Knihovny vzdělávají, aneb senioři v lavicích

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuka anglického jazyka s interaktivní tabulí a e-learningem
Advertisements

Systém vzdělávání vzdělavatelů dospělých
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Přijímací řízení.
Active Citizens - komunitní vzdělávání pro střední školy Úvodní setkání učitelů Praha 18. března 2013.
ECVET v Programu celoživotního učení
Sbližování starších generací s novými technologiemi Kolín, 13. června 2013.
na EDUCE – Střední odborné škole, s.r.o.
TUL H 32 Setkání realizátorů inovace předmětů 3.
TUL H 32 Setkání realizátorů inovace předmětů 4.
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
PROGRAM  Struktura studia  Přednášky, semináře  Zápočty a zkoušky  Zapisování cizích jazyků a sport. aktivit  Vnitřní předpisy  Studijní oddělení.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Ragbyová Akademie Yvese Perrota Leden 2013 Karel Ševčík, Filip Vacek, Jan Macháček, Antonín Brabec.
Maturitní zkouška 2013  společná část („státní maturita“)  jedna úroveň obtížnosti  profilová část  v „režii“ školy.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
OBCHODNÍ AKADEMIE A OBCHODNÍ AKADEMIE PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENOU MLÁDEŽ, OPAVA, HANY KVAPILOVÉ 20 Kontakty: Tel.: Fax:
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Maturita 2015.
Zvyšování kvality služeb pracovníků v přímé obslužné péči prostřednictvím vzdělávání.
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Vzdělávací program N/01 Sociální práce pro absolventy všech typů středních škol s maturitou 3leté denní a 3a1/2leté dálkové studium ukončené absolutoriem3leté.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Knihovny vzdělávají aneb Senioři v lavicích Nebuďte sami doma Městská knihovna Chrudim a sekce 60+ SKIP
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu - rekapitulace dosavadní činnosti a úkoly.
LETNÍ ŠKOLA PRO KOMBINOVANOU FORMU OBORU SHV ZÁKLADNÍ INFORMACE O STUDIJNÍCH POVINNOSTECH SO 20. ZÁŘÍ
Knihovny současnosti 2011 České Budějovice
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Technické kreslení.
Pilotní ověřování studijních opor Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Státním rozpočtem České republiky.
Průběh realizace aktivit projektu TIME Průběh realizace aktivit projektu TIME Lenka Zábranská.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
Program podpory regionů Společenská odpovědnost v ČSOB a Poštovní spořitelně.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
TUL H32 Představení projektu OPVK: „Inovace mezioborového studijního programu Ekonomika a Management se zaměřením na znalostní ekonomiku”
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Obchodní akademie Neveklov se představuje 2 Obchodní akademie Neveklov.
Stáže pro mladé zájemce o zaměstnání 2
Univerzita třetího věku v regionech Ing. Jan Jarolímek, Ph.D. Informační a poradenské centrum PEF.
1 Virtuální Univerzita třetího věku Seniorské vzdělávání přichází prostřednictvím ICT do regionů Praha, 5. listopadu 2013 Ing. Klára Nehodová Provozně.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
1 Virtuální Univerzita třetího věku. 2 Seniorské vzdělávání Univerzita třetího věku (U3V) je součást Celoživotního vzdělávání, organizované veřejnými.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Virtuální Univerzita třetího věku (nejen) v Městské knihovně Semily Alena Matěchová Městská knihovna Semily Tyršova 49, 513.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
PORADENSKÉ CENTRUM ZF JU V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Bohumila Voženílková Zdeněk Štěrba Katedra rostlinné výroby Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Virtuální Univerzita třetího věku v regionech
Při technické univerzitě v Liberci
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
Transkript prezentace:

Knihovny vzdělávají, aneb senioři v lavicích Chrudim, 4. listopadu 2014

Seniorské vzdělávání v ČR Univerzity / Akademie třetího věku Virtuální Univerzita třetího věku Ing. Klára Nehodová Provozně ekonomická fakulta Česká zemědělská univerzita v Praze

Vzdělávání v ČR Rozdělení vzdělávání Primární – základní / primární, od 6 do 15 let, základní gramotnost, tvoření vztahů Sekundární - učební obory, střední / vyšší / odborné školy, od 15 do 17/18/19 let – profesní Terciární – odborné zvyšování kvalifikace VOŠ / VŠ / univerzity (Bc, Ing. Mgr).

