Archivy, knihovny, muzea v digitálním světě 2006

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aleš Pekárek Ústav informačních studií a knihovnictví, FF UK Současný stav využití Creative Commons v oblasti informací veřejného sektoru ČR CC Salon,
Advertisements

Služby knihoven ve světle novely autorského zákona
Revize Nového přístupu
Přístupnost jako komplexní problematika eGovernmentu Michal Rada Iniciativa informatiky pro občany.
OCHRANA DUŠEVNÍHO VLASTNICTVÍ v České republice a EU
Přístupnost informací Michal Rada Seminář Podvýboru ISVS v PSP
Průzkum stavu služby DODO Stav roku 2006 Odpovědělo 31 knihoven Mgr. Jindřiška Pospíšilová.
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
Nakladatelská licenční smlouva
1 Veřejné knihovny a IT. Projekt „Kopie obálek a anotací v katalozích“ Knihovnická dílna 2008 Vít Richter Národní knihovna ČR Praha.
INFOS 2009 Věra Jurmanová Volemanová FF MU Brno
CO KNIHOVNY OČEKÁVAJÍ OD NOVELY AUTORSKÉHO ZÁKONA? Zdeněk Matušík Národní knihovna České republiky.
Elektronické informační zdroje a české právo Plzeň Elektronické informační zdroje II Česko-saská síť knihoven Vít Richter
Aktuality. Novela knihovního zákona  Staré:  d) umožnění přístupu k vnějším informačním zdrojům, ke kterým má knihovna bezplatný přístup, pomocí telekomunikačního.
AUTORSKÝ ZÁKON A ZPŘÍSTUPŇOVÁNÍ DIGITÁLNÍCH DOKUMENTŮ
Služby knihoven ve světle novely autorského zákona Vít Richter – Zdeněk Matušík Národní knihovna ČR.
Vývoj autorského zákona k e-knihám a e-knihy v Koncepci knihoven ČR
Bohdana Stoklasová Národní knihovna ČR
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_10 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
E-PK aktuální stav služeb DDS Markéta Hlasivcová Zuzana Švastová ÚIV - NPKK.
Služby knihoven ve světle novely autorského zákona České Budějovice Vít Richter – Zdeněk Matušík Národní knihovna ČR Autorský zákon po novele.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Novela autorského zákona a knihovny
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Služby knihoven ve světle novely autorského zákona Mladá Boleslav Vít Richter – Zdeněk Matušík Národní knihovna ČR Autorský zákon po novele.
Přístup k národnímu webovému archivu Tomáš Síbek a Lukáš Gruber.
Úvod do autorského práva Když se nerozhodneš, buď nerozhodný, když se však rozhodneš, buď rozhodný.. L.N.Tolstoj FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele.
CO KNIHOVNY OČEKÁVAJÍ OD NOVELY AUTORSKÉHO ZÁKONA? Zdeněk Matušík Národní knihovna České republiky.
PRÁVA VÝKONNÝCH UMĚLCŮ
Obsah autorského práva Obsahem práva autorského jsou ▪ Výlučná práva osobnostní ▪ Výlučná práva majetková Výlučná jsou proto, že za života autora nemohou.
Koncepce trvalého uchování knihovních sbírek tradičních i elektronických dokumentů v knihovnách ČR do roku 2010 Bohdana Stoklasová & kol. Národní knihovna.
„ O podání návrhu na uzavření smlouvy jde i tehdy, směřuje-li projev vůle i vůči neurčitému počtu osob. Obsah smlouvy nebo její část leze určit také odkazem.
Autorské právo a digitální knihovny
