Výživa má vliv na zdravotní stav člověka. Složení stravy ovlivňuje výkonnost, zdraví, fyzický i psychický stav člověka. Správná strava má být pestrá, střídmá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidské zdraví a potrava - pokračování
Advertisements

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
„EU peníze středním školám“
Maso Bc. Miroslav Kříž.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:14.
CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ PaV_1.19 SOU Obořiště Určeno pro obor – Práce ve stravování – zaměření kuchař – 2.ročník Číslo klíčové aktivity:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_01 Název materiálu:Poživatiny a potraviny. Tematická oblast:Potraviny a výživa 1. ročník Anotace: Prezentace.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_14
„EU peníze středním školám“
Základní pojmy ve výživě
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
VÝŽIVA – MÝTY A SKUTEČNOST
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Metabolismus = přeměna látek a energií přijaté živiny – růst organismu
Trvanlivost, skladování a tepelná úprava potravin
LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.9 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Metabolické procesy trávicí soustavy TYP: DUM výkladový.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
HOBITI.
Příprava stravy v rodině
„EU peníze středním školám“
VITAMÍNY A MINERÁLY.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_06
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_15
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Jakost potravin.
TECHNOLOGICKÉ VLASTNOSTI MIKROBIOLOG. VLASTNOSTI
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
VÝŽIVA „Patrně jediný způsob, jak si zachovat zdraví, je jíst, co ti nechutná, pít, co se ti oškliví, a dělat, co se ti nechce.“ Mark Twain.
Zdravá výživa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_04_Zdrava_vyziva Škola: ZŠ a MŠ.
Potraviny poživatiny s výživovou (nutriční) a energetickou hodnotou.
Senzorická analýza Katedra kvality zemědělských produktů Ing. Lenka Zárubová.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
POCHUTINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: pochutiny, charakteristika, dělení, koření Autor:
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_04_PR_ZÁKLADNÍ SLOŽKY POTRAVY.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Zásady zdravé výživy Autor: Bc. Balonová Soňa. Výživa – patří k důležitým činitelům, které ovlivňují zdraví člověka. Způsob stravování je nedílnou součástí.
Potrava
VY_32_INOVACE_Luk_II_08 Živiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma: Přeměna látek a energií - výživa. Možnost využití: interaktivní tabule.
Výživa a zdraví. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
PEČUJEME O ZDRAVÍ VY_32_INOVACE_II-C-14. Výživa - rostlinná, živočišná (živiny, vitamíny, jídelníček) Obranyschopnost - nemoc, úraz, imunita Pohyb a aktivita.
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Výrobní činnost hotelu
Potravinářské zbožíznalství
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Látky tvořící naše tělo Název projektu: OP VK
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potrava člověka Úkol: Na obrázku jsou některé zdroje živin, rozděl je na zdroje cukrů, tuků a bílkovin.
Potraviny rostlinného původu
Živina Funkce (dle schválených tvrzení) Významný zdroj Vitamin A
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Poživatiny, potraviny, pochutiny a nápoje
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 027
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Potravinářské zbožíznalství
Transkript prezentace:

Výživa má vliv na zdravotní stav člověka. Složení stravy ovlivňuje výkonnost, zdraví, fyzický i psychický stav člověka. Správná strava má být pestrá, střídmá a podávaná v kratších časových intervalech = racionální výživa. Racionální výživa – účelná, rozumná – taková strava, která obsahuje optimální množství a poměr základních živin, minerálních látek a vitamínů. Bc. Daniel Vančura

Správná strava má obsahovat: - správné množství živin: ►55% sacharidů ►15% bílkovin ►30% tuků - potřebné množství: ►nadbytek = obezita ►nedostatek = podvýživa Význam výživy – správná výživa dodává tělu živiny a ochranné látky potřebné k: -         vývoji a růstu -         obnově energie -         ochraně proti nemocem Nesprávná výživa způsobuje: -         rozvoj arteriosklerózy -         rakovinu -         vysoký krevní tlak -         cukrovku -         obezitu Stravu konzumujeme: -         rozmanitou (všechny druhy stravy) -         vhodně upravenou (chutná, lákavá, lehce stravitelná) -         podávanou ve vhodném prostředí -         správně teplou

Druhy poživatin Poživatiny tvoří surovinové zázemí člověka. Jde o soubor potravin, pochutin a nápojů.   1.   Potraviny – se uplatňují jako zdroj výživy člověka. Dělíme je podle původu: a) rostlinné – zelenina, ovoce         b) živočišné – vejce, mléko, maso

2.   Pochutiny – svou výraznou chutí, typickou vůní a obsahem specifických látek podporují chutnost a stravitelnost potravin i činnost trávicího ústrojí – koření.     Působí povzbudivě na nervovou soustavu – káva, čaj.

3.   Nápoje – dodávají člověku nezbytnou vodu k rozpuštění živin, k jejich přepravě při výstavbě buněk, k látkové přeměně a k vylučování nevyužitelných látek. Povzbuzují tělesnou a duševní činnost. Nadměrné požívání alkoholických nápojů poškozuje zdraví.

