Aktuální problémy rozvoje měst

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
Advertisements

Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
V POLYCENTRICKÉ STŘEDNÍ EVROPĚ
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
30. červen, 2006 Role Agentury pro regionální rozvoj v marketingu Moravskoslezského kraje Marek Prorok, PR a marketing, ARR.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
Ing. David Slavata, Ph.D. Trh nemovitostí
Potenciál území v oblasti integrace a inovace Ekonomika a zaměstnanost (spolupráce škol a lokálních firem, coworkingová centra, podnikatelské inkubátory,
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Volnočasové projekty a EU financování
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Teorie optimální velikosti města
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
Evropské fondy pro regionální rozvoj (EFRR) Zkušenosti z praxe a projekty ve městě Hengelo Mr. Harry Vranken.
Urbanizační procesy Evropský sociální fond
Marketingové prostředí
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
IX. Konference Finance pro města a obce Libor Lukáš hejtman Zlínského kraje zástupce AKČR pro Regionální operační programy Využití Regionálních.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ ROZVOJ
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Ekonomický rozvoj měst a regionů Projekty CityRegio a CityRegio II Seminář „Zapojení ČR do Nadnárodní spolupráce a zhodnocení programu Interreg IIIB CADSES“
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Ne/nápadné proměny vnitřního města v postsocialistickém období. Etnologický a sociologický výzkum v Brně Jana Pospíšilová, Annett Steinführer, Annegret.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
SUBURBANIZACE.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Teorie optimální velikosti města
Urbanizace a urbanismus
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Řízení a kontrola ve veřejné správě
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
„SAMOSPRÁVA 2020“ (Řešení pro budoucnost) – Zlín Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
Regionální politika, ano či ne Ing. Marek Jetmar, Ph. D
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Regionální politika EU v období
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Transkript prezentace:

Aktuální problémy rozvoje měst Regionalistika 1 Aktuální problémy rozvoje měst

Města – základní charakteristika Moderní centra ekonomiky, růstu, inovací Mladší forma osídlení Urbanizace Charakteristické znaky měst Významná geografická poloha Funkční diverzifikace Cenné urbanistické struktury a architektura řady budov

Aktuální problémy rozvoje měst Demografické procesy Desurbanizační procesy Konkurenční nabídka klade velké nároky na flexibilitu a inovativnost města (značka města) Delokalizace průmyslu, úpadek malých firem Finance Sociální prostředí, bezpečnost ŽP Podpora rozvoje kultury – image a atraktivita města Řešení: důraz na konkurenceschopnost, efektivnost a hospodárnost

Řešení : Gentrifikace Revitalizace degradovaných obytných čtvrtí v městských centrech Zhodnocování bytů a domů ve středu měst nebo průmyslových zónách Následná změna struktury jejich obyvatel Příchod ekonomicky silnějších obyvatel Nová sociální skupina – yuppies (gentrifikanti): Yuppies = mladí, úspěšní - bohatí, svobodní či nesezdaní a bezdětní s dlouhou a pružnou pracovní dobou, alternativní způsob života Módní záležitost – návrat do historických měst a jejich čtvrtí se specifickou architekturou Cena nemovitostí Vytváření míst pro vzájemná setkávání Výsledkem je vyšší úroveň některých degradovaných čtvrtí v městských centrech, protihráč suburbanizace, sociální mix obnova a reanimace městských částí

Proces gentrifikace Hamburk, Berlín a další Glasgow Grenoble, Ženeva Ostrava Praha – Smíchov, Vysočany, Holešovice

Příklad : Holešovice Holešovická mlékárna

Řešení : orientace investic Cíl: Reurbanizace Plánování prostorového uspořádání města: ideální město Veřejná doprava Parkování Zeleň Veřejný prostor Sociální prostředí- diverzita sociálních skupin, budování sociální soudržnosti, dialog mezi různými sociálními a kulturními skupinami Brownfields (kontaminované areály opuštěných podniků a starých skládek) ŽP – odpady, recyklace, energetika

Řešení: city management Nové metody a postupy, které povedou k vytváření, resp. posilování konkurenční pozice měst – dlouhodobý horizont Aktivizace vlastních zdrojů Od „správy“ k „Vládnutí“ procesní souhra lokálních aktérů, která umožňuje prosazení rozvojových konceptů, generuje nové projektové myšlenky a úspěšnou pozici „podnikajícího města“ a jeho produktů v meziregionální konkurenci Role obce – ne „řídit“, ale „usměrňovat“, „umožňovat“ rozvoj území model lokálního rozvoje, jehož těžiště leží v utvářecí, jednací a projektové orientaci lidský kapitál, kreativní prostředí, propojení (koncept sítí), konsensus a kooperace aktivizování lidského kapitálu regionu, jeho posilování a zhodnocování ve prospěch regionálního a lokálního rozvoje

Řešení: marketing Komplexní přístup k řízení rozvoje měst, který zahrnuje také propagaci a komunikaci měst s veřejností Chápe město a všechny jeho nabídky (veřejné služby, atd.) jako tržní produkty :sledování poptávky! Občané, ale i podnikatelé a další aktéři jsou vnímáni jako spolutvůrci, na jedné straně, ale také jako cílové skupiny či příjemci, na straně druhé Komunální politiku je zapotřebí vytvářet s lidmi pro lidi Zákaznický pohled na město Změna přístupů a schopnosti aktérů měst přizpůsobovat se měnícím se podmínkám makroprostředí Nabídnout produkt, který bude ojedinělý!!! – praxe českých měst

Aktuální přístupy k řešení problémů měst Nekoordinovaný, diverzifikovaný přístup Akademická rovina urbanistů a územních plánovačů Dle iniciativy jednotlivých měst MMR, MD, MŽP, MK a další Bytová politika, doprava, parkování Role nadnárodních fondů Vize rozvoje jsou obecné, nespecifikující - priorit je mnoho a tedy vlastně žádné Nízká je úroveň kooperace, komunikace a partnerství při rozvoji měst a krajů obecně (mezi rozvojovými aktéry navzájem i uvnitř mezi jednotlivci) Kritická evaluace a zpětnovazební komunikace se zpravidla nevyužívá nebo jen formálně Většinou nechuť inovovat a „učit se“, inspirovat se; důraz na rutinní praxi

Hra CITy One - IBM napodobuje reálné podnikatelské, ekologické a logistické problémy současných měst scénáře transformace měst v různých odvětvích: např. alternativní energie, řízení dopravního provozu, nakládání s vodou, bankovnictví apod. zvolit nejlepší způsob, jak vyvážit finanční, ekologické a sociologické zájmy města