Křesťanská víra a její projevy u některých osobností působících v Čechách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Karel Jaromír Erben: Rozbor díla Kytice z pověstí národních
Advertisements

Kytice Karel jaromír erben.
Čtenářský deník jarkamani.
Literární výchova 5. ročník
BAROKO V ČECHÁCH.
Český jazyk a literatura
Základní škola a Mateřská škola mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základní škole OP VK.
VY_32_INOVACE_ČJ.6.15_Karel Jaromír Erben,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Baroko sochařství.
Slavný ( ) spisovatel pochází z chudé ( ) rodiny. Vzdělaný farář přesvědčil ( )
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název: VY_32_INOVACE_371_KYTICE Téma: SBÍRKA KYTICE, K. J.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou K. J. Erbena Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Osobnosti národního obrození
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_LZ_01 Sada DUMLiterární žánry Předmět Český jazyk a literární výchova Název materiálu Balady Anotace V prezentaci.
Karel Jaromír Erben Kytice.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_13.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Název: KAREL JAROMÍR ERBEN Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
VY _32_INOVACE_05_01K.J.Erben
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Digitalizace výuky Příjemce
Česká kultura 19. století.
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
Karel Jaromír Erben život a literární dílo 6. ročník
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
SZŠ a VOŠZ Zlín Karel Jaromír Erben Kytice z pověstí národních Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. J. Erben: Kytice,
VY_32_INOVACE_47_NE.
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Karel Jaromír Erben (7.Listopadu listopadu 1870)
Spisovatelé dětské literatury
Karel Jaromír Erben 7. listopadu 1811 – 21. listopadu 1870.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
KAREL JAROMÍR ERBEN - KYTICE Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová Na topole nad jezerem Seděl vodník podvečerem:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
Karel Jaromír Erben Kytice. ( )  český spisovatel  narodil se v Podkrkonoší  matka pocházela z učitelské rodiny, otec byl švec  vystudoval.
OB 21- Karel Jaromír Erben. KAREL JAROMÍR ERBEN → 1811 – 1870 básník novinář sběratel ústní lidové slovesnosti představitel českého romantismu.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_105 Téma hodiny: Karel Jaromír Erben Doporučeno pro: 8.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Kamila Vysoká Název: VY_32_INOVACE_2B_02_K. J. Erben - Kytice Téma:
KAREL JAROMÍR ERBEN 1811 – 1870 VY_32_INOVACE_33.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
„Je lépe v mylné naději sníti, před sebou čirou temnotu,
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Karel Jaromír Erben Kytice
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Spisovatelé dětské literatury
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
ŠABLONA III/2 Karel Jaromír Erben, literatura 8. roč. Mgr. L
Karel Jaromír Erben Kytice.
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
BALADY A ROMANCE VY_12_INOVACE_Rů_I_22
Karel Jaromír Erben Kytice
Transkript prezentace:

Křesťanská víra a její projevy u některých osobností působících v Čechách

Budeme se věnovat lidem, kteří svým osobitým způsobem ovlivnili naši českou kulturu a společnost. Vybrali jsme ukázky z některých prací těch, kteří se ve svém dílech inspirovali křesťanstvím.

Matyáš Bernard Braun (1684 – 1738)

Rakouský sochař a řezbář působící převážně v Čechách Zpracovával zejména postavy svatých, které můžeme vidět i na Karlově mostě sv. Jan Nepomucký

Dále je hlavně známý svou spoluprací s hrbětem Šporkem, pro něhož vytvořil sochy křesťanských ctností a neřestí. CTNOSTI láska láska moudrost moudrost NEŘESTI pýcha pýchalenost

Karel Jaromír Erben (1811 – 1870)

Rodák z východočeského Miletína vystudoval gymnázium v Hradci Králové. Byl historikem, právníkem, archivářem, překladatelem, spisovatelem básníkem a sběratelem lidových písní, pohádek a pověstí. Jeho tvorba spadá do období romantismu. Mezi jeho nejznámější dílo patří Kytice – básnická sbírka vytvořená na základě sebraných lidových pověstí.

