STAROVĚKÁ SPARTA (archaické období)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(PRÁCI ZAHÁJÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5)
Advertisements

Spartská oligarchie.
Otáčivé účinky síly PÁKA
MÁ VLAST PODPORA PRO VÝUKU
ÚVOD DO DĚJEPISU II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
POLITICKÝ SYSTÉM ANTICKÉHO ŘECKA I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oceány a moře HYDROSFÉRA
Afrika SOUTĚŽ RISKUJ Pokračovat Zdroje obrázků
( př. Kr.) ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Savana Obr. 1 – Savana – Gambie
Tundra a polární pustina
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
Sparta 1.
Zeměpisné souřadnice Autorem všech uvedených součástí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Vznik státních útvarů III.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Název Sparta (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
Peloponéský spolek Kateřina Novotná 1.A.
Alkany Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VÝVOJ ZEMĚ I. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Spartské Vojenství.
Sparta.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VÝZNAMNÁ SOUČÁST MODERNÍ POPULÁRNÍ HUDBY
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
FYZIKÁLNÍ KUFR Pohyb tělesa (7. ročník)
Sparta.
Tropický deštný les Obr. 1 – Rio Madre de Dios (Peru)
ATHÉNY A SPARTA.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Puzzle – jehličnaté stromy
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS SAPIENS)
Archaické období století př. n. l..
VY_32_INOVACE_2D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název: Peloponéská válka Autor: Mgr. Eva Vondrková
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Archaické období století př.n.l.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Starověká Sparta Petr Machala.
(PRÁCI ZAHÁJÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5)
Oběh vody Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Sparta.
Půdní typy Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
What Time Is It? – Part 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
ŘECKÉ DĚJINY.
STAROVĚKÁ SPARTA (archaické období)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Sparta ve starověku.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název učebního materiálu
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
MĚSTSKÝ STÁT SPARTA.
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Transkript prezentace:

STAROVĚKÁ SPARTA (archaické období) Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Území starověké Sparty 1)

SPARTA Peloponéský poloostrov. Sparta – 5 vesnic bez hradeb Jak se jmenuje poloostrov, na němž se nachází Sparta? Peloponéský poloostrov. Jak se nazývá oblast, v níž se Sparta nachází? Oblast Lakónie. Sparta – 5 vesnic bez hradeb Které území ve svém sousedství Sparťané ovládli? Sparťané ovládli sousední Messénii. Původní obyvatelstvo bylo podmaněno.

HEILÓTI = otroci, byli majetkem státu. Jak se nazývalo původní podmaněné obyvatelstvo? HEILÓTI = otroci, byli majetkem státu. Jak Sparťané udržovali heilóty v poslušnosti? Prostřednictvím každoročních válek mladých Sparťanů proti heilótům. Války nesly název KRYPTEIA. Jaké práce museli heilóti vykonávat? Zemědělské práce.

Obyvatelstvo Sparty PLNOPRÁVNÍ OBČANÉ – Sparťané, Dórové - nepracovali, jen válčili. PERIOIKOVÉ – příbuzní Sparťanů - svobodní, měli jen některá práva, - zemědělství, řemeslo, obchod, - neměli nárok na půdu ani na řízení státu, - vojenská služba. HEILÓTI – otroci, tj. bezprávné obyvatelstvo.

Otázky Porovnejte rozdělení obyvatelstva ve Spartě a v Athénách. Pokuste se o srovnání života otroků ve staroorientálních státech a v Řecku. Liší se něčím? Kdybyste si mohli vybrat, kde byste raději žili? Proč?

Výchova spartské mládeže Přečtěte si následující text a odpovězte na otázky. Do sedmi let byli chlapci vychováváni v rodině. Od sedmi let převzal starost o jejich výchovu stát. Byli rozděleni do družin podle věku a cvičili se ve fyzické zdatnosti a znalosti zákonů. Od dvanácti let jim byl výrazně omezen příděl potravy a chlapci byli nuceni si život přilepšovat krádežemi. Pokud však byli přistiženi při krádeži, následovaly fyzické tresty. To chlapce motivovalo k tomu, aby se naučili jisté obratnosti i při krádežích. V patnácti letech bylo chlapcům dovoleno účastnit se hostin spolu s dospělými muži a naslouchat jejich rokování. Mluvit mohli jen tehdy, byli-li tázáni, ale vždy se očekávala jen krátká, stručná a výstižná odpověď (dodnes se označuje jako lakonická). Od osmnácti do dvaceti let absolvovali vojenský výcvik a v aktivní službě byli až do svých šedesáti let. Byli rozděleni do patnáctičlenných družin, spali společně ve stanech, společně se stravovali. Ve třiceti letech si mohli Sparťané založit vlastní rodinu. Dívky byly rovněž vychovávány k fyzické zdatnosti, ale i po sedmém roce života zůstávaly doma. Fyzická kondice byla u dívek důležitá nejen kvůli rození silných bojovníků, ale také proto, aby ženy dokázaly bránit město v době, kdy byli muži na válečné výpravě.

