MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měnová politika 11.
Advertisements

Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Agregátní poptávka a nabídka
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Mikroekonomie I Domácí produkt
Poptávka po penězích.
Model IS-LM.
Makroekonomie II Inflace – příčiny, projevy, důsledky, metody jejího léčení, model SP-DG.
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Agregátní poptávka Mgr. Hana Grzegorzová.
Agregátní poptávka a nabídka
Jednoduchý Keynesyánský model určení důchodu
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Phillipsova křivka a vztah mezi inflací a nezaměstnaností
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Makroekonomické ukazatele
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Hospodářské cykly a ekonomický růst
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Určení rovnovážné produkce
HDP= hrubý domácí produkt
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Inflace.
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Petr Musil Blok č. 4 – SR a LR rovnováha ekonomiky
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Makroekonomické výstupy
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Inflace Ing.Vojtěch Jindra
Předmětem přednášky jsou…
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Makroekonomická rovnováha
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Inflace.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
1 Růst, cykly a konvergence. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Bankovnictví a jeho historie Pavel Seknička. Obsah Bankovnictví Bankovní soustava Banka a bankovní operace Bilance banky Regulace bank a bankovní dohled.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
MONETÁRNÍ POLITIKA.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Téma č. 3: Modely ekonomické rovnováhy Petr Musil
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-1)
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-2)
Úvodní seminář Národní hospodářství
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Bankovnictví a jeho historie
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Bankovnictví a jeho historie TNH 2 (S-6)
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE

INFLACE Boj proti inflaci cíl centrálních bank základní podmínka zdravého vývoje tržních ekonomik ve střednědobém a dlouhodobém horizontu Komplikace pro CB - možné vládní preference krátkodobého charakteru

INFLACE – DŮCHODOVÁ VERZE ROVNICE SMĚNY Dlouhodobější nepřetržitý růst cenové hladiny, který je spojen s nadměrnou emisí peněz a který vede k poklesu kupní síly peněz PŘÍČINY VZNIKU INFLACE Ne každý růst cenové hladiny = inflace M . V = P . Q M…….množství peněz v ekonomice vyjádřené pomocí měnových agregátů V……..průměrná důchodová rychlost oběhu příslušného měnového agregátu P………agregátní cenová hladina Q……..reálný agregátní výstup (důchod)

INFLACE M . V nabídka peněz (skutečné množství peněz v oběhu) P . Q poptávka po penězích ( ekonomicky nutné množství peněz v oběhu) %M + %V = %P + %Q % ……. změna v % Dlouhodobější nepřetržitý růst cenové hladiny ( %P > 0)musí být doprovázen jednou ze 3 možností:

INFLACE %Q < 0 Dlouhodobější nepřetržitý pokles reálného agregátního výstupu – politicky „neakceptovatelné“, min výskyt %V > 0 Dlouhodobější nepřetržité zrychlování průměrné rychlosti oběhu peněz – technické bariéry %M > 0 Dlouhodobější nepřetržité zvyšování nabídky peněz – nejpravděpodobnější možnost – hovoříme o inflaci

POJMY SOUVISEJÍCÍ S INFLACÍ STAGFLACE – stagnace ekonomického růstu spojená s růstem cenové hladiny HYPERINFLACE – cenová hladina roste rychleji než nadměrná emise peněz SKRYTÁ INFLACE – z důvodu regulace cen se neprojevuje růstem cenové hladiny OTEVŘENÁ INFLACE – projevuje se růstem cenové hladiny MĚNOVÁ ILUZE – iluze o růstu životní úrovně při růstu nominálních mezd

POJMY SOUVISEJÍCÍ S INFLACÍ INFLAČNÍ MEZERA – kladný kvantitativní rozdíl mezi nabídkou peněz a poptávkou po penězích INFLAČNÍ SPIRÁLA – růst cen – růst mezd – další růst cen – další růst mezd CÍLOVANÁ INFLACE – předem stanovená míra inflace INFLAČNÍ JÁDRO – míra inflačního růstu cen

NEGATIVNÍ PROJEVY INFLACE Ne všechny subjekty chápou inflaci jako negativní jev (může jim přinést užitek) Inflace Očekávaná Neočekávaná Redistribuční efekt inflace Část bohatství se přesunuje od některých skupin ekonomických subjektů ve prospěch jiných skupin ekonomických subjektů

NEGATIVNÍ PROJEVY INFLACE Hotovostní úspory Úročené bezhotovostní úspory Cenné papíry s variabilními cenami Cenné papíry s konstantními cenami Variabilní platy Relativně fixní platy Zaměstnavatelé Zaměstnanci Dlužníci Věřitelé Investice do zboží a služeb Peněžní úspory Monopoly a oligopoly Výrobci a obchodníci vystavení konkurenci

MODEL AS-AD Model agregátní nabídky a agregátní poptávky Popisuje proces dosahování makroekonomické rovnováhy Agregátní nabídka Celkové nabízené množství zboží a služeb finální spotřeby v dané ekonomice za určité časové období při různých cenových hladinách Agregátní poptávka Celkové poptávané množství zboží a služeb finální spotřeby v dané ekonomice za určité časové období při různých cenových hladinách

MODEL AS-AD Agregátní výstup Celkové vyrobené množství zboží a služeb konečné spotřeby v příslušné ekonomice za určité časové období Reálný hrubý domácí produkt (ve stálých cenách =cenách základního období) Agregátní cenová hladina Všeobecná úroveň cen v ekonomice Její vývoj je vyjadřován pomocí deflátoru HDP nebo spotřebitelského koše

MODEL AS-AD Přímka AS Množina všech kombinací reálné cenové hladiny a agregátního výstupu Vyjadřuje, jaký reálný agregátní výstup jsou subjekty v dané ekonomice ochotny nabízet při dané úrovni agregátní cenové hladiny Zleva doprava roste Přímka AD ……poptávat… Zleva doprava klesá PŘIROZENÝ REÁLNÝ AGREGÁTNÍ VÝSTUP

MODEL AS-AD Změny AS a AD, které mají inflační charakter Nabídková inflace Poptávková inflace

FAKTORY NABÍDKOVÉ INFLACE Růst materiálových nákladů na výrobu Růst mzdových nákladů Růst ziskových přirážek k cenám produkce Znehodnocení domácí měny Centrální banka má omezené možnosti pro protiinflační politiku.

POSUNY AD SMĚREM NAHORU Zvýšení autonomní spotřeby Zvýšení autonomních investic Zvýšení výdajů státního rozpočtu Snížení daní Pokles úrokové míry Zvýšení čistého exportu Zvýšení peněžní nabídky

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ AS Agregátní nabídka v krátkém období Agregátní nabídka v dlouhém období Dlouhé období – časový interval, kdy se promítne růst cen výstupů do růstu cen vstupů Zvyšování výstupu je limitováno dostupnými disponibilními zdroji Každý výstup je současně vstupem P nemůže mít vliv na AS

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ AS AS v dlouhém období (LAS) ztotožňujeme s pojmem potenciální reálný HDP – potenciální agregátní výstup ekonomiky Změny ve vybavené výrobními faktory Faktory související s intenzitou a produktivitou práce

ZMĚNY OČEKÁVÁNÍ 2 základní vzorce chování ekonomických subjektů ADAPTIVNÍ CHOVÁNÍ Ekonomický subjekt přizpůsobuje své chování trendům v minulém vývoji a předpokládá, že potrvají i do budoucnosti RACIONÁLNÍ CHOVÁNÍ Ekonomický subjekt se nepřizpůsobuje trendům, ale tomu, co se v současnosti zdá být rozumné předpokládat o budoucnosti Na základě všech dostupných informací se rozhodne nejlepším způsobem