Profese řidiče a specifika posuzování psychické způsobilosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bezpečnost a ochrana zdraví
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Kvalifikace v praxi Bezpečnost a ochrana zdraví při práci.
Bezpečnostní kultura a moderní přístup k bezpečnosti v letecké dopravě
Dokumentace k zajištění BOZP
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
Lidský faktor v dopravě!
BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY Program EuroRAP v České republice Projekt EK Evropský atlas bezpečnosti silnic.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
„BOHEMIA EXPRESS“ Speciální servis určený pro silniční dopravce a spedice součástí evropské sítě linek kombinované dopravy spojení Lovosic s 35 nejvýznamnějšími.
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Dalším vzděláváním k uspokojení požadavků zaměstnavatelů a k uplatnění na trhu práce Celoživotní učení - Kroměříž, Projekt je spolufinancován.
1 Roční výročí novelizace zákona 361 / 2000 Sb. v ČR Tisková konference, 28. června 2007.
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
Dokumentace k zajištění BOZP
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
PÉČE O PRACOVNÍKY.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Personální plán pro podnikatelský plán
1. června Příklad dobré praxe Začlenění rozšířeného vstupního školení řidičů do výuky.
Název opory – Řízení BOZP, instituce BOZP, jejich místo, úloha a pravomoci Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 9. prosince 2015.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Příspěvek na péči MUDr. Jarmila Lamková MUDr. Jarmila Lamková Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo práce a sociálních věci, odbor posudkové.
Výkon státního odborného dozoru v roce 2015 Ministerstvo dopravy.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Činnost dopravní policie v roce Dopravní přestupky řidičů motorových vozidel Celkem řešeno řidičů motorových vozidel na místě uloženo.
PRAVIDELNÉ TECHNICKÉ PROHLÍDKY SILNIČNÍCH VOZIDEL.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních.
BOZP při práci ve výškách
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Nový zákon o ochraně ovzduší
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Prázdniny bezpečnější – NÁKLADNÍ DOPRAVA
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Novinky v předškolním vzdělávání
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Ing. Jiří Kalenský Odbor drážní a vodní dopravy
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Profese řidiče a specifika posuzování psychické způsobilosti Asociace dopravních psychologů ČR Profese řidiče a specifika posuzování psychické způsobilosti k řízení u profesionálních řidičů PhDr. Vlasta Rehnová vlasta.rehnova@seznam.cz 2. dopravně-psychologický seminář, Olomouc, 7. 12. 2012

Kvalifikační kritéria pro řidiče z povolání Evropská legislativa a potažmo i česká nerozlišují mezi řidičem amatérem (řízení pro vlastní potřebu) a řidičem z povolání, pokud se týče nároků na jeho zdravotní, tj. tělesnou a duševní způsobilost. Rozlišovány jsou dvě třídy řidičských oprávnění: Třída 1. řidiči vozidel skupiny A, A1, A2, AM, B, B1 a BE Třída 2. řidiči vozidel skupiny C, CE, C1, C1E, D, D1 a D1E Zákon č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů Národní soustava kvalifikací – řidič motorového vozidla tam stále není Při tomto rozlišení nejsou zohledněny různé nároky a stanovena přesnější kritéria na psychickou způsobilost např. mezi přepravou osob a nákladu, přepravou v režimu ADR, vypadávají řidiči vozidel skupiny B – taxislužby a smluvní přepravy (mikrobusy), a vozidel s právem přednostní jízdy – zdravotní záchranné služby a jiných pohotovostních složek

Dopravně psychologické vyšetření a kategorie řidičů Pro potřeby přesnějších kritérií posouzení psychické způsobilosti k požadovanému typu přepravy je užitečné kategorizaci stanovit a popsat specifické nároky jednotlivých typů přeprav Minimální rozlišení na přepravu osob a zboží Na kvalifikačních standardech pracují další profesní skupiny (ČESMAD) Specifikační vzdělávání spadá pod rezort ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy

Změny v nárocích na fyzickou a psychickou způsobilost řidičů Úleva v oblasti fyzické námahy díky Pokroku v technickém vybavení vozidel, Konstrukci vozidel, Skladování zboží, Moderní technologie Zatížení psychiky v důsledku: Přetížení komunikací Nové technologie Obava ze ztráty zaměstnání Získávání potřebné praxe Úleva psychická – např. volný průjezd přes hranice

Nároky na psychiku – primární zátěž Hustota provozu Kvalita silnic a dopravního prostředí Přidané činnosti – komunikace s dispečinkem, s cestujícími, se zákazníkem Dlouhodobá únava Nekvalitní stravování a odpočinek na dálkových trasách Ohrožení dopravní nehodou Ohrožení kriminálním činem

Nároky na psychiku – sekundární zátěž Časový stres Netolerantní chování ostatních účastníků Agresivní chování cestující veřejnosti Odpovědnost za přepravované osoby či zboží Obava ze ztráty zaměstnání, když nevyhoví požadavkům zaměstnavatele Jednoobslužný provoz (bez závozníka, průvodčí, druhého řidiče na vystřídání)

Získávání praxe Zaměstnavatel vyžaduje hotového řidiče Získávání praxe v plném zatížení Školení k získávání kvalifikace často nekvalitní (výjimka ADR) Doškolování formou on-line programů, testů, bez přítomnosti školitele Řádně prováděné kurzy musí obsahovat i praktické jízdy Speciální kurzy – nácvik jízdy s cisternou, s autobusem a dalšími specifickými vozidly

Moderní technologie Vybavení vozidla – bezpečnostní prvky (posilovače řízení, protismykové systémy, adaptivní tempomaty) Informační a asistenční systémy ve vozidle (telematika Navigace a sledování pozice vozidel Elektronický fleet management Dispečink Přínosy: Větší jistota na trase, ochrana proti kriminálním jevům, lepší plánování trasy, lepší jízdní vlastnosti vozidel, ochrana při dopravní nehodě Negativa: nejistota v užívání těchto systémů, emoční zátěž plynoucí z neustálého sledování a úkolování během jízdy, spoléhání na externího hlídače

Mezinárodní dohody týkající se profesionálních řidičů AETR pracovní doba, režim práce a odpočinku, kontrolní mechanismy (elektronický tachograf, sledování polohy vozidla přes GPS), povinnosti zaměstnavatele, povinnosti řidiče Toto nařízení se vztahuje na silniční přepravu zboží vozidly s celkovou hmotností překračující 3,5 tuny a na silniční přepravu osob vozidly s úpravou pro přepravu více než devíti osob ADR Podmínky přepravy nebezpečného zboží Školení řidičů Vhodné a zakázané trasy (nádrže s pitnou vodou, mosty, tunely)

Kategorie přepravy Osobní Nákladní Pravidelná x nepravidelná Mezinárodní Přeprava nebezpečného zboží Příležitostná, smluvní (osobní i nákladní)

Hromadná přeprava osob Pravidelná – městská hromadná doprava, pravidelná linková doprava Specifické požadavky na psychickou způsobilost: spíše extrovert, cyklotým s nižší hladinou misantropie; zvýšená odolnost vůči zátěži z čekání. Pokud zaměstnavatel správně nastaví vnitropodnikovou strategii bezpečnosti, pak odpadá časový stres Nepravidelná – zájezdy, smluvní přeprava, příležitostná přeprava vyšší míra frustrační tolerance; řidič je vystaven vysokému stresu a zvýšenému riziku konfliktů s cestujícími, nepravidelnost pracovní doby.

Přeprava zboží Mezinárodní kamionová přeprava Tuzemská kamionová přeprava Rozvoz zboží, zásobování supermarketů Přeprava nebezpečného zboží Přeprava tekutého, plynného zboží v cisternách Těžká doprava – přeprava nadrozměrných nákladů

Psychické nároky souhrnně Spíše technický typ, zájem o motorismus, odolnost vůči zátěži, spíše introvert Vysoká míra emocionální stability, emoční zralosti, nízká úroveň aspirace (např. je-li opakovaně předjížděn, nesmí jej to zlobit, rozčilovat). Soběstačnost, rozhodnost v řešení krizových situací, zdravá dominance.

