Voda Předmět: Biologie Třída: 2L

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hrátky s elektřinou Vypracovala: Anna Doležalová Datum:
Advertisements

- Nachází se v obci Tábor v Jižních Čechách na toku Košínského potoka.
Vodní elektrárny Jakub Karpíšek 7. B 13 let ZŠ a MŠ Tasovice 374
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Z obnovitelných zdrojů
Voda a Energie Tereza Králíková 12 let Třída 6. A ZŠ a MŠ Tasovice
HYDROELEKTRÁRNA GRAND COULEE
Rozvodná elektrická síť
ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_9 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Přečerpávací elektrárna
Vodní nádrž Šance.
Vypracovala Darina Krajská
Vyučující: Mgr.Ludvík Kašpar Obor: Technické lyceum
VODA A ENERGIE František Čermák 13 let Zdeněk Hrubý 13 let 8
Česká republika-1 poloha, rozloha…
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení žáků s Jihomoravským krajem,
Voda a energie.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
VODNÍ NÁDRŽE ČESKÉ REPUBLIKY
Popis a funkce elektrárny
ŘEKY ČESKÉ REPUBLIKY.
Vodní energie Holeček Václav, Mikšátko Honza, Dočekal Petr, Šebestová Kristýna, Valentová Kristýna.
Vodní Elektrárna.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
HYDROSFÉRA.
Martin VRZALA. * Energetika * Primární energetické zdroje * Obnovitelné energetické zdroje.
Energetika.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Česká republika: Přehrady Hospodářský zeměpis
Vodní energie Aleš Sekal.
Tato prezentace byla vytvořena
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení žáků s nejbližším okolím města.
Hydrosféra – vody pevnin
Jaderné elektrárny Vypracoval: Matěj Kolář Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2014/15 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jsou zásoby přírodních zdrojů na Zemi omezené?
Vodní nádrže.
Identifikátor materiálu: EU
SPOLUPRÁCE S PARTNERY – ZÁKLAD KVALITNÍ ODBORNÉ VÝUKY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení žáků s částí Českomoravské vrchoviny,
UMĚLÉ VODNÍ NÁDRŽE.
Tato prezentace byla vytvořena
Jak fungují vodní elektrárny
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Obnovitelné zdroje Větrné elektrárny.
Zuzana Šperglová,3. ročník GITU
VY__III/2__INOVACE__214 FYZIKA. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
Nevyčerpatelné energetické zdroje Zbožíznalství 1. ročník.
Richard Dlouhý. Druhy elektráren  Vodní  Solární  Jaderná  Větrná  Tepelná  Geotermální Tyto elektrárny vytvářejí elektrickou energii.
Vodní elektrárny. Vypracovala: Veronika Prokešová, 15 let, třída 9.A a Jana Máčková, 15. let, třída 9.B ZŠ Chomutov, ak.Heyrovského Ak.Heyrovského 4539.
+. Adam Mach 12 let, 7.A Ak.Heyrovského Chomutov Ústecký kraj Kontakt na školu:
VODNÍ ELEKTRÁRNY V povodí Ohře. Martin Motlík 12 let, 7.B Ak.Heyrovského Chomutov Ústecký kraj Kontakt na školu:
9.B, 15 let Ak.Heyrovského Chomutov Ústecký kraj Kontakt na školu:
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_22_VODSTVO EVROPY. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
Voda - zdroj energie Vypracoval: Radovan Rečka Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_NAŠE_VODSTVO.
Geotermální energie.
Vypracoval: Martin Půr
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Přehled velkých vodních elektráren
Vodní energie,přehrady
Druhy elektráren Výroba a přenos elektrické energie Název školy
Hydrosféra – vody pevnin
Hydrosféra – vodní obal země.
VODSTVO Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Transkript prezentace:

Voda Předmět: Biologie Třída: 2L Obor: Technické lyceum Školní rok: 2014/15 Vyučující: Mgr. Kašpar Ludvík Jméno: Martin Kanta

Vodní energie Vodní energie je technicky využitelná potenciální,  kinetická nebo tepelná energie veškerého vodstva na Zemi. Jedná se hned po biomase o druhý nejvyužívanější obnovitelný zdroj energie.  Nejvíce se v dnešní době využívá přeměny ve vodních elektrárnách na elektrickou energii . Vodní energie se využívá již od starověku. Nejprve to bylo k dopravě (splavování lodí a vorů či dřeva po proudu řek), později k pohonu strojů (mlýnů, hamrů, čerpadel – například vodního trkače – a pil). K rozšíření jejího využívání v Evropě došlo v období středověku primárně zásluhou mnišských řádů (především benediktinů a cisterciáků), jejichž kláštery ji nejen hojně využívaly, ale též si mezi sebou relativně rychle předávaly vylepšení zvyšující efektivitu jejího využití. Převažujícím způsobem využití vodní energie se později stala výroba elektřiny. První vodní elektrárna byla postavena v Appletownu ve státě Wisconsin v USA v roce 1882.