Jakost potravin a její hodnocení Jakost výrobku definujeme jako souhrn vlastností výrobku. Určuje tyto údaje: - obsah živin (bílkoviny, tuky, sacharidy, minerální látky, vitamíny a voda) - vzhled a smyslové faktory (tvar, barva, vůně, chuť) - technologické faktory ( konzistence, struktura atd.) - hygienické faktory (obsah látek snižujících jakost, množství mikroorganizmů)   Jakost potravin hodnotíme  metodami: Senzorické – smyslové

Patří k nejstarším metodám zjišťování jakosti potravin a nápojů Patří k nejstarším metodám zjišťování jakosti potravin a nápojů. Výsledky nejsou vždy stejné, neboť jsou závislé na schopnostech, vědomostech a citlivosti posuzujícího. Jde tedy o zjišťování jakosti pomocí: a)   pomocí zraku – hodnotíme vzhled potravin: tvar, rozměry, barvu, čistotu, lesk b)   chuťová zkouška – sladkost, kyselost, aromatičnost, pachuť, která je někdy čichem nepostřehnutelná c)    čichem – hodnotíme obsah a přítomnost aromatických látek, stupeň zkažení např.hnití d)   sluchem – při posuzování konzerv – poklepáním na plechový obal zjišťujeme bombáž e)    hmatem – ověřujeme konzistenci, drobivost, práškovitost, zrnitost i granulaci

Analytické   Zjišťují se kvalitativní ukazatele, které jsou  předepsány potravinářskými normami. Jedná se o hodnocení objektivní. Poskytují při užití stejného vzorku a za stejných podmínek vždy shodné výsledky. a)   fyzikální zkouška – zjišťuje hmotnost, objem, hustotu potravin, pevnost obalu b)  chemický rozbor – stanoví celkové složení potraviny i obsah jednotlivých složek – konzervačních činidel, soli, cukru c)   pomocí mikrobiologické zkoušky zjistíme přítomnost různých mikroorganizmů – choroboplodných či neškodných d)  při biologické zkoušce ověřujeme prostřednictvím pokusů na zvířatech přítomnost škodlivin

Skladování Správným skladováním prodlužujeme trvanlivost potravin. Rozhodující je teplota skladovacích prostor, vlhkost, čistota ovzduší, čistota a vybavení a možnost větrání skladu. Podle druhu potravin je skladujeme v různých typech skladů: a)   suché – teplota okolo + 18°C, obiloviny, cukr, olej, pochutiny b)  chladné – sklepy, přirozená teplota, vysoká vlhkost vzduchu, brambory c)   chlazené – chladnice, chladící boxy, teplota 0°C až 10°C, maso, drůbež,     cukrářské výrobky d)  mrazící – mrazničky, boxy, teplota - 18°C až - 22°C, mražené výrobky, skladujeme dlouhodobě e)   pomocné sklady: -         inventáře -         obalů -         čistících prostředků -         odpadků

Přejímka potravin Skladujeme pouze neporušené potraviny. Z těchto důvodů věnujeme zvláštní pozornost přejímce potravin. Rozlišujeme: a)   administrativní – kontrola dodacího listu, záruční lhůtu, datum výroby b)   kvantitativní – slouží k ověření dodaného množství, tzn. vážíme, měříme, kontrola stavu obalu c)   kvalitativní – slouží k celkovému posouzení jakosti Nedostatky ihned reklamujeme.

Nákazy  potravin projevují se zvracením, průjmy, horečkami apod. Vždy je nutné vyhledat lékaře. Nákazy mohou být způsobeny: 1.   Jedovatými složkami potravin (jedovaté houby, rybí krev). 2.   Příměsi potravin – těžké kovy – olovo, rtuť. 3.   Infekční napadení potravin – parazity. 4.   Nesprávná kombinace potravin - alergie.

Změny potravin způsobují tyto vlivy a)   Plísně – jsou rozpoznatelné pouhým okem, rozrůstají se na povrchu potraviny v podobě vatovitých povlaků bílé, žluté, zelené, hnědočerné až černé barvy. Plísně se tvoří ve vlhkém, nevětraném a teplém prostředí. Ničíme je zahříváním potraviny na bod varu; zamezíme-li přístup vzduchu, omezíme jejich množení. b)  Kvasinky – jsou kvasinky, které zkvašují cukr na alkohol a CO2. Vyskytují se ponejvíce na ovoci a ovocných výrobcích. Když se kvašení vyvolá úmyslně, vznikne pivo, víno, droždí a líh. c)   Baktérie – napadají maso, zeleninu. Vznikají plyny, které vytvářejí přetlak uvnitř nádoby a nadouvají obaly konzerv. Podle toho poznáme, že je potravina zkažená - nepoživatelná. d)  Enzymy – pomáhají u dozrávání ovoce, pokud působení enzymů pokračuje, ovoce přezrává a kazí se.