Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 16. března 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. listopadu 2013.
Advertisements

Možnosti a limity kontroly obcí
Obecná část finančního práva II
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 25. listopadu 2013.
Rozpočty územně samosprávných celků v roce 2011 Leden 2011.
Rozpočtové právo I 30. dubna 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 4. prosince 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 13. května 2013.
Obecná část rozpočtového práva III
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. října 2013.
Rozpočtové hospodaření obcí
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. května 2014.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. května 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 26. listopadu 2013.
Zákonná opatření Senátu v daňové oblasti Rizika spojená se způsobem jejich přijetí 20. listopadu 2013.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Pracovní setkání s obcemi ZK 2014
Spotřební a energetické daně
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 17. dubna 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. prosince 2014.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Daně v judikatuře Ústavního soudu Rozbor některých rozhodnutí Ústavního soudu v daňové oblasti 5. listopadu 2014.
Místní rozpočtové jednotky
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. listopadu 2014.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 10. prosince 2014.
Rozpočty územních samosprávných celků
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Obecná část rozpočtového práva II
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočet Evropské unie
Rozpočtový proces 10. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočet Evropské unie
Obecná část daňového práva procesního I
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Obecná část daňového práva procesního I
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtový proces 16. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 30. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtová a fiskální politika
Místní rozpočtové jednotky
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 16. března 2015

1. Prameny rozpočtového práva 2. Zásady rozpočtové práva 3. Předmět rozpočtového práva 2

I. ústavní základy II. mezinárodní smlouvy III. právní předpisy Evropské unie IV. zákony V. nařízení VI. vyhlášky VII. (vnitřní předpisy) VIII. (judikatura) 3

 čl. 42 a 33 Ústavy  čl. 97 Ústavy  čl. 101 odst. 3 Ústavy  čl. 62 písm. j) Ústavy  čl. 11 odst. 5 Listiny  rozpočtová odpovědnost? 4

 obecné ◦ Smlouva o přistoupení České republiky k Evropské unii  zvláštní ◦ Smlouva o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii (tzv. fiskální pakt) ◦ smlouvy o zamezení dvojímu zdanění 5

 Smlouva o fungování Evropské unie ◦ čl ◦ čl. 126 ◦ čl ◦ čl ◦ čl  sekundární předpisy Evropské unie ◦ nařízení (EU, EURATOM) č. 966/2012 ◦ rozhodnutí Rady č. 2014/335/EU, Euratom 6

 rozpočtová pravidla (218/2000 Sb.)  rozpočtová pravidla územních rozpočtů (250/2000 Sb.)  zákon o státním rozpočtu  zákony upravující státní fondy  další zákony – 219/2000 Sb., 420/2002 Sb., 320/2001 Sb., 215/2004 Sb., 137/2006 Sb., 139/2006 Sb. … 7

A. zásada každoročního sestavování a schvalování veřejných rozpočtů B. zásada včasnosti veřejných rozpočtů C. zásada časového ohraničení veřejných rozpočtů D. zásada reálnosti a pravdivosti veřejných rozpočtů E. zásada úplnosti veřejných rozpočtů F. zásada jednotnosti veřejných rozpočtů G. zásada přehlednosti veřejných rozpočtů H. zásada neúčelovosti příjmů a účelovosti výdajů veřejných rozpočtů 8

I. zásada dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů J. zásada veřejnosti (finanční publicity) veřejných rozpočtů K. zásada sestavování veřejných rozpočtů jako brutto (hrubých) rozpočtů L. zásada efektivnosti a hospodárnosti veřejných rozpočtů M. zásada přednosti výdajů před příjmy N. zásada omezení přesunů ve veřejných rozpočtech a úhrady potřeb v těchto rozpočtech nezajištěných O. zásada zjišťování rozpočtových důsledků právních předpisů a jiných opatření 9

1. ledna Schválení rozpočtu Vyhlášení ve Sbírce zákonů Schválení rozpočtu Vyhlášení ve Sbírce zákonů Materiální rozpočtové provizorium Formální rozpočtové provizorium 10

11

12

 jednotné třídění příjmů a výdajů  vyhláška č. 323/2002 Sb.  hlediska třídění příjmů a výdajů a)odpovědnostní b)druhové c)odvětvové d)konsolidační e)zdrojové f)doplňkové g)programové h)účelové i)strukturní j)transferové 13

