Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SYSTÉMY A SUBSYSTÉMY EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Advertisements

ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Komenský by se radoval aneb škola hrou
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Inovace odborné praxe Harmonogram odborné praxe – Vypracoval: Lukáš Kummer.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA TECHNICKÝCH UČEBNÍCH A STUDIJNÍCH OBORECH ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍM OBCHODNÍM ŠKOLSTVÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
PROJEKT: Co nám přinesl tento projekt? 1) Exkurze a)do firem - interaktivní přenos informací do výuky (ZKL Hanušovice, a.s.; Ondřejovická strojírna,
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Maturita 2015.
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Didaktické prostředky
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Zvláštnosti ekonomických předmětů z hlediska jejich zařazení do rozvrhu hodin ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Organizační rámec výuky ekonomických předmětů (vytváření organizačních struktur v podmínkách skupinového vyučování zaměřeného na problémové situace a na.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Vztah teoretického vyučování a hospodářské praxe v ekonomickém vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Didaktický výzkum v ekonomickém vzdělávání © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Didaktické zásady výuky přírodopisu
PROJEKT ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VÝUKY V ELEKTROTECHNICKÝCH OBORECH Realizátor projektu: Střední škola technická Žďár nad Sázavou od Vyšší odborná.
STUPŇOVITOST A METODY USPOŘÁDÁNÍ UČIVA V EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTECH
Časová koordinace ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Věcná koordinace v ekonomickém vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Business system planning Jan Smolík. Základní informace Metoda firmy IBM Poprvé publikována v roce 1981 Slouží k návrhu informační architektury.
UNIVERZALIZACE A SPECIALIZACE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Účetní systémy na PC (MPF_USPC) 1. TÝDEN (25. – )
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ Prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Účetní systémy na PC (MPF_USPC)
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
Didaktické metody Androdidaktika.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – II. přednáška Zásady a osnova DP Plán zpracování DP.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/ DIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ S ICT Autor: Mgr. Vendulka Vorlová.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Organizační formy práce v tělesné výchově
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Didaktické prostředky
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Nová závěrečná zkouška Komentář
Povolání logistický manažer
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Didaktické metody Androdidaktika.
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Téma 8. ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Práva dítěte Výchova k občanství
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Transkript prezentace:

Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.

Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky Základní organizační formy v ekonomickém vzdělávání Struktura vyučovací hodiny Aplikace struktur vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání

1) Základní organizační formy v ekonomickém vzdělávání Vyučovací jednotky - hodiny (nejčastější formou vyučování jsou vyučovací hodiny – jednohodinové nebo vícehodinové -, které využíváme jak v tradiční koncepci ekonomického vzdělávání, tak i v koncepci soudobých modernizačních metod vzdělávání) Zájmová činnost žáků (realizace hlubších a vyhraněných zájmů žáků o určité ekonomické předměty, např. práce s počítači, doučovací kroužky z účetnictví, účast na regionálních a celostátních veletrzích fiktivních firem aj.) Domácí práce žáků (samostatné studium z literatury a jiných pramenů a vypracování úkolů) Ekonomická podniková praxe (pozorování dějů probíhajících ve firmě, řešení jednodušších praktických úkolů žáky) Ekonomické exkurze (účast žáků na exkurzích ve firmách a na výstavách s ekonomickým zaměřením pořádaných různými agenturami a institucemi)

2) Struktura vyučovací hodiny Podstata struktury vyučovací hodiny (uspořádání jednotlivých didaktických prvků a částí v rámci časového limitu – 45 minut, vyjadřující logické vazby mezi nimi, charakterizující organizaci vyučovacího procesu) Úvodní část vyučovací hodiny - 5 až 10 minut (navázání osobní komunikace, ohlášení tématu, stanovení výchovně vzdělávacích cílů, organizační záležitosti – zápis tématu na tabuli, pořadové číslo hodiny, zápis do třídní knihy) Hlavní část hodiny - 20 až 25 minut (zkoušení, upevňování dříve probrané látky, výklad nového učiva, shrnutí a upevňování vyložené látky) Závěrečná část – 5 -10 minut (shrnutí, upevňování právě probrané látky, zadání domácích úkolů, úschova dokumentů a jiných pracovních materiálů)

3) Aplikace struktur vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání Klasická struktura vyučovací hodiny (obsahuje všechny didaktické prvky, užívá se podle charakteru předmětu a cílů vyučovací hodiny – zpravidla v předmětech Ekonomická teorie, Ekonomika, Statistika aj.) Modifikace struktur vyučovacích hodin (vícehodinové vyučovací jednotky, aplikace aktivních vyučovacích metod, využití počítačů ve výuce, užití didaktické techniky, problémové a skupinové vyučování, užití materiálů z hospodářské praxe) Projevy modifikací struktur vyučovacích hodin (proporce mezi částmi hodiny, časové rozvržení, sled jednotlivých částí, vynechání některých didaktických prvků či částí vyučovací hodiny, nejvíce modifikací se užívá v předmětu Informační technologie, Písemná a elektronická komunikace, Účetnictví, Fiktivní firmy aj.)

4) Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání Podstata typu vyučovací hodiny (vyjadřuje celkovou charakteristiku provedení výuky ve vyučovací hodině podle určitých kritérií) Klasický typ vyučovací hodiny (nejčastějším kritériem jsou cíle vyučovací hodiny, které bývají mono typové – jsou hodiny výkladové, fixační, prověřovací, nebo jsou to vyučovací hodiny smíšené – výsledkem je kombinace aspoň dvou cílů výuky) Zvláštní typy vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání (kritérií je novost učiva, atraktivnost učiva pro žáky, organizovanost hodiny, obtížnost probírané látky pro žáky, průběh a dojem z vyučovací hodiny z pohledu žáků, školního managementu a školního dozoru)