Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01A31 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníProsinec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Advertisements

Mikroekonomie I Domácí produkt
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A17 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Hospodářská politika státu
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Agregátní poptávka a nabídka
Fiskální a monetární politika
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A2 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01A32 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníProsinec.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Cvičení 5 – Hospodářský cyklus, ekonomický růst
Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí )
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A13 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvoření listopad.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01A28 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníProsinec.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Nástroje makroekonomické politiky státu VY_32_INOVACE_
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
2. října 2013VY_32_INOVACE_100215_Hospodarska_politika_statu_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
HDP= hrubý domácí produkt
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
F ISKÁLNÍ POLITIKA Autory materiálu a všech jeho č ástí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. St ř ední škola hotelnictví.
Investiční multiplikátor
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Základy ekonomie Seminář 10..
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika státu
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Koncepční přístupy k hospodářské politice
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01A31 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníProsinec 2012 Ročník/věková kategorie4. ročník Vyučovací předmět/klíčová slova Nástroje hospodářské politiky, fiskální(rozpočtová politika), příjmy a výdaje do státního rozpočtu, cíle a nástroje fiskální politiky, stabilizátory, záměrná opatření,expanzivní a restriktivní rozpočtová politika, důchodová a cenová politika, regulace cen a mezd Anotace Studenti se seznamují s nástroji a cíly fiskální (rozpočtové) politiky, jejich vlivem na HDP a další národohospodářské ukazatele. Funkcí důchodové a cenové politiky a jejími dopady na mzdy a ceny.

Fiskální a důchodová politika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Helena Svršková,

Nástroje hospodářské politiky Stát dosahuje cílů hospodářské politiky nástroji, kterými disponuje. Jsou to tyto skupiny nástrojů: 1) Právní systém, legislativní proces (funkce právní jistoty a bezpečí) 2) Monetární politika (peněžní) 3) Rozpočtová politika (fiskální) 4) Důchodová a cenová politika 5) Zahraničně obchodní politika K jednotlivým cílům hospodářské politiky nelze jednoznačně přiřadit konkrétní nástroje. Ty mají často vliv na několik cílů současně a naopak jeden cíl lze splnit kombinací několika nástrojů.

Fiskální politika (rozpočtová) je nástrojem hospodářské politiky. Stát k plnění svých funkcí potřebu peníze, které jsou zajišťovány formou státního rozpočtu, tzn., že fiskální politika je úzce spojena se státním rozpočtem a s rozpočty orgánů místní správy (měst a obcí). Fiskální politika je založena na přerozdělování prvotních důchodů (mezd, zisku, renty, úroků) prostřednictvím státního rozpočtu..

Fiskální politika má dvě relativně samostatné části: 1. Příjmy do SR Příjmy do SR jsou zabezpečovány prostřednictvím daňové soustavy. Jedná se o způsob zdanění jednotlivých tržních subjektů. (domácnosti a firmy) 2. Výdaje ze SR Největšími výdaji SR jsou tyto položky: - výdaje směřující do hospodářství - výdaje na školství, zdravotnictví, sociální politiku, na obranu - náklady na státní správy (policie, soudy, vládní úřady)

Cíle fiskální politiky ekonomický růst a vysokou zaměstnanost, napomáhat zachování cenové stability, utlumit výkyvy hospodářského cyklu. Nástroje fiskální politiky Jedno z možných členění rozlišuje nástroje podle toho, zda je k jejich použití potřebné jednorázové schválení parlamentem či nikoliv.

Vestavěné stabilizátory Po svém zavedení působí v hospodářství automaticky a nevyžadují žádná další rozhodnutí státních orgánů. Instalují se, aby napomáhaly trhu zajistit efektivní využití výrobních zdrojů a aby skutečně vyrobený produkt se co nejméně odchyloval od potencionálního produktu. Patří sem zejména:  princip progresivní daně z příjmu,  princip pojištění v nezaměstnanosti a sociální transfery,  existence subvencí do zemědělství,  státní výkup zemědělských přebytků.