Psychické nároky specifické Řidič mezinárodní přepravy: zvládání a řešení nových, nečekaných situací, odolnost vůči prudkým změnám (časová pásma, klima, kultura) Řidič cisterny: Vysoká emoční stabilita a frustrační odolnost, zodpovědnost, předvídavost, rozhodnost v řešení kritických situací, nízká tendence k rizikovému chování Řidič v režimu zásobování: vysoká odolnost vůči stresu a frustraci, pružnost v rozhodování a přijímání změn (stanovené časové limity dodávky, odmítnutí zboží zákazníkem, změna dodání během jízdy, objektivní překážky v dodržení časového limitu Řidič přepravy nadrozměrných nákladů: zkušenost, trpělivost, emoční stabilita, komunikativnost, „týmový hráč“

Řidič v režimu práva přednostní jízdy Psychická zátěž vyplývá z rozporu mezi snahou dojet včas (hasiči, pohotovostní vozidla plynaři, zdravotní záchranná služba) a zodpovědností za případné následky „dovoleného“ porušení pravidel silničního provozu Druhotná psychická zátěž chování ostatních účastníků provozu, netolerance, agresivita, neúmyslné chyby (přeslechnutí zvukového signálu, chodec se smyslovým či pohybovým handicapem, zpravidla dítě nebo senior) Nároky na psychickou způsobilost Emoční stabilita Vysoká míra předvídavosti Rozhodnost v kritických situacích (racionalita neomezovaná emocionalitou) Frustrační tolerance Negativní, nežádoucí: zvýšená úzkostnost, záliba v riziku, předvádění se, nízká míra předvídavosti

Specifika dopravně psychologického vyšetření Psychická způsobilost k řízení motorových vozidel obecně: Přezkoumání při navracení ŘO Po úrazu Po závažné zaviněné dopravní nehodě apod. Psychická způsobilost k řízení vozidel určité kategorie přepravy – první vyšetření před zahájením činnosti Periodické DPV dle zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích ve znění pozdější novely č. 133/2011 Sb. Výběr pro firmu – nejlepší z nabídky způsobilých

Závěr dopravně psychologického vyšetření Závěry z DPV: a) Způsobilý k výkonu požadovaného typu přepravy b) Nezpůsobilý k výkonu požadovaného typu přepravy Národní harmonizační kód 111. Nelze vykonávat činnost: a) řidiče, který řídí motorové vozidlo v pracovněprávním vztahu a u něhož je řízení motorového vozidla druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě, b) řidiče, u kterého je řízení motorového vozidla předmětem samostatné výdělečné činnosti prováděné podle zvláštního právního předpisu,3) c) Způsobilý s omezením - Možnost omezení psychické způsobilosti harmonizačním kódem, např. 05.03 Řízení (jízda) bez cestujících 05.06 Bez přívěsu 05.02 Omezení jízdy v okruhu .... km od místa bydliště řidiče nebo pouze ve městě/regionu (např. vyloučení z mezinárodní přepravy) d) Podmínka kontrolního vyšetření – mimo stanovené povinné lhůty (Periodické DPV dle zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích ve znění pozdější novely č. 133/2011 Sb. )

Literatura: Bakalář, E. (1992). Metodika 9202, Metodika k vyšetřování a posuzování řidičů motorových vozidel dopravními psychology. Ústav silniční a městské dopravy, Praha Bakalář, E. (1985) Bližší analýza psychických nároků na vybrané kategorie řidičů ČSAD a MHD. Ústav silniční a městské dopravy, Praha Amundsen, A.H., Sagberg, F. (2003) Hours of service regulations and the risk of fatigue- and sleep-relateodroad accidents. A literature review. TØI report 659/2003, Oslo Kubitzki, J. &Schneider, W. (1999). Fatigue ln European Commercial Drivers And What Incorporated Management-Network Can Do. Forschungsgemeinschaft Auto-Sicht-Sicherheit ASS, Köln Kopečková, M. (2012). Zátěžové faktory v silniční dopravě ve městě Břeclavi a jejich vliv na bezpečnost dopravy. Závěrečná práce Postgraduální studium dopravní psychologie, Univerzita Palackého, Olomouc Motyková,D. (2012). Náborový proces, adaptační proces, péče o zaměstnance a kontrola jako součást bezpečnostních opatření soukromého dopravce, závěrečná práce PGS Dopravní psychologie, Univerzita Palackého, Olomouc Workshop ''Doprava s vysokou úrovní služeb'' (2011) , tisková zpráva na www.busportal.cz vyhláška č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů www.narodni-kvalifikace.cz

Děkuji za pozornost PhDr. Vlasta Rehnová vlasta.rehnova@seznam.cz