Vysoké školy v ČR „Celoživotní vzdělávání“ Veřejné vysoké školy 26 Státní vysoké školy (Policejní akademie, Univerzita obrany) 2 Státem hrazené vzdělávání do 26 let. Soukromé vysoké školy 44 Hrazené účastníky. Pro další vzdělávání je používán pojem „Celoživotní vzdělávání“

Celoživotní vzdělávání CŽV je považováno za systémový kontinuální přístup k učení v procesu získávání a rozvoje vědomostí, intelektových schopností a praktických dovedností zaměřených nad rámec počátečního vzdělávání. CŽV provází každého jedince celý život.

Rozdělení CŽV Kvalifikační vzdělávání - vede k odbornému zvyšování či rozšiřování odborné kvalifikace pro uplatnění na trhu práce. Zájmové vzdělávání - je motivováno načerpáním poznatků bez cíleného zaměření na další uplatnění v profesním životě (jazykové / PC kurzy, U3V, A3V apod.)

Formy CŽV Formální - systematické, odborné, pevně stanovená pravidla (studijní programy, pravidelné odborné přednášky, závěrečné zkoušky, studijní pomůcky, učebny – tituly). Neformální - individuální zájmové, znalosti nemusí být cíleně zaměřeny k profesnímu uplatnění. Pevně stanovená pravidla (PC, jazykové kurzy, U3V, A3V – certifikáty). Informální - individuální samostudium (literatura), bezděčný způsob nezávisle na tématu, odbornosti a četnosti (články, TV, rozhovory a zkušenosti z vlastní praxe).

Seniorské vzdělávání vznik U3V U3V v ČR

Počátky U3V prof. Pierre Vellas, Univerzita sociálních věd, Toulouse, Francie. 60. léta 20. století - propagace potřeby dalšího vzdělávání pro osoby vyššího věku. 1973 - první seniorské přednášky ze zdravovědy a sociálních věd.

Úloha U3V Úlohu seniorského kontinuálního vzdělávání spatřoval prof. Vellas především ke zlepšení veřejného zdraví. Seniorské vzdělávání ale také představovalo symbol nového, aktivního, cílevědomého a informovaného přístupu seniorů ke svému životu, včetně vytváření nových oblastí zájmu, aktivit a společenských kontaktů.

Základ Univerzit třetího věku v ČR. Počátek U3V v ČR 1978 – 1986 jednotlivé přednášky pro seniory pořádané Červeným křížem. Ak. rok 1986/1987 – první ucelené semestrální přednášky ze zdravovědy, pořádané Palackého univerzitou v Olomouci Karlovou univerzitou v Praze Základ Univerzit třetího věku v ČR.  

U3V v ČR Seniorské vzdělávání je v České republice určeno seniorům pro kvalitní naplnění volného času, k aktivnímu a činorodému přístupu ke stáří, k positivnímu přístupu k životu, ale i pro orientaci v současném, rychle se vyvíjejícím světě. Vzdělávání je chápané jako životní hodnota a požitek ducha, který může - a má být - přístupný všem.

Pojem U3V: „Univerzita“ „Univerzita“ označuje univerzitní / VŠ typ studia. Přednášky jsou vedeny univerzitními pedagogy, témata navazují na akreditace daných univerzit. Výklad je přizpůsobený teoretickým, praktickým a didaktickým potřebám seniorů. Studium má svá pevná pravidla včetně časového ohraničení (zahájení, program / doba / délka přednášek v semestru, způsob ukončení (test, práce) - promoce.

Pojem U3V: „třetího věku“ „První věk“ – doba mládí a dospívání, příprava na výkon povolání. „Druhý věk“ – doba profesní činnosti. „Třetí věk“ – post produktivní věk (čas pro zájmové, dosud nerealizované vzdělávání). „Čtvrtý věk“ – nutná pomoc dalších osob.

Asociace U3V Ustanovena 9. června 1993 a vymezila pojem U3V. Univerzita třetího věku je program CŽV při VŠ, určený pro zájmové seniorské studium. AU3V tvoří sdružení zástupců 23 veřejných VŠ (a 21 zástupců některých fakult), které organizují U3V. Celkem je v ČR nabízeno přes 700 různých vzdělávacích kurzů pro 38 000 seniorských studentů (statistika k 30. 11. 2013).

