ANALÝZA IMAGE časopisu Marketing & komunikace
Členové týmu Kristýna Pokorná Petra Cigošová Radim Švehla Kateřina Jurašková 3.11.2008 2OP541
Obsah 1. Zadání projektu 2. Teorie image 3. Cíle výzkumu 4. Předmět výzkumu 5. Časopis Marketing & komunikace 6. Metodika 7. Zkoumaný vzorek 8. Lokalizace 9. Časový plán 10. Cena 11. Závěr 12. Zdroje 3.11.2008 2OP541
Zadání projektu „Cílem výzkumu je analýza image časopisu Marketing a komunikace v konkurenčním poli v jednotlivých dimenzích (určit konkurenční pole a odpovídající dimenze) a prohloubení charakteristik cílových skupin čtenářů jako podklad pro další zaměření časopisu a upřesnění komunikační strategie.“ 3.11.2008 2OP541
Teorie image Pojem „Image“ Poprvé použit v 50. letech 20. stol. Významná součást psychologie trhu a reklamy Sociálně podmíněn „Souhrn představ, pocitů, postojů, názorů, jež spojuje člověka s určitými věcmi, osobnostmi či událostmi“ 3.11.2008 2OP541
Teorie image 3 základní stránky image: Kognitivní (znalost produktu) Afektivní (emocionální prvky, které se vážou ke značce) Konativní (tendence ke koupi, užívání apod.) 3.11.2008 2OP541
Teorie image Analýza image „Komplexní metoda zkoumání účinnosti propagačních prostředků i celkových komunikačních koncepcí “ 3.11.2008 2OP541
Teorie image - metody analýzy Individuální psychologická explorace Asociační postupy Větné doplňování Projektivní obrazové testy Fyziognomické postupy Testy barev a tvarů Škálovací postupy 3.11.2008 2OP541
Cíle výzkumu Analýza image časopisu Marketing & komunikace v konkurenčním poli v jednotlivých dimenzích Prohloubení charakteristik cílových skupin čtenářů jako podklad pro další zaměření časopisu a upřesnění komunikační strategie 3.11.2008 2OP541
Předmět výzkumu 1. Zjistit vnímání image časopisu Marketing & komunikace mezi čtenáři marketingových publikací v porovnání s hlavními konkurenčními periodiky: Trend Marketing, Marketing Magazine 2. Zjistit potřeby a přání čtenáře magazínu s tématikou zaměřenou na marketing, reklamu a média jako podklad pro další zaměření časopisu 3. Analýza cílových skupin čtenářů za účelem bližšího poznání daných segmentů 3.11.2008 2OP541
Časopis Marketing & komunikace Odborné periodikum s marketingovou tematikou Vydává Česká marketingová společnost (ČMS) Vychází od roku 1990 Čtvrtletník Předplatné: 340 Kč/rok, ČMS zdarma Náklad: 1500 výtisků Usnadňuje komunikaci mezi členy ČMS 3.11.2008 2OP541
Časopis M&K - podoba Formát A4 32 stran + obálka Od roku 2007 nová grafická podoba Plnobarevné provedení Tisk na křídový papír Zpracovatelem: Visual Agency Jihlava 3.11.2008 2OP541
Časopis M&K - obsah Teoretické poznatky Výsledky marketingových výzkumů Nové trendy v marketingové praxi Recenze Každé číslo je tématicky zaměřeno Součástí inzerce Přispívají členové ČMS a odborníci z marketingové praxe 3.11.2008 2OP541
Časopis M&K – www.mandk.cz 3.11.2008 2OP541
Časopis M&K – konkurenční pole Užší – měsíčníky: Marketing Magazine Trend Marketing Širší – týdeníky: Marketing&Media Strategie Jediný časopis, který je vydáván nekomerční organizací 3.11.2008 2OP541
Marketing Magazine Vydává Mladá fronta a.s. Vznik: 1997 Počet stran: 64 + 4 Náklad: 5500 výtisků/měsíc v ČR Předplatné + volný prodej Předplatné: 990 Kč Téma moderního marketingu Magazínová forma, inzerce 3.11.2008 2OP541
Marketing magazine 3.11.2008 2OP541
TREND Marketing Vydává ECONOMIA a.s. Vznik: 2004 Počet stran: 58 + 4 Náklad: 7100 výtisků Cena 150 Kč, roční předplatné 1650 Kč Pro předplatitele k dispozici online archiv Cíl: seznámit čtenáře s novými trendy v marketingu a jeho řízení Doplňuje marketingový portál www.MaM.cz Součástí komerční přílohy 3.11.2008 2OP541
TREND Marketing 3.11.2008 2OP541
Metodika – dimenze hodnocení Stupeň odbornosti Rozsah tématiky Aktuálnost tématiky Využitelnost v praxi Grafické zpracování Množství reklamy Cena 3.11.2008 2OP541
Metodika - techniky Základní Doplňkové Individuální psychologická explorace Mini focus group (doplňující varianta) Doplňkové Polaritní profil Větné doplňování 3.11.2008 2OP541
Metodika - techniky Individuální psychologická explorace 16 individuálních rozhovorů Vzorky časopisů předem Důvody výběru: Možnost dotazovat i obtížně dosažitelné cílové skupiny Soustředěné dotazování Možnost uplatnit nejvolnější způsob dotazování 3.11.2008 2OP541
Metodika - techniky Mini Focus Group 4 respondenti + moderátor 4 skupiny Kombinace čtenáři a nečtenáři Důvody výběru: Zajištění názorové komplexnosti Vzájemná konfrontace názorů 3.11.2008 2OP541
Metodika - techniky Polaritní profil Postojová škála Baterie relevantních kritérií (bipolární nebo unipolární) 5-ti nebo sedmi stupňová hodnotící škála Grafické znázornění Důvody výběru: Zachycení subjektivních pocitů a domněnek respondenta Časté využití při analýze image 3.11.2008 2OP541
3.11.2008 2OP541
Metodika - techniky Větné doplňování Princip podobný asociačním testům Nedokončené věty Věty neutrální x přímo zaměřené na předmět zkoumání Důvody výběru: Spontánní rychlé odpovědi bez racionální korekce 3.11.2008 2OP541
Metodika - techniky Věty k doplnění: Časopis s marketingovou tématikou čtu, protože… Z marketingových časopisů čtu pravidelně/nejčastěji… Reklamu v marketingových časopisech považuji za… V marketingových časopisech nejdříve hledám… Marketingovým časopisům nesmí chybět… Na čtení marketingové tématiky mám obvykle čas… Čtení marketingových periodik zpravidla věnuji… (časový údaj) Nejvíce si na marketingových časopisech cením… Nejvíce mi na marketingových časopisech vadí… 3.11.2008 2OP541
Zkoumaný vzorek Individuální hloubkový rozhovor (16) + 4 mFGs Odborní pracovníci z oblasti marketingu (8) Pedagogové se spec. na marketing a příbuzné obory (4) Studenti SŠ a VŠ s marketingovou specializací (4) 3.11.2008 2OP541
Zkoumaný vzorek Odborní pracovníci z oblasti Marketingu (8) 4 čtenáři + 4 nečtenáři 2 mFGs: 2 X (2 čtenáři, 2 nečtenáři) Specifikace: Nedostatek volného času Chtějí svými znalostmi obstát v tvrdé konkurenci Hledají nové informace, poznatky 3.11.2008 2OP541
Zkoumaný vzorek Pedagogové se specializací na marketing a příbuzné obory (4) 2 čtenáři + 2 nečtenáři 1 mFG: 2 čtenáři, 2 nečtenáři Specifikace: Chtějí své teoretické znalosti rozšířit o praktické poznatky Držet krok se současnými marketingovými trendy 3.11.2008 2OP541
Zkoumaný vzorek Studenti SŠ a VŠ s marketingovou specializací (4) 2 čtenáři+ 2 nečtenáři 1 mFG: 2 čtenáři, 2 nečtenáři Specifikace Věk: 18 – 27 Marketingové časopisy berou jako doplňkovou literaturu ke studiu Sbírají informace ke svým seminárním popř. diplomovým pracím 3.11.2008 2OP541
Lokalizace výzkumu Praha Dostupnost Vyšší koncentrace cílových skupin 3.11.2008 2OP541
Časový plán Organizační zajištění výzkumu 5 pracovních dnů od potvrzení zakázky Zpracování podrobného návrhu scénáře 5 pracovních dnů Odsouhlasení scénáře zadavatelem 3 dny před realizací projektu Realizace individuálních hloubkových rozhovorů (popř. mFGs) dle dohody s klientem Odevzdání výstupů písemný výstup (7 pracovních dnů po ukončení sběru dat) prezentace výsledků: dle dohody s klientem 3.11.2008 2OP541
Cena Základní cena zahrnuje: Další náklady: Konzultace s klientem Organizační zajištění rozhovorů (databázi čtenářů časopisu M&K dodá klient) Technické zajištění Analýza výsledků a jejich interpretace Další náklady: Podnětné materiály (zajištění a dodávka testovaných periodik respondentům) Dle speciálních požadavků klienta 3.11.2008 2OP541
Cena - odhad 1. 16 individuálních hloubkových rozhovorů Cena za 1 rozhovor: Manažeři - 16 000 Kč (8x) Pedagogové - 12 000 Kč (4x) Studenti - 9 000 Kč (4x) Celková základní cena: 212 000 Kč 3.11.2008 2OP541
Cena - odhad 2. 4 mini Focus Groups Cena za 1 skupinu: Manažeři - 40 000Kč (2x) Pedagogové - 35 000 Kč (1x) Studenti - 30 000 Kč (1x) Celková základní cena: 145 000 Kč 3.11.2008 2OP541
Závěr Na základě výsledků získaných výzkumem zjistíme: Image časopisu ve srovnání s konkurencí Detailní charakteristiku cílových skupin Nové podněty pro další komunikační strategii 3.11.2008 2OP541
Zdroje Literatura: Vysekalová J., Herzmann J, Cír J., Výzkum efektivnosti komerční Komunikace, Praha 2004, VŠE Vysekalová J. a kol., Psychologie Reklamy, Praha 2007, Grada Přibová M. a kol., Marketingový výzkum v praxi, Praha 1996, Grada 3.11.2008 2OP541
Zdroje Internet a ostatní zdroje: Česká marketingová společnost. [on-line]. [cit. 2008-10-10] údaje dostupné z WWW: http://www.cms-cma.cz/?cat=6 Marketing & komunikace. [on-line]. [cit. 2008-12-10] údaje dostupné z WWW: http://www.mandk.cz/ Economia a.s. [on-line]. [cit. 2008-14-10] údaje dostupné z WWW: http://www.economia.cz/445/obsah-sekce/trend-marketing/ Mladá fronta a.s. [on-line]. [cit. 2008-14-10] údaje dostupné z WWW: http://mf.cz/scripts/detail.php?id=102263 Brožová O., konzultace 3.11.2008 2OP541
Otázky??? Děkujeme za pozornost!