Záměrná opatření Konkrétní jednorázová nebo krátkodobá opatření vyžadující schválení parlamentem, např. změna daňových sazeb, změny ve struktuře výdajů, změny ve výši položek rozpočtu. Tyto změny vyvolají změny ve velikosti reálného HDP. Mají tedy vliv na agregátní poptávku a nabídku. Patří sem zejména:  veřejné práce a výdajové programy,  programy vytváření nových pracovních míst financovaných vládou,  konkrétní změny míry zdanění fyzických a právnických osob,  konkrétní výše sociálních dávek a transferových výdajů,  změny ve výši výdajů na státní správu apod.

ad a) Expanzivní fiskální politika Expanzivní fiskální politika podporuje agregátní poptávku. Jedná se o snížení čistých daní, zvýšení vládních nákupů apod. Krátkodobý efekt: stát buď sníží daně, nebo zvýší své nákupy což vede k růstu hrubého národního produktu, růstu zaměstnanosti, ale často také k růstu cenové hladiny. Dlouhodobý efekt: vede zpravidla ke zvyšování cen a tedy k inflaci, to znamená, že se nemění úroveň produktu a zaměstnanosti, ale zvyšuje se úroveň cen. Rozpočtová politika musí mít charakter: a)Expanzivní (zvyšování výdajů) b)Restriktivní (snižování výdajů)

ad b) Restriktivní fiskální politika Restriktivní fiskální politika omezuje nebo snižuje agregátní poptávku Může se jednat o zvýšení čistých daní nebo snížení vládních nákupů. Krátkodobý efekt: snižuje úroveň cenové hladiny, snižuje produkt a zaměstnanost. Dlouhodobý efekt: působí na zvýšení soukromých investic, snížení cenové hladiny, úrokové míry, a pokud soukromé investiční výdaje plně nehradí státní výdaje na nákup, nedochází ke změně v úrovni reálného produktu a zaměstnanosti.

Důchodová a cenová politika Důchodová a cenová politika je dalším významným nástrojem hospodářské politiky. Řeší příjmy a výdaje obyvatel (ceny výrobních faktorů, mzdy, zisky) a jejich případnou regulaci ze strany státu. Uskutečňuje se formou mzdové a cenové politiky. Své záměry může stát prosazovat administrativní kontrolou mezd (stanovení horní a dolní hranice mezd) a cen některých druhů zboží. Důchodová politika se využívá tehdy, jestliže inflace se dostane mimo kontrolu a stát hledá cestu jak stabilizovat ceny.

Ceny výrobků a služeb velmi úzce souvisí se mzdami (cenou práce) a přenesený vliv mají i na nezaměstnanost. Obvykle platí, že rostoucí ceny dávají v tržní ekonomice prostor pro rozvoj podnikání a zvyšování zaměstnanosti – viz. expanze a konjunktura hospodářského cyklu. A naopak nízké ceny většinou provází vyšší nezaměstnanost - viz fáze recese hospodářského cyklu.

Vývoj cen a mezd je pečlivě sledován státem, neboť velmi úzce souvisí s inflací. Významný je rozbor vztahu nominálních a reálných mezd. nominální mzda je číselným vyjádřením odměny za práci (to, co dostane zaměstnanec ve výplatním sáčku) reálná mzda vyjadřuje to, co je schopen zaměstnanec za mzdu koupit

Podle výsledků Českého statistického úřadu (ČSÚ) průměrná hrubá měsíční mzda oproti stejnému období vzrostla o 3,6 procenta. Když se ale do výpočtu zahrnula inflace, reálně mzda klesla o 0,1 procenta. Její výše v prvním čtvrtletí roku 2012 byla korun.

Vláda má v rukou následující nástroje důchodové a cenové politiky: regulace mezd - vláda přímo ovlivňuje výši mezd ve státním sektoru (asi 800 tisíc pracovníků, celkový počet ekonomicky aktivních lidí v ČR je asi 4,800 milionu lidí). V privátní sféře může stát dočasně využít administrativní regulace celkového objemu vyplacených mezd. Za formu regulace mezd můžeme považovat i minimální mzdu regulace cen - administrativním nařízením může stát stanovit u vybraných druhů zboží a služeb cenové stropy (elektřina, plyn, nájemné v bytech, voda, telekomunikační poplatky apod.) nebo minimální nákupní ceny (především při výkupu zemědělských produktů od zemědělců zpracovatelskými firmami). Tato regulace na jedné straně chrání sociální smír, na druhé straně je však narušením fungování zákona nabídky a poptávky a plodí řadu neefektivností

 ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie stručný přehled 2009/2010. Zlín: CEED, s ISBN Zdroje: