EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 1 Konference o partnerství mezi městy a regiony pro lepší přístup k Evropy Praha, 16. a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunitární program PROGRESS
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
Program semináře: 1)Úvod, obecné informace o JPD 2 a výzvách (Ing. Kateřina Vágnerová) 2)Informace o Prioritě 2 JPD 2 (Ing. Martin Škréta) 3)Elektronická.
Evropský sociální fond v kontextu politiky soudržnosti Ing. Světlana Navarová, vedoucí oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
30. září 2014 Vodňany EVROPSKÁ ÚZEMNÍ SPOLUPRÁCE
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Finanční perspektiva EU Ministerstvo financí, odbor Národního fondu.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
Krajský úřad Libereckého kraje SEMINÁŘ Možnosti spolufinancování projektů ze strukturálních fondů Evropské unie prostřednictvím operačních programů.
Strukturální politika
R EGIONÁLNÍ POLITIKA EU Základy regionalistiky. V ÝVOJOVÉ ETAPY RP EU 1958, Vývoj po roce více než třetina rozpočtu EU
Řízení a koordinace politiky soudržnosti v České republice v období Ostravice Hotel Montér Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
CS Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE Třetí zpráva o soudržnosti Únor 2004 Konvergence, konkurenceschopnost a spolupráce.
Členství ČR v EU II. Regionální politika EU března 2010.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
FONDY EU Programové období
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
FONDY EU Programové období
ministryně pro místní rozvoj
Členství ČR v EU I. Regionální politika EU a postavení ČR.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Operační program Praha - Adaptabilita odbor fondů EU, Magistrát hl. m. Prahy Operační program Praha - Adaptabilita Možnosti čerpání z ESF v.
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
Úvahy o budoucnosti koheze a teritoriální spolupráci Jan Březina, europoslanec.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Operační program URBACT III.  (Operační) program Evropské územní spolupráce kofinancovaný z Evropského fondu pro regionální rozvoj  Navazuje na program.
Plzeň, 23. dubna 2007 Meziregionální spolupráce INTERREG IIIC, INTERREG IVC.
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Strukturální politika
Možnosti spolufinancování vědecké a výzkumné činnosti ČHMÚ
Transkript prezentace:

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 1 Konference o partnerství mezi městy a regiony pro lepší přístup k Evropy Praha, 16. a 17. března 2005 BUDOUCNOST STRUKTURÁLNÍCH FONDŮ A KOHEZNÍHO FONDU V ČESKÉ REPUBLICE Pascal Boijmans Evropská komise Gen. Řed. Regionální politiky Jednotka Česká epublika, Belgie a Lucembursko

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 2 OBSAH PREZENTACE 1.Návrh EK na Politiku soudržnosti pro další programové období Rozpočet Předpisy Provádění 1.Důsledky pro Českou republiku Strategie Výzvy do budoucna 2.Úloha regionů a měst Rozdílné úlohy

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 3 DOPAD ROZŠÍŘENÍ : POTŘEBA POLITIKY SOUDRŽNOSTI PO 2007 Počet obyvatel Společenství vzroste ze 380 na 454 miliónů (EU 25) nebo 485 miliónů (EU 27) HNP na hlavu klesne: -12,5% EU 25; -18% EU 27 v EUR Rozdíl v rozvoji mezi regiony se prohloubí : prům. HNP v Cíli 1 je 69%; nové člen. státy 46% Nové členské státy přinesou dynamičtější rozvoj (4% na rok oproti 2,5% v EU 15) Zaměstnanost v EU 15 vzrostla ze 60% na 64% (1996 – 2002). V nových členských státech to bylo 56%: (59% v 1999)

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 4 FINANČNÍ PERSPEKTIVA Rozpočet EU na Strop vzhledem k závazkům na rok: € 108,5 miliard pro EU25, z toho € 37 miliard na strukturální akce podle cen r Finanční perspektiva Strop vzhledem k závazkům na rok : € 146,4 miliard pro EU27, z toho € 48 miliard na strukturální akce podle cen r. 2004

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 5 POLITIKA SOUDRŽNOSTI Tvoří 34% rozpočtu EU (€ 336 miliard na období , při cenách roku 2004) Tvoří asi 0,41% HNP Společenství (0,43%, kodaňské údaje, s rozvojem venkova, 0,45% pokud se zahrne rezerva) Asi mezi stávajícími a novými členskými státy Koncentrace: asi 78% rozpočtu je pro členské státy zaostávající ve vývoji

