Sluneční soustava  .

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vznik sluneční soustavy
Advertisements

SLUNEČNÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA
SLUNEČNÍ SOUSTAVA SOLAR SYSTEM Mgr Iva Lulayová.
Sluneční soustava.
Soubor všech fyzikálně na sebe působících objektů, který je současná astronomie a kosmologie schopna obsáhnout. staří vesmíru se odhaduje na 13 až 18miliard.
ZEMĚ A VESMÍR.
Slunce.
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Vesmír Vznik Vesmíru a Země: 15 miliard – vznik Vesmíru Velkým třeskem
Zpracovali : Martin Nguyen : David Podzemný. Slunce vzniklo asi p ř ed 4,6 miliardami let a bude svítit ješt ě p ř ibli ž n ě 7 miliard let. Stejn ě jako.
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Sluneční soustava Noemi Svobodová.
Vesmír a Země ve vesmíru
Země ve vesmíru.
Saturn Saturn je v pořadí planet na šestém místě a po Jupiteru druhá největší planeta sluneční soustavy. Planeta byla pozorována již starověkými astronomy.
Registrační číslo projektu
HISTORIE ZEMĚ.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
VESMÍR A SLUNEČNÍ SOUSTAVA
Sluneční soustava Miroslava Maňásková.
JUPITER Zuzana Al Haboubi.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Pohyby těles v homogenním tíhovém poli a v centrálním gravitačním poli
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Slunce Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.11
VESMÍR Obrázek: A: Rawastrodata Zeměpis 6.třídy.
Země Měsíc Slunce Sluneční soustava
Měsíc a Slunce Pavel Janoušek – ZŠ náměstí Varnsdorf
Informační technologie-prezentace
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Základní škola Stříbrná Skalice, Na Městečku 69,
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Šablony GEOLOGIE 2. Vznik sluneční soustavy Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov ZŠ Trávník, Přerov.
Název : Sluneční soustava Oblast : Zeměpis 6. . ročník
Nela Bártová Opava,2010 Březen
OBRÁZEK ZNÁZORŇUJE 1.ERUPCE NA SLUNCI 2.VYZAŘOVÁNÍ SVĚTLA 3.MAGNETICKÉ VÝBOJE.
Slunce vzniklo asi před 4,6 miliardami let a bude svítit ještě přibližně 7 miliard let. Stejně jako všechny hvězdy hlavní posloupnosti i Slunce.
Galaxie Mléčná dráha.
Sluneční soustava.
M ě s í c.
VESMÍR Projekt pro výuku fyziky v 9.ročníku Vypracoval: Bc.P.Martínek.
Sluneční soustava.
UMÍSTĚNÍ ZEMĚ VE VESMÍRU
VESMÍR.
Vesmír.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09_Sluneční soustava TÉMATICKÝ.
Sluneční soustava. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Sluneční soustava -Tvoři ji: Slunce, planety, měsíce, planetky, komety, meteoritická tělesa.
Sluneční soustava. Sluneční soustava (podle Pravidel českého pravopisu psáno s malým s, tedy sluneční soustava) je planetární systém hvězdy známé pod.
Hv ě zdy a vesmírná t ě lesa Eliška Navrátilová, Lenka Dohnalová a Jana Březinová.
Jméno autora výukového materiáluSoňa Maruničová Datum (období, ve kterém byl vytvořen)11/2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen5. ročník Vzdělávací.
Pohyby těles v homogenním tíhovém poli a v centrálním gravitačním poli
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Hvězdy I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
HVĚZDY.
Energii „vyrábí“ slučováním vodíku na těžší prvky
Šablona VY_52_INOVACE_Z
UMÍSTĚNÍ ZEMĚ VE VESMÍRU
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_231_PR5 Předmět: Přírodověda.
V E S M Í R ? Seznamte se, prosím!.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VESMÍR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Planety sluneční soustavy. Sluneční soustava Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé jako Slunce. Tvoří jej především 8 planet, 5 trpasličích.
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Sluneční soustava.
Planeta Sluneční Soustavy
Transkript prezentace:

Sluneční soustava  

Řada planet má své měsíce (satelity) Řada planet má své měsíce (satelity). Nejvíce prozkoumaným satelitem je náš Měsíc. Dále kolem Slunce obíhá velké množství planetek jejichž velká většina leží v pásu mezi Marsem a Jupiterem - tzv.planetky hlavního pásu. Planetky dosahují průměrů od několika metrů do několika set metrů. Mezi nejzajímavější tělesa Sluneční soustavy patří pravdě podobně komety. Ty se pohybují kolem Slunce po velice výstředných elipsách. Ve Sluneční soustavě se dále pohybuje řada drobných tělísek – metooriodu - s rozměry od zrnek prachu do maximálně několika metrů. Tato tělíska pochází z komet (nebo jejich částí) nebo z oblasti planetek. Dostane-li se meteor id do blízkosti planety Země, může být jejím gravitačním polem přitažen. Světelný úkaz, který vzniká při průletu meteoroidu atmosférou.země, se nazývá meteor. Nezanikne-li toto těleso v atmosféře je možné pozorovat jeho zbytky, které se nazýva jí meteority , na povrchu Země. Prostor mezi jednotlivými tělesy Sluneční soustavy není prázdný - je vyplněn drobnými částicemi prachu a plynů (převážně vodíku). Tyto částice tvoří tzv. meziplanetární hmotu. Kromě přirozených těles se ve Sluneční soustavě pohybuje řada těles umělých (umělé družice Země, kosmické sondy, raketoplány, kosmické lodi, …), která se pohybují v gravitačních polích Země, Měsíce, Slunce a některých planet. Tato tělesa plní různé úkoly - studium vlastností planet Sluneční soustavy, Měsíce a mezihvězdvé hmoty,studium podmínek pobytu člověka mimo Zemi, sledování povětrnostních podmínek Země (a následné spolehlivější předpovídání počasí), přenos televizních a radiových signálů, špionážní ddružice, …

