JAK ZKVALITNIT DOMÁCÍ PŘÍPRAVU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Jak se UČIT, aby mě to nebolelo
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Strukturované učení PROJEKT EU
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Taktická příprava Michal Lehnert.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Mladší školní období.
Efektivní učení.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
Alternativa ve výuce psaní
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Druhá evaluace systému ARET pro automatické předčítání učebních textů a pro vytváření automaticky čtených učebních pomůcek Druhá evaluace systému ARET.
Logopedická třída MOTÝLCI
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
KLUB POHÁDKA Dům dětí a mládeže Praha Stodůlky. Dopolední blok pro rodiče s dětmi Klub Pohádka je určen pro rodiče s dětmi od 1 – 3 let. Cíl klubu: zapojení.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Reedukace SPU s využitím počítačů
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Příklady dobré praxe.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Motorické schopnosti.
Jak se UČIT, aby mě to nebolelo Připravil Jan Weiser podle příručky Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze Jak se učit na střední škole.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
9. Tvorba individuálního plánu
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
9. Tvorba individuálního plánu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32_INOVACE_48_Život ve škole – umění se učit
Paměť a soustředění.
Sociální čtení.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Jak se efektivně učit 2017.
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Ochrana životního prostředí
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

JAK ZKVALITNIT DOMÁCÍ PŘÍPRAVU Mgr. Lucie Hlávková, speciální pedagog CPIV Plzeň TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.

Důležitost domácí přípravy Pravidelná domácí příprava přispívá k lepšímu a rychlejšímu pochopení ve škole probíraného učiva. Učí dítě systematickému přístupu ve vzdělávání, učí ho zodpovědnosti při plnění zadaných povinností (vypracování domácích úkolů), učí ho práci s časem. V klidném domácím prostředí má dítě čas si učivo uspořádat a seřadit v takový systém, který nejvíce vyhovuje jeho potřebám pro zapamatování a vybavování z paměti a tedy praktickému používání.

Jak tedy na to? Zvolit vhodnou část dne (není dobré začít se školními povinnostmi hned po příchodu ze školy), učit se hned po obědě nebo ve stavu úplné vyčerpanosti není moudré ani efektivní, domácí příprava by měla probíhat nejlépe každý den, či každý druhý den a to ve stejném prostředí a zhruba ve stejný čas, počátek školní práce vyplnit nějakým rituálem (krátká hra na rozvoj některé z funkcí NS – pexeso, slovní fotbal, trénink zrakové paměti), před začátkem práce zajistit, aby si dítě došlo na WC, aby se napilo a případně i najedlo, aby nedošlo k přerušování průběhu úkolů,

Jak tedy na to? během práce dodržovat pitný režim, aby se zajistila kvalitní koncentrace pozornosti, pracovní místo by mělo být dobře osvětlené, dobře větrané, bez rušivých vlivů (zapnutá televize, rádio, otevřené okno do ulice), do učení je třeba vkládat krátké relaxační chvilky, Vhodné je střídat činnosti a tím využívané smysly (čtení, diskuze, psaní, práce s názornou pomůckou).

Pomoc dospělého Sdělit dítěti cíl a smysl domácí přípravy, nenechávat přípravu na školní vyučování na poslední chvíli, vytvořit si plán činností s ohledem na volnočasové aktivity, zdravotní stav, učit se v časově kratších blocích, střídat zátěž. Opakovat krátce, pravidelně, pomáhat s plánováním učení (co se dítě naučit musí, co jen může v daný den), nejtěžší úkoly, či učivo si nenechávat na konec. Optimální je pracovat systémem lehčí-těžší-lehčí-střední-lehčí,

Pomoc dospělého na začátku společné práce krátce připomenout, na co navazujeme, usnadnit pochopení látky, mluvit více pro dítě srozumitelným jazykem, obecné poznatky převést na konkrétní věci, diskutovat s dítětem (vlastními slovy mi řekni, co si z tohoto tématu pochopil), pomáhat dítěti s výběrem toho podstatného učiva, seřadit dle významu,

Pomoc dospělého krátké opakování učiva lze realizovat i během procházek venku, čekání na autobus apod., rodič či pedagog by měl vytvářet pro dítě chápavou atmosféru, nezvyšovat hlas ani nebýt příliš nervózní, posilovat sebedůvěru, chválit za snahu a za pokroky.

