Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Zvukové jevy-akustika
záznam a reprodukce zvuku
ZVUK Třída : VIII. Datum : Vypracovala : Zuzana Svitáková.
Šíření zvuku prostředím
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Akustika Jana Prehradná 4.C.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT
Tón, jeho výška a barva.
Zvuk.
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Chvění struny Veronika Kučerová.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Audio Josefína Čadská 4.A.
Fyzika Zvuk.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Rychlost a šíření zvuku
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Akustika.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Zdroje zvuku Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
8. ročník Zvukové jevy Vznik a šíření zvuku.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Šíření zvukového rozruchu prostředím (Učebnice strana 169) Prostředí, kterým se šíří zvukový rozruch od chvějícího se tělesa k našemu uchu, je nejčastěji.
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Akustika Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice Název a.
Odraz zvuku (Učebnice strana 176 – 177) Setká-li se zvuk, který se šíří vzduchem, s překážkou, z části ho překážka pohltí, z části se od ní odráží a šíří.
Ochrana před nadměrným zvukem (Učebnice strana 178) Z lidských smyslů bývá sluch často podceňován. Slyšíme zvuky, i když výchylky kmitání ušního bubínku.
Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.
Nucené chvění, rezonance (Učebnice strana 174 – 175) Když udeříte do těla ladičky, ozve se kovový zvuk, který trvá krátce a není příliš hlasitý. Poté.
Zvuk a jeho vlastnosti Tematická oblast
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Mechanické kmitání, vlnění
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Zvukové jevy.
ZVUK.
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Mechanické kmitání, vlnění
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Zvukové jevy.
Transkript prezentace:

Zvukové jevy Ing. Radek Pavela

Zvukové jevy Svět je plný zvuků Některé jsou pro nás příjemné jako třeba hudba ale některé naopak jsou nám nepříjemné jako jsou zvuky padajícího kamení nebo hromů při bouřce

Zvukový rozruch Abychom slyšeli zvuk , musí existovat : Zdroj zvuku Prostředí kterým se zvuk šíří Zdravý sluch Zdrojem je chvějící se těleso např. ocelový list, vzduchový sloupec, napjatá blána u bubnu, ladička hlasivky

Vnímáme dva druhy zvuku Jestliže zvuk vzniká nepravidelným chvěním tělesa, vnímáme jej jako hluk, např. vrzání, šramot, šustění, hukot a práskot Je-li kmitání zdroje zvuku pravidelné, vnímáme tón, tj. hudební zvuk

Šíření zvukového rozruchu prostředím Zvukový rozruch se šíří pružnými, kapalnými i plynnými látkami a potřebuje vždy látkové prostředí Pod vodou můžeme slyšet nárazy kamenů nebo zvuk motorového člunu . Rychlost šíření zvuku pod vodou je asi 1 460 m/s Vlak slyšíme z velké vzdálenosti protože zvukový rozruch se přenáší kolejnicemi zhruba rychlostí 5000 m/s

Ucho jako přijímač zvuku Lidské ucho vnímá zvuky od kmitočtů16hz (dolní hranice slyšitelnosti) do kmitočtu 20khz (horní hranice ) Ve vnitřním uchu končí 30 000 nervů které zachycují změny tlaku v kapalině Podráždění sluchových nervů se přenáší do mozkového centra, kde se projevuje jako sluchový vjem

Nucené chvění , rezonance Chvějící se těleso nevydává zvuk, který by odpovídal jen jedinému kmitočtu. Chvějící se struny, tyče atd. vydávají základní tón jako tón nejnižšího kmitočtu, který slyšíme nejsilněji Spolu s ním vydává i další tóny, jejichž kmitočty jsou celé násobky kmitočtu základního tónu – tyto vyšší tóny nazýváme tóny harmonické, slyšíme je značně slaběji než tóny základní. Tyto vyšší tóny dodávají základnímu tónu „barvu“. Proto rozeznáme zvuk houslí od struny klavíru, i když mají stejný základní tón.

Nucené chvění , rezonance Tón se zesiluje tím, že se nožka ladičky upevní na dutou dřevěnou rezonanční skříňku. Chvěním ladičky se rozechvějí skříňka i sloupec vzduchu uvnitř. Tím se zdroj zvuku zvětší a zvuk vnímáme hlasitější. Chvění ladičky může vyvolat i nucené chvění ve sloupci vzduchu v trubici. V tomto případě je vzduchový sloupec v rezonanci s tónem ladičky.

Odraz zvuku Setká-li se zvuk, který se šíří vzduchem, s překážkou, z části ho překážka pohltí, z části se od ní odráží a šíří vzduchem zpět. Při nevelké překážce se dostane i za ni a nastává ohyb. Při menších vzdálenostech slyšíme odražený zvuk jen jako prodloužení původního zvuku, slyšíme dozvuk.

Odraz zvuku Jestliže se zvuk odráží postupně od více stěn různě od nás vzdálených, slyšíme několikanásobnou ozvěnu. Ozvěna je způsobena odrazem zvuku na pevné překážce.

Ochrana před nadměrným hlukem Delší pobyt v prostředí s hladinou zvuku nad 70dB se považuje za zdraví škodlivý U některých lidí působí únavou popř. nevolností Chrániče uší , které bývají někdy namontovány přímo do ochranných helem. Snižuje hladinu zvuku

Děkuji Vám za pozornost