Záměry Knihovny Antonína Švehly v oblasti poskytovaných služeb pro knihovníky Knihovna Antonína Švehly 2014.
1 Vít Richter ISSS 2005 – Hradec Králové Národní knihovna ČR Mobil: Archivy, knihovny, muzea a jejich úloha při.
Služby knihoven ve světle novely autorského zákona Zlín Vít Richter – Zdeněk Matušík Národní knihovna ČR Autorský zákon po novele 216/2006 Sb.
Autorské právo a Open Access
Uchování a trvalé zpřístupnění webových dokumentů zkušenosti z WebArchivu.
1 Práva související s právem autorským  Práva výkonného umělce (tvůrčí, § 67 a násl AutZ )  Právo výrobce zvukového záznamu (netvůrčí, § 75 a násl. )
Základní literatura PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha. Praha/Litomyšl, TELEC, Ivo – TŮMA, Pavel. Přehled práva duševního vlastnictví 1. Brno:
UŽITÍ DÍLA § 12. (4) Právem dílo užít je a) právo na rozmnožování díla (§ 13), b) právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 14), c) právo.
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Legislativní otázky týkající se problematiky online elektronických zdrojů Mgr. Iva Celbová
, Konference muzejních knihoven, Brno Paměťové instituce a duševní vlastnictví Martin Svoboda Státní technická knihovna, Praha
Archiv českého webu (Webarchiv) a CC Lukáš Gruber.
SIK Skupina odhalování informační kriminality
Příprava novely autorského zákona Celostátní porada vysokoškolských knihoven Hradec Králové Vít Richter Národní knihovna ČR
Autorské právo a Evropská digitální knihovna Archivy, knihovny, muzea v digitálním světě konference, 5. – SKIP, Národní archiv, Národní.
Evropská unie a iniciativa i2010: Digitální knihovny.
Příprava novely knihovního zákona, novela autorského zákona Regionální funkce knihoven listopadu 2005 Národní knihovna ČR Tel.
Přístup k národnímu webovému archivu Tomáš Síbek a Lukáš Gruber.
, ISSS, Hradec Králové Právo na informace a autorská práva – hledání rovnováhy Martin Svoboda Státní technická knihovna, Praha
Archiválie a archivní pomůcky na portálu Badatelna.cz
PRÁVO VÝROBCE ZVUKOVÉHO ZÁZNAMU K JEHO ZÁZNAMU §§
Směrem k jednotnému digitálnímu trhu - harmonizace práv duševního vlastnictví JUDr. Jiří Čermák Baker & McKenzie, v.o.s., advokátní kancelář 12. září 2012.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Autorské právo Autorské právo (anglicky copyright law) je odvětví práva, které se zabývá právními vztahy uživatelů a tvůrců tzv. „autorských děl“ k příslušným.
Příprava Koncepce rozvoje knihoven na léta Seminář účastníků SK ČR Vít Richter Národní knihovna ČR.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
e-PK aktuální stav služeb DDS
Služby elektronického dodávání dokumentů (EDD) v ČR
Autorské právo.
Copy on demand Martin Krčál (ÚK FSS MU) Zdeněk Kadlec (ÚK FF MU)
Elektronické prezenční zpřístupňování dokumentů a jejich tisk Věra Jurmanová Volemanová Dr. Ing. Zdeněk Kadlec Martin Krčál E-prezenční výpůjčka / M.Krčál.
PRÁVA VÝKONNÝCH UMĚLCŮ
Mimosmluvní instituty užití autorských děl
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Úvod do ochrany výsledků tvůrčí činnosti a práva autorského
Zpřístupnění děl nedostupných na trhu
Transkript prezentace:

Archivy, knihovny, muzea v digitálním světě 2006 Autorský zákon a služby archivů, knihoven a muzeí v digitálním prostředí Archivy, knihovny, muzea v digitálním světě 2006 Vít Richter Národní knihovna ČR Prezentace není výkladem autorskoprávním, proto se vědomě v běžných souvislostech upouští od používání terminologie autorského práva. Výklad ovšem samozřejmě respektuje autorskoprávní význam jeho obsahu. V prezentaci se také převážně neodkazuje na konkrétní ustanovení AZ – to je k dispozici v tabulce na závěr příspěvku autorů ve sborníku z konference.

Hlavní témata Novela autorského zákona, č. 216/2006 Sb. Vystavení na internetu Kopírování – digitální kopie pro knihovnu Zpřístupňování v lokální síti Jiná užití autorských děl v knihovnách Nové možnosti: Evropská iniciativa i2010: DIGITÁLNÍ KNIHOVNY a řešení autorskoprávních otázek Hlavní body, co se bude vykládat.

Terminologická poznámka Autor = držitel autorských práv, např. autor, překladatel, výkonný umělec, vydavatel, dědic Autorské dílo = vše, co je předmětech ochrany práv, např. text knihy, přednes výkonného umělce apod. Zveřejněné, vydané dílo = oprávněně zveřejněné, vydané dílo

Legislativní dokumenty Autorský zákon č. 121/2000 Bernská úmluva o ochraně literárních a uměleckých děl - 1886, revize 1971 Smlouva WIPO o výkonech výkonných umělců a o zvukových záznamech 1996 Smlouva WIPO o právu autorském 1996 Směrnice EU Směrnice 91/250/EHS o právní ochraně počítačových programů Směrnice 92/100/EHS o právu na pronájem a na půjčování Směrnice 93/98/EHS o harmonizaci ochranné doby práva autorského a některých práv souvisejících s právem autorským Směrnice 96/9/ES o právní ochraně databází Směrnice 29/2001 o harmonizaci některých aspektů práva autorského a práv souvisejících v informační společnosti

Digitální služby archivů, knihoven a muzeí po novele autorského zákona Novela AZ 216/2006 Sb. z 22. května 2006 § 37 – Knihovní licence – platí pro knihovny, archivy, muzea, školy

Vystavení v Internetu Vlastní [zaměstnanecké] dílo, databáze pokud na základě dohody o provedení práce, třeba v ní takové užití smluvit Autorská díla s uzavřenou licencí Vše, co není autorských dílem Volná autorská díla konvenčně do roku vydání 1880 (zpravidla periodika) podstatná část novodobého obsahu Digitální knihovny (bez ohledu na případné další vztahy mezi knihovnami) ani nemůže být knihovnami sdílena, pokud nemají ve fondu tentýž dokument (totéž se týká případného postoupení kopií mikrofilmových apod. reformátů) 1. První bod jen pro úplnost – vlastně není předmětem výkladu 2.1. "Volné dílo" – nejde-li o přepis, ale reprodukci určitého vydání – musí být volné nejen z hlediska "hlavního" díla, ale i případných ilustrací, typografické aj. úpravy, práva nakladatele. V nadcházejících letech třeba počítat s dalšími projekty na digitalizaci zvukových, příp. audiovizuálních záznamů – lhůty 50 let od pořízení(produkce, resp. zveřejnění/vydání/sdělování.

Doba trvání majetkových práv Autor – 70 let po jeho smrti Nakladatel – 50 let od vydání Výkonný umělec – 50 let od zveřejnění výkonu Výrobce zvukového a zvukově obrazového záznamu – 50 let od pořízení záznamu Právo rozhlasového a televizního vysilatele – 50 let po prvním vysílání Právo pořizovatele databáze – 15 let První zveřejnění volného nezveřejněného díla - 25 let Skutečný stav velmi nejistý: různá vydání, předmluva, přebal, sazba, výtvarná část, překlad, adaptace, dramatizace…

Kopie pro archivní a konzervační účely Kopie zveřejněného autorského díla kromě počítačového programu a databáze je možno zhotovit: pro archivní a konzervační účely bez omezení formy kopie nelze zhotovit na konkrétní požadavek uživatele Způsob užití (zpřístupnění) zákon nestanovuje pouze za účelem náhrady v budoucnu možná poškozeného nebo ztraceného předmětu? (MK ČR) Prezenční zpřístupnění?? uplatňujeme výklad, že alespoň zpřístupňování kopií zdrojů oprávněně nekomerčně šířených na Internetu (WebArchiv) v lokální počítačové síti (viz dříve) je fair use Bod 3 osnovy

Kopie ze sbírky pro potřebu knihovny, archivu, muzea, školy Kopie (digitální+mikrofilm) zveřejněného autorského díla kromě počítačového programu a databáze, a to ve formě zpřístupňované na technickém zařízení (počítač, čtečka, přehrávač) Dokument musí být součástí fondu!! vyloučeny jsou dokumenty získané na základě licence či takové, při jejichž prodeji bylo takové užití vyloučeno Způsob zpřístupňování pouze v prostorách knihovny, archivu… atd. (včetně lokální počítačové sítě) jednotlivcům pro účely výzkumu nebo soukromého studia povinnost zamezit zhotovení kopie uživatelem lze zhotovit tiskový výstup na objednávku (= u mikroforem i v rámci poskytovaných samoobslužných reprografických služeb za úplatu – "reader-printer")

Kopie poškozených a ztracených děl Kopie vydaného autorského díla, jenž bylo poškozeno či ztraceno, je možno zhotovit: jde-li o malou část tištěného dokumentu, dílo (vydání) může být i na trhu jde-li o jiné předměty (záznamy analogové, digitální), celý tištěný dokument nebo jeho větší část, dílo již nesmí být na trhu "rozumně vynaložené úsilí" – objednat u odborného knihkupce, v nakladatelství (a antikvariátu) kopie se může následně půjčovat

Elektronické dodávání dokumentů Zahrnuje proces digitalizace předlohy (např. tištěné) a její odeslání uživateli z hlediska AZ zcela jiné užití – „na vyžádání“ (on demand) vyžaduje souhlas autora, nakladatele… novela - oprávnění kolektivnímu správci uzavřít s knihovnami rozšířenou hromadnou licenční smlouvu vztahuje se pouze na tištěné rozmnoženiny vyňata díla, pokud jsou dodávána on-line na základě licence (vydavatelem...) nebo pokud to vydavatel apod. zakázal třeba počítat s limitem počtu vytištěných kopií, DRM MRS – meziknihovní reprografické služby disertace – "nikoli přímé dodání kopie" – není naplněna podmínka přítomnosti uživatele v knihovně DRM – Digital Rights Management – správa digitálních práv – použití Secure Electronic Delivery nebo Ariel (?)

Jiná oprávnění – 1 Knihovní katalog reprodukce obálky zařadit do katalogu, včetně zpřístupnění veřejnosti kvalita, jež neumožní hospodářské/komerční zneužití obsah včetně možnosti vyhledávání Oprávnění knihovny obejít "účinné technické prostředky ochrany" při zhotovování kopií pro knihovnu (pro archivní a konzervační účely, pro náhradu ztraceného nebo poškozeného dokumentu) pro uživatele se zdravotním postižením Bod 6 osnovy obdobně i katalogy dalších sbírkových institucí – archivu, muzea, galerie

Jiná oprávnění – 2 Možnost konkludentního uzavření licenční smlouvy není nezbytné uzavření písemné smlouvy s podpisy obou stran uzavření smlouvy na základě přijetí návrhu tak, že se podle něho subjekt zachová vyjádření návrhu licenční smlouvy – textem značkou, znakem (např. , Open Access) Otevírá pole pro knihovny při šíření těch obsahů, jejichž autoři, resp. další držitelé práv k tomu vyjádřili svou vůli např. digitální kopie článků, půjčování freeware... Výklad pojmu "konkludentní právní úkon" - nevýslovně učiněný právní úkon (jednáním – ale třeba i opomenutím).

Dílčí závěry Možnosti využití informačních technologií pro ochranu a zpřístupnění dokumentů chráněných autorským právem jsou v archivech, knihovnách a muzeích značně omezené Autorskoprávní otázky odrazují od digitalizace a omezují přístup k informacím a kulturního dědictví Znemožňuje se užívání velkého okruhu autorských děl = omezené možnosti autorů získat odměnu za užití Hlavní limity: Doba trvání majetkových práv – obtížné zjištění volných děl Nemožnost identifikovat autora – nemožnost smluvit licenci Nemožnost smluvit licence od desetitisíců známých autorů Konzervativní přístup k autorskému zákonu – všechno zakázat, nic nepovolit Malá ochota k vyjednávání

Nové možnosti, nová řešení: i2010: DIGITÁLNÍ KNIHOVNY sdělení komise EU Evropskému parlamentu z 30.9.2005 DOPORUČENÍ digitalizaci kulturního materiálu a jeho dostupnosti on-line a o uchovávání digitálních záznamů z 24.8.2006 Prozatímní zpráva podskupiny pro autorskoprávní problematiku z 16.10.2006

http://europa.eu.int/information_society/activities/digital_libraries/index_en.htm

Důležitá poselství Kulturní dědictví Evropy je třeba digitalizovat, zpřístupnit a uchovat, ale přitom plně respektovat předpisy Společenství a mezinárodní předpisy o autorském právu a právech souvisejících. V současné době v členských státech neexistují jasné a úplné politiky v oblasti uchovávání digitálního obsahu. Neexistence takových politik ohrožuje přežití digitalizovaného materiálu a může vést ke ztrátě materiálu vytvořeného v digitálním formátu.