14  jednotky třídění kapitoly  jen státní rozpočet  správci kapitol ◦ ministerstva a ústřední správní úřady ◦ organizační složky, které mají zvláštní rozpočtovou kapitolu ◦ organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu ◦ organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu pro rozpočtové účely  zvláštní kapitoly ◦ Státní dluh ◦ Operace státních finančních aktiv ◦ Všeobecná pokladní správa

 výdajový druh  příjmový druh  jednotky třídění ◦ třídy ◦ seskupení položek ◦ pod seskupení položek ◦ položky 15 Výdaje na nákupy na pořízení hodnoty náhrady transfery Příjmy příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv transfery

16

 třídění výdajů ◦ podle druhu činnosti, na kterou se výdaje vynakládají, nebo zaměření právního subjektu, kterému jsou poskytovány  třídění příjmů ◦ podle druhu činnosti, ze které příjmy plynou či zaměření subjektu, který finanční prostředky poukazuje nebo odevzdává  jednotky třídění ◦ skupina ◦ oddíl ◦ pododdíl ◦ paragraf 17

18

19

20

21

 předmětem rozpočtového práva je úprava ◦ soustavy veřejných rozpočtů ◦ obsahu veřejných rozpočtů ◦ fondovního hospodaření ◦ rozpočtového procesu a ◦ vztahů vznikající při tvorbě, rozdělování a používání peněžní masy v těchto veřejných rozpočtech  předmětem rozpočtového práva je úprava ◦ rozpočtových vztahů ◦ práv a povinností mimo rozpočtové vztahy ◦ stanovení určitých pravidel či deklarování určitých skutečností 22

§ 14 (1) Na dotaci nebo návratnou finanční výpomoc není právní nárok, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak. (2) Dotaci nebo návratnou finanční výpomoc ze státního rozpočtu může poskytnout ústřední orgán státní správy, Úřad práce České republiky, Akademie věd České republiky, Grantová agentura České republiky, Technologická agentura České republiky nebo organizační složka státu, kterou určí zvláštní zákon (dále jen "poskytovatel"). (3) O poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci rozhoduje poskytovatel na základě žádosti příjemce. Žádost o dotaci nebo návratnou finanční výpomoc obsahuje… (4) Vyhoví-li poskytovatel žádosti o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci, vydá písemné rozhodnutí, které obsahuje … (5) Na rozhodnutí podle odstavce 4 se nevztahují obecné předpisy o správním řízení 15) a je vyloučeno jeho soudní přezkoumání. 15a) 23

§ 45 (2) Organizační složka státu je povinna dbát, aby dosahovala příjmů stanovených rozpočtem a plnila určené úkoly nejhospodárnějším způsobem. Prostředky, kterými disponuje, může používat na krytí nezbytných potřeb a na opatření zakládající se na právních předpisech. Prostředky může čerpat jen do výše závazných ukazatelů stanovených jí zákonem o státním rozpočtu nebo správcem kapitoly v rámci rozpočtu kapitoly a v souladu s věcným plněním, nestanoví-li tento zákon jinak (§ 24, 25 a 47). 24

§ 5 Státní rozpočet (1) Státní rozpočet představuje finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu v rozpočtovém roce. K tomuto účelu státní rozpočet soustřeďuje rozpočtové příjmy vymezené tímto nebo zvláštním zákonem. (2) Státní rozpočet obsahuje očekávané příjmy, jakož i odhadované výdaje státního rozpočtu v rozpočtovém roce a financující položky. (3) Státní rozpočet jako souhrn finančních dokumentů zahrnuje zákon o státním rozpočtu, rozpis ukazatelů státního rozpočtu, podrobné rozpočty organizačních složek státu a změny těchto dokumentů. (4) Příjmy a výdaje státního rozpočtu se člení na kapitoly státního rozpočtu (dále jen "kapitola"). (5) Státní rozpočet vychází ze střednědobého výhledu s tím, že ukazatele výdajů na programy nebo projekty spolufinancované z rozpočtu Evropské unie jsou pro vypracování návrhu zákona o státním rozpočtu závazné. (6) Státní rozpočet obsahuje i dotační vztahy k rozpočtům územních samosprávných celků a státních fondů. (7) Závazné ukazatele státního rozpočtu stanoví zákon o státním rozpočtu na příslušný rok. 25

doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK nám. Curieových Praha tel.: