2.2.2 Úplné kvadratické rovnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Advertisements

Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Lineární rovnice s parametrem. Kvadratické rovnice s parametrem.
Kvadratické nerovnice
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Úplné kvadratické rovnice
Mnohočleny a algebraické výrazy
Kvadratické rovnice pro S O U (x - 5)(x + 5) = 0 S = 1/2gt2
Lineární rovnice Kvadratické rovnice Soustavy rovnic
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Matematika II. KIG / 1MAT2 Přednáška 08
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_83.
VZTAHY MEZI KOŘENY A KOEFICIENTY KVADRATICKÉ ROVNICE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_773.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Vypracovala Daniela Helusová Mt – Ov pro SŠ
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Kvadratická rovnice Kvadratickou rovnicí s jednou neznámou x je každá rovnice tvaru: ax2 + bx + c = 0 kvadratický člen absolutní člen lineární člen Dostupné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_68.
KVADRATICKÉ ROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Kvadratické rovnice Každá kvadratická rovnice se dá vyjádřit ve tvaru: a,b,c jsou číselné koeficienty, přičemž a musí být nenulové, jinak by se jednalo.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
2.2 Kvadratické rovnice.
Neúplné kvadratické rovnice
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Slovní úlohy řešené pomocí lineárních a kvadratických rovnic
Milan Hanuš Přehled učiva TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
ROVNICE KOŘENY ROVNICE EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY
polynom proměnné x f = anxn + an-1xn-1 + ……. + a0
Kvadratická rovnice s parametrem
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
KVADRATICKÉ NEROVNICE
KVADRATICKÉ NEROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_69.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Rozklad mnohočlenů na součin vzorce
Kvadratická rovnice.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 10.8 – Kvadratické rovnice, rozklad na součin, definiční obor.
Rovnice a nerovnice Rozklad kvadratického trojčlenu VY_32_INOVACE_RONE_12.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Nerovnice v součinovém tvaru
Kvadratické nerovnice
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VZTAHY MEZI KOŘENY A KOEFICIENTY KVADRATICKÉ ROVNICE
KVADRATICKÁ ROVNICE Jitka Mudruňková 2012.
27 ROVNICE – POČET ŘEŠENÍ.
Transkript prezentace:

2.2.2 Úplné kvadratické rovnice

2.2.2 Úplné kvadratické rovnice 2.2.2.1 Diskriminant 2.2.2.2 Vztahy mezi kořeny a koeficienty 2.2.2.3 Rozklad kvadratického trojčlenu

každou rovnici ve tvaru 2.2.2 Úplnou kvadratickou rovnicí s neznámou x nazýváme každou rovnici ve tvaru kde a, b, c  R, a  0, b  0, c  0.

Příklad 1: Určete rozměry obdélníku, jehož Příklad 1: Určete rozměry obdélníku, jehož obsah je 24 cm2 a obvod 20 cm. Řešení: Označíme-li si velikost strany , pak velikost strany , neboť součet velikostí obou stran je roven polovině obvodu obdélníku, tj. 10 cm. Obsah obdélníku je roven , takže dostáváme rovnici

Trojčlen na levé straně rozložíme na součin Využijeme znalostí vzorců: Součin je roven nule jen tehdy,je-li aspoň jeden činitel roven nule. Zkouškou se přesvědčíme, že dané úloze vyhovuje – jako velikost větší strany obdélníku – pouze číslo . Rozměry obdélníku, jehož obsah je 24 cm2 a obvod 20 cm, jsou 6 cm a 4 cm.

2.2.2.1 Výpočet kořenů kvadratické rovnice D diskriminant kvadratická rovnice má dva reálné různé kořeny D  0 kvadratická rovnice má jeden reálný dvojnásobný kořen D = 0 D  0 kvadratická rovnice v oboru R nemá řešení K = 

Řešte v R kvadratickou rovnici: Příklad 1: Řešte v R kvadratickou rovnici: Řešení: D  0 Rovnice má dva reálné různé kořeny.

Řešte v R kvadratickou rovnici: Příklad 2: Řešte v R kvadratickou rovnici: . Řešení: kvadratická rovnice má jeden reálný dvojnásobný kořen Zk.:

K =  Cvičení 2.2.2.1: Příklad 3: Řešte v R kvadratickou rovnici: Řešení: D  0 kvadratická rovnice v oboru R nemá řešení K =  Cvičení 2.2.2.1: Řešte v R kvadratické rovnice: 1. 5. 2. 6. 3. 7. 4. 8.

koeficienty kvadratické rovnice 2.2.2.2 Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice Každou kvadratickou rovnici s reálnými koeficienty lze vydělením rovnice koeficientem a upravit na normovaný tvar kvadratické rovnice Označíme-li pak je kvadratická rovnice v normovaném tvaru.

Viètovy vzorce Nechť je kvadratická rovnice v normovaném tvaru, kde Pro kořeny normované kvadratické rovnice platí: Příklad 1: Řešte v R kvadratickou rovnici: Řešení:

Příklad 2: Řešte v R kvadratickou rovnici užitím Viètových vzorců.

Cvičení 2.2.2.2: 1.Řešte v R kvadratickou rovnici užitím Viètových vzorců. a) d) b) e) c) f) 2.Sestavte kvadratickou rovnici užitím Viètových vzorců, jsou-li dány její kořeny. a) b) c) 3.Určete v dané rovnici číslo p (popř. q) tak,aby jeden kořen byl a) b)

2.2.2.3 Rozklad kvadratického trojčlenu Známe-li kořeny kvadratické rovnice D  0, pak lze provést rozklad kvadratického trojčlenu na součin kořenových činitelů: Má-li kvadratická rovnice záporný diskriminant D  0, nelze trojčlen na její levé straně vyjádřit jako součin lineárních dvojčlenů. Jestliže kvadratický trojčlen nelze rozložit na součin lineárních dvojčlenů, pak pro všechna platí , nebo pro všechna platí  

Rozložte kvadratický trojčlen Příklad 1: Rozložte kvadratický trojčlen na součin lineárních činitelů. Řešení: Vypočítáme křeny kvadratické rovnice ( pokud existují ).

Rozložte kvadratické trojčleny na součin lineárních činitelů: Příklad 2: Rozložte kvadratické trojčleny na součin lineárních činitelů: Řešení: V.v.

Řešení: D  0

Řešení: D  0

Cvičení 2.2.2.3 1. Rozložte kvadratické trojčleny na součin lineárních činitelů: 2. Zkraťte:

Kontrolní test Rozložte kvadratické trojčleny na součin činitelů: