Základní škola a mateřská škola Bzenec

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvukové jevy-akustika
Advertisements

Základní škola a mateřská škola Bzenec
Infrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VLASTNOSTI ZVUKU.
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT
Zvuk.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Audio Josefína Čadská 4.A.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 02 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Podstata.
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Zvukové jevy.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Zdroje zvuku Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
8. ročník Zvukové jevy Vznik a šíření zvuku.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Zvukové jevy.
ZVUK.
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Transkript prezentace:

Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2769 Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a: Mgr. Jana Presová Ověřil/a: Mgr. Jana Presová

Zvukové jevy - 8. ročník 3.1. Zdroje zvuku 3.2. Rozdělení zvuku Název výukového materiálu: Zvukové jevy - 8. ročník   Vzdělávací obor: fyzika Tematický okruh: Zvukové jevy Téma: 3.1. Zdroje zvuku 3.2. Rozdělení zvuku Stručná anotace: Prezentace shrnující nejdůležitější informace o zdrojích zvuku a jejich rozdělení podle kmitání zdroje nebo podle frekvence. http://pctuning.tyden.cz/navody/upravy-snizeni-hluku/12511-odhlucneni_od_a_do_z http://home.zcu.cz/~nagyovab/

3.1. Zdroje zvuku Abychom slyšeli zvuk, musí existovat: Zdroj zvuku Prostředí, kterým se zvuk šíří Přijímač zvuku

Zdrojem zvuku je libovolné chvějící se nebo kmitající těleso. http://veronika.sovova.sweb.cz/f_8r/prace.htm http://fyzmatik.pise.cz/914-chovani-ladicky-ve-vakuu.html http://www.tiskatka.cz/skolni-razitka/25-hudebni-nastroje-razitka.html

Zvuk se ze zdroje šíří všemi směry formou zhušťování a zřeďování molekul vzduchu … tvoří tedy zvukové vlny. http://www.fpv.umb.sk/kat/kf/Integrovana_prirodoveda/TG/Zvuk/Piskat/greaty.host.sk/akustika/fchfunkcia.html http://techmania.cz/edutorium/art_exponaty.php?xkat=exponaty&xser=416b757374696b612c206b6d6974792c20766c6e79h&key=173

Vznik a složení lidského hlasu Lidský hlas vzniká podobným způsobem jako zvuk v jazýčkové píšťale. V hrtanu jsou dvě pružné blány, nazývané hlasivky, které jsou při hovoření a zpívání napnuté tak, že je mezi nimi úzká hlasová štěrbina. Proudem vzduchu z plic se hlasivky rozkmitají, čímž v prostoru na druhé straně hlasivek vzniká pravidelné kolísání tlaku vzduchu, které se šíří skrz ústa do okolí jako zvukové vlnění nazývané lidským hlasem.

3.2. Rozdělení zvuku Podle kmitání zdroje: Hluk - vzniká při nepravidelném chvění zdroje (skřípot, praskot, šustění, výstřel,…) Tón - vzniká při pravidelném chvění zdroje (hudební zvuky, ladička, zpěv, …)

Tón je to jednoduchý zvuk charakterizovaný svojí frekvencí … např. tóny z hudebních nástrojů frekvence … značka f, jednotka 1Hz (hertz) … říká, jak rychle kmitá zdroj daného zvuku člověk vnímá zvuky jen určité frekvence, a to přibližně v rozmezí od 20 Hz do 20.000 Hz http://www.yorkybar.estranky.cz/clanky/navod-na-obrazkovou-navstevni-knihu/navody-na-estranky-a-weby/vlozeni-zvuku-na-web.html http://www.dogtech.cz/kynologickepotreby/eshop/13-1-POTREBY-PRO-VYCVIK/864-2-CLICKER-A-PISTALKY/5/2744-PLASTOVA-PISTALKA-ALARM

Rozdělení zvuku podle frekvence: Zvuk s frekvencí nižší než 20 Hz (který slyší např. sloni) nazýváme infrazvuk Od 20 Hz do 20 kHz … slyšitelný zvuk Zvuk s frekvencí vyšší než 20 kHz (např. delfíni či netopýři) nazýváme ultrazvuk cekankaucekana.txt.cz zabaci.cz http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/spatne-site-pripravily-nemecko-o-stovky-gigawatthodin-elektriny-936217 http://ozviratkach.webnode.cz/news/obecne-o-slonech/

Infrazvuk Vzniká při práci těžkých stavebních strojů nebo při zemětřesení, šíří se půdou či zdivem i do větších vzdáleností. Setkat se s ním můžeme také při nárazu silného větru na budovy. Nevnímáme ho sluchem, ale frekvence kolem 5-7Hz jsou nám nepříjemné. Mohou způsobit bolesti hlavy, náhlé změny hodnot krevního tlaku, vyvolat panickou hrůzu. Působí negativně na podvědomí a na psychiku. Dají se použit jako akustické zbraně, které vyřadí lidí z jakékoliv činnosti, způsobí jejich dezorientaci, nevolnost, zvracení a křeče vnitřních orgánu Muže být též využit k destrukci konstrukcí, např. i k demolici zdiva

Ultrazvuk Pro člověka je neslyšitelný, ale pes slyší do 35kHz, kočka do 50kHz, netopýr do 98kHz. Použití v lékařství: k odstraňování zubního kamene a kazu rozpad červených krvinek - koagulace bílkovin- rozrušení buněčného jádra tišení bolesti, diagnostika nemocí, … běžné léčebné postupy v rehabilitačním lékařství další použití – zjišťování kazů v materiálu, získávání směsí kapalin, …

Zdroje – texty a obrázky Učebnice fyziky pro 8. ročník základní školy R. Kolářová, J. Bohuněk; nakladatelství Prometheus 1999 K. Rauner, J. Petřík, J. Prokšová, M. Randa; nakladatelství Fraus 2006 Z. Lustigová; nakladatelství Fortuna 1999 J. Maršák; nakladatelství Kvarta Praha 1993 Pracovní sešit k učebnici fyziky pro 8. ročník základní školy K. Rauner, J. Petřík, J. Prokšová, M. Randa; nakladatelství Fraus 2006 M. Macháček; nakladatelství Prométheus 1994 J. Bohuněk; nakladatelství Prometheus Přehled učiva fyziky S. Pople a P.Whitehead, nakladatelství Svojtka&Co. 1999 Fyzika - přehled učiva základní školy J. Vachek, nakladatelství SPN 1978 Fyzika I. a II. Z. Horák a F. Krupka, nakladatelství SNTL/ALFA, 1976  Fyzika – ilustrovaný přehled Ch. Oxlade, C. Stockley aj. Werheim, nakladatelství Blesk Ostrava 1994 Internetová encyklopedie - wikipedie

Internetové zdroje: www.vossost.cz www.cez.cz www.zslado.cz fyzika.jreichl.com – elektronická encyklopedie fyziky www.keveney.com/ – animované motory www.techmania.cz – články o fyzice, významných vědcích a vynálezcích web.svf.stuba.sk – slovenský web FYZIKA ŤA VOLÁ, videa, animace, pokusy, obrazové úlohy www.fyzikaonline.cz – prezentace a programy ze ZŠ Sokolovská Liberec www.techmania.cz/edutorium www.fyzikahrou.cz a další, některé z nich jsou obsaženy v poznámkách této prezentace, zbývající najdete v sekci Použitá literatura a další zdroje