Základní principy pro držitele práv Respektovat autorská práva Vytváření digitálních kopií a jejich užití v prostorách knihovny uskutečňovat se souhlasem autorů nebo na základě výjimky stanovené zákonem Online zpřístupňování (na internetu) umožnit pouze se souhlasem autorů Souhlas k užití díla poskytovat formou individuální nebo kolektivní licence nebo ve vzájemné kombinaci

Pro knihovny a archivy je důležité Mít právní jistotu pro své aktivity Přístup umožnit buď uvnitř knihoven, archivů a muzeí nebo on-line na internetu Získat souhlas ke zpřístupnění původních digitálních dokumentů (borne digital works) nebo digitalizovaných dokumentů Získat souhlas pro masovou digitalizaci analogových dokumentů Získání právní jistoty znamená především řešení problému „osiřelých děl“, kde je autor neznámý nebo obtížně dostupný

Řešit problém „osiřelých děl“ Základní překážky: Textové i audiovizuální dokumenty - velké množství děl s nejasném autorskoprávním statutem – zejména starší dokumenty Nejasné autorskoprávní vztahy – překážka pro digitalizaci a zpřístupnění na internetu Osiřelé dílo = dílo, u kterého není znám autor nebo kde nelze autora vyhledat – lokalizovat Britská knihovna 40% knih, filmy 50 000 – ACE (hlavně naučné) Nalézt mechanismy udílení licencí pro užití osiřelých děl Řada zemí již aplikovala nebo připravuje různé varianty řešení – Kanada, Japonsko, Severní i Jižní Korea, Velká Británie, Indie, Fidži, Francie, severoevropské země, Austrálie, USA Doporučení: preferovat smluvní ujednání a nelegislativní řešení

Zvýšit průhlednost a omezit vznik osiřelých děl Vytvářet specializované databáze zaměřené na informace o osiřelých dílech Kolektivní správci Využití identifikátorů – ISBN, ISSN… Národní autority ? Zlepšit obsah metadat digitálních dokumentů – informace o držiteli práv Podporovat možnosti sjednávání individuálních a kolektivních licencí pro užití osiřelých děl

Různá řešení, společné principy: Společná definice všech typů osiřelých děl Zahrnout pravidlo pro řádné vyhledávání Zahrnout ustanovení pro opětné vyloučení, pokud bude zjištěn držitel práv Poskytnout kulturním a neziskovým organizacím zvláštní režim při vyjednávání s držiteli práv Poskytnout možnost komerčním uživatelům využívat osiřelá díla Zahrnout požadavek na náhradní odměnu nebo odměnu v případě, že se dodatečně objeví držitel práv

Díla nedostupná na trhu (out of Print) Cíl: Usnadnit knihovnám a archivům digitalizaci a zpřístupnění v souladu se stávající legislativou Zajistit ochranu práv a investic – stanovení odkladných lhůt Hlavní směry: Licenční modely vypracované ve spolupráci s držiteli práv, kolektivními správci a představiteli knihoven a archivů Národní centrum pro poskytování licencí Doporučit postupy pro udělování práv a licencování

Závěr Využít doporučení z iniciativy i2010 Digitální knihovny Společně hledat vhodná legislativní a nelegislativní řešení Ministerstvo kultury Kolektivní správci autorských práv Vydavatelé a další držitelé práv Archivy, knihovny, muzea Formulovat národní politiku pro řešení autorskoprávních otázek digitalizace, přijmout odpovídající opatření

Díky za pozornost vit.richter@nkp.cz

Využít digitalizaci jako nástroj uchování kulturního dědictví Rozšířit možnost zhotovování kopií pro archivní a konzervační účely: Umožnit zhotovení více archivních či konzervačních kopií, je-li to nezbytné pro záchranu díla Umožnit převádění kopií děl z jednoho média na jiné, pokud je to nezbytné pro záchranu a zachování identity a integrity díla Důvodem pro zhotovení archivní a konzervační kopie by měla být nedostupnost díla na trhu Koordinovat kopírování pro archivní a konzervační účely na regionální, národní i evropské úrovni, omezit duplicity, koordinace aktivit NK Původní digitální dokumenty (born digital works) odevzdané národním knihovnám slouží pro potřebu národních knihoven, nikoliv pro zpřístupnění uživatelů