LIDSKÝ FAKTOR V MANAGEMENTU JAKOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
Management Ing. Jan Pivoňka.
Personální řízení a jeho úloha v podniku
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování, audit Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Audit administrativních činností
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Didaktické prostředky
1.Management? 2.Management jakosti?
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Příprava pracovníků v Tanex,PLASTY a.s. Ing. Dana Spejchalová, Ph.D.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Podniková ekonomika Personální činnost.
Systém managementu jakosti QMS
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Koncepce marketingového řízení
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_VEDENÍ.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Podniková ekonomika Personální činnost. Personální řízení Proces, ve kterém se přijímají rozhodnutí v oblasti zaměstnaneckých vztahů a který ovlivňuje.
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Strana: 1 © Vema, a. s. Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Řídící struktury, malé a velké organizace
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU Výsledky řešení: Ostrava doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc.
Definice managementu.
knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
H u m a n r e s o u r c e s OD a implikace do oblasti HR - řízení lidských zdrojů Michaela Vojtková.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Ekonomika malých a středních podniků
Didaktické prostředky
Assessment centrum.
Osobní management – modul č.4
Ekonomika malých a středních podniků
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

LIDSKÝ FAKTOR V MANAGEMENTU JAKOSTI Doc. Ing. Milan Hutyra, CSc 1. Nezastupitelnost úlohy člověka v managementu jakosti  2. Výchova zaměstnanců k jakosti, výchovné programy, filosofie učící se organizace 3.  Formy a možnosti motivace zaměstnanců 4.  Komunikace a informace v systémech managementu jakosti 5. Týmová práce a formy týmových činností v systémech managementu jakosti  6.  Lidé a řízení jejich znalostí   Milan Hutyra

PROCESNÍ MODEL SYSTÉMU MANAGEMENTU JAKOSTI Neustálé zlepšování systému managementu jakosti Odpovědnost managementu Zákazníci Zákazníci Tento model (převzatý z norem souboru ČSN EN ISO 9000) znázorňuje to, že systém managementu jakosti je nutné chápat jako soubor na sebe navazujících procesů. Výstupy z jednoho procesu tvoří vstupy do některých jiných procesů. Podstata tohoto modelu může být vysvětlena následujícím způsobem: vynikající realizace produktu vyžaduje zkoumání a definování požadavků všech zainteresovaných stran (norma ČSN EN ISO 9001 přitom používá pouze pojem „zákazník“). Podnikoví manažeři by měli být lídry v procesu definování a naplňování politiky a cílů jakosti. Tyto cíle jakosti však musí korespondovat s požadavky zainteresovaných stran. Proto by také manažeři měli řídit všechny zdroje nutné pro dosahování podnikových cílů. V rámci systému managementu jakosti mají být měřeny ukazatele výkonnosti procesů tak, aby výsledky mohly sloužit jako informační vstupy k rozhodování o dalším zlepšování systému managementu jakosti. Jedním z životně důležitých měření je měření spokojenosti zákazníků. Měření, analýza a zlepšování Management zdrojů Spokojenost Požadavky Realizace produktu Vstup Výstup Milan Hutyra

Nezastupitelnost úlohy člověka v managementu jakosti Dominující roli při řešení řady problémů v české ekonomiky bude hrát v následujícím období nejen podniková sféra, ale především lidé, kteří v ní pracují a kteří jsou nejdůležitějším zdrojem každé moderní společnosti. Milan Hutyra

Nezastupitelnost úlohy člověka v managementu jakosti Hlavní úkoly personálního řízení: Úsilí o zařazování správného člověka na správné místo Optimální využívání pracovních sil podniku Formování týmů, efektivního stylu vedení lidí a zdravých mezilidských vztahů Personální a sociální rozvoj pracovníků podniku Milan Hutyra

Výchova zaměstnanců k jakosti, výchovné programy, filosofie učící se organizace K. Ishikawa „Řízení jakosti začíná a končí výchovou a vzděláváním“. Milan Hutyra

Základní nároky na efektivní výchovné programy : musí jít o trvalou součást personálního managementu podniku musí zahrnovat všechny zaměstnance bez výjimky programy musí být koncipovány rozdílně pro různé skupiny zaměstnanců musí vždy zdůrazňovat dominantní význam filozofie jakosti, motivovat zaměstnance, umožnit osvojení si základních metod k zajišťování jakosti a zprostředkovat přenos nových poznatků o jakosti do podnikového prostředí programy musí být zabezpečeny příslušnými finančními prost Milan Hutyra

Výchovné programy Vedle výchovy a vzdělávání, které bývají spíše teoretického charakteru, se v posledním období klade důraz zejména na praktický výcvik (trénink). Rozumíme tím osvojování si profesní zručnosti a znalosti při praktické aplikaci poznatků získaných předchozím vzděláváním a zdokonalováním celkové profesní zdatnosti Milan Hutyra

Praktický výcvik Výcvik musí být prováděn vždy tak, aby: dával podněty k dalšímu zefektivňování práce pojem jakosti a efektivnosti byl dáván neustále do souvislosti s cíli, nástroji, celopodnikovou strategií a přístupy k jakosti Milan Hutyra

Praktický výcvik Obecně se doporučuje rozdělit praktický výcvik do tří částí : úvodní školení (je zaměřeno na prvotní ovlivnění postojů všech, kteří se jakýmkoli způsobem podílejí na výsledné jakosti. Seznamují se zde s pojmem jakosti, odpovědnosti za jakost, ale i se zásadami celopodnikového řízení jakosti ) specializovaný výcvik v oblasti řízení jakosti (jakosti musí být přizpůsoben potřebám nejrůznějších vrstev účastníků. Předměty školení mohou být např. techniky managementu jakosti, metrologie, spolehlivost, plánování experimentu, marketing, odběratelsko-dodavatelské vztahy, ekonomika jakosti a další) další výcvik (obsahuje informace o výrobcích, materiálech a výrobních procesech…. ) Milan Hutyra