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 6 PRIORITY REFORMY CÍL 1 KONVERGENCE A KONKURENCESCHOPNOST Regiony s HNP na hlavu nižším než 75% průměru EU 25 Státy s HND na hlavu nižším než 90% průměru EU 25 (Kohezní fond) Statistický dopad: regiony s HNP na hlavu pod 75% EU15 a nad 75% EU25 Zvláštní program pro nejvzdálenější regiony Rozpočet asi 78,5% z celku (264 miliard €)

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 7 PRIORITY REFORMY CÍL 2 REGIONÁLNÍ KONKURENCESCHOPNOST A ZAMĚSTNANOST Politika soudržnosti pro potřeby všech ostatních regionů EU – žádné dělení na zóny Dvě základní složky: 1. Zaměstnanost založená na Evropské strategii zaměstnanosti (ESF) - Přizpůsobivost pracovní síly, vytváření pracovních míst, přístup zranitelných občanů k pracovnímu trhu

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 8 PRIORITY REFORMY CÍL 2 2. Regionální konkurenceschopnost (ERDF) - Lisabonská strategie - inovace a ekonomika založená na znalostech - dostupnost a služby obecného zájmu - životní prostředí a prevence rizik - zahrnovalo by zodpovědnost měst delegovaných do regionu (URBAN+), žádná iniciativa Společenství Rozpočet: asi 17.2% z celku SF = souřasné Cíle 2 a 3 (57,9 miliard €)

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 9 PRIORITY REFORMY CÍL 3 EVROPSKÁ ÚZEMNÍ SPOLUPRÁCE Úspěch INTERREG, přidaná hodnota Společenství Spolupráce přes hranice (včetně hranic tvořených mořem) Nadnárodní spolupráce Vytváření sítí a výměna zkušeností Spolupráce mezi EU a sousedními zeměmi – spojeno s novým Evropským nástrojem sousedství Rozpočet: asi 3,94% z celku (13,2 miliard €)

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 10 Konvergence Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Evropská územní spolupráce Regiony pod 75% HNP Regiony postižené statistickým dopadem Kohezní fond Speciální program pro nejvzdálenější regiony: 1,1 Regiony mimo konvergenci Rozfázování pro regiony pro Cíl 1 v období Přeshraníční spolupráce: 4,7 Nadnárodní spolupráce: 6,3 Vnější hranice: 1,6 Sítě: 0,6 POLITIKA SOUDRŽNOSTI Rozdělení podle cílů v miliardách Euro (celkem: EUR 336,1 miliard) Art Gen.Reg. and Fin. Perspect.

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 11 pod 75% v EU25 Statistický dopad pod 75% v EU15 nad v EU25 „přirozeně" nad 75% díky růstu ostatní regiony Index EU 25 = 100 Source: Eurostat ZEMĚPISNÁ KONCENTRACE regiony pod nebo poblíž prahu 75% Art. 5+6 Gen.Reg. GDP/head average

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 12 PROVÁDĚCÍ SYSTÉM EVOLUCE NAMÍSTO REVOLUCE KONCENTRACE A STRATEGIČTĚJŠÍ PŘÍSTUP zeměpisná koncentrace - Téměř 80% na cíl Priority kovergence tématická koncentrace - jasná souvislost mezi politikou soudržnosti a lisabonskou strategií - zvýšená důslednost s Obecnými směrnicemi pro hospodářskou politiku - evropská strategie zaměstnanosti Schválení souhrnného strategického dokumentu pro politiku soudržnosti - s politickou diskuzí v Komisi a názory EP - výroční zpráva předkládaná Radě

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 13 PROVÁDĚCÍ SYSTÉM EVOLUCE NAMÍSTO REVOLUCE ZJEDNODUŠENÍ Redukce počtu finančních nástrojů - 3 fondy (ne 5) - Programy pouze pro jeden fond 3 místo 7 cílů Žádné členění do zón mimo Prioritu konvergence integrace Kohezního fondu - Několikaleté programování jak pro Kohezní fond tak pro ERDF zredukování stádií programování - ze 3 na Politický dokument od každého členského státu - 2. Operační programy

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 14 PROVÁDĚCÍ SYSTÉM EVOLUCE NAMÍSTO REVOLUCE DECENTRALIZACE větší úloha regionálních a místních činitelů společné řízení mezi evropskou, národní, regionální, městskou a místní úrovní městská problematika: možné převedení na městské úřady všechny regiony prospěch z politiky soudržnosti zvláštní pozornost pro: - města - venkovské regiony - nejokrajovější regiony a regiony s přírodním handicapem (ostrovy, hory, řídce osídlené oblasti)

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 15 PROVÁDĚCÍ SYSTÉM EVOLUCE NAMÍSTO REVOLUCE POTVRZENÍ zásad, které způsobily úspěšnost politiky soudržnosti mnohaleté plánování partnerství hodnocení spolufinancování: jen veřejné výdaje - Konvergence a územní spolupráce: až 75% - Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost: až 50% - Kohezní fond: až 85% sdílená zodpovědnost doplňkovost

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 16 ČASOVÝ ROZVRH 1.Politika soudržnosti Červenec 2004: Komise přijala legislativu pro Strukturální fondy a Kohezní fond - Vyjednávání pokračují v pracovních skupinách Rady Konec 2005: Rozhodnutí Rady a Evropského parlamentu o nových směrnicích pro SF a CF Začátek 2006: Přijetí Strategických směrnic Společenství pro soudržnost Radou 2006: Příprava programů na období leden 2007: Zahájení provádění 2.Finanční perspektiva Pol (?): Rada přijme finanční balíček

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 17 ČESKÁ REPUBLIKA: VHODNÉ OBLASTI PRO OBDOBÍ Cíl 1: sedm Nuts II regionů Cíl 2 a 3: Praha Nuts II Cíl 1: sedm Nuts II regionů Cíl 2 a 3: Praha Nuts II

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 18 ČESKÁ REPUBLIKA DOSTUPNÝ ROZPOČET ? Cíl 1 Podpůrný rámec Společenství OP Rozvoj lidských zdrojů 21,9% - OP Průmysl a podnikání 17,9% - OP Rozvoj venkova a vícefunkční 12,0% zemědělství - OP Infrastruktura 16.9% - Společný regionální OP 31.2% SPD Praha Cíl 271 SPD Praha Cíl 359 INTERREG69 Equal32 Kohezní fond mezi 837 a CELKEM (v milionech EUR za současných cen)

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 19 POLITIKA SOUDRŽNOSTI V BUDOUCNOSTI V ČESKÉ REPUBLICE Konvergence - Strukturální fondy: 7 kohezních regionů (NUTS II) - Kohezní fond: celá země Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost - Všechny regiony mimo konvergenci: Praha Evropská územní spolupráce - zahraniční: NUTS III regiony sousedící s jinými členskými státy (ne Praha a Střední Čechy) - nadnárodní: zapojení České Republiky do větších evropských zón

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 20 STRATEGIE PRO ČESKOU REPUBLIKU V OBDOBÍ Národní strategický referenční rámec 1. Rámec: integrace lisabonské strategie 2.Počet operačních programů Současná strategie je stále aktuální Hlavní oblasti intervence - Podnikatelská sféra - Zvýšení přizpůsobivosti pracovního trhu - Zlepšení kvality infrastruktury (doprava & životní prostředí) Rozdíly v důrazu a nezbytné změny v administrativní organizaci

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 21 DŮLEŽITÁ TÉMATA PRO DALŠÍ PROGRAMOVÉ OBDOBÍ I Dopravní infrastruktura se zaměřením na Trans-evropské sítě - Silnice, železnice a víceúčelové - Regionální komunikace napojené na mezinárodní sítě Výzkum a Vývoj a Inovace - Převod technologií a „clustery“ - Přístup k financování Zvýšení pružnosti pracovního trhu - Profesionální a zeměpisná mobilita - Zvýšení účasti v terciálním vzdělávání - Modernizace pracovních úřadů

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 22 DŮLEŽITÁ TÉMATA PRO DALŠÍ PROGRAMOVÉ OBDOBÍ II Čistší životní prostředí - Splnění požadavků EU - Voda, ale i další odvětví - Efektivní využití energie a obnovitelné zdroje energie Chytrá administrativa - Posílení administrativní kapacity na všech úrovních, včetně regionů - Ve shodě s politikami EU: veřejné zakázky, státní pomoc, životní prostředí - e-vláda

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 23 VÝZVY PRO ČESKOU REPUBLIKU DO BUDOUCNA I Další integrace EU a národních politik - Dopad fondů EU se blíží 4% HNP Úloha Prahy jako hospodářského motoru celé země - Větší zapojení Prahy do národní rozvojové strategie Organizace závazků národního spolufinancování v rámci českého národního rozpočtu - Příprava na Eurozónu - Obrovský nárůst fondů EU - Minimálně 25% spolufinancování českým státem (národní, regionální, místní)

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 24 VÝZVY PRO ČESKOU REPUBLIKU DO BUDOUCNA II Zjednodušit a zlepšit finanční postupy - Zkrátit dobu na navrácení výdajů - Absorbční kapacita Regionální programy: co zvolit - bud´: oddělené regionální programy pro kohezní regiony (NUTS II) - nebo: národní integrované programy pro regiony Kapacita institucí: Implementace stanov - Veřejné zakázky - Životní prostředí: Natura 2000

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 25 JAKOU ÚLOHU MOHOU HRÁT MĚSTA A REGIONY? Konečný prospěch z pomoci Zprostředkovatelský orgán Zdroj a dodavatel spolufinancování Chytrá administrativa & respektování politiky EU Zaměření na městské oblasti spolupráce mezi regiony …..a více! tento seznam není vyčerpávající!

