KOMUNIKACE S MÉDII ve zdravotnictví T o m á š C i k r t, diskusní fórum 19. března 2008 v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva Cíle a financování informační kampaně na podporu digitalizace.
J AK SE ZAŘADIT DO SPOLEČNOSTI ? N A KOHO SE MOHU OBRÁTIT ? Praktická část.
Úvod do rozvojových studií Základní pilíře rozvojové pomoci.
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
Jak psát tiskovou zprávu?
Grantová politika KC Praha. Jana Brežná, KC Praha Co je NNO (NGO): Nestátní nezisková organizace:  právní formou je občanské sdružení, obecně prospěšná.
Handicapovaní lidé a média
Finanční možností svépomocných skupin
10 let výzkumu informačních potřeb veřejnosti Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Školní stravování (úvod) MUDr. Petr Tláskal, CSc. Ing. Eva Šulcová Bc
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
Fórum prevence dětské nadváhy a obezity Hana Zamrazilová Školní stravování 2014, Praha, 20.–
Rozhodčí soud pro zdravotnictví Externí přezkum nároků z veřejného zdravotního pojištění JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. České zdravotnické fórum Centrum.
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
Umění prezentace.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Koncepce péče o staré občany
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Projekty PHARE v gesci odboru informatizace veřejné správy Ministerstva vnitra ČR PHARE 97 informační a komunikační systémy VS přednáší Ing. Tomáš Holenda.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Zdravotnictví řízené občanem Pavel Vepřek Tým DG plus.
REFORMNÍ OPATŘENÍ MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ MUDr. Markéta Hellerová, MUDr. Pavel Hroboň Jihlava,
Moderní žena myslí na budoucnost II. Jan Diviš. Bude v ČR důchodová reforma? Demografické okénko Rok 2003 Poválečné ročníky na prahu důchod Dobrá zpráva,
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Prezentační dovednosti
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Clever spokesman aneb jak chytře na novináře Ladislav ŠTICHA.
Základy pedagogické metodologie
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
KVĚTINOVÝ DEN-ČESKÝ DEN PROTI RAKOVINĚ
PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium 2 1) Základní informace o organizaci studia 2) Úvod do komunikace vědy Zdeňka Jastrzembská
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Léčebný řád nemocnice Karel Šebestík. 1. Při přijetí do nemocnice se Vás ujme sestra, která Vás seznámí s oddělením, uvede do pokoje, zapůjčí nemocniční.
Komunikace s rodiči.
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
Kvalita v českém zdravotnictví
Kulatý stůl k budoucnosti financování zdravotnictví v ČR Hledání společné cesty řešení problémů financování českého zdravotnictví Ing. Ondřej Mátl, MPA,
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Březen – měsíc internetu podeváté aneb Na úřad přes internet Jaroslav Winter BMI sdružení ISSS, Hradec Králové
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. SCICOM – BASIC RNDr. Anna Matoušková, Ph. D.
PR (nejen) v bance 26. února 2008, TopSeC ESF MUNI, Brno.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_2901_typy.reklamy Téma: Typy reklamy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
EVito systém aktivního zdraví Součást prevence a léčby civilizačních nemocí Ing. Filip Linhart, MBA, 13. listopadu 2014.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Práva Pacientů Tato práva jsou prohlášená za platná dnem 25. února 1992 Schválila Centrální etická komise Ministerstva zdravotnictví České Republiky.
KULATÝ STŮL k budoucnosti financování zdravotnictví v ČR Ing. Ondřej Mátl, MPA, MSc. koordinátor projektu Úřad vlády ČR 11. června 2007.
MUDr. Stanislav Wasserbauer
Zaslouží si lékařská posudková služba koncepční změnu?
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Standardizace odborné zdravotní péče
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Právní pohled: marginální skupiny pacientů ve zdravotnictví
Média - jak s nimi a jak na ně?
Úspěchy českého předsednictví v oblasti zdravotnictví
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
pitná příprava před CT vyšetřeními
INFORMACE O LÉCÍCH A PROPAGACE LÉKŮ
Sociologie medicíny Tomáš Doseděl
Transkript prezentace:

KOMUNIKACE S MÉDII ve zdravotnictví T o m á š C i k r t, diskusní fórum 19. března 2008 v Praze

Co trápí média? ČAS – chci to do zítra! PROSTOR - máš na to 30 řádek (20 s)! ZADÁNÍ – ať je to bomba! JAZYK – ať tomu rozumí i babička z Dolního Bubákova OVĚŘOVÁNÍ – jak nejsnadněji informaci ověřit? (obrátit se na svého „koně“)

Co netrápí odborníky? ČAS – až to probereme ze všech stran PROSTOR - tolik, kolik je třeba ZADÁNÍ – ať je to pravda JAZYK – ať je přesný OVĚŘOVÁNÍ – znám věrohodné zdroje a jejich validitu, mám čas je prostudovat

Novinář – tvor povrchní? „Novináři jsou nepříliš vzdělaní, uspěchaní a povrchní lidé, kteří si navíc myslí, že jejich profese jim dává moc nad ostatními. To je fakt, který není možné změnit a vy s ním musíte počítat a využívat ho ve svůj prospěch.“ Tomáš Feřtek, Reflex

Příklady odjinud…

Zdraví, medicína, zdravotnictví - trendy ve světě Zájem roste Například Rakouská tisková agentura – APA: tis. zpráv, z toho 1300 o zdraví a 600 z lékařství tis. zpráv, z toho o zdraví a 2300 z lékařství (zdroj Wolfgang Wagner)

Zdraví, medicína, zdravotnictví - trendy ve světě Vědecké zázemí (NEJM, Lancet, Nature, BMJ, ale Medscape, Doctors Guide) Zdravotnictví jako politikum (velká ideologie) Političtí žurnalisté dohánějí vědomosti o zdravotnictví, zajímají je náklady, systémy péče Více marketingu farma firmy se více zaměřují na širokou veřejnost Alternativní medicína – esoterika, woodoo lékařství (podle Wolfganga Wagnera)

Média ve světě 1 - obraz lékařů Počet článků měsíčně (y) v letech 1981 až 1999 (x) v Daily Telegraph, Guardian a Daily Mail

Média ve světě 2, aneb máme správné priority ? Kolik lidí musí zemřít na nějakou nemoc nebo zlozvyk než se příčina jejich úmrtí objeví v pořadu BBC? Creutzfeldtova-Jacobova nemoc (vCJD) 0,33 Kouření 8571 Alkoholismus 4714 Obezita 7500 Deaths-per-news-story

Média ve světě 3, aneb máme správné priority ? Kolik lidí musí zemřít na nějakou nemoc nebo zlozvyk než se příčina jejich úmrtí objeví v tisku? (Daily Mirror, Daily Mail a Guardian) Kouření 4444 Alkoholismus 846 Obezita 2538 vCJD 1,5 AIDS 22,5

Média ve světě 4, nabídnout vlastní priority SARS (severe acute respiratory syndrome) –Titulní stránky britských i světových deníků –V době, kdy zájem vrcholil (listopad 2003) zemřelo v Hongkongu 299 lidí (z toho bylo 63 procent seniorů) –Každou zimu se zvýší počet úmrtí ve Velké Británii o lidí (ačkoliv jsou „chladnější“ země, kde k tomuto nárůstu nedochází) Poučení (jeden ze závěrů příslušného semináře)? –Zdravotníci se musí učit jak prezentovat své myšlenky médiím

Bezpečí versus krůty Přibližně každý desátý hospitalizovaný pacient je poškozen pobytem v nemocnici V. Británie: 11% hospitalizací Nový Zéland: 10% hospitalizací Dánsko: 9% hospitalizací Austrálie : 11% hospitalizací Kanada: 8% resp. 11% hospitalizací Žádný Evropan neonemocněl ptačí chřipkou Přenos z člověka na člověka neprokázán V CR 0 nemocných Kdekoliv v Evropě 0 nemocných

Média ve světě 5, priority nestačí…? Média v širším významu – nejen zprávy, ale také televizní seriály … –Případ televizní „mýdlové opery“ Coronation Street, kde hlavní hrdinka Alma zemřela na karcinom čípku děložního –Průzkum - jaký mělo dopad vysílání klíčového dílu tohoto seriálu na NHS screeningový program –Zjistilo se, že bylo provedeno o 14 tisíc diagnostických stěrů (cervical smear tests) více –Došlo k přetížení laboratoří, nedařilo se dodržet obvyklé časy pro dodání výsledků, to vyvolalo u žen, které čekaly na výsledky obavy

Média ve světě 6, vakcína Spalničky, příušnice, zarděnky ve Velké Británii dr. Wakefield zveřejnil tvrzení o spojení mezi vakcínou a autismem, které drtivá většina vědců odmítla průzkum leden až září mezi vzorkem 1000 lidí a analýza 2214 zpráv v novinách, televizi a radiu 561 zpráv se týkalo možné spojitosti mezi vakcínou a autismem, z toho polovina v prvním měsíci po zveřejnění poplašné zprávy

