Etopedie Obor SP zabývající se výchovou, převýchovou, vzděláním a pracovní přípravou mravně narušených jedinců.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Kariérové poradenství
Zákon o sociálních službách
Kateřina Mašková, 2.A Tresty u mladistvých.
Spolupráce s rodinami dětí s nařízenou ústavní výchovou.
Etopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Sociální patologie SCPT SCPA
Výchovně léčebná péče Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Rodinné právo II Milana Reichlová.
Minimální preventivní program školy
Způsoby intervence, které u nás mají tradici
Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Kriminalita mládeže.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Základy speciální pedagogiky
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Práce probačního úředníka s dětmi a mladistvými Mgr. Marcela Nerudová Probační a mediační služba ČR.
Sociálně právní ochrana dětí Úvod do SP ZS 2015 M. Vorlová Úvod do SP ZS 2015 M. Vorlová.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Možnosti a činnost kurátora pro děti a mládež, výchovná opatření TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU.
Sociální patologie SCPT SCPA 3. přednáška Dělení poruch chování Příčiny poruch chování Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. FPE ZČU v Plzni.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Současnost ÚSTAVNÍ VÝCHOVY V ČESKÉ REPUBLICE
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
9. Tvorba individuálního plánu
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
9. Tvorba individuálního plánu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Základní pojmy speciální pedagogiky
číslo: VY_32_INOVACE_14_11 Název: Kriminalita mládeže
OCHRANNÁ VÝCHOVA © Radovan Dávid, 2012.
Sociální práce s rodinou 9
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Etopedie Obor SP zabývající se výchovou, převýchovou, vzděláním a pracovní přípravou mravně narušených jedinců.

Jiné formulace Etopedie sleduje takové projevy jedince, které se vymykají z průměrného chování dané věkové kategorie a sociokulturní kategorie. Etopedie zkoumá projevy které se svým chováním vymykají společenské normě. Etopedie pracuje s obtížně vychovatelnou, (mravně vadnou, maladjustovanou, delikventní) mládeží z hlediska věkové normy, z hlediska pohlaví, sociokulturního prostředí a konkrétní situace.

Terminologie - nejednotnost Defekt v Etopedii : mravní narušenost, obtížná vychovatelnost, dnes nejčastěji : sociálně patologické projevy poruchy chování

Sjednocené pojmy DELIKVENCE činnost porušující zákonné či jiné normy chování, protispolečenské chování, širší než kriminalita, Dětská delikvence - prekriminalita do 15 let, juvenilní delikvence - (do 18 let), Kriminalita mladistvých

Sjednocené pojmy DEPRIVANT - užívané od roku 1996 Lidé kteří z biologického, psychických nebo sociokulturních důvodů nedosáhli či přišli o lidskou normalitu. V psychologii – nedostatek či omezení určitých podnětů, Depravace – zkaženost, zpustlost

Sjednocené pojmy - věk DÍTĚ - v souvislosti s kriminalitou 6 – 15 let, obecně 0-15 let MLADISTVÝ - 15-18let, omezená trestní zodpovědnost, Blízký věk mladistvého – dle práva do 20 let MLÁDEŽ – širší skupina do 18 let, zákon nespecifikuje, výše zletilí, plnoletí, NEZLETILÝ – Etopedie vymezuje do 15 let, běžně se používá do zletilosti ( 18 let )

Sjednocené pojmy MRAVNÍ NARUŠENOST narušený vztah k hodnotovému systému, primární příčina poruch chování, do roku 1960 - obtížná vychovatelnost, šířeji výchova jedinců postižených jiným druhem postižení, sociální narušenost, nepřizpůsobenost

Sjednocené pojmy PREVENCE – postupy zaměřené na předcházení vzniku poruch, jejich prohloubení a možnosti další recidivy sociálně patologického jednání. Primární až terciální. Následná péče, postpenitenciální péče. PŘEVÝCHOVNÝ PROCES (reedukační) cílem je resocializace.

Etiologické sociální faktory výchovná zanedbanost výchovná narušenost vyloženě patologické prostředí citová narušenost sociální izolovanost

Klasifikace poruch chování obecně Negativní odchylka v chování osob od normy ( určité měřítko normality jako stavu). Normu však lze posuzovat nejen SP ale i jinak : - statisticky, - psychologicky, - medicínsky, - filosoficky, - sociální atd

Klasifikace poruch chování (obvyklá) podle stupně společenské nebezpečnosti z hlediska dosaženého věku dle převládající složky osobnosti skupina se syndromem LMD

Poruchy chování dle stupně společenské nebezpečnosti Starší klasifikace a užívané dělení : mládež mravně ohrožená mládež mravně narušená mládež mravně vadná Dnes obecně používané dělení : Disociální chování Asociální chování Antisociální chování

Disociální chování Nespolečenské, nepřiměřené, dá se zvládnout, nenabývá sociální dimenze, projevuje se v rodině a ve škole ( vzdorovitost, negativizmus, lži ), charakteristické pro určitý věk ( nástup do školy, puberta ), průvodní jev jiného postižení ( LMD, neuróza), přechodný ráz, projevy mohou zmizet, úprava pomocí ambulantní péče.

Asociální chování V rozporu se společenskou morálkou, problémy se sociálním cítěním, výrazná odlišnost od spol. průměru, porušovaní společenských norem, nepřekračuje právní předpisy, škodí sám sobě (záškoláctví, toulky, alkoholis.), setrvalý charakter, častá frekvence, zhoršující se ráz. Vyžaduje spec. pedagogický přístup. Indikace – výchovné zařízení, psychiatrie, psychoteterapie.

Antisociální chování Veškeré protispolečenské jednání ( bez ohledu na věk, původ, intenzitu). Poškozuje společnost i jedince, Ohrožuje hodnoty a lidský život. Porušování zákona. Reedukace – ústavní péče nebo věznice. Formy – krádeže, loupeže, vandalství, sex , zabití, vraždy, terorismus, organizovaný zločin.

Poruchy chování z hlediska věku Kategorie dětí ve věku 6-15 let - Prekriminalita, Dětská delikvence, Dětská kriminalita, - Juvenilní delikvence, kriminalita mladistvých, kategorie 15-18 let - Kriminalita dospělých, mladí dospělí

Poruchy chování dle převládající složky osobnosti Osoby s neurotickými problémy neurotizující vliv výchovy v rodině, školní obtíže související s neshodami v rodině, nervová labilita, zkratkové reakce, zvýšené napětí, omezené sebeovládání, narušená psychická a citová rovnováha, vnitřní konflikty

Poruchy chování dle převládající složky osobnosti Osoby s psychopatickým vývojem vrozená biologická dispozice, trvalé povahové odchylky, neadekvátní chování, nepřizpůsobivost, konflikty s okolím, emocionální poruchy Osoby sociálně nepřizpůsobené propuštění z výkonu trestu či trest odložen, lidé závislí, lidé „neúnosňáci“.

Poruchy chování dle převládající složky osobnosti - osoby se sníženými rozumovými schopnostmi - jedinci s LMD postižením – projevy u dětí poruchami motorických funkcí, Poškozením percepce, poruchy myšlení, poruchy chování a změny osobnosti příznaky – problematický kontakt s okolím,odchylky v citové oblasti, nízká frustrační tolerance, změny osobnosti, neodpovídající soc. chování

Péče o jedince s poruchami chování Etopedická péče ( převýchovná ) – ve spec. školských zařízeních, věznicích. Léčebná péče – zdravotnictví – psychiatrické léčebny, poradenská zařízení, terapeutické komunity Sociální péče – soc. pracovnice a kurátoři, streetworker, komunity, Centra sociální prevence

Ústavní výchova Nařizuje soud dle zákona o rodině, kde jiná opatření nevedla k nápravě, případně rodiče nemohly zabezpečit výchovu ( sociální a výchovné důvody ). 0 - 3 let - zdravotnictví - kojenecké ústavy 3 - 18 let - školství Sociální důvody - DD, ZŠ, ÚSP Výchovné důvody – DDŠ,VÚ ( preventivní charakter ), trvá dokud je potřeba pokud soud nerozhodne jinak do 18 let ( max. do19let)

Ochranná výchova Nařizuje soud – ochranné opatření, nerozhoduje o tom, jak dlouho a v jakém zařízení, Zrušení soud na návrh zákonných zástupců, o místě nerozhoduje Diagnostický ústav Občansko–právní řízení – dítě mezi 12 – 15 rokem vykoná čin vyžadující výjimečný trest Trestní řízení dtto dítě věku 15 – 18 let (ochranná léčba,dle soudu lepší než vězení)

Ústavní péče Diagnostické ústavy – prochází každý jedinec, který má být umístěn v kolektivní péči, přijetí rozhodnutím soudu, příp. na žádost rodičů, spádová oblast,někdy záchytná pracoviště( spec. režim – samotka ), doba pobytu 8 týdnů – vyšetření pedagogické, psychologické, sociální, zdravotní. Zjištění stupně mravního narušení, sociální zanedbanosti, možností nápravy a profesní přípravy.

Dětský diagnostický ústav ( DDÚ ) internátní, koedukovaný, 6 – 15 let, někdy i od 3 let, sociální či výchovné důvody, děti z terénu nebo z jiných zařízení ( DD, ZvŠ ), má i školu, od třídy ZŠ do 15 dětí, ZvŠ 12 , ve třídě více ročníků. Cílem – diagnostika, děti ve výchovných skupinách do 12 let, po ukončení - kolektivní zařízení ( dislokační komise ) nebo také domů

Diagnostický ústav pro mládež (DÚM) internátní , nekoedukované, 15 – 18 let, Přijetí pro výchovné problémy. Cíl – diagnostické vyšetření, převážně soudní rozhodnutí, z terénu nebo z věznic ( z vazby ), uložení ochranné výchovy, škola – doplnění základ. vzdělání, případně pokračování, pracovně výchovné skupiny, mimo práci výchovné skupiny po 10 klientech, odchod do VÚM, výkon trestu, příp. domů

Dětský domov děti tělesně i duševně zdravé, bez výchovných problémů, sociální důvody, právně předběžné opatření, dohoda rodiče – vedení DD. koedukované, škola v místě DD, SŠ děti přes týden na internátě – víkend jako rodina, výjimečně ZvŠ.

