Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2769 Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2769 Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost."— Transkript prezentace:

1 Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2769 Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace Vypracoval/a: Mgr. Jana Presová Ověřil/a: Mgr. Jana Presová

2 Název výukového materiálu: Čočky - 9. ročník Vzdělávací obor: fyzika Tematický okruh: světelné jevy Téma: I.Rozdělení čoček, charakteristické paprsky II.Spojka a vlastnosti obrazu III.Rozptylka a vlastnosti obrazu Stručná anotace: Prezentace shrnující nejdůležitější informace o průchodu světla čočkami, zobrazování obrazu daných předmětů a jeho vlastnosti.

3 Čočky jsou tělesa z čirého skla, obě stěny jsou buď částmi kulových ploch nebo jedna z nich je rovinná. Světlo se při průchodu čočkou láme. Necháme-li na čočku dopadat svazek rovnoběžných paprsků, které jsou rovnoběžné s optickou osou, tak po průchodu čočkou budou tyto paprsky sbíhavé nebo rozbíhavé. 4.9. Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky

4 Čočky, které mění svazek rovnoběžných paprsků na sbíhavé paprsky, nazýváme spojky. Čočky, které mění svazek rovnoběžných paprsků na rozbíhavé paprsky, nazýváme rozptylky. Animace – rozdíl mezi čočkami: http://lectureonline.cl.msu.edu/~mmp/applist/optics/o.htm

5 Typ čočky poznáme taky podle tvaru, spojka je uprostřed nejsilnější, rozptylka nejtenčí. Tenkou spojku budeme značit: Tenkou rozptylku budeme značit:

6 Popis spojky o.o. S o.o. … optická osa S … střed spojky F´ f f … ohnisková vzdálenost !!tenké čočky mají obě ohniska stejně daleko od bodu S!! F … předmětové ohnisko F´ … obrazové ohnisko F

7 Popis rozptylky o.o. S o.o. … optická osa S … střed rozptylky F f f … ohnisková vzdálenost F … předmětové ohnisko F´ … obrazové ohnisko F´

8 Zajímá nás, jakým způsobem prochází světelné paprsky čočkami. Budeme-li hledat obraz nějakého předmětu zobrazeného pomocí čočky, použijeme k tomu charakteristické paprsky, které jsou podobné charakteristickým paprskům u zrcadel.

9 Charakteristické paprsky 1. Paprsek procházející středem čočky se neláme – jde stejným způsobem dál. 2. Paprsek rovnoběžný s optickou osou se po průchodu čočkou láme do obrazového ohniska F´. 3. Paprsek procházející předmětovým ohniskem F je po průchodu čočkou rovnoběžný s optickou osou.

10 Charakteristické paprsky u spojky: F F'F' 1 2 3

11 F'F' F 1 2 3 Charakteristické paprsky u rozptylky:

12 Vlastnosti obrazu předmětu budou záviset na: – druhu čočky a jejich vlastnostech – vzdálenosti předmětu od čočky Označení: a = vzdálenost předmětu od čočky f = ohnisková vzdálenost 4.10. Zobrazení předmětů čočkami

13 Spojka I. a > 2f F F’F’ Vlastnosti obrazu: skutečný převrácený zmenšený

14 Spojka II. 2f > a > f F F’F’ Vlastnosti obrazu: skutečný převrácený zvětšený

15 Spojka III. a < f F F’F’ Vlastnosti obrazu: neskutečný přímý zvětšený

16 Spojka IV. a = 2f F F’F’ Vlastnosti obrazu: Nakreslete sami!!!

17 Spojka V. a = f F F’F’ Vlastnosti obrazu: Nakreslete sami!!! http://www.phys.hawaii.edu/~teb/optics/java/clens/index.html

18 F F’F’ Rozptylka I. a > 2f Vlastnosti obrazu: neskutečný přímý zmenšený

19 F F’F’ Rozptylka II. 2f > a > f Vlastnosti obrazu: Nakreslete sami!!! http://www.phys.hawaii.edu/~teb/optics/java/dlens/index.html

20 Zdroje informací (obrázky a texty): Učebnice fyziky pro základní školy –R. Kolářová, J. Bohuněk, I. Štoll, M. Svoboda, M. Wolf, nakladatelství Prometheus 2001 –K. Rauner, V. Havel, M. Randa, nakladatelství Fraus 2007 –J. Maršák, nakladatelství Kvarta Praha 1993 Pracovní sešit k učebnici fyziky –K. Rauner, V. Havel, M. Randa, nakladatelství Fraus 2007 Přehled učiva fyziky –S. Pople a P.Whitehead, nakladatelství Svojtka&Co. 1999 Fyzika - přehled učiva základní školy –J. Vachek, nakladatelství SPN 1978 Fyzika I. a II. –Z. Horák a F. Krupka, nakladatelství SNTL/ALFA, 1976 Věda – hranice poznání –C. A. Ronan, nakladatelství Knižní klub 1997 Chemie. Fyzika, astronomie –Překlad J. Braun, P. Anderle, I. Haverlík, nakladatelství Albatros 1978

21 Internetové zdroje: http://www.youtube.com http://fyzweb.cz encyklopedie – wikipediewikipedie www.jreichl.com/fyzika/vyuka/vyuka.htm http://www.ian.cz/index.php http://www.techmania.cz/edutorium/art_exponaty.php?xkat=fyzika&xser=4f7074 696b61h&key=696 http://sedli.mysteria.cz/GS/referat/referat.html http://www.phys.hawaii.edu/~teb/optics/index.html


Stáhnout ppt "Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2769 Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost."

Podobné prezentace


Reklamy Google