TEORIE DRAMATU Zimní semestr 2015-2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
(Literární výchova - 7. ročník)
/ / / Václav Cejpek (zdroj: Manfred Pfister: Das Drama)
Interpretace práva.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Obecné poučení o literatuře
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Rozbor uměleckého textu
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Modelovací jazyk UML. Jazyk UML je víceúčelový modelovací jazyk, který byl vyvinut speciálně pro účely softwarového inženýrství. Obsahuje formalizovaný.
VY_32_INOVACE_CJK4_2460_Z EM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační mix Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Obecné poučení o literatuře
Titulek Tvorba titulků a mezititulků. Význam titulků Podstatný prvek struktury textu – slouží k orientaci Utváří první dojem z textu Obsahuje klíčová.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE V PRAXI METODIKA. Vznik metodiky Čtyři moduly v rozsahu 40 hodin 20 hodin e-learningového studia 20 hodin prezenčního studia.
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
DĚJIINY SVĚTOVÉHO DIVADLA III
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Lokální počítačové sítě Téma:Token - Ring I. Ročník:4. Datum vytvoření:září.
Sociální diferenciace
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Uspořádání učiva a interpretace textu
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
METODY A TECHNIKY DRAMATICKÉ VÝCHOVY
William Shakespeare.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Německá literatura 20. století Heinrich.
Teorie systémů z ptačí perspektivy. Praktická cvičení z teorie systémů, Fruta Mochov 1977.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Nejobecnější psychologický pojem – řada definic a přístupů. Většina obsahuje 3 základní oblasti : 1. Osobnost zahrnuje rozsáhlý soubor vlastností, procesů.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
TEORIE DRAMATU Letní semestr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Divadlo By : Vanessa Thorne.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Ladislav Stroupežnický
Informační a komunikační technologie
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
Komunikace učitele se žáky
Fundament a jeho strukturace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

TEORIE DRAMATU Zimní semestr 2015-2015

Informovanost postavy a diváka Informační náskok diváka Informační zpoždění diváka

Informovanost postavy a diváka Shodná informovanost (kongruence) Postavy a diváci mají stejné informace Je pro drama málo typická – používá se zřídka, většinou jen pro části textu Texty s uzavřeným koncem – ke konci dramatu se informační rozdíly vyrovnávají, je vytvořena struktura shodné informovanosti Shodnái nformovanost v celém textu – Čekání na Godota

Informovanost postavy a diváka Dramatická ironie Pozor na rozdíl: dramatická ironie XXX ironie v dramatu Ironie v dramatu – postavy používají ironii Dramatická ironie = prolínání vnitřního a vnějšího komunikačního systému Jazykové vyjádření postavy nebo její jednání získá jiný význam na základě větší informovanosti diváka Dramatická ironie se realizuje v rozporu mezi významem zamýšleným postavou a jeho výkladem u publika Příklad: Macbeth

Struktura perspektiv v dramatických textech Perspektiva postavy versus autorem zamýšlená perspektiva Struktura perspektiv představuje souhrn vztahů informovanosti postav a diváků Perspektiva postavy Každá replika postavy odpovídá její perspektivě, postava může vyslovit jen to, co odpovídá její situaci a dispozici Zároveň platí, že perspektiva postavy se vytváří skrze jejich repliky Jednotlivé perspektivy postav jsou rovnocenné, mají stejný stupeň závaznosti

Struktura perspektiv v dramatických textech Autorem zamýšlená perspektiva vnímání To, o co usiluje autore, aby bylo sděleno divákovi Autorská perspektiva se nekryje s perspektivou postavy nebo postav – viz citát  Čechov: „Když před vás postaví kávu, nebudete se pokoušet najít v tom pivo. Když vám já předložím profesorovy myšlenky, pak dobře poslouchejte a nehledejte v tom myšlenky Čechova.“

Struktura perspektiv v dramatických textech Rovnocenná perspektiva versus nadřazená perspektiva Nadřazená perspektiva postav = perspektiva některé postavy je důležitá, je formálně zdůrazněna atd. atp. Bývá k tomu vytvořen zprostředkující komunikační systém, např. Monolog postavy ad spectatores Chór antické tragédie Sebecharakterizace alegorických postav (středověk) Epické divadlo (Brecht)

Struktura perspektiv v dramatických textech Techniky řízení perspektiv Způsob, kterým autor zprostředkuje divákovi zamýšlenou perspektivu vnímání 1. mimojazyková perspektivita předávání informací Herec – jeho fyziognomie, hlas, gesta, mimika, práce s rekvizitou, scéna, hudba… Mluvící jména – naznačují perspektivu postavy (paní Sličná, pan Chytráček… etc.) Celkové chování postavy Průběh děje Šťastné zakončení osudu postavy znamená zpětně potvrzení její perspektivy

Struktura perspektiv v dramatických textech Výběr perspektiv Hlavní text = soubor perspektiv řady postav – způsob strukturace (formování) tohoto souboru je další technikou při autorském řízení perspektiv Rozsah a rozptyl nabídky perspektiv postav Hledisko kvantity replik Bohatá strukturovanost perspektiv postav u Shakespeara (např. Večer tříkrálový atd.) Závažnost jednotlivých perspektiv – větší je u postav hlavních Závažnost perspektiv = fokus (prostředek naznačení úhlu pohledu) Naléhavost sdělení perspektivy postavy Poetická kvalita perspektivy

Struktura perspektiv v dramatických textech Kombinace perspektiv postav Symetrické uskupení různých perspektiv postav kolem jedné centrální perspektivy postavy, která vyjadřuje zamýšlenou perspektivu vnímání Kontrast správně a chybně orientované perspektivy postav – divák musí volit Kontrast dvou chybně orientovaných perspektiv postav - protikladné extrémy – divák je veden k poznání „zlaté střední cesty“

Struktura perspektiv v dramatických textech Typy struktury perspektiv Autorsko-perspektivní struktura Autor vyslovuje svoje názory přímo ústy postav (drama na tezi) Alegorické hry ve středověku Ideologicky orientovaná dramatika (socialistický realismus atd.) Uzavřená struktura perspektiv Viz absolutní drama Autorem zamýšlená perspektiva musí být odkryta divákem – tato perspektiva je v celku dramatu obsažena Otevřená struktura perspektiv Autorem zamýšlkená perspektiva není jasně definována, je nazřena z různých pozic, aktivita se přesouvá na diváka (Brecht)

Struktura perspektiv v dramatických textech

Epické komunikační struktury“ Epizace dramatu Zrušení účelovosti – samostatnost částí, nikoli směřování k jednomu cíli-účelu Zrušení koncentrace – rezignace na koncentrované zobrazení, přednost má široké pojetí, mnohost prvků, situací… Zrušení absolutnosti – zavedené zprostředkujícího komunikačního systému (typické pro narativní texty)

Epické komunikační struktury“ Techniky epické komunikace Autorská epizace Autorský vedlejší text Projekce, transparenty, scénické titulky… Montáž Epizace postavami mimo hru Autorské rology a epilogy (Terentius) Chór Postava režiséra, opovědníka, vedoucího… Epizace interními postavami hry Prolog mluvený postavou ze hry, podobně epilog Song (u Brechta) – moderní ekvivalent chóru Šalamounův song -. Třígrošová opera xxx Matka Kuráž