Časté otázky související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TŘÍDNÍ SCHŮZKY přihlášky na SŠ leden 2013
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
INTEGRACE A LEGISLATIVA
Spolupráce se Základní školou, Masarykova, Rychnov nad Kněžnou v rámci projektu „Nadané dítě.eu“ v lednu 2010 spolupracovala Pedagogicko-psychologická.
Zápis 2014 ZŠ Ostrava-Michálkovice.
Kariérové poradenství
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
NÁVRH ZMĚN KONCEPCE ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PRAHA 2012
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Různé role zástupce ředitele školy
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
TŘÍDNÍ SCHŮZKY přihlášky na SŠ leden 2012
Výchovní poradci Brno 7. a 8. dubna 2010.
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kurz pro výchovné poradce Právní rámec výkonu poradenské činnosti
PERUN Péče Rozvoj a Uplatnění Nadání Návrh systémových opatření a verifikace základních prvků národního systému provyhledávání, rozvoj a uplatnění nadaných.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
Brno, Mgr. Libor Mikulášek
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
ROZBOR VYHLÁŠKY Č. 72/2005 SB. Prezentuje Petra Procházková a Jakub Pivarč UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM Pedagogická fakulta.
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Základní škola Nerudova Říčany okres Praha - východ Škola je plně organizovaná, tj ročník, spolu se speciálními třídami
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Individuální vzdělávací plán
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Kořenov 25. – 26. září 2014.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
II. Metodický výklad výzvy. Cíl oblasti podpory 1.1 Podpora výuky cizích jazyků a v cizích jazycích ve školách a školských zařízeních. Výzva č. 55 je.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
9. Tvorba individuálního plánu
Přijímací řízení ve školním roce 2016/2017
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
Organizace předškolního vzdělávání
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Základní vzdělávání a další …
Jak zacházet s Doporučením ve škole
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Město Choceň Podpora integrace a inkluze ve školách a školských zařízeních Města Choceň CZ.1.07/1.2.00/ ČERVENC 2014.
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Pedie Co mají společné?.
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Časté otázky související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.

Musíme napsat kapitolu „Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami“ do školního vzdělávacího programu? Ano, tato kapitola je v každém ŠVP povinná. Co je obsahem této kapitoly? V této kapitole škola „pouze“ deklaruje, že žákům, u nichž jsou diagnostikovány speciální vzdělávací potřeby (písemným vyjádřením školského poradenského zařízení či lékaře), je připravena vypracovat individuální vzdělávací plán podle vyhlášky 73/2005.

Můžeme v této kapitole napsat, že naše škola žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nevzdělává (například proto, že nemáme v pedagogickém sboru příslušného odborníka)? Ne, toto napsat nelze, bylo by to diskriminační. Je ale možné, že takovéto děti neprokáží předpoklady pro umělecké vzdělávání a nebudou ke studiu na ZUŠ vůbec přijaty. V ŠVP ale nemůžeme napsat, že děti nepřijímáme proto, že mají speciální vzdělávací potřeby, to by nedávalo smysl.

Nařizuje zákon o pedagogických pracovnících (zákon č.563/2004 Sb.), aby tuto výuku zajišťoval pouze speciální pedagog? Nenařizuje. Pokud učitel učí ve speciálně zřízené třídě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, musí to být speciální pedagog (platí pro ZŠ a střední školy). V ostatních případech se jedná o individuální integraci, kterou zajišťuje běžný učitel.

Musí nám rodiče dát informaci o speciálních vzdělávacích potřebách svého dítěte? Nemusí. Posudek pedagogicko-psychologické poradny, lékařský posudek, vyjádření speciálně pedagogického centra... jsou vždy majetkem rodičů, které nám dát k dispozici mohou, ale nemusí. Pokud ale škole rodiče tyto materiály neposkytnou, na dítě se pohlíží jako na kteréhokoli jiného běžného žáka. Předat škole podklady pro vytvoření individuálního vzdělávacího plánu je tedy v jejich vlastním zájmu. Dále lze uvést, že vypracování individuálního vzdělávacího plánu představuje pro školu i žáka evidentní výhodu, neboť představuje výjimku ze ŠVP. Pro tyto žáky v IVP upravíme nároky učebního plánu i osnov vzhledem k jejich potřebám.

MUSÍředitel vydat individuální vzdělávací plán, když rodič přinese žádost a posudek z poradny? Nemusí – je to v rozhodnutí ředitele - §18 školského zákona (561/2004 Sb.)