Postavení nadnárodních výrobců a národních asociací při harmonizaci vstupu do EU Jaromír Frič IX. Setkání odborníků ve farmacii Praha
l První vlna kandidátských států v roce 2004 l 27 EU členských států do roku 2010 Rozšíření EU Estonia Latvia Lithuania Poland Czech Republic Slovak Republic Hungary SloveniaRomania Bulgaria Turkey Malta Cyprus Produced by J. Frič 2
Hlavní změny evropského farmaceutického trhu GENERALIZACE FARMACEUTICKÉHO TRHU Demografické změny Odstranění obchodních bariér Komunikační technologie Zvýšený vliv pacientů Produced by J. Fric Produced by J. Frič
Demografická data Počet obyvatel HDP na obyvatele (000 Eur) HDP (mld Eur) 1OO% EU HDP Eurostat Produced by J. Fric Produced by J. Frič
Do jakého prostředí vstupujeme? Trh v cenách výrobce (mld Euro) EFPIA ,7% Produced by J. Fric Produced by J. Frič
Náklady na zdravotní péči v % HDP WHO Produced by J. Fric Produced by J. Frič
HDP vs. náklady na zdravotní péči na obyvatele OECD Health Data 2001 USA Germany France Netherlands Belgium ItalyUK Spain Greece Poland Česko MaďarskoJapan Norway Switzerland Slovinsko Slovensko Pobaltí Produced by J. Fric Produced by J. Frič
Vysoký intelektuální potenciál v zemích CEE l ‘Obdivuhodný vědecký potenciál… který v CEE zemích není zmapován* l Většina zemí CEE má odborný potenciál srovnatelný se zeměmi, které jsou na prahu technologických inovací** Zdroj: Report presented to the ALLEA General Assembly, March 13-15, 2002 (ALLEA: the Association of All European Academies); UN Human Development Report 2001, Annex Produced by J. Fric Produced by J. Frič
Co přinese vstup do EU pro farmaceutický průmysl CEE Příležitosti Možnost exportu do EU Vyšší prodeje Výzvy Nutnost sladění norem s požadavky EU Nebezpečí nové konkurence Produced by J. Fric Produced by J. Frič
Konkureční výhody l CEE země mohou využít vědeckých a technických dovedností k podpoře inovačních tendencí či k soustředění na produkci generik Předpoklad úspěchu : schopnost spolupráce a připravenost k investicím nutným pro dosažení EU standardů l EU výrobci se stanou dominantními dodavateli inovativních produktů do zemí CEE. Předpoklad úspěchu: schopnost zásobit trh Produced by J. Fric Produced by J. Frič
l Lobování velkých farmaceutických originálních i generických firem v zájmu zachování SQ Problémy s integrací nových členů l Možné nedostatky farmaceutických výrobců v CEE limitující konkurenční šanci v EU: Správná výrobní praxe (GMP EU-standard) Schopnost lobování na úrovni EU Klimitovaná znalost o distribučních kanálů EU Produced by J. Fric Produced by J. Frič
Úloha generik vnímána pozitivně l Členské státy – s podporou komise - budou podporovat kroky k vyšší penetraci generik. Pozornost bude věnována zlepšení mechanizmů promoce a prodeje s ohledem na zdraví obyvatelstva. l Zásady rozšíření mají plně respektovat rozdíly mezi ekonomickým, tržním a zdravotním prostředím států EU a nových členů do takové míry, která umožní formou dodatků smluv omezit paralelní importy G10 Medicines – Report 07 May Produced by J. Fric Produced by J. Frič
Paralelní obchod – skutečná hrozba? l Objem a hodnota paralelního obchodu stále roste l Evropská komise je zásadně proti kontrole a restrikci volného obchodu l Cenová transparence a možnost srovnání l Nadnárodní sofistikované distribuční sítě l Celkový nárůst komplexnosti obchodu –Vertikální integrace –Horizontální integrace Produced by J. Fric Produced by J. Frič
Podíl paralelního obchodu v % EFPIA Produced by J. Fric Produced by J. Frič
Rozdílné cenové struktury SMI“ Pharmaceutical Wholesaling and Distribution Produced by J. Fric Produced by J. Frič
Výrobci léků a distributoři – nutná užší spolupráce l Uvedení na trh l Promoce l Plánování l Objednávky l Poptávka l Odhady prodejů l Ceny l Inventura l Management objednávek l Servisní služby l Management prodejních kanálů Řízení a kontrola procesu prodeje musí být realizována jedním společným plánem pro celou organizaci Integrace komerčních operací v celém distribučním řetězci. „VALUE REDUCING TRADE“ Produced by J. Fric Produced by J. Frič
Jaké strategie zvolit? l Nedělat nic l Otevřít nové prodejní kanály l Udělit exkluzivitu l Zlepši stávající distribuční systém l Opustit trh l Jednotná cenová politika l …atd Produced by J. Fric Produced by J. Frič
A co úloha ČAFF? Produced by J. Fric Produced by J. Frič
Z programového prohlášení ČAFF l Podpora zájmů svých členů l Spoluvytváření příznivého prostřední pro činnost členů l Budování pozitivního obrazu farmaceutického průmyslu l Etický kodex l Na mezinárodním poli přispívat k hladkému procesu integrace k EU Programové prohlášení České asociace farmaceutických firem (ČAFF) ze dne Produced by J. Fric Produced by J. Frič
A co závěrem l Pharmaceutický průmysl je důležitou částí ekonomického prostředí l Historické trendy růstu se zpomalují l Tlak na optimalizaci procesů redukujících zisk l Strukturální změny budou pro přežití nezbytné l Dostatek možností k ponaučení z jiných průmyslových sektorů l Přistoupení k EU je změnou umožňující zdravým a dravým společnostem dosáhnout výrazných úspěchů Produced by J. Fric Produced by J. Frič