Naše Slunce Slunce je hvězda, spektrální třídy G2V.patřící do třídy svítivosti V. Obíhá okolo středu Mléčné dráhy ve vzdálenosti od 25 000 do 28 000 světelných let. Oběh trvá přibližně 226 milionů let. Tvoří centrum sluneční soustavy, od Země je vzdálená 1 AU (asi 150 milionů km). Jde tedy o hvězdu Zemi nejbližší. Hmotnost Slunce je asi 330 000 krát větší než hmotnost Země a představuje 99,8 % sluneční soustavy. Slunce je koule žhavého plazmatu , neustále produkuje ohromné množství energie. Jeho výkon činí zhruba 4×1026 W, z čehož na Zemi dopadá asi 45 miliardtin. Tok energie ze Slunce na Zemi činí asi 1,4 KW m−2. Slunce je staré přibližně 4,6 miliard let,což je řadí mezi hvězdy středního věku. Bude svítit ještě asi 5 až 7 miliard let. Tepluta na povrchu Slunce činí asi 5800 K, proto je lidé vnímají jako žluté (i když maximum jeho vyzařování je v zelené části viditelného spektra). Průměr Slunce je zhruba 1 400 000 km, což činí asi 109 průměrů Země. Jeho objem je tedy asi 1,3 milionkrát větší než objem Země. Hustota Slunce činí průměrně 1400 kg m−3.Slunce se otáčí jinou rychlostí u pólů a na rovníku. Na rovníku se otočí jednou za 25 dní, na pólu za 36 dní. Jeho absolutní magnituna je +4,1, relativní pak -26,74.Jde tak o nejjasnější těleso na obloze. Astrominický symbol pro Slunce je kruh s bodem uprostřed, v Unicode (U+2609 SUN).

Slunce

Vědecká teorie jejího vzniku předpokládá, že před více než 4,6 miliardami let se v Galaxii začaly shlukovat částečky prachu a plynu – vznikal jakýsi obrovský prachoplynný mrak. Pravděpodobně přeměna nedaleké hvězdy v supernovu, kterýžto děj doprovázely tlakové vlny, přiměla mračno k pohybu. Částečky prachu a plynu se zformovaly do prstenců rotujících kolem hustého a hmotného středu mraku. Jak se mračno hroutilo, prach a plyny byly gravitační silou přitahovány do jeho středu, kde se zvyšovala teplota. Jádro mračna se ohřálo natolik, že v něm začala probíhat termonukleární reakce.Vzniklo Slunce a s ním se objevil sluneční vítr, jenž „rozfoukal“ zbylý prach a plyn směrem ke vznikajícím planetám. Malé částečky v proto planetárním mračnu do sebe začaly narážet a spojovat se do stále větších a větších kusů hmoty. Největší z nich se staly planet sesimálami – základními kameny budoucích planet. Díky působení gravitace vznikaly stále větší objekty a nakonec celé planety, mnoho planetek a ještě více komet. Dál od středu byly teploty nižší, díky čemuž vznikli čtyři plynoví obři.

Teorie vzniku sluneční soustavy předpokládá, že před více naž 4,6 miliardami let udělil výbuch blízké supernovy počáteční impuls pro spuštění procesu smršťování prach oplynového oblaku. Tlaková vlna provázející výbuch supernovy přiměla mračno k pohybu. Částečky prachu a plynu se zformovaly do prstenců rotujících kolem hustého a hmotného středu mraku. Jak se mračno hroutilo, prach a plyny byly gravitační silou přitahovány do jeho středu, kde se zvyšovala teplota. Jádro mračna se ohřálo natolik, že v něm začala probíhat termonukleární reakce. Vzniklo Slunce a s ním se objevil sluneční vítr, jenž "odfoukl" zbylý prach a plyn směrem od Slunce ke vznikajícím planetám. Malé částečky v mračnu do sebe začaly narážet a spojovat se do stále větších a větších kusů hmoty. Největší z nich se staly planet se simálami - základními kameny budoucích planet. Díky působení gravitace vznikaly stále větší objekty a nakonec celé planety, mnoho planetek a ještě více komet. Dále od středu byly teploty nižší, díky čemuž vznikli čtyři plynoví obři. Z oblaku nevznikla pouze sluneční soustava, ale vzniklo souběžně několik set hvězd, které při svém vzniku vytvořily jednu z mnoha otevřených hvězdokup. Dnes se už tyto sestry Slunce a sluneční soustavy rozutekly do galaktického prostoru a jen stěží je najdeme. .

Autor:Eliška.Fejferová 6.B