Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Tématický okruh: Organická chemie Téma: Plasty Anotace: Prezentace slouží žákům jako osnova probíraného učiva – plasty. Obsahuje základní údaje k tématu – pojmy monomer, polymer, makromolekula, polymerace, přehled základních plastů, jejich vlastnosti a užití, syntetická vlákna. Text slouží i jako zápis do sešitu. Prezentace lze využít i v učebně bez interaktivní tabule. K prezentaci je možno použít pracovní list plasty. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
PLASTY
Plasty jsou makromolekulární, synteticky (= uměle) vyrobené organické látky, které lze za určitých podmínek tvarovat. Vznikají polymerací = děj, při kterém se spojuje velké množství malých molekul (stovky až tisíce) v jednu velkou makromolekulu.
Po vyškrtání pojmů získáš název polymeru – plastu aceton, akumulátor, alchymie, amid, anilin, anoda, asfalt, atom, benzen, cukr, cín, enzym, káva, koks, kovy, led, lipid, ozon, prvek, sklo, sodík, vápenec, vaznost, voda, vodík, zlato
polyethylen PE pevný, voděodolný užití: obalový, vodoinstalační materiál výroba lahví, hadic a potrubí, folií Je znám pod různými obchodními názvy – např. mikroten.
polyvinylchlorid PVC novoplast – měkčené PVC - fólie, podlahoviny, hračky, ubrusy, pláštěnky novodur – tvrzené PVC nádrže, odpadní trubky, části nábytku
polystyren PS pevný tvrdý plast užití: tepelný a zvukový izolátor (pěnový polystyren) užitkové předměty – košíky, misky, skříňky, podlahové krytiny
polytetraethylen – teflon chemicky i tepelně velmi odolný užití: skluznice lyží, ochranné povlaky nádob a žehliček
Syntetická vlákna makromolekulární látky, které nahrazují přírodní vlákna polyamidová vlákna PA silon, chemlon, nylon polyesterová vlákna PES tesil, diolen klady- pevné, nemačkavé, trvanlivé, levné zápory – hořlavé, špatně propouští vzduch a vodní páru, při tření vzniká elektrostatický náboj
Zdroje: Přehled chemie pro základní školy: Doc. RNDr. Hana Čtrnáctková, CSc., Prof. Ing. Karel Kolář, CSc., PaedDr. Miloslava Svobodová, RNDr. František Zemánek, vydalo v Praze roku 2006 SPN – pedagogické nakladatelství, a.s., ISBN Přehled středoškolské chemie – Prof. RNDr. Jiří Vacík, DrSc., Doc. RNDr. Jana Barthová, CSc., Prof. RNDr. Josef Pacák, DrSc., Doc., RNDr. Bohuslav Strauch, CSc., PaedDr. Miloslava Svobodová, RNDr. František Zemánek, SPN Praha 1995, ISBN Základy praktické chemie 2 – doc. RNDr. Pavel Beneš, CSc., PhDr. Václav Pumpr, CSc., doc. RNDr. Jiří Banýr, CSc., nakladatelství Fortuna, 2000, ISBN