„Senior přichází za výukou“ Prezenční U3V „Senior přichází za výukou“ Výuka je vázána na univerzitní, především krajská města, kdy senioři docházejí / dojíždějí za výukou do sídel VŠ. Pro některé seniory z menších měst a venkova je však prezenční studium „nedostupné“ (finanční, časové, zdravotní důvody apod.).

Možnosti v regionech „Akademie třetího věku /volného času – studium obvykle na středoškolské úrovni. „Seniorské přednášky“ – přednášejícími jsou lektoři z dané lokality, pozvaní hosté. „ Volnočasové aktivity“ – nejen vzdělávání, ale i ruční práce a další dovednosti. Výuka může být náhodná, nepravidelná, tematicky neucelená, „neukončená“.

A3V / AVČ, SP, VČA Přednášky: hostující lektoři z VŠ, SŠ, odborníci z praxe, senioři na základě jejich formálně, neformálně či informálně získaných vědomostí. Všechny vzdělávací organizované seniorské aktivity jsou vždy přínosné; obohacují seniory o nové poznatky a kontakty; jsou vhodným trávením volného času a dovolují seniorům „jít s dobou“.

Virtuální U3V „Výuka přichází za seniory“

Virtuální U3V Forma distančního studia U3V. Vysokoškolskými lektory se předem natočené videopřednášky poskytují přes internet do míst výuky - konzultačních středisek - studujícím seniorům nezávisle na místě a čase.

Virtuální U3V Garant studijního programu a organizační garant: Provozně ekonomická fakulta, ČZU v Praze Centrum U3V a VU3V při PEF ČZU v Praze Ing. Klára Nehodová – manažerka Ing. Hana Balzerová, Ph.D. – stránky portálu Andrea Krejzová – administrátorka Zahájení výuky: říjen 2008

Konzultační středisko KS je výukové místo v daném regionu, které poskytuje zřizovatelská organizace pro pravidelné společné seniorské přednášky. V každém KS je tutor (kontaktní osoba), která organizačně, administrativně, moderátorsky a technicky zajišťuje průběh společné výuky. Tutor nemusí být odborníkem daného vyučovaného tématu.

KS v regionech Zřizovateli konzultačních středisek a organizátory výuky v regionech jsou: úřady: obecní / místní / městské 61/21 organizace: vzdělávací / informační / kulturní centra, MAS, seniorské kluby 38/40 knihovny 31/51 školy 27/41 domovy důchodců 10/14

Zapojení nového KS Podpis Smlouvy o spolupráci mezi ČZU v Praze a zřizovatelem. Popis konzultačního střediska – k vložení na veřejně přístupné stránky www.e-senior.cz. Úvodní školení - účast tutora (bez finančních nákladů). KS může zahájit činnost před kterýmkoliv semestrem, kdykoliv výuku přerušit, ukončit.

Zřizovatel poskytuje Vhodnou místnosti pro společné přednášky, 1 PC, dataprojektor, plátno a ozvučení. Přístup na PC (v případě možnosti organizace). Zvolí a uvolní tutora, který se seniorům při společné výuce věnuje (cca 2 hodiny), poskytuje další informace a jedná s Centrem VU3V. Zřizovatel si může od jednotlivce účtovat částku na provozní náklady, max. 120 Kč/sem.

Senioři v KS Senioři se osobně hlásí ke studiu do vybraného KS. Počet seniorů ve studijní skupině není limitován. Zahájení je možné i se 3 studenty. Počty se během dalších semestrů - na základě ústního podání do studia již zapojených seniorů – obvykle zvyšují. Nejmenší studijní skupinku tvoří 4 senioři, (Vrchlabí) 57 seniorů.

Senior - studium Je účastníkem CŽV PEF ČZU v Praze, po 1. semestru obdrží studijní výkaz CŽV. Senior může: * studovat pouze v jednom KS * začít studovat od kteréhokoliv semestru * kterýkoliv následný semestr „vynechat“ * ke studiu se opět vrátit . Znalost práce na počítači je pro posluchače výhodou, nikoliv podmínkou !!!

Kdo může studovat * Osoby se statutem seniora, pobírající důchod. * Invalidní důchodci bez rozdílu věku. * Osoby kategorie 50+ (nezaměstnaní, osoby čekající na přiznání důchodu) Podmínky: ** Vyplnění přihlášky v daném KS. ** Zaplacení studijního poplatku v daném KS.

