Týmové dovednosti PE 415 9. cvičení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
Advertisements

Stimulace a motivace zaměstnanců
1 Týmová práce TYMP 1/ C6 Výběr jednotlivců do týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Týmová práce v družstvech v Projektu Já, občan
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Kvalitativní výzkum.
Konflikty a způsoby jejich řešení
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
Klíčová otázka č. 4 Jak uskutečňovat komplexní sociální, zdravotní a další služby lidem bez domova? Potřeby lidí bez domova v procesu participace Eliška.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Technická, taktická a psychologická příprava
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Týmové role Pavla Kotyzová
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Vedení týmů a týmová práce Týmové role. RoleČinnostRysy Předseda (Co-ordinator, chairman) demokratický vedoucí, zaměřený na cíl, pomáhá rozdělovat role,
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
P ROJEKTOVÉ PLÁNOVÁNÍ Druhá část presentace – týmová práce.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
1 Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
1 Týmová práce TYMP 1 Týmové role Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ
(komentovaný přehled)
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
1 Měření efektů manažerských vzdělávacích a rozvojových aktivit Štěpán Galbavý Partner Inventa,s. r. o.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Tvorba a udržení týmu Motto : řízení = dělat věci dobře
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Rozvoj a vedení týmu.
Komunikace s rodiči.
Vedení týmů a týmová práce Synergie. SYNERGIE SYN=SYNTÉZA ERGIE=ENERGIE Konečný výsledek je větší, než suma jeho částí.
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Radek Maca NIDV, Metodik ICT a jeho tým Radek Maca NIDV,
Manager nebo leader? Management je pozice
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Praktické cvičení Symptomy tlaku (stresu) (1) Prostudujte předložené symptomy tlaku Které z nich jste zaznamenali mezi zaměstnanci ve vaší společnosti?
INTERPERSONÁLNÍ VZTAHY NA PRACOVIŠTI. Interpersonální vztahy na pracovišti ◦ formální systém ◦ závisí od pracoviště a typu práce ◦ specifikum – v týmu.
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
Million Leaders Mandate
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Týmové role Pavla Kotyzová
Assessment centrum.
Klíčové kompetence Pavla Kotyzová
Týmové role Pavla Kotyzová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Výběr jednotlivců do týmu Pavla Kotyzová
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Temperament, charakter, motivace
Transkript prezentace:

Týmové dovednosti PE 415 9. cvičení

Obsah Tým – vymezení Funkce v týmu Týmové role Týmová práce

1. Tým skupina lidí, kde se jejich schopnosti, zkušenosti a vlastnosti budou doplňovat pracovní tým - něco jako sportovní tým, oba k „existenci“ opravňují výsledky.

Tým Klíčová slova k pochopení pojetí týmu jsou: komunikace jednota poslání ochota spolupracovat odhodlání

Tým – pravidla hry buďte ochotni prosazovat cíle a pravidla komunikujte tak, abyste se navzájem podporovali kárejte konstruktivně dodržujte dohody zaměřte se na to, co se v praxi prokazatelně osvědčilo pokud o něčem pochybujete, prověřte své emoce říkejte vždy pravdu domluvte se, že nebudete jako tým schvalovat něco, s čím někteří členové týmu nesouhlasí

2. Funkce v týmu Funkce analytická Funkce orientované a kontrolní Pochybovat Vymezovat pravidla Kontrolovat. Funkce udržující tým Posilovat Hájit hranice Vyjadřovat vlastní i skupinové pocity Diagnostikovat Zkoušet nahlas Zprostředkovávat Zmenšovat napětí Funkce orientované na dosažení cíle Iniciativa a aktivita Hledání informací Poskytování informací Ptát se na názor Sdělit názor Rozpracování problému Koordinovat Shrnovat

3. Týmové role (1) 1. Tvůrce (myslitel) 2. Vyhledavač 3. Kontrolór (poradce, odhadce) 4. Realizátor 5. Dokončovatel (dotahovač) 6. Týmový pracovník 7. Tvarovač (Formovač) 8. Koordinátor 9. Specialista

1. Tvůrce (myslitel) individualista, vážný, nekonvenční tvůrčí myšlení, intelekt, představivost, znalosti, řeší obtížné úkoly hlava v „oblacích, tendence podceňovat praktické detaily a konvence

2. Vyhledavač extrovert, aktivní a zvědavý, komunikativní objevuje příležitosti, rozvíjí kontakty příliš velký optimista, ztrácí zájem jakmile pomine prvotní nadšení

