Léčivé rostliny VY_32_INOVACE_332, 17. sada, SP Svět práce, 6. ročník ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s významem léčivých rostlin a s možností jejich využití. Formou otázek si žáci toto téma procvičují. Druh učebního materiálu DUM Očekávané výstupy Žáci rozeznají některé druhy léčivých rostlin, znají zásady sběru a uchování léčivých rostlin a umí rozdělit léčivé rostliny. Pro koho je materiál určen Žáci 6. ročníku ZŠ Autor Mgr. Bc. Martina Špačková Datum vzniku 30. 10. 2011 Vzdělávací oblast Člověk a svět práce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková.
LÉČIVÉ ROSTLINY Charakteristika a význam léčivých rostlin Rozdělení léčivých rostlin Zásady sběru, sušení a uchování léčivých rostlin Ukázky léčivých rostlin Otázky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková.
Charakteristika a význam léčivých rostlin Obsahují látky, které se používaly a používají k léčení lidí i zvířat. Některé pomáhají hojit rány, jiné usnadňují odkašlávání, další léčí nemocný žaludek i jiné orgány. Některé mohou při nesprávném použití vyvolat otravu. Nepatří proto do domácí lékárny. Nejznámější se používají na přípravu čajů, jiné ve farmaceutickém a kosmetickém průmyslu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková.
ROZDĚLENÍ LÉČIVÝCH ROSTLIN Sbírají se buď v přírodě, nebo se pěstují v zahradách a na polích. Sbírají a sklízejí se v různou dobu, podle toho, kdy je léčivá látka obsažena v největším množství. Jsou jednoleté, dvouleté i vytrvalé. Patří mezi nižší i vyšší rostliny, mezi byliny i dřeviny. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková.
ZÁSADY SBĚRU, SUŠENÍ A UCHOVÁNÍ LÉČIVÝCH ROSTLIN Sbíráme pouze rostliny, které spolehlivě známe. Sbíráme pouze na povolených stanovištích, nikdy ne v chráněných oblastech a NP. Při sběru neničíme okolní přírodu. Nesbíráme chráněné rostliny. Nesbíráme rostliny na silně znečištěných místech, jako je okolí silnic apod. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková.
ZÁSADY SBĚRU, SUŠENÍ A UCHOVÁNÍ LÉČIVÝCH ROSTLIN Sbíráme suché rostliny, vlhké se snadno zapaří. Přenášíme je v prodyšných obalech. Po přinesení domů rostliny co nejrychleji vyjmeme z obalu. Sušíme zavěšené nebo rozprostřené na čistém papíře v suché, dobře větrané místnosti. Usušené léčivé rostliny uchováváme v neprodyšných, neprůsvitných obalech. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková.
NEJZNÁMĚJŠÍ LÉČIVÉ ROSTLINY HEŘMÁNEK DIVIZNA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková.
NEJZNÁMĚJŠÍ LÉČIVÉ ROSTLINY M Ě S Í Č E K M A L I N Í K Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková.
NEJZNÁMĚJŠÍ LÉČIVÉ ROSTLINY J A H O D N Í K P O D B Ě L Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková.
NEJZNÁMĚJŠÍ LÉČIVÉ ROSTLINY K O P Ř I V A L Í P A Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková.
OTÁZKY Znáš některé stromy obsahující léčivé látky? Kde se nesmí nebo není vhodné v přírodě léčivé rostliny sbírat a proč? Proč se léčivé rostliny nemají sušit na slunci nebo při vysokých teplotách? Znáš léčivé rostliny, u kterých se sbírají květy? Co je to nať? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková.
Použité zdroje [cit. 2011 – 10 - 30] Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Camomile_1.JPG [cit. 2011 – 10 - 30] Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Verbascum_thapsus_mol%C3%A8ne_mullein.jpg [cit. 2011 – 10 - 30] Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2006-10-22Calendula05-02.jpg [cit. 2011 – 10 - 30] Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dwie_maliny.jpg [cit. 2011 – 10 - 30] Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fragaria_vesca_Jahodn%C3%ADk_obecn%C3%BD_1.jpg [cit. 2011 – 10 - 30] Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Slovakia_Presov_515.JPG [cit. 2011 – 10 - 30] Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kop%C5%99iva_dvoudom%C3%A1.jpg [cit. 2011 – 10 - 30] Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Praskolesk%C3%A1_l%C3%ADpa_-_koruna.jpg DYTRTOVÁ, R. a kolektiv. Praktické činnosti pro 6. – 9. ročník základních škol. Pěstitelství. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997.ISBN 80 – 7168 – 448 – 1. s. 63 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková.