Velkomoravská říše. Velkomoravská říše Jednotlivé části Opakování Vznik státu Panovníci Konstantin a Metoděj Obyvatelstvo Archeologické nálezy 7. Shrnutí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
První státní útvary západních Slovanů
Advertisements

Název dokumentu: Velkomoravská říše Autor: PhDr. Jana Burianová
Velká Morava Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Středověk v českých zemích
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Velkomoravská říše Tvůrcem nejstaršího slovanského písma hlaholice (glagolica) byl soluňský učenec Konstantin Filosof (později přijal jméno Kyrillos -
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru 2) 863 přišli bratři Konstantin a Metoděj na Velkou Moravu 3) Velká Morava přijala křesťanství z Franské říše a.
Velká Morava (Velkomoravská říše)
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Velká Morava Období století.
VYBER CO SEM NEPATŘÍ Avaři Slované Hunové Křesťan Pohan Muslim
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
VELKÁ MORAVA 7. ročník.
Velká Morava.
Dej 1 Velkomoravská říše
VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE Lenka Venclová 7.ročník.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Číslo materiálu: EU Název: Velká Morava 3. Autor: Mgr. Marek Lengál Třída:
Velkomoravská říše 7. ročník.
Velká Morava České země v 9. a 10. století Raný středověk.
Velká Morava.
Velká Morava.
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová
VELKÁ MORAVA A POČÁTKY KŘESŤANSTVÍ (CYRIL A METODĚJ)
Všeználek vypravuje o Velkomoravské říši.
Je to první stát na našem území. Velkomoravská knížata:
Cyril a Metoděj – apoštolové Slovanů
Velká Morava Lubomír Berka.
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Autor: Mgr. Ilona Nováková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Sámova říše, Velkomoravská říše
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_07.
EU do škol PhDr. Jana Žáková
Slované.
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Velká Morava.
Velká Morava.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
První státní útvary na našem území Sámova říše 1. Pravděpodobný rozsah Sámovy říše – označená červeně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Středověk – první státní útvary na našem území
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Cyril a Metoděj biografie.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_ Panovníci Velké Moravy
Druh učebního materiálu
zpracovaný v rámci projektu
Velká Morava VY_32_Inovace_06SJ-4
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Velká Morava.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Velkomoravská říše Vlastivěda 4. ročník
Velkomoravská říše Historie - knížata.
VY_32_INOVACE_Lul_I_01 Velká Morava
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.08_velka_morava Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Křesťanství a středověká Evropa
VY_32_INOVACE_13 Velkomoravská říše Autor: Mgr. Jiří Šimůnek
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
Transkript prezentace:

Velkomoravská říše

Jednotlivé části Opakování Vznik státu Panovníci Konstantin a Metoděj Obyvatelstvo Archeologické nálezy 7. Shrnutí 8. Zápis

Opakování Přesmyknutím písmen vyhledej ukryté pojmy, jména a vysvětli: 1. NOLÉ 2. TACHŠLE 3. VÍKDOCHLO 4. TAPO 5. PEŽPA 6. TAKDESÁ 7. LÁMIS 8. MEDMOHA 9. MOSÁ 10. DIŠTĚHRA

2. Vznik státu - o době od zániku Sámovy říše do zformování moravského státu veškeré historické prameny mlčí. počátkem 9. stol. se objevují 2 knížetství, které spolu vedly politický boj: - Moravské (centrum asi v jihomor. Mikulčicích) s vládcem Mojmírem - Nitranské (středisko v Nitře) s vládcem Pribinou v roce 833 Mojmír Pribinu z Nitry vyhnal, obě knížetství spojil a stal se 1. velkomoravským knížetem Mojmír I. tak založil dynastii Mojmírovců, která vládla až do zá- niku státu snad v roce 907 pro tento stát se užívá teké označení Velká Morava, stát Mojmí- rovců byl prvním známým západoslovanským státem, ve své době nejmocnějším ve střední Evropě

3. Panovníci Mojmír I. 830? – 846 nevíme o něm mnoho, vůči východofra- nské říši se choval tak, aby nedráždil: uznával formální svrchovanost Ludvíka Němce včetně povinnosti poplatků jeho přízeň si však neudržel, Ludvík N. roku 846 vtrhl na Moravu a dosadil na knížecí stolec Mojmírova synovce

Rastislav 846 – 870 statečný válečník a obratný politik Velká Morava dosáhla plné svr- chovanosti orientoval se na byzantskou říši když nový franský král Karloman vtrhl na Moravu, byl Rastis- lav v roce 870 zajat svým synov- cem Svatoplukem a vydán Fran- kům - ti jej nechali oslepit a on pak dožil někde v bavorském klášteře

Svatopluk 871 – 894 brzy se ocitl v zajetí Karlomana, který jej postavil do čela vojska proti Mora- vanům S. však přešel na správnou stranu, Frankové utrpěli porážku a museli zemi opustit r. 874 vyslal do Frank poselstvo s nabídkou spojenectví došlo k upevnění a rozšíření státu (viz následující mapka) jeho smrt znamenala konec slibného růstu moci a síly říše

Mojmír II. 894 – 906 (7)? poslední historicky známý panov- ník Vekomor. říše vedl spory se svým mladším brat- rem Svatoplukem II. (dostal pod správu nitranské knížetství) z velkomorav. područí se vymanily Čechy a Panonie musel čelit tlaku východofr. říše a útokům Maďarů - po r. 907 již o něm nejsou žádné zprávy

4. Konstantin a Metoděj kníže Rastislav požádal byzantského císaře Michaela III. o vyslání věro- zvěstů, kteří by šířili na jeho území křesťanství nechtěl přijmout křesť. z východo- franské říše, která by ohrozila Moravu svou rozpínavostí K. + M. byli bratři, pocházeli se seve- rořecké Soluně, kde se mluvilo řeč- tinou a slovanským jazykem K. vytvořil nový spisovný slovanský jazyk – staroslověnštinu a také nové písmo – hlaholici (odvozená z řecké- ho, měla původně 38 písmen, později ji nahradila jednodušší cyrilice)

s novým jazykem a pís- mem přišli oba bratři v roce 863 na Velkou Moravu po rozpadu státu nastu- pují Přemyslovci a těm lépe vyhovuje západní křesťanství v latině, pro- tože upevňuje moc pa- novníka za šíření křesťanství byli oba bratři prohlášeni za svaté u nás se den jejich pří- chodu slaví ……………………?

5. Obyvatelstvo panovník, kmenová knížata bohatí velmoži, úředníci rolníci, řemeslníci (svobodní občané) nevolníci, otroci zvl. postavení mělo duchovenstvo Všichni svobodní občané pravidelně odváděli daň - tribut Zdrojem obživy bylo zemědělství s trojpolním systémem. Z učebnice str. 41 zjisti: 1. Co vyráběli řemeslníci? 2. S čím a jak se obchodovalo? 3. Kde byla vybudována velká hradiště?

6. Archeologické nálezy Až do poloviny 19. století byly poznatky o V.M. velmi skrovné. Písemných památek nevznikalo mnoho a byly psány pro církevní účely. Až po 2. svět. válce byly zahájeny rozsáhlé výzkumy na Moravě a Slovensku, které odkryly pozůstatky hradišť a poh- řebišť. Svědčí o: - vyspělém stavitelství (dřevo, kámen) - čilém obchodě (předměty z Byzance a výcho- dofr. říše) - rozvinutém řemesle (nástroje, zbraně, umělec- ké předměty – knoflíky, spony, šperky ze zlata a stříbra) Otevři učebnici na str. 39 a prohlédni si některé z arch. nálezů.

Práce archeologů v Pohansku u Břeclavi

…….. a tak asi Pohansko vypadalo

Popiš šperky na následujících obrázcích ……….

záušnice

7. Shrnutí 1. Kdo a kdy založil Velkomoravskou říši? 2. Který panovník pozval Konstantina a Metoděje? 3. Odkud přišli a ve kterém roce? 4. Jaký úkol měli? 5. Za kterého panovníka měla V. M. největší územní rozsah? 6. Proč a kdy se říše rozpadla? 7. Co je to tribut? 8. Co uměli vyrábět řemeslníci? 9. Vysvětli pojmy: gombík, záušnice, nákončí, velmož. 10. Kde byly nalezeny pozůstatky hradišť?

8. Zápis Moravské knížetství – Mojmír Nitranské knížetství – Pribina v roce 833 spojení v jeden stát Panovníci: Mojmír I. – sjednotitel, zakladatel dynastie Mojmírovců Rastislav – roku 863 příchod Konstantina a Metoděje - z Byzance, Michael III. - staroslověnština, hlaholice Svatopluk – největší území, boje s východofranskou říší Mojmír II. – tlak Maďarů, v roce 906 (7) rozpad říše Obyvatelstvo: zdatní obchodníci, řemeslníci – nářadí, zbraně, gombíky, nákončí, šperky Významná hradiště: u Uherského hradiště Valy u Mikulčic Pohansko u Břeclavi nad Nitrou, na Děvíně, v Bratislavě