Média ve světě 6, vakcína Spalničky, příušnice, zarděnky ve Velké Británii II 53 procent lidí řeklo, že když dostaly obě strany v médiích stejný prostor, patrně je na obou stranách stejné množství důkazů jenom 23 procent lidí věřilo, že důkazy jsou na straně zastánců vakcíny 48 procent uvedlo, že média by měla v podobných otázkách počkat na potvrzení ve studiích ale 34 procent věří, že by o takových tvrzeních jaká pronesl dr.Wakefield měla média informovat

Média ve světě 7, meningokok Meningokok v Austrálii (2002) média bombardovala občany smutnými příběhy a obrázky dětí, které zemřely nebo byly postiženy, vznikla panika média zdůrazňovala, že v roce 1995 byly hlášeny 2 případy meningitidy na 100 tisíc obyvatel, v roce 2001 to už bylo 3,5 případu na 100 tisíc obyvatel už ale nebylo zdůrazňováno, že nadále jde o zřídkavé onemocnění, které nepřerostlo v epidemii už po mnoho let tučné titulky a sledované televizní pořady nakonec přivedly vládu k rozhodnutí podpořit vakcinační program, který se týkal typu C, jenž tvoří 33 % případů v Austrálii

Média ve světě 7, meningokok Meningokok v Austrálii (2002) II Experti na veřejné zdraví byli nakonec rádi, ale divili se, že tentokráte vláda byla tak vstřícná, když jindy byly se změnami v národním imunizačním schématu problémy také bylo divné, že se média věnovala meningokokům více než kdykoliv předtím Na pozadí stála PR agentura Porter Novelli, která pracovala pro Wyeth – výrobce vakcíny Agentura organizovala rodičovské organizace a časopisy a Wyeth poskytnul grant na vznik Menigitis Centre

Média ve světě 7, meningokok Meningokok v Austrálii (2002) III Pan Manamon, kterému zemřel člen rodiny na meningokové onemocnění, založil Meningococcal Foundation of Australia a řekl novinářům, že meningokok je horší než Ebola a nejděsivější lidstvu známá choroba. Byl velice aktivní, vytvořil na 120 tiskových zpráv, které rozeslal do všech možných médií Výrobce se od extrémních forem kampaně distancoval

Domácí situace…

Jací jsou čeští novináři? Jsou (ne)objektivní? Jsou (ne)vzdělaní? Naslouchají, nebo jenom jedí chlebíčky?

Čeští novináři (specializující se na zdravotnictví)

Česká média a zdravotnictví 1.Rozdíly se stírají (bulvár vs. „seriózní“ média, veřejnoprávní vs. Soukromá, odborná vs. laická) 2.Blokovací komando - editoři mezi čtyřmi stěnami, blazeovaní šéfredaktoři a autističtí komentátoři 3.Pozor na publicistiku! 4.Česká televize – veřejnoprávní tragédie -Forma nad obsah -Bez vnitřní zpětné vazby -Bez informačního zázemí -Netransparentní pravidla vzniku šotů a pořadů (šejdíři na pozadí?) -Parlamentní televize -Bulvární konfrontace…

KOMUNIKACE REFORMY

REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ Cíl Nutné kroky Horizont Stabilizační fáze 2006 Reformní opatření I Reformní opatření II a dále Návrat ke standardním vztahům a komunikaci, „úklid“ po minulém vedení MZ Zlepšení výkonu státní správy Snížení nejistoty Zajištění dostupnosti zdravotní péče Zajištění zdrojů pro zdravotnictví ze strukturálních fondů EU Reforma institucí - zvýšení efektivity dnešního systému Úhrada léků podle jejich přínosu Zvýšení zodpovědnosti zdravotních pojišťoven Modernizace sítě zdravotnických zařízení Posílení volby a odpovědnosti občanů Reforma financování – zajištění dlouhodobé udržitelnosti solidárního systému Změny v odvodech na zdravotní pojištění Udržitelné financování sociálně-zdravotní oblasti Možnost zdravotního spoření „5 změn“ „Kulatý stůl“

Rady a triky

Jak se dostat do médií Buďte novinářům užiteční (ať vědí, že na vás mohou obrátit), nabízejte téma a ne „nemocnici“ (ovšem komplikovaná témata to mají těžší) Vyjadřujte se stručně, zkuste si na problém, který chcete komunikovat vymyslet slogan Slogany a přirovnání používejte pouze tehdy, když skutečně chcete, aby byla použita a ne mimochodem Dostatek názorných příkladů, životních příběhů, zajímavých přirovnání

Jak se dostat do médií II Nebraňte se zájmu o svoji osobu, Neodmítejte informovat, ale řekněte jenom to, čeho nebudete litovat Respektujte novináře a jeho pohled třetí osoby Budujte si „kartotéku“ (tiskovky)

Jak se dostat do médií III preferujte média, která jsou vám místně i obsahově blízká Znejte „svá“ média, rozlišujte jejich typy – deník, týdeník, TV, rozhlas, web Nejlevnější a velmi účinný způsob - ČTK Televize „nedovysvětlujte“ televizní věty, Podobně rozhlas – pozor na nádechy

Mýtus autorizace Není na ní žádný právní nárok (tiskový zákon nic takového nezná) Je věcí vaší dohody s novinářem, ale měla by se týkat pouze té části textu, kde je vaše vyjádření Různé redakce – různý přístup ( , telefon) Nevynucujte si ji, ale nabídněte Opravujte věcně, i když budete skřípat zuby Dobrý a dlouhodobý vztah je víc než autorizace

Možnosti komunikace Telefon Tisková zpráva Tisková konference Interview (rozhovor) – nedávejte interview „mezi dveřmi“, vždy si vyberte jejich čas a místo

Tisková zpráva strana, maximálně dvě zásadní poselství – hned v úvodu ve dvou třech větách, tučně KRÁTÍ SE ODZADU!! Netrvejte na „odborném“ přístupu, na každém slovu, ale usilujte o správné vyznění poselství kontakt na osobu, která podá další informace

Dobrá tisková konference? KRÁTKÁ! SROZUMITELNÁ DOSTATEK MATERIÁLU

Základní pravidla komunikace v krizi Buďte čestní – nikdy nelžete, nemůžete-li odpovědět řekněte to a nekličkujte Buďte přesní. Získejte si potřebné informace. Nespekulujte. Chraňte své zájmy. Nechcete-li odpovědět, uveďte proč. Respektujte termíny médií. Dodržujte dohody a sliby. Ukažte vhodné emoce (lítost, sebejistotu) Nenechte se vyvést z míry Neříkejte nic off-record (výjimky pečlivě uvažte) Pamatujte, že obsah slov tvoří 20% sdělení, pozor na neverbální komunikaci

TV interview dívejte se přímo na redaktora nikdy se nedívejte do kamery zachovávejte oční kontakt s redaktorem buďte rozhodní (nadšení, energičtí) oblečení v pastelových barvách, světlé, ne však bílé žádné zářící látky, nepřežeňte to s doplňky zkontrolujte se předtím v zrcadle vždy se přesvědčte zda je mikrofon zapnutý Nikdy neříkejte „Bez komentáře“

Co když redaktor pokládá negativní otázky? Neopakujte jejich negativní obsah Zůstaňte pozitivní Nedejte se vyvést z míry, neuchylujte se do defenzívy Rychle opravte nesprávné informace Použijte své „ostrovy bezpečí“

Co když neznám odpověď na otázku? Buďte čestný Řekněte například: „Promiňte nemám tyto (o tom) informace, ale rád vám je poskytnu, jen co je budu mít.“ Určitě to pak udělejte

Co když se redaktor snaží přerušit vaši řeč další otázkou? nechejte se přerušit reagujte: „Položil jste mi několik otázek“ a potom odpovězte na otázky, na které chcete odpovědět za použití jednoho ze tří svých bodů použijte frázi „jak už jsem řekl“ a vraťte se na svoji dráhu

Co když nastane ticho? Buďte zticha! Dobrovolně nesdělujte ne nezbytné informace Nebojte se ticha Ticho totiž mlže být součástí novinářské taktiky jak získat od někoho dobrovolně (nechtěně) informace

Jak dlouhá má být vaše odpověď? zhruba 20 sekund kratší v radiu, delší pro tisk

Použití odborných výrazů a statistiky používejte co nejvíce čísel a statistiky používejte ilustrativní příklady při použití odborných výrazů se je snažte jednoduše vysvětlit Vyhýbejte se odbornému žargónu

Rada na závěr? „Média jsou jako divadlo. Chcete-li, aby i divák v poslední řadě chápal, co se děje na jevišti, musíte mluvit nahlas a dělat velká gesta.“ Tomáš Feřtek, Reflex

Děkuji za pozornost