Vývoj evropské spolupráce a integrace Instituce EU s rozhodovacími pravomocemi
Literatura F+P – kapitoly 8, 9 a 10 F+P – kapitoly 8, 9 a 10 Nugent Neill – The Government and Politics of the European Union – Ch. 9 & 10 Nugent Neill – The Government and Politics of the European Union – Ch. 9 & 10 Cini Michelle – European Union Politics – Chapter 10 Cini Michelle – European Union Politics – Chapter 10
Struktura Evropská rada – špička ledovce Evropská rada – špička ledovce Rada EU – vrcholný orgán rozhodovací struktury EU Rada EU – vrcholný orgán rozhodovací struktury EU Předsednictví EU Předsednictví EU Komise Komise Parlament Parlament
Evropská rada a Rada EU
Na setkání v březnu 2007 se Evropská rada shodla na společné energetické politice Na setkání v březnu 2007 se Evropská rada shodla na společné energetické politiceVS. Rada EU se shodla na zákazu vstupu do zemí EU pro běloruského prezidenta Alexandra Lukašenka a dalších 30 osob z jeho administrativy Rada EU se shodla na zákazu vstupu do zemí EU pro běloruského prezidenta Alexandra Lukašenka a dalších 30 osob z jeho administrativy
Evropská rada a Rada EU De jure – dvě odlišné instituce De jure – dvě odlišné instituce De facto – dvě úrovně stejné instituce (Evropská rada jako principielně nadřazený orgán Rady EU využívající její organizační zázemí) De facto – dvě úrovně stejné instituce (Evropská rada jako principielně nadřazený orgán Rady EU využívající její organizační zázemí) Důvod? Evropská rada nemusí být vázána procedurálními pravidly, neboť neprodukuje legislativu – více prostoru pro manévrování při dosahování kompromisů Důvod? Evropská rada nemusí být vázána procedurálními pravidly, neboť neprodukuje legislativu – více prostoru pro manévrování při dosahování kompromisů
1) Evropská rada Nezbytné podněty pro rozvoj EU a obecné politické směry (čl. 4 SEU) Složení - hlavy států, předsedové vlád a předseda Komise Nápomocni ministři zahraničních věcí a jeden člen Komise ČS „pány smluv“ ČS „pány smluv“ ER informuje o své činnosti EP
Summity EU, většinou však čtyřikrát Alespoň dvakrát ročně pod vedením předsednictví EU, většinou však čtyřikrát Závěry uveřejněny v „Závěrech předsednictví“ Závěry uveřejněny v „Závěrech předsednictví“ Setkání relativně neformální Setkání relativně neformální Náplň – klíčové otázky dalšího vývoje, řešení sporů mezi ČS Náplň – klíčové otázky dalšího vývoje, řešení sporů mezi ČS Nejvyšší fórum pro krizové otázky Nejvyšší fórum pro krizové otázky
Fungování Na bázi konsensu Na bázi konsensu Determinuje cíle, určuje priority, někdy i časový rozsah Determinuje cíle, určuje priority, někdy i časový rozsah Společné deklarace a rozhodnutí – vyjadřují názory Rady; nezávazné, ale závažné Společné deklarace a rozhodnutí – vyjadřují názory Rady; nezávazné, ale závažné
2) Rada EU Dříve Rada ministrů Dříve Rada ministrů Složená z ministrů příslušných resortů, složení odpovídá tématům Složená z ministrů příslušných resortů, složení odpovídá tématům Co je Rada? Co je Rada? - Klíčový nástroj uplatňování vlivu ČS v EU - Vrcholek rozhodovacích procedur v EU - Interface mezi EU polity a národními administrativami
Mandát Rady EU Koordinace aktivit ČS Koordinace aktivit ČS Činit rozhodnutí (legálně závazná) Činit rozhodnutí (legálně závazná) Pověřit Komisi vykonáváním rozhodnutí Pověřit Komisi vykonáváním rozhodnutí Vykonávat rozhodnutí Vykonávat rozhodnutí
Mandát Rady EU (2) Nejsilnější institucí v otázkách 2. a 3. pilíře Nejsilnější institucí v otázkách 2. a 3. pilíře V rámci 1. pilíře vždy do určité míry omezena Komisí a EP V rámci 1. pilíře vždy do určité míry omezena Komisí a EP Může ovlivňovat roli Komise jako legislativního iniciátora skrze: Může ovlivňovat roli Komise jako legislativního iniciátora skrze: - pokyny k podniknutí kroků v Radou zvolených oblastech - Adoptování názorů, rezolucí a deklarací - Ochotu ČS vytvářet neformální dohody obcházet tak legislativní procedury, čímž nutí Komisy k akci