Otázky k textu Kdo se staral o výchovu chlapců do 7 let? Co se stalo s chlapci, kteří dosáhli 7 let? Jak se změnila výchova od 12 let? Jakou výhodu získali po patnáctém roce života? Co je to lakonická odpověď? Co čekalo chlapce mezi 18. a 20. rokem? Jak dlouho trvala aktivní vojenská služba? Jak byly vychovávány dívky? Proč bylo důležité, aby i dívky byly fyzicky zdatné? Co znamená, když se řekne sparťanská výchova? Zkuste srovnat postavení žen ve Spartě a v Athénách.

Xenofon: Lakedaimonské zřízení „Otec neměl výsostné právo vychovávat novorozeně, nýbrž po narození je vzal a odnášel na jakési místo zvané lesché, kde seděli nejstarší z krajanů; ti nemluvně napřed ohodnotili, a jestliže bylo dobře vzrostlé a silné, kázali je vychovávat a poskytovali mu jeden z oněch devíti tisíců podílů; bylo-li však slabé a nepohledné, posílali je do takzvaných Apothet, jakési to propasti blíže pohoří Taygetu, neboť bylo lépe pro novorozeně i pro obec, když nežilo, nejsouc hned od počátku patřičně způsobilé k dobrému vzrůstu a síle.“ ______________________________________ POPELKA, M. - VÁLKOVÁ, V. Dějepis 1- Pravěk a starověk. 1. vyd. Praha : SPN, 2001. s. 72. ISBN 8072351451. 2)

Otázky k textu Víte, kdo byl Xenofon? Kdo ve Spartě rozhodoval o životě a smrti dítěte? Podle čeho se dítě posuzovalo? Jak se na tuto spartskou zvyklost díváte Vy? Proč si myslíte, že tak Sparťané jednali?

Vojenský způsob života Prohlédněte si následující obrázky a popište zbraně a výzbroj spartských válečníků. 3) 4)

5) Bojující hoplíté, detail z černofigurové keramiky (560 – 550 př. n. l.)

HOPLÍTÉ (těžkooděnci) Proč si myslíte, že se spartským bojovníkům říká těžkooděnci? Jaké zbraně a zbroj hoplíté používali? Kopí, meč, štít, přilbu, pancíř a náholenice.

Státní zřízení Rada starších 2 králové - zákony, soudní moc; mohla zrušit rozhodnutí sněmu. 2 králové - vojenští velitelé s náboženskou a soudní mocí, již byli voleni na doživotí. 28 starců - muži nad 60 let, rovněž voleni na doživotí. 5 eforů – měli dozor nad králi, byli voleni na jeden rok. Sněm – členy byli muži nad 30 let, volili úředníky, schvalovali zákony, rozhodovali o válce a míru.

Otázky Prostudujte si schéma spartského státního zřízení a porovnejte ho s athénským státním zřízením. Kdo stál v čele státu ve Spartě a kdo v Athénách? Které zřízení bylo demokratičtější? Proč? Co si myslíte o tom, že významnou roli ve Spartě zastávali starci nad 60 let?

Peloponéský spolek ■ Sparta a spojenci ■ Athény a spojenci ■ neutrální státy 6)

Otázky Kdy vznikl Peloponéský spolek? V 6. století př. n. l. Co byl Peloponéský spolek? Bylo to vojenské uskupení Sparty a jejích spojenců. Jakou úlohu v něm hrála Sparta? Sparta měla vrchní velení v době válek. Jaké bylo postavení ostatních členů spolku? Členové spolku byli na Spartě nezávislí. Kdo byl členem spolku? Státy jižního Peloponésu s výjimkou Argu.

Použité zdroje Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2010-09-03]. Dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org. 1) Území starověké Sparty - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sparta_territory.jpg 4) Hoplít - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Helmed_Hoplite_Sparta.JPG 6) Peloponéský spolek - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pelop_krieg1.png Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2010-09-03]. Dostupné pod licencí Public domain na http://www.wikimedia.org. 2) Xenofon - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Xenophon.jpg 3) Hoplít - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hoplit.png 5) Bojující hoplíté - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hoplites_fight_Louvre_E735.jpg Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.