu
ZÁKLADNÍ PRÁVA SPOTŘEBITELE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Základní škola a mateřská škola T. G
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Transkript prezentace:

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE FINANČNÍ GRAMOTNOST Tak tedy za kolik ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Vztah mezi prodejcem a zákazníkem upravuje Občanský zákoník Zákon o ochraně spotřebitele Pokud je v obchodních podmínkách prodejce něco jiného než v zákoně, platí to, co je výhodnější pro kupujícího. § 2

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE doba, po kterou lze uplatnit záruku odpovědnost prodávajícího nebo zhotovitele za vady, které se projeví po převzetí začíná běžet od převzetí věci kupujícím Jestliže prodejce během reklamace zboží vymění za jiné, začne běžet zcela nová záruční doba znovu od převzetí nové věci. http://business.center.cz/business/pojmy/p1170-zarucni-doba.aspx http://business.center.cz/business/pojmy/p690-zaruka.aspx http://www.bezplatnapravniporadna.cz/online-zdarma/component/content/article/5286-reklamace-vraceni-zbozi-informace.html#zarucni-doba-lze-ji-prodlouzit-ne-zkratit 3

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE - záruka se nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním (vybitá baterie) u použité věci (bazar) se záruka nevztahuje na vady odpovídající míře opotřebení, kterou měla věc při převzetí kupujícím (ohmatané opěradlo, žmolky na svetru,…) u věcí prodávaných ve slevě se záruka nevztahuje na vady, pro které bylo zboží zlevněno http://business.center.cz/business/pojmy/p1170-zarucni-doba.aspx http://business.center.cz/business/pojmy/p690-zaruka.aspx http://www.bezplatnapravniporadna.cz/online-zdarma/component/content/article/5286-reklamace-vraceni-zbozi-informace.html#zarucni-doba-lze-ji-prodlouzit-ne-zkratit 4

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Minimální záruční doba spotřební zboží potraviny oprava stavba použité zboží krmiva živá zvířata 24 měsíců 8 dní (pokud je jiná, musí být uvedeno na obalu) 3 měsíce 3 roky 12 měsíců 3 týdny 6 týdnů 5

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Potraviny datum použitelnosti SPOTŘEBUJTE DO… po tomto datu se nesmí prodávat datum minimální trvanlivosti MINIMÁLNÍ TRVANLIVOST DO… po tomto datu se může prodávat, ale musí být - zdravotně nezávadné - uložené odděleně od ostatních potravin - zřetelně označené, že skončila doba minimální trvanlivosti http://www.novinky.cz/zena/vztahy-a-sex/17430-co-je-to-minimalni-trvanlivost-a-pouzitelnost-u-potravin.html 6

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb v záruční době - bezplatná záruční oprava - výměna výrobku za jiný – bezvadný - sleva z kupní ceny - odstoupení od kupní smlouvy (= vrácení peněz) http://www.uplnezneni.cz/clanky/obecne-zazite-myty-o-reklamaci/ V případě, že má věc vady, o kterých prodávající ví, má povinnost na ně kupujícího upozornit. Pokud tak neučiní a vada vyjde dodatečně najevo, může kupující požadovat přiměřené snížení kupní ceny – v závislosti na povaze a rozsahu vady; pokud jde o vadu, která činí věc neupotřebitelnou, může kupující od kupní smlouvy odstoupit. Kupující má právo odstoupit od smlouvy i v případě, že věc měla mít určité vlastnosti a nemá je (například notebook zakoupený dle specifikací prodávajícího nemá odpovídající hardwarové vybavení). Pokud je věc po zakoupení užívána a vyskytne se vada v průběhu prvních šesti měsíců, má kupující nárok na opravu nebo výměnu věci – dle výběru kupujícího. Vada, která se objeví po více než šesti měsících od převzetí věci může být: odstranitelná – kupující může požadovat bezplatnou záruční opravu, ve specifických případech i výměnu; není-li takový postup možný, může kupující žádat o slevu z kupní ceny nebo o odstoupení od kupní smlouvy (§622 odst.1 ObčZ) neodstranitelná bránící řádnému užívání věci – dle výběru kupujícího výměna věci nebo odstoupení od kupní smlouvy nebránící řádnému užívání věci – lze žádat výměnu věci, slevu z kupní ceny nebo odstoupení od smlouvy 7

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Jak reklamovat přinést zboží (originální obal není nezbytný) včetně příslušenství (dálkový ovladač, kabel, návod,…) předložit doklad o zakoupení nebo záruční list nechat si vystavit reklamační protokol popis výrobku včetně výrobního čísla popis závady způsob vyřízení reklamace datum reklamace potvrzení prodejce podpis zákazníka http://www.bezplatnapravniporadna.cz/online-zdarma/component/content/article/5286-reklamace-vraceni-zbozi-informace.html#zarucni-doba-lze-ji-prodlouzit-ne-zkratit 8

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Jak reklamovat jestli prodejce reklamaci neuzná, je doporučeno nechat si vystavit potvrzení s uvedením důvodu zákazník má nárok na úhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s reklamací (poštovné, jízdné,…) a na náhradu škody způsobené vadným výrobkem (požár,…) Uznaná ani neuznaná reklamace není zpoplatněna. http://www.bezplatnapravniporadna.cz/online-zdarma/component/content/article/5286-reklamace-vraceni-zbozi-informace.html#zarucni-doba-lze-ji-prodlouzit-ne-zkratit 9

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Kde reklamovat - tam, kde jsme věc koupili - v libovolné jiné provozovně prodejce - v sídle či místě podnikání prodejce po celou provozní dobu musí být přítomen pracovník odpovědný za příjem reklamace prodejce je povinen vystavit písemný doklad o přijetí a vyřízení reklamace http://ekonomika.idnes.cz/jak-postupovat-pri-reklamaci-djf-/test.aspx?c=A070105_658369_test_str 10

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Lhůta na vyřízení reklamace prodejce musí reklamaci vyřídit (včetně odstranění vady) do 30 kalendářních dní o dobu vyřizování reklamace se prodlužuje záruka Prodávající není povinen informovat kupujícího o tom, že reklamovaný výrobek je připraven k převzetí. http://ekonomika.idnes.cz/jak-postupovat-pri-reklamaci-djf-/test.aspx?c=A070105_658369_test_str http://business.center.cz/business/pravo/ochrana_spotrebitele/reklamacni_lhuty.aspx 11

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Vyřízení reklamace Pokud byla vada uznána, může být výrobek opraven nebo vyměněn. Prodejce také může nabídnout vrácení peněz. U neodstranitelné vady, která nebrání používání, může být poskytnuta sleva. Nárok na vrácení peněz: třetí reklamace stejné vady stejného výrobku více vad najednou neodstranitelná vada výrobku prodejce nevyřídil reklamaci do 30 dní http://www.bezplatnapravniporadna.cz/online-zdarma/component/content/article/5286-reklamace-vraceni-zbozi-informace.html Pokud se stejná vada vyskytne opakovaně nebo má věc více vad, můžete požadovat výměnu nebo odstoupit od smlouvy 12

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Zboží koupené přes internet, telefonicky nebo při předváděcí akci Zákazník může odstoupit od smlouvy (=vrátí zboží a dostane peníze zpět) bez udání důvodu do 14 dnů ode dne převzetí. Netýká se potravin, novin a časopisů, loterie, akcií, zboží speciálně upraveného pro zákazníka, audio, videonahrávek a software s porušeným originálním obalem. (se spodním prádlem není problém) Platí i pro případ vyzvednutí objednaného zboží v kamenném obchodě. (neplatí v případě pouhé rezervace zboží) Zboží se doporučuje vrátit v originálním obalu, jinak si může prodejce opětovné zabalení účtovat. http://volna-diskuze.porad.cz/rady-a-tipy/navod/jak-vratit-zbozi-koupene-pres-internet-2.html http://www.studentpoint.cz/285-pravni-poradna/7767-vraceni-zbozi-zakoupeneho-pres-internet/#.UUhB-TeLWdA 13

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Vrácení zboží V kamenném obchodě není právní nárok na vrácení zboží, záleží na ochotě prodejce, jestli vyhoví, a za jakých podmínek. 14denní lhůta začíná běžet následující den po převzetí zboží, jde o 14 kalendářních dnů. Do tohoto termínu musí být prodejci doručeno oznámení o odstoupení od smlouvy, zboží je možné doručit později. Končí-li lhůta v sobotu, neděli nebo ve svátek, je posledním dnem lhůty nejbližší pracovní den. Jestliže prodejce při nákupu neuvedl informace požadované zákonem, prodlužuje se lhůta automaticky na 3 měsíce. 14

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Zdroj: SKOŘEPA, Michal; SKOŘEPOVÁ, Eva. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: Manuál pro učitele. Praha: Scientia, 2008. 197 s. Autor: Mgr. Pavel Papežík, vytvořeno v září 2012, určeno pro 9. ročník ZŠ, předmět Finanční gramotnost, vzdělávací oblast Člověk a společnost, vzdělávací obor Výchova k občanství, tematický okruh Stát a hospodářství.