Rozhodování v Radě ministrů Řídí se články smluv Řídí se články smluv Tři typy: jednohlasně, prostou většinou, kvalifikovanou většinou Tři typy: jednohlasně, prostou většinou, kvalifikovanou většinou Kvóty pro hlasování – viz Euroskop.cz Kvóty pro hlasování – viz Euroskop.cz hp?p=detail&c- id=39562&h_kat_id=5065&id=5089 &kap_id= hp?p=detail&c- id=39562&h_kat_id=5065&id=5089 &kap_id=119162
3) Předsednictví EU Rotační princip Rotační princip Každý členský stát předsedá EU po dobu půl roku Každý členský stát předsedá EU po dobu půl roku Politická, reprezentační a manažerská funkce Politická, reprezentační a manažerská funkce
Komise
I) Mandát a poslání Komise Čl. 211 SES Čl. 211 SES - - Strážce smlouvy a prováděcích aktů (sekundární legislativa) - - Vydává doporučení nebo zaujímá stanoviska - - Legislativní iniciativa (v 1. pilíři) a vlastní rozhodovací pravomoci - - vykonává pravomoci k provádění předpisů vydaných Radou a EP
Komise = administrativní páteř EU Komisaři jmenováni do kolegia Evropskou radou, za každý stát jeden působí nezávisle Komisaři jmenováni do kolegia Evropskou radou, za každý stát jeden působí nezávisle Komise musí být schválena EP Komise musí být schválena EP Komisaři řídí největší úřední aparát v EU (cca ) Komisaři řídí největší úřední aparát v EU (cca ) Komise provádí naprostou většinu každodenních úkolů Unie Komise provádí naprostou většinu každodenních úkolů Unie Největší „institucionální znalost“ EU Největší „institucionální znalost“ EU
Jen byrokracie? Jasná politická mise Jasná politická mise Vlastními pány Vlastními pány Neutrální vztah k členským státům (teoreticky) Neutrální vztah k členským státům (teoreticky) Velmi těsný vztah s lobbyistickými skupinami Velmi těsný vztah s lobbyistickými skupinami Nadnárodní vs. národní elementy Nadnárodní vs. národní elementy
Evropský Parlament
1) Mandát EP Zpočátku Shromáždění marginální Zpočátku Shromáždění marginální V Jean Monnetově vizi mělo jen kontrolní význam V Jean Monnetově vizi mělo jen kontrolní význam V průběhu smluvních revizí radikálně zvětšené pravomoci V průběhu smluvních revizí radikálně zvětšené pravomoci Nejdynamičtěji se rozvíjející instituce EU
2) Postavení EP ve struktuře EU EP volen přímo od r. 1979, jediná instituce EU s přímým demokratickým mandátem EP se podílí na přípravě legislativních aktů ES (1. pilíř) srovnej s nár. Parlamenty Ve většině otázek ekonomické spolupráce (vnitřní trh) rovnocený partner Rady Ve většině otázek ekonomické spolupráce (vnitřní trh) rovnocený partner Rady Přirozený partner Komise? Přirozený partner Komise? Nejpřístupnější instituce EU – cíl lobbování Nejpřístupnější instituce EU – cíl lobbování Každá fyzická i právnická osoba právo petice k EP Každá fyzická i právnická osoba právo petice k EP
EP po Maastrichtu 2. a 3. pilíř jen velmi omezené vstupy Rada bude brát plně v potaz názory EP, EP může předkládat dotazy, názory a doporučení 2. a 3. pilíř jen velmi omezené vstupy Rada bude brát plně v potaz názory EP, EP může předkládat dotazy, názory a doporučeníPravomoci: přezkoumávání a schvalování evropské legislativy a rozpočtu přezkoumávání a schvalování evropské legislativy a rozpočtu demokratická kontrola jiných institucí EU, včetně nejstaršího práva – sesadit Komisi (Santerova Komise) demokratická kontrola jiných institucí EU, včetně nejstaršího práva – sesadit Komisi (Santerova Komise) souhlas se jmenováním předsedy Evropské komise a členů Komise souhlas se jmenováním předsedy Evropské komise a členů Komise volba Evropského ombudsmana volba Evropského ombudsmana schvalování důležitých mezinárodních smluv (např. obchodní či asociační dohody mezi EU a třetími zeměmi) schvalování důležitých mezinárodních smluv (např. obchodní či asociační dohody mezi EU a třetími zeměmi)