OBSAH A STRUKTURA STRATEGIE Zpracovala: Navrátilová
Pojem STRATEGIE cesty k dosažení firemních cílů, vyplývajících z VIZE a MISE firmy vymezuje činnosti vedoucí k naplnění cílů (strategické operace) vymezuje základní formy konkurenčního boje koordinuje základní manažerské úkoly na všech úrovních rámec pro rozhodování na všech úrovních mng. Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová 2
Přístupy ke strategii firmy dlouhodobé plánování ad-hoc reakce na změny ve vnějším okolí firmy nepřetržitý, kontinuální proces varianty vývoje varianty strategie Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová 3
Otázky k formulování strategie Oblast podnikání specializace diverzifikace koncentrická (soustředná) horizontální konglomerátní vertikální integrace (zpětná / dopředná; úzký / široký záběr) horizontální integrace (!!! monopol !!!) 4
„Dělejte třeba pastičky na myši, ale dělejte je nejlepší na světě!“ (Tomáš Baťa) 5
Jak budeme konkurovat ostatním? specifické přednosti jedinečné vnímatelné žádané Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová 6
STRUKTURA STRATEGIE
Vize / mise / poslání (1/4) výroba zboží poskytování služeb Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová
Vize / mise / poslání (2/4) - písemná forma základní strategický záměr vlastníků/zakladatelů informace pro vnější okolí firmy základní norma pro jednání managementu a řadových zaměstnanců - průběžné aktualizace
Vize / mise / poslání (3/4) Mise firemní principy / zásady aspekty podnikové etiky Např.: důraz na kvalitní podmínky zaměstnanců důraz na dobré vztahy s okolím firmy důraz na klíčovou roli zákazníka důraz na vysokou kvalitu zboží důraz na hustou síť poboček
„Budovy – to jsou hromady cihel a betonu. Stroje – to je spousta železa a ocele. Život tomu dávají teprve lidé.“ (Tomáš Baťa) 11
Vize / mise / poslání (4/4) = představa o budoucím cílovém stavu firmy, určuje: produkty zákazníky zájmové regiony pozici na trhu Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová
= stavy, kterých chceme dosáhnout směrem k: Strategické cíle (1/3) = stavy, kterých chceme dosáhnout směrem k: majitelům zákazníkům zaměstnancům regionu Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová
Strategické cíle (2/3) úroveň ziskovosti růst tržeb úroveň dividend růst firmy podíl na trhu spokojenost zákazníků vědeckotechnický rozvoj hospodárnost
Strategické cíle (3/3) S M A R T
Strategické období (1/2) je ovlivněno: charakter konkurenčního prostředí nejistota budoucího vývoje délka životního cyklu produktu, aktuální fáze délka přípravy produktu délka trvání pevných závazků firmy (úvěry, pronájem, kontrakty…)
Strategické období (2/2) = zpravidla doba odpisů hlavních investic Např.: nemocnice – nový přístroj 7 let doly, těžba 35 let infrastruktura 70 let oděvní průmysl 2 roky Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová
Strategické operace cíl operace odpovědné pracovníky = dílčí aktivity, jimiž se dosahuje naplnění vize a splnění strategických cílů, obsahují: cíl operace odpovědné pracovníky indikátory (definice, kvantifikace) harmonogram plnění Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová
Strategická operace č. Název: Manažer: Org. jednotka: Tým: Termín zahájení: Termín ukončení: Cíl: Indikátor dosažení cíle: Jednotka: Roky Prostředek ověření: 1. 2. 3. Očekávané přínosy: Očekávané náklady:
Časový harmonogram realizace Strategická operace: Dílčí operace: Odpovídá: Náklady: Časový harmonogram realizace
Strategické obchodní jednotky (SBU) = Strategic Business Unit je určena cílovou skupinou zákazníků + odpovídající technologií výroby oddělené strategické plánování samostatně čelí konkurenci mohou být samostatně řízeny jako zisková střediska samostatná business strategie u firem s různými výrobky pro různé trhy
Např.: (softwarová firma) Prodej hardware a software Komplexní řešení informačních systémů Servis Konzultace v oblasti informačních systémů Řešení a dodávky počítačových sítí Internet/Intranet aplikace Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová
Hlediska vymezení SBU: Organizační – odpovídá org. struktuře Strategicko-marketingový – napříč org. strukturou - dle dílčích strategických cílů Projektové – realizace určitého projektu Kombinace Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová
Přístupy k vymezení SBU: Existují pro každou SBU její vlastní zákazníci a konkurenti? Dá se pro SBU vypracovat její vlastní business strategie? Dají se pro každou SBU formulovat samostatné strategické cíle, které se nepřekrývají s cíly ostatních SBU? Dá se každá SBU vybudovat nebo zrušit, aniž by bylo nutné měnit vymezení ostatních SBU? Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová
Příklad vymezení SBU:
Příklad SBU: Korporace PepsiCo Inc. (Pepsi-Cola Company): Pepsi-Cola (+ 7UP, Mirinda, Mountain Dew…) North American Van Lines (kamionová doprava) Pizza Hut Taco Bell KFC … Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová
Dílčí firemní strategie Corporate strategie - základní podnikatelská rozhodnutí Business strategie - strategie jednotlivých SBU Funkční strategie - pro jednotlivé oblasti str.řízení (marketing, VaV, finance, výroba…) Horizontální strategie - využívá efekty jednotného postupu - potlačuje partikulární zájmy na úkor strategických
Hierarchie dílčích firemních strategií
Corporate strategie: = firemní/podnikatelská strategie strategický rámec pro business strategie SBU rozpracovaná mise/vize/poslání zpracována nejužším vedením firmy obsahuje: - stanovení SBU KDO? - strategické cíle SBU CO? - způsoby dosažení strategických cílů SBU JAK? (= strategické operace na úrovni corp.str.)
1 firma = 1 SBU corporate str. = business str.
Business strategie: = obchodní strategie týká se konkrétní SBU specifikuje strategické cíle pro 7P (= rozšířený marketingový mix) obsahuje: - strategické cíle dané SBU CO? - způsoby dosažení str. cílů dané SBU JAK? (= strategické operace na úrovni bus.str.)
Promotion (propagace) Product (výrobek) Promotion (propagace) Price (cena) Business strategie Place (trh) People (lidé) Planning (plánování) Process (procesy)
Horizontální strategie: = koordinační strategie definuje strategické cíle společné více SBU koordinuje vzájemné vztahy mezi corp. a bus.str. zabraňují problémům mezi SBU v důsledku rozdílných zájmů sjednocují cenovou politiku sjednocují plánované investice umožňují přenos know-how
Funkční strategie: = strategie řízení jednotlivých oblastí SBU: - marketing - řízení lidských zdrojů - výzkum a vývoj - kvalita - využití IT v řízení konkretizují business strategie mohou být definovány i průřezově
Více o dílčích firemních strategiích
Mgr. Daniela Navrátilová Děkuji za pozornost!!! Mgr. Daniela Navrátilová 43