Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí )

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PENÍZE Martina Hedvičáková
Advertisements

Měnová politika 11.
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
KVALIFIKOVANÁ EKONOMICKO-PRÁVNÍ ADMINISTRACE PRO KOMERČNÍ SFÉRU
Makroekonomie I ( Cvičení 3 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Makroekonomie I ( Cvičení 2 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Mikroekonomie I Bankovní soustava, tvorba peněz a trh peněz
Peníze 4.
Mikroekonomie I Měnový kurz Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Model IS-LM.
Cvičení 6 – Peníze a monetární politika
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Hospodářská politika státu
Agregátní poptávka a nabídka
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Fiskální a monetární politika
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Měnová politika 1. Cíle měnové politiky 2. Transmisní mechanismy
PENÍZE,INFLACE, MĚNOVÁ POLITIKA
Cvičení 5 – Hospodářský cyklus, ekonomický růst
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Makroekonomie I ( Cvičení 8 – Inflace)
Mikroekonomie I Platební bilance a obchodní bilance Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Petr Musil Blok č. 4 – SR a LR rovnováha ekonomiky
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Agregátní poptávka a nabídka
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Instituce finančního trhu
EKONOMIKA CENTRÁLNÍ BANKA Ing. Renata Slaná
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Hlavní druhy bank Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Bankovní systém a trh peněz
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Monetární (měnová) politika
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_97 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Měnový kurz.
MAKROEKONOMIE HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA STÁTU, JEJÍ CÍLE A ÚČINNOST
 Centrální banka  Komerční / obchodní/ banky  Specializované finanční instituce.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Bankovnictví Téma 2: Centrální bankovnictví 1.Soudobé funkce centrální banky 2.Centrální banka jako subjekt monetární politiky 3.Centrální banka jako zdroj.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MONETÁRNÍ POLITIKA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Peníze a měnová politika
Peníze a monetární politika
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-1)
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-2)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
základní typy hospodářské politiky
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Transkript prezentace:

Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí ) Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

MAEK1 – Cvičení 11 Centrální banka v uzavřené ekonomice prodá vládní cenné papíry. Jaký dopad bude mít toto opatření na reálný produkt: v krátkém období v dlouhém období

MAEK1 – Cvičení 11 Centrální banka v uzavřené ekonomice prodá vládní cenné papíry. Jaký dopad bude mít toto opatření na reálný produkt: v krátkém období = > klesá v dlouhém období

MAEK1 – Cvičení 11 Centrální banka v uzavřené ekonomice prodá vládní cenné papíry. Jaký dopad bude mít toto opatření na reálný produkt: v krátkém období = > klesá v dlouhém období => nemění se

MAEK1 – Cvičení 11 Uvažujeme otevřenou ekonomiku. Restriktivní či expanzivní měnová politika má dopad na reálný produkt v případě: fixního měnového kurzu flexibilního měnového kurzu

MAEK1 – Cvičení 11 Uvažujeme otevřenou ekonomiku. Restriktivní či expanzivní měnová politika má dopad na reálný produkt v případě: fixního měnového kurzu flexibilního měnového kurzu

Centrální banka nezvýší peněžní zásobu, pokud: MAEK1 – Cvičení 11 Centrální banka nezvýší peněžní zásobu, pokud: nakoupí vládní cenné papíry sníží diskontní sazbu zvýší sazbu povinných minimálních rezerv

Centrální banka nezvýší peněžní zásobu, pokud: MAEK1 – Cvičení 11 Centrální banka nezvýší peněžní zásobu, pokud: nakoupí vládní cenné papíry sníží diskontní sazbu zvýší sazbu povinných minimálních rezerv

Neutralita peněz znamená, že po zvýšení peněžní zásoby: MAEK1 – Cvičení 11 Neutralita peněz znamená, že po zvýšení peněžní zásoby: vzrostou nominální i reálné mzdy vzrostou nominální mzdy, cenová hladina a nominální produkt vzrostou reálné mzdy, reálný produkt a zaměstnanost vzrostou nominální i reálné mzdy, nominální i reálný produkt, cenová hladina i nezaměstnanost

Neutralita peněz znamená, že po zvýšení peněžní zásoby: MAEK1 – Cvičení 11 Neutralita peněz znamená, že po zvýšení peněžní zásoby: vzrostou nominální i reálné mzdy vzrostou nominální mzdy, cenová hladina a nominální produkt vzrostou reálné mzdy, reálný produkt a zaměstnanost vzrostou nominální i reálné mzdy, nominální i reálný produkt, cenová hladina i nezaměstnanost

MAEK1 – Cvičení 11 Jak se přibližně změní nominální produkt (HDP), jestliže množství peněz v ekonomice za sledované období vzrostlo o 3%, reálný produkt klesl o 2% a důchodová rychlost obratu peněz vzrostla o 4%.