Učící se organizace Za učící se organizaci je možno považovat každou organizaci, jejíž zaměstnanci se dobrovolně podrobují procesům neustálého rozšiřování svých vědomostí a zručností s cílem zdokonalovat svou vlastní práci a zlepšovat výsledky podniku Milan Hutyra

Filozofie učícího se podniku 1. Žádný podnik se nikdy nebude nacházet ve stavu naprosté dokonalosti, ale vždy pouze v situaci, kdy hůře nebo lépe uplatňuje v praxi všechny nejnovější poznatky. 2. Učící se podnik znamená vždy vyšší úroveň než učící se jednotlivci. 3. Podniková kultura,TQM a učící se podnik jsou neoddělitelnými, vzájemně se podmiňujícími pojmy. . 4. Žádného zlepšování jakosti a produktivity nelze dosáhnout bez dalšího vzdělávání. Milan Hutyra

Formy a možnosti motivace zaměstnanců Jaké jsou obecné potřeby zaměstnanců vedle jejich běžné peněžní odměny? Smysluplná tvůrčí práce Pocit vzájemné důvěry Pocit uznání Pocit jistoty a bezpečí Informovanost   Milan Hutyra

Formy a možnosti motivace zaměstnanců Opravdu účinné odměny mají splňovat následující charakteristiky: ·  podporovat dosahování žádoucích výsledků podniku · dávat lidem dobrý pocit, pokud jde o jejich minulé a současné pracovní výkony · povzbuzovat je, aby se snažili dosáhnout ještě lepších výsledků ·    působit synergicky spolu s vnitřní motivací zaměstnanců ·    to vše zajišťovat nákladově efektivním způsobem Milan Hutyra

Komunikace a informace v systémech managementu jakosti Zaměstnanci potřebují vědět, co se od nich očekává, co od nich očekávají jejich nadřízení a jak dalece to, co se děje uvnitř podniku, v ostatních útvarech nebo i vně podniku, souvisí s jejich vlastní činností. A záleží především na schopnostech vedení, aby zajistilo volný tok informací celým podnikem.     Milan Hutyra

Komunikace a informace v systémech managementu jakosti Opatření k úspěšné komunikaci : Podporujte otevřenou komunikaci, buďte přístupni i stížnostem Při zadávání instrukcí buďte rozhodní (nemumlejte, nezdůvodňujte). Ve vztahu k podřízeným i nadřízeným dbejte na jejich informovanost. Odstraňujte z pracoviště stres a nejistoty. Chcete-li něco vyzískat z nesouhlasné argumentace vůči partnerovi, vyhněte se jí.   Milan Hutyra

Komunikace a informace v systémech managementu jakosti Respektujte názor partnera. Nemáte-li pravdu, přiznejte ji Začínejte jednání vždy přátelsky, pozitivním oceněním Nechte hovořit více svého partnera, projevte sympatie k jeho názorům K nesouhlasu směřujte otázkami (z antické filozofie) Povzbuzujte každé zlepšení Jednejte tak, že případné chyby budou snadno napravitelné   Milan Hutyra

Týmová práce a formy týmových činností v systémech managementu jakosti   Dosahování efektů při realizaci produktů není možno dosáhnout individuální práci jednotlivce, ale jen účelným spojením schopnosti, dovedností a znalostí jednotlivců formou „týmové práce“. Charakteristickým rysem dobrého týmu je, že jeho členové sdílejí vědomí své kolektivní pospolitosti a ztotožňují se se společnými cíli týmu, bezproblémově vstupují do vzájemné interakce a komunikace a doplňují se různými vzájemně propojenými aktivitami. Milan Hutyra

Týmová práce a formy týmových činností v systémech managementu jakosti   Tým je kolektiv tvůrčích individualit, které dokáží potlačit některé prvky své individuality ve prospěch celku. Dobrý tým však naopak v některých případech účinně využívá i individuálních dispozic jednotlivce, čímž může docházet a mnohdy také dochází ke zvýšení skupinového efektu, tzn. že výsledný výkon týmu je vyšší, než jen pouhý součet výkonů jeho jednotlivců (synergický efekt) Milan Hutyra

Týmová práce a formy týmových činností v systémech managementu jakosti Organizační struktury: formální struktury neformální struktury (kroužky jakosti) Milan Hutyra

Lidé a řízení jejich znalostí Vztah mezi daty, informacemi a znalostmi Data Vazba mezi daty Informace Zkušenosti - metody - techniky Znalosti Komplexní poznání Moudrost Milan Hutyra

Lidé a řízení jejich znalostí Analogie (pečení chleba) Účel Cíl Metafora Data Elementy (H2O, kvasné bakterie, molekuly škrobu) Orientace Hledání Neví se nic moc Informace Ingredienty (mouka, voda, cukr, koření, postup) Výkonnost Ví se co Ví se jak Znalosti Koordinace procesu (pečení chleba- výsledek, výrobek) Efektivnost Účinnost Umí se Moudrost Proč chléb? Proč takto? Vysvětlitelnost Ví se proč Milan Hutyra

Děkuji za pozornost Kontakt: VŠB-TU Ostrava, Tř. 17. listopadu, 708 33 Ostrava-Poruba Tel: 59 732 3714 Fax: 59 691 8507 E-mail: milan.hutyra@vsb.cz Milan Hutyra