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 26 ÚLOHA REGIONŮ A MĚST Konečný prospěch z pomoci Příjemce pomoci Zodpovědnost za provádění projektu Region může zastupovat skupinu menších partnerů (např. magistrátů) Příklady: - Vytvoření obchodního střediska nebo průmyslového parku - Čištění odpadních vod - Turistická infrastruktura Přídaná hodnota pro SF: - Zlepšení veřejné infrastuktury - Vytvoření podmínek pro optimální výkony ostatních partnerů - Iniciátor a přispěvatel k lisabonské strategii na regionální/místní úrovni

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 27 ÚLOHA REGIONŮ A MĚST Řídící úřad (region) a Zprostředkovatelský orgán (region/města) Součást formální administrativní organizace programu Zodpovědný za (část) průběhu žádosti o projekt (nábor, odhad, výběr, uzavření smlouvy, monitorování) Příklady: - Sekretariát pro implementaci OP, priorit nebo opatření - Příprava na výběr projektů: transparentní a objektivní výběrová kriteria Přidaná hodnota pro SF: - Vykonavatel: zajištění transparentních, účinných a objektivních výběrových řízení pro projekty - Zjednodušení a zlepšení administrativních postupů - Zdroj financování: technická pomoc

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 28 ÚLOHA REGIONŮ A MĚST Zdroj a dodavatel spolufinancování V úvahu přichází jen veřejné výdaje Příspěvek fondů EU se blíží 4% HNP v CZ Přísná pravidla pro rozpočet (Eurozóna) a vysoké nároky na spolufinancování - všechny stupně musí přispět (národní, regionální, mástní) Příklady: - Zřízení zvláštního fondu pro spolufinancování - Konstrukce soukromého a veřejného partnerství - EIB Vybavení pro regionální rozvoj Přidaná hodnota pro SF: - Zapojení rozpočtu EU do plánování národního rozpočtu - Zjednodušení systému probíhání plateb - Platby předem nebo nebo refundace?

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 29 ÚLOHA REGIONŮ A MĚST Chytrá administrativa & respektování politik EU Nové možnosti pod ESF pro modernizaci administrativy v regionech konvergence - Posílení kapacity úřadů a výkonnosti administrativy na národní, regionální a místní úrovni - Nejen v přímém vztahu k EU-SF Provádění příslušných politik EU, - např. veřejné zakázky, životní prostředí, státní pomoc - Uvedení legislativy EU v platnost Příklady: - E-vláda ve venkovských oblastech - Intenzivní školení v pravidlech pro veřejné zakázky pro regionální a místní administrativy - Modernizace pracovních úřadů Přidaná hodnota pro SF: - Kvalitní navrhování politik a programů - Transparentní a účinné postupy

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 30 ÚLOHA REGIONŮ A MĚST URBAN Zaměření Období : žádná iniciativa Společenství URBAN pro Českou Republiku - Zvláštní opatření ve Společném regionálním OP Nové období: zaměření na iniciativu společenství URBAN Nová nařízení: možnost zahrnout seznam měst s městskou problematikou - Převedení zodpovědnosti na městské úřady např. prostřednictvím souhrnného grantu Příklady - Integrované programy rozvoje na místní úrovni pro regeneraci Přidaná hodnota pro SF - Zviditelnění EU-SF na místní úrovni

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 31 ÚLOHA REGIONŮ A MĚST Spolupráce mezi regiony Nové období: zaměření na III C (Spolupráce mezi regiony) Nová nařízení: možnost zahrnout akce pro meziregionální spolupráci do regionálních programů - podmínka: nejméně jeden regionální nebo místní úřad z jiného členského sátu Příklady - městské sítě v EU - spolupráce mezi univerzitami z různých členských států Přidaná hodnota pro SF - Výměna nejlepších příkladů z praxe mezi členskými státy

EU-Regional Policy and Cohesion Structural Funds Cohesion Fund 32 ZÁVĚRY Regionální a místní aktéři jsou nepostradatelnými partnery Programů politiky soudržnosti EU - Programové plánování - Provádění programů - Financování - Návaznost na respektování ostatních politik EU - Přispění k lisabonské strategii na regionální/místní úrovni Politika soudržnosti není přístup „shora“ - Partnerství mezi EU, narodní, regionální a místní úrovní Nové období: několik nových nástrojů poskytuje možnosti pro větší zapojení regionálních a místních úřadů - Regionální programy - zaměření URBAN - Meziregionální spolupráce - Modernizace veřejné administrativy