Na úspěch domácí přípravy má vliv především: Motivace – vnější a vnitřní (přičemž vnější převažuje u mladších dětí). Vztah k učivu, k vyučujícímu a ke škole jako takové. Zázemí dítěte.

Mozek Využívání levé hemisféry mozku = memorování, logické uvažování, praktické myšlení. Využívání pravé mozkové hemisféry = aktivní myšlení pomocí smyslů, pocitů, emocí, spíše abstraktní myšlení.

Paměť 3 fáze paměti: vštěpování, uchování v paměti a znovu vybavování. Domácí příprava na předmět by měla začít týž den, kdy byla látka ve škole vyložena (žák si takto zapamatuje až 90% učiva), po třech dnech dle křivky zapomínání jde pouze o 30 % učiva. Většina informací, které člověk během života získá, se ukládá do pracovní paměti. Ta slouží jako prostor pro mentální operace a je jakousi přestupní stanicí k dlouhodobé paměti. Nově příchozí informace a čas vytěsňují ty starší a tak probíhá přirozený proces zapomínání.

Co využívat, jak pracovat Pro děti s SVPU a nejen pro ně je žádoucí používat různé typy praktických pomůcek (kostky s tvrdými a měkkými slabikami, barevné přehledy učiva, nástavce na tužky, či pera s ergonomickým tvarem).

Co využívat, jak pracovat Při nácviku čtení – začít s osvojováním písmen (obrázkové abecedy, písmenková pexesa, práce s tvarovacími drátky, dokreslování písmen, reliéfní písmena, korálky, mozaiky a puzzle, razítka, psaní písmen na záda apod.) Poté pokračovat s rozlišováním a fixací tvarově podobných písmen – spojení obrázku a písmene, kroužkování bříšek u B a D, obouvání M a N. Po zafixování spojujeme hlásky a písmena do slabik (začneme postřehováním, pokračujeme hlasitým slabikováním, kterým předcházíme fixaci dvojího čtení).

Co využívat, jak pracovat Pokud má žák/dítě potíže v oblasti psaní – začínáme s procvičováním a rozvojem jemné motoriky a senzomotorické koordinace (drobné ruční práce, lepení, stříhání, pletení copánků, navlékání korálků, těstovin, práce s prstovými barvami, těstem, vázání uzlů, hra se stavebnicemi,…). Poté začleníme grafomotorický nácvik – předpokládá dobrou úroveň hrubé motoriky. Cvičíme motoriku mluvidel, mikromotoriku očí, zapamatování pohybů, orientaci na ploše a v prostoru.

Co využívat, jak pracovat Velice vhodné je začít s péčí již v předškolním věku. Vzájemně strávený čas vyplňovat uvolňovacími cviky končetin. Poté trénovat kresbu na svislou plochu, vodorovnou plochu (využívat rytmizace – doprovázet kreslení písničkou, tleskáním, hrou na hudební nástroj), dbát na správný úchop tužky. Být dítěti příkladem a oporou. Předvádět cviky se slovním doprovodem. Nejprve volně čmárat, kreslit klubíčka, ležaté osmičky, kolečka, vlnovky, šikmé čáry.

Co využívat, jak pracovat v matematice Dbát na správnou orientaci v prostorových pojmech – nahoře, dole, vzadu, vpředu, vpravo, vlevo,… Dbát na orientaci v pořadí, v množství (více, méně), učit dítě postřehovat množství. Pracovat co nejvíce s názorným materiálem, nepřeskakovat vývojové fáze.

Závěr V prezentaci byly použity informace o metodách práce a vhodná doporučení od autorek Jucovičové, Žáčkové, Zelinkové, Pokorné, Bednářové, Svobodové a mnohých dalších. Velké množství pracovních materiálů určených nejen pro domácí procvičování lze nalézt na webových stránkách Dyscentra Praha, nakladatelství Blug, nakladatelství Portál, nakladatelství Computer Press, Compacta a dalších.

Děkujeme za pozornost. CPIV Plzeň