MAEK1 – Cvičení 11 Jak se přibližně změní nominální produkt (HDP), jestliže množství peněz v ekonomice za sledované období vzrostlo o 3%, reálný produkt klesl o 2% a důchodová rychlost obratu peněz vzrostla o 4%. => 7%

MAEK1 – Cvičení 11 Cvičení 1. V měnové politice České národní banky byla zmíněna i tzv. lombardní sazba. O co se jedná? Čím se liší od diskontní sazby?

MAEK1 – Cvičení 11 Cvičení 1. V měnové politice České národní banky byla zmíněna i tzv. lombardní sazba. O co se jedná? Čím se liší od diskontní sazby? Lombardní sazba je sazba, za kterou půjčuje centrální banka komerčním bankám tzv. lombardní úvěry. Poskytovaný úvěr je vždy za zástavu cenných papírů. Většinou jsou tyto úvěry poskytovány bankám, které mají problémy se svou likviditou. Lombardní sazba zpravidla představuje nejvyšší sazbu na krátkodobém peněžním trhu. Diskontní sazba naopak představuje zpravidla nejnižší sazbu na peněžním trhu.

MAEK1 – Cvičení 11 Cvičení 2. Předpokládejte, že centrální banka náhle sníží sazbu povinných minimálních rezerv. Jaké dopady bude mít toto opatření v krátkém a v dlouhém období?

MAEK1 – Cvičení 11 Cvičení 2. Předpokládejte, že centrální banka náhle sníží sazbu povinných minimálních rezerv. Jaké dopady bude mít toto opatření v krátkém a v dlouhém období? Snížení sazby povinných minimálních rezerv se projeví růstem peněžní zásoby. Jedná se tudíž o opatření expanzivní měnové politiky´. Její výsledné dopady v krátkém a v dlouhém období budou identické, jako byly dopady probíraného nákupu vládních cenných papírů centrální bankou. V krátkém období dojde k růstu reálného produktu, poklesu nezaměstnanosti a růstu cenové hladiny. V dlouhém období je jediným dopadem růst cenové hladiny.

MAEK1 – Cvičení 11 Cvičení 3. Restriktivní měnová politika zde byla reprezentována prodejem vládních cenných papírů centrální bankou. Jaká jiná opatření by znamenala restriktivní měnovou politiku?

MAEK1 – Cvičení 11 Cvičení 3. Restriktivní měnová politika zde byla reprezentována prodejem vládních cenných papírů centrální bankou. Jaká jiná opatření by znamenala restriktivní měnovou politiku? Restriktivní měnová politika může mít vedle prodeje vládních cenných papírů centrální bankou podobu: zvýšení sazby povinných minimálních rezerv, zvýšení diskontní sazby, repo sazby a lombardní sazby, prodej deviz z devizových rezerv za domácí měnu. Případně by mohla mít podobu zavedení limitů pro komerční banky ohledně rozsahu poskytnutých úvěrů (jedná se o tzv. přímý nástroj měnové politiky).

MAEK1 – Cvičení 11 Cvičení 4. Vypočítejte, jak se přibližně vyvíjela cenová hladina, jestliže víme, že za sledované období došlo k následujícím změnám: reálný hrubý domácí produkt vzrostl o 5%, množství peněz vzrostlo o 2% a důchodová rychlost obratu peněz klesla o 1%.

MAEK1 – Cvičení 11 Cvičení 4. Vypočítejte, jak se přibližně vyvíjela cenová hladina, jestliže víme, že za sledované období došlo k následujícím změnám: reálný hrubý domácí produkt vzrostl o 5%, množství peněz vzrostlo o 2% a důchodová rychlost obratu peněz klesla o 1%. k výpočtu příkladu využijeme kvantitativní rovnici. Jestliže máme všechny údaje zadané v procentech a chceme pouze přibližný výsledek, můžeme násobení nahradit plusem. M*V = P*Y M(%) + V(%) = P(%) + Y(%) 2 – 1 = P + 5 P = -4%