KYTICE Z POVĚSTÍ NÁRODNÍCH (1853) Ve všech básních dochází ke konfliktu mezi člověkem a vyšším řádem. Konflikt vyvolá člověk tím, že překročí tento řád, záměrně či nevědomě. Konec je závislý na tom, zda je ve skladbě přítomen křesťanský prvek či ne. Vodník, Polednice – o nadpřirozených bytostech Věštkyně – historické téma Štědrý den, Poklad – zvyky spojené s křesťanskými svátky Zlatý kolovrat – pohádka Záhořovo lože – legenda Lilie – balada Kytice, Svatební košile, Holoubek, Vrba, Dceřina kletba

POKLAD Žena jde na Velký pátek s malým dítětem do kostela, avšak cestou uvidí chodbu do skály a v ní zlatý poklad. Nechá se zlákat a nabere si co nejvíce zlata. „ A do klína opět s á hne plnou zlata hrst vyt á hne vloží dítěti do klínka : „Hlehleď, co ti d á maminka ! Mlč, syn á čku ! Mlč, mlč, hochu : cincin ! poslyš, jak to cink á! Počkej jenom ještě trochu, hned se vr á tí zas maminka. Hrej si pěkně, hrej, děť á tko, počkej ještě jen drob á tko.“

Ve skále však své dítě zapomene. Skála se zavře a zlato se promění v hlínu. Celý rok se pak modlí za odpuštění. Ach mé dítě, drahé dítě ! Ach běda mi ! Běda, e běda ! Odpusť milostivý bože ! A ženě je odpuštěno, po roce se otevře hora a dítě v ní najde živé.

POLEDNICE V této básni převáží pohanské vnímání viny a trestu. Matka se zde proviní tím, že na své zlobivé dítě zavolá polednici. Pojď si proň, ty Polednice, pojď, vem si ho, zlostníka !" - A hle, tu kdos u světnice dvéře zlehka odmyk á. Avšak v tomto případě matčino rozhodnutí připraví dítě o život i přesto, že matka prosí. Ve mdlob á ch tu matka leží, k ňadr á m dítě přimknuté : matku vzkřísil ještě stěží, avšak dítě - zalknuté.

Bohuslav Martinů (1890 – 1959)

Světově proslulý hudební skladatel pocházející z Poličky se též nechal ovlivnit křesťanskými náměty. Hry o Marii - opera na mariánská a jiná náboženská témata je rozdělena do dvou částí:

Ukázka: 1. část: Panny moudré a panny pošetilé – zpracoval biblický příběh o deseti pannách, které čekají na Pána, avšak pošetilé si vzaly málo oleje do lamp, když to zjistily, odešly si ho koupit, ale mezi tím přišel Pán a ony Ho propásly. Mariken z Nimégue – vlámský námět z 15. století. Krásná Mariken se nechá ve městě svést ďáblem na cestu zla. V malém městečku ale vidí hru o Maškaronovi a Panně Marii a dává se na pokání, za což je její duše vykoupena. 2. část: Narození Páně – montáž z nejrůznějších lidových textů Sestra Paskalina – legendu o sestře Paskalině, která odešla z kláštera pro světskou lásku, je za nespáchanou vraždu svého milého odsouzena k upálení na hranici, odkud ji ale zachraňuje milost Panny Marie.

Jir˘í Grygar (1936)

Je český astronom a astrofyzik. Jde o významného českého popularizátora v oblasti astronomie, astrofyziky a vztahu vědy a víry, za což získal celou řadu ocenění, včetně ocenění od Unesco (Kalinga Prize 1996).

„Během XX. století však došlo v hlavních oborech přírodních věd k velmi významným objevům a posunu celkového pohledu na schopnost člověka postihnout pravé příčiny dějů a vztahů v přírodě a předešlá vědecká pýcha tím vzala patrně již definitivně za své. Mám tím na mysli zejména obecnou teorii relativity, kvantovou mechaniku a molekulární genetiku, jež ukázaly, jak naivní byly naše předešlé pokusy objasnit existenci a chod vesmíru jako jakéhosi gigantického věčného orloje, který pěkně tiká proto, že do sebe zapadají nějaká ozubená kolečka. Existence a vývoj vesmíru nám dnes připadá snad ještě tajemnější než v době, kdy naši předkové věřili na bohy blesku, vod a sopek. Troufám si proto tvrdit, že věřící přírodovědec může dnes svou víru v Boha opřít také o kvalifikovaný údiv nad podivuhodným řádem materiálního světa, jak to kdysi tak předvídavě a výstižně vyjádřil žalmista Páně: "Nebesa vypravují slávu Boha silného a dílo rukou jeho obloha zvěstuje" (Ž 19,2).“

Zpracovalo Katechetické a pedagogické centrum Biskupství královéhradeckého Určeno pouze pro výukové účely. 2012