Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 03 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Šíření zvuku Ročník: Časová dotace:8. 1 h Anotace: – žák na základě animací pochopí princip šíření zvuku – žák porozumí pojmům vlnoplocha, odraz zvuku – žák pochopí, že se ve vakuu zvuk nemůže šířit Datum: Autor:
METODICKÝ PŘEHLED Klíčové kompetence:– k učení – čtení s porozuměním, srovnávání informací, schémata Očekávané výstupy:– žák na základě animací vysvětlí princip šíření zvuku – žák vysvětlí odraz zvuku Výukové strategie:– komentovaná prezentace – samostudium, vzájemná konzultace Metodický postup:– prezentace s komentářem – samostudium – diskuze – domácí studium Pomůcky:– počítač s prezentačním software Zdroje:– v práci jsou použity pouze vlastní materiály
Zvuk – šíření Zvuk se šíří ve všech pružných hmotných prostředích: – kovy – příčné stojaté vlnění (částice jsou vázány na místo) – kapaliny, plyny – podélné vlnění (zhušťování a zřeďování molekul) – vakuum – nešíří se (chybí hmotné částice, které by předávaly kinetickou energii)
Zvuk – šíření Zvuk se šíří ze zdroje všemi směry ve vlnoplochách. To jsou místa, ve kterých se částice nacházejí ve stejném stavu. Vlnoplochy lze pozorovat na animaci. Překážka zvuk: a) odrazí – dozvuk, ozvěna b) pohltí (absorbuje) Záleží na materiálu a tvaru. Ve vzduchu se zvuk šíří rychlostí asi 340 m/s.
Zvuk – šíření Úkol č. 4: Vysvětli, zda je fyzikálně možné uspořádat rockový koncert na Měsíci. Úkol č. 5: Odhalíš, čím je charakteristická každá skupina těles a materiálů? Skupina A: betonová zeď, horní deska koncertního křídla, podlaha z dlaždic, rezonanční deska kytary Skupina B: korková nástěnka, papírové obaly od vajíček, molitanová matrace, zpěněný polyuretan