3. Kontrolór (poradce, odhadce) střízlivý, věcný, neemocionální, opatrný promýšlí věci do hloubky, vidí všechny možnosti, přesný úsudek chybí mu inspirace a schopnost motivovat lidi

4. Realizátor konzervativní, se smyslem pro povinnosti, loajální, „čitelný“, spolehlivý organizační schopnosti, praktický úsudek, smysl pro disciplínu, pracovitý, dovede realizovat nápady nepružný, tendence odmítat nové myšlenky a věci

5. Dokončovatel (dotahovač) pečlivý, metodický, svědomitý, úzkostný, snaživý vyhledává chyby a opominutí ostatních, odevzdává práci včas, perfekcionista tnedence zveličovat malé problémy, nerad deleguje

6. Týmový pracovník sociálně orientovaný, mírný, citlivý, vnímavý, diplomatický schopnost reagovat na lidi a jejich potřeby, umění vytvářet týmového ducha nerozhodnost v kritických situacích

7. Tvarovač (formovač) napjatý, dynamický, vynalézavý průbojnost a schopnost mobilizovat tým k akci, má energii a odvahu překonávat překážky, daří se mu pod tlakem náchylný k projevům podráždění a netrpělivosti, sklon provokovat a urážet ostatní

8. Koordinátor klidný, sebejistý, umí se ovládat silný smysl pro plnění a dosahování cílů, umí rozeznat schopnosti jedinců a využít je pro zájmy celého týmu, objasňuje cíle a podporuje rozhodování spíše průměrné schopnosti a inspirace v oblasti intelektuálních a tvůrčích výkonů, může být vnímán jako manipulující člověk, přenáší vlastní práci na druhé

9. Specialista iniciativní, profesionální, zaujatý pro věc, cílevědomý odborné a/nebo technické dovednosti , oddaný své profesi přispívá pouze v úzké oblasti, často se nepovažuje za součást týmu

Týmové role v týmu nemusí být devět lidí, v praxi dokáže většina lidí zastávat dvě – tři různé týmové role podstatné je, aby se členové týmu vhodně doplňovali a vycházeli si vstříc některé role jsou nahraditelné, např. místo myslitele je možné podporovat tvořivost brainstormingem, specialistu je možné nahradit externím expertem mimo rolí důležité i individuální motivy (potřeba ovlivňovat, být přijímán, apod.)

4. Zásady úspěšné týmové práce Naslouchání členům týmu názorové rozdíly by měly být chápány jako zdroj informací a ne jako rušivý faktor je třeba se vyvarovat šeptání se sousedy, telefonátů, rozhovorů po straně, ověřovat míru vzájemného porozumění – klást doplňující otázky, žádat objasnění, shrnovat a parafrázovat řečené

Zásady úspěšné týmové práce Podpora vzájemné spolupráce každý uznává druhého jako rovnocenného partnera, je nezbytné se vyvarovat tzv. vražedných vyjádření jako např.: "O tom přece nemusíme vůbec mluvit!, Všude se to tak dělá!, Co tím myslíte?, To přece nemůžete myslet vážně?, Co myslíte, proč jsem studoval? kárejte konstruktivně: v průběhu týmové práce se má věcně kritizovat, ne zesměšňovat, ironizovat a urážet, mají být oslabena agresivní a extrémní stanoviska, komunikujte tak, abyste se navzájem podporovali

Zásady úspěšné týmové práce Udržování společného směřování a tahu na branku vyžaduje se stálé vyjadřování názorů, hodnocení a návrhů řešení, mlčení se chápe jako nesouhlas všichni členové týmu by měli být informováni shodně neustále sledovat, zda se tým neodchyluje od plnění společných úkolů a cílů oceňovat a pozitivně hodnotit všechny kroky vpřed konflikty se nezakrývají, nýbrž odkrývají, a diskutuje se o jejich příčinách domluvte se, že nebudete jako tým schvalovat něco, s čím někteří členové týmu nesouhlasí říkejte pravdu

Nežádoucí jednání v týmu Agresivní chování Blokování/obstrukce Osobní exhibice Rivalizace Vyhledávání sympatií Klaunství Přitahování pozornosti Stažení se

Vědomostní test Na každou z otázek je možné odpovědět: Nepravda Pravda Jednota názorů v týmu je jednou z jeho výhod. Pokud členové týmu budou mít dostatečné odborné znalosti v oblasti své profese, znamená to, že tým bude úspěšný. Tým musí mít jasně stanovený cíl.