Poplatky za studium Studijní poplatek za semestr je: * Astronomie: 150 Kč * ostatní kursy: 200 nebo 300 Kč Další možné (nepovinné) poplatky: ** Tisk studijních textů ** Závěrečný seminář, promoce (cestovné)

Akademický rok Zimní semestr 0. kurz Astronomie září výuka po 7 dnech 1. Vybraný kurz říjen – prosinec výuka po 14 dnech Vyhodnocení semestru 01. – 13. ledna Závěrečné semináře, promoce 14. – 31. ledna Letní semestr 0. kurz Astronomie leden výuka po 7 dnech 2. Vybraný kurz únor – duben výuka po 14 dnech Vyhodnocení semestru 01. – 13. května Závěrečné semináře, promoce 14. – 31. května

Semestrální výuka Astronomie – 0. nepovinný pilotní semestr, 4 přednášky, slouží k: - pochopení systému výuky - ověření přijatelnosti pro seniory i pro KS Studijní kurzy – 6 přednášek kolektivní výběr tématu v KS, vždy 1 // 2 kurzů pro následující semestr.

Průběh semestru Společná přednáška (po 7 / 14 dnech), společný test. Samostatné opakování přednášky (PC + internet, tištěný studijní text). Vypracování samostatného testu po každé přednášce (neomezené opakování testů). Po poslední přednášce - vypracování samostatného závěrečného testu (5 možností).

Esej (nepovinné) Možnost vyjádření se ke studovanému tématu – filosoficky / profesionálně / co jednotlivci studium tématu přineslo / osobní vzpomínky či zkušenosti. Eseje jsou přístupny všem seniorům studujícím dané téma. Senioři mohou eseje hodnotit – nejlépe vyhodnocené eseje jsou umístěny na portále.

Podmínky pro úspěšné absolvování semestru Povinné * Účast na společné výuce v KS (presenční listina). * Vypracovaný individuální test - po každé přednášce - po poslední přednášce - závěrečný test. Nepovinné ** Vypracování eseje, popř. hodnocení ostatních esejů. ** Účast na Závěrečném semináři (promoci).

Závěrečný seminář Nepovinný, vždy v sídle některého KS. Program: zdravice představitelů PEF a hostů, přednáška přítomného lektora, zhodnocení semestru, přednesení vybraných nejlépe vyhodnocených esejů (ocenění jejich autorů), předání Pamětních listů – certifikátů pro seniory o absolvování daného semestru. Odpolední program: na doporučení organizujícího KS si volí každé středisko samostatně (hrad, zámek, technická památka, muzeum apod.).

Ukončení cyklu Studium cyklu „Svět okolo nás“ trvá individuálních 6 semestrů. Promoce se koná v aule ČZU v Praze – předání „Osvědčení o absolvování U3V“. Po ukončení cyklu může senior kontinuálně pokračovat v dalším 6ti semestrálním cyklu.

Poznatky z výuky Posluchači: Pozitivně přijímají nový způsob vzdělávání. Dobrovolně si opakovaně vypracovávají testy k přednáškám, do úspěšnosti 90 – 100 %. Přednášená témata je vedou k dalšímu sebevzdělávání (např. knihy, internet). „Začátečníci“ se přestali obávat práce s PC.

Přínos výuky Rozšiřování vědomostí - plnohodnotně strávený čas při získávání nových poznatků (vlastní pocit sebeúcty, úspěšnosti v rodině a u přátel). Sociální aspekt - pravidelné setkávání stejné generace v dané lokalitě při společné výuce (prostor pro sdílení denních praktických zkušeností, diskuse a neformální rozhovory o dalších volnočaso-vých aktivitách a o tématech běžného života).

K 31. 10. 2014: registrováno 167 KS, 2 977 studentů VU3V v ČR K 31. 10. 2014: registrováno 167 KS, 2 977 studentů

www.e-senior.cz Kontakty Registrace nových středisek: Ing. Klára Nehodová manažerka VU3V a U3V při PEF ČZU v Praze Další vstupní informace na veřejných stránkách portálu www.e-senior.cz

Ing. Klára Nehodová nehodova@pef.czu.cz, tel.: 224 382 350 Děkuji za pozornost Ing. Klára Nehodová nehodova@pef.czu.cz, tel.: 224 382 350