DD - rodinného typu Dlouhodobý pobyt, věk 3 – 18 let, prakticky do ukončení přípravy na profesi ( i VŠ ), základem rodinná buňka ( 8 – 10 dětí – model života v rodině), sourozenci, vlastní prostory, personál – teta, strýc, Kapacita 20 – 30 dětí.

DD - internátní Kratší doba pobytu, v době školní docházky, základem výchovná skupina do 15 dětí. Kapacita do 40 dětí ( v praxi i větší ). Dnes spíš jako nestandardní typ.

Speciální výchovná zařízení Cíl – převýchovný proces, dělení dle věku, pohlaví, stupně narušení, typu školního vzdělání, umístění přes diagnostické ústavy, nařízení právní úpravou ( rozhod. soudu, ÚV nebo OV ), kapacita 3 – 7 výchovných skupin většinou do 12 dětí na skupinu .

Dětský domov se školou dříve Dětský výchovný ústav( DVÚ) Nekoedukované, internátní, poruchy chování a poruchy soc.charakteru, věk 10 – 15 let, ZŠ nebo ZvŠ ( 12 – 15 dětí ve třídě , více ročníků), nemohou opouštět ústav, stálý dohled, výchovné skupiny po 12 dětech. Cíl – převýchova, vzdělání, individualizované metody, rozhodnutí o propuštění soud, ředitelství – podmíněné propuštění. Po ukončení ZŠ většinou dislokován do VÚM.

Dětský domov se školou se zvýšenou výchovnou péčí Určen pro jedince s antisociálním chováním, nařízená OV nebo ÚV, věk obvykle 10 – 15 let.

Dětský domov se školou s výchovně léčebným režimem děti z DD nebo DD se školou se zjištěnou duševní poruchou ( nelze výchova v DD ale není potřeba zdrav. zař. ), i děti pod 10 let, prostřednictvím DD. Cíl – souběžná výchovná i léčebná péče. Mimo školu výchovné skupiny (6 – 8 svěřenců), Pouze nezbytně nutná doba

Výchovný ústav pro mládež (VÚM) Nekoedukovaný, 15 – 18 let, nařízení ÚV nebo OV, Cíl - převýchova, příprava na povolání v rámci ústavu, maturitní obory nejsou, učební obor vybrán v diagnostickém ústavu, vzdělávání složité, výchovné skupiny ( 12 členů, u MR do 10 ). Ukončení zletilostí či soudem.

Výchovné ústavy pro mládež se zvl. režimy Výchovný ústav pro mládež se zvýš. výchovnou péčí 15 - 18 let, vyšší stupeň narušení, i z DD se školou při neúspěchu převýchovy Výchovný ústav pro mládež s ochranným režimem zpřísněný výchovný režim, mladiství s antisoc. formami chováním a opakovanými útěky, skupiny po 10 klientech, pracovně výchovné skupiny

Výchovný ústav pro mládež s výchovně léčebným režimem Typ Výchovný ústav pro mládež věk 15-18 let, nařízené ÚV nebo OV, porucha chování + další vada vyžadující zvláštní péči, nové, dosud nespecifikované, úvahy o koedukovaném zařízení, výchovné skupiny po 8 i méně. Metodika a praxe se mohou lišit !!

Výchovné ústavy se zvl. režimy Výchovný ústav pro děti a mládež úkoly v rozsahu DVÚ a VÚM, 10 – 18 let, zřízen tam kde nelze řešit dvěma ústavy, komplikovanější Výchovný ústav pro nezletilé matky na základě Zákona č. 390/91 Sb., pro dívky do 18 let, s nařízenou ÚV nebo OV. Cíl – převýchova, přijetí role matky, zodpověd. za dítě, vzdělávání jako ve VÚM.

Preventivní výchovná péče Tresty, ÚV, OV - stigmatizace, recidiva, spol. odcizení, spornost efektivity současné ústavní převýchovy, Prevence nemá u nás velkou tradici.

Střediska výchovné péče pro děti a mládež Úkol – prevence, práce s klienty v době únosného narušení, dobrovolnost, ambulantní péče, 6 – 18 let. SVP zařazeno do systému PP poradenství, mohou vznikat jako samostatná pracoviště nebo součást jiných typů, SVP je přechod mezi výchovným poradenstvím, ambulantní péčí a ústavní péčí.. Vznik v r. 1992.

Další možnosti SVP možnost zřízení internátního oddělení pro max. dvouměsíční pobyt, do 15 let koedukované, skupina 6 – 8 klientů, 2 skupiny, včetně vzděláváni . SVP má možnost zřízení krizového azylového oddělení ( pobyt do 3 dnů ), Individuální práce, skupinová a individuální terapie, poradenství, osvěta pro veřejnost