Vodní elektrárna je výrobna elektrické energie, jedná se o technologický celek, přeměňující potenciální energii vody na elektrickou energii. Jedná se také o vodní dílo ve smyslu platných právních předpisů. Obvyklý typ říční vodní elektrárny se skládá z přehradní hráze nebo jezu, tj. vodního díla, které zadržuje vodu a strojovny, obsahující vodní turbíny a alternátory, turbíny s alternátory tvoří vždy soustrojí umístěné na společném hřídeli, nebo jsou spolu spojeny nějakým typem převodu. - Průřez vodní elektrárnou

TERMÁLNÍ PRAMENY: PRÍRODNÍ ZDROJ ELEKTRINY S klesající vzdáleností od zemského jádra se teplota snižuje. Na některých místech se poblíž zemského povrchu vyskytují horniny sálající teplo. Díky nim se tvoří horské prameny, gejzíry nebo páry unikající ze země, které se využívají pro výrobu elektřiny. První geotermální elektrárna byla vybudována v roce 1904 v severní Itálii, kde ze země při teplotách 140 až 260 °C unikala pára. Díky potenciálu, kterým tato energie disponuje, bude obměna za vyřešení těchto nedostatku velkolepá. Zjistilo se totiž, že granitové horniny v Cornwallu mohou poskytnout tolik energie jako veškeré zásoby uhlí ve Velké Británii. V geotermální energii nachází zalíbení stále více zemí. Obří geotermální elektrárna byla otevřena v Novém Mexiku a společný francouzsko-německý projekt se realizuje poblíž Štrasburku.

Přehradní hráz Přehradní hráz také nazývaná jen přehrada je vodní dílo přehrazující vodní tok (řeku či potok) a zadržující vodu. Tím se vytváří přehradní nádrž (také nazývaná jen přehrada). Výraz suché přehrady (poldery) se někdy používá pro hráze využívané pouze k zachycení vodních přívalů. Přehrady slouží k zadržování vody pro zásobování vodou, výrobu elektrické energie, ochranu před povodněmi, vyrovnávání průtoků, okrajově k rekreaci, vodním sportům, rybolovu aj. Některé funkce jako vodní přehrady mají i jezy. První přehrady se datují od časů starých Egypťanů před 5000 lety, kdy údajně faraon Meni postavil hliněnou přehradu na řece Nilu. Historie moderních přehrad se odvozuje od Hooverovy přehrady na řece Colorado v USA postavené roku 1936.

- Hráz vodní nádrže Orlík, nejvyšší betonová hráz v Česku

- Přehrada Höllensteinsee v Německu

Typy Přehrad: zemní sypaná naplavovaná balvanitá Betonová,  železobetonová, zděná gravitační gravitační lehčená pilířová členěná klenbová se stálým poloměrem se stálým středovým úhlem - Pilířová - Sypaná

Ekologické dopady Přehrada zpravidla brání přirozené migraci vodních živočichů, zejména ryb. Výstavba přehrad bývá v kolizi se zájmem na zachování cenných přírodních území a historických sídelních míst, která mají být zaplavena, čímž dochází k jejich nenávratnému poškození. OSN varuje před stavbou dalších přehrad ve světě.  V místech přehradních nádrží se vytvářejí nové biotopy a vodní dílo většinou zřetelným způsobem ovlivňuje mikroklima ve svém okolí. Protipovodňová ochrana nebo též protipovodňová opatření slouží k úplné eliminaci povodní nebo alespoň k minimalizaci povodňových škod. Obecně lze uvést, že jejich smyslem je vodu za vysokých vodních stavů akumulovat (nechat rozlít) mimo lidská sídla (tzn. ve vodních nádržích, nezastavěných údolních nivách atd.), a naopak v oblasti zástavby vodu z území co nejrychleji odvést.

Největší přehrada ve světě Nejvyšší přehradní hráz ve světě je plánovaná přehrada Rogun, která je zatím ve výstavbě (335 m) na řece Vachš v Tádžikistánu. Největší přehrady v Česku Nejvyšší přehradní hráz v České republice je Vodní nádrž Dalešice s výškou hráze 100 m. Dalešice jsou zároveň druhou nejvyšší sypanou hrází v Evropě, avšak nejdelší sypanou hráz ve střední Evropě mají vodní nádrž Nechranice (délka koruny hráze 3280 metrů). Vodní dílo Orlík má u nás nejvyšší (91 m) betonovou hráz.

- Nechranická přehrada - Dalešická přehrada - Nechranická přehrada

Děkuji za pozornost!

Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vodn%C3%AD_elektr%C3%A1rna http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99ehradn%C3%AD_hr%C3%A1z http://cs.wikipedia.org/wiki/Pil%C3%AD%C5%99ov%C3%A1_hr%C3%A1z http://www.antiskola.eu/cz/referaty/11176-termalni-prameny-prirodni-zdroj-energie http://turiste.turistika.cz/sokolov/photo-detail.php?cat-id=177&item-id=2760&user-id=0&club-id=5 http://pitlik.rajce.idnes.cz/CYKLOTURISTIKA_3-6_2011/?order=create&src=1#193_4-11_Nechranicka_prehrada.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Protipovod%C5%88ov%C3%A1_ochrana http://cestovani.idnes.cz/jeden-z-nejhezcich-vyletu-v-cesku-okolo-mohelna-frh-/tipy-na-vylet.aspx?c=A090428_130545_igcechy_tom