OBSAH A STRUKTURA STRATEGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projektové řízení Modul č.1.
Advertisements

Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ FIRMY
Procesy Informační proces
Vize, Strategie, Cíle.
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Personální managament
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Organizační struktury
Systémové pojetí manažerské práce
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Historické etapy vývoje managementu
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Strategické plánování cílem strategického plánování je vytvářet a přetvářet obchody a výrobky firmy, tak aby jejich kombinace zabezpečovala uspokojivé.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Předmět: Řízení podniku 1
MARKETINGOVÝ MIX.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Business partnering a role (v) HR Iva Pechová Leden 2008.
úvod pojetí a obsah marketingu
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
1. Úvod do problematiky Pojmy a definice Podnik v dynamickém prostředí
Marketing v pojišťovnictví února 2007 E :45 – 17:15 hod.
Prosperita organizace
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Podnikatelský plán struktura plánu.
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Plánovací proces a druhy plánování
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Role znalostí MANAGEMENTU A MARKETINGU v přípravě pracovníků pro řešení vědecko-výzkumných úkolů Doc. RNDr. Eva Grublová, CSc. Mgr. Daniela Navrátilová.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PRA_313 Ročník: 1. Vzdělávací obor:
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
Marketingový plán podniku
MARKETING Přednáška P
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ.
Ekonomika malých a středních podniků
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Ing. Veronika Dostálková MBA
Management a řízení hotelu
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Ekonomika malých a středních podniků
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

OBSAH A STRUKTURA STRATEGIE Zpracovala: Navrátilová

Pojem STRATEGIE cesty k dosažení firemních cílů, vyplývajících z VIZE a MISE firmy vymezuje činnosti vedoucí k naplnění cílů (strategické operace) vymezuje základní formy konkurenčního boje koordinuje základní manažerské úkoly na všech úrovních  rámec pro rozhodování na všech úrovních mng. Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová 2

Přístupy ke strategii firmy dlouhodobé plánování ad-hoc reakce na změny ve vnějším okolí firmy nepřetržitý, kontinuální proces varianty vývoje  varianty strategie Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová 3

Otázky k formulování strategie Oblast podnikání specializace diverzifikace koncentrická (soustředná) horizontální konglomerátní vertikální integrace (zpětná / dopředná; úzký / široký záběr) horizontální integrace (!!! monopol !!!) 4

„Dělejte třeba pastičky na myši, ale dělejte je nejlepší na světě!“ (Tomáš Baťa) 5

Jak budeme konkurovat ostatním? specifické přednosti jedinečné vnímatelné žádané Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová 6

STRUKTURA STRATEGIE

Vize / mise / poslání (1/4) výroba zboží poskytování služeb Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Vize / mise / poslání (2/4) - písemná forma základní strategický záměr vlastníků/zakladatelů informace pro vnější okolí firmy základní norma pro jednání managementu a řadových zaměstnanců - průběžné aktualizace

Vize / mise / poslání (3/4) Mise  firemní principy / zásady aspekty podnikové etiky Např.: důraz na kvalitní podmínky zaměstnanců důraz na dobré vztahy s okolím firmy důraz na klíčovou roli zákazníka důraz na vysokou kvalitu zboží důraz na hustou síť poboček

„Budovy – to jsou hromady cihel a betonu. Stroje – to je spousta železa a ocele. Život tomu dávají teprve lidé.“ (Tomáš Baťa) 11

Vize / mise / poslání (4/4) = představa o budoucím cílovém stavu firmy, určuje: produkty zákazníky zájmové regiony pozici na trhu Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

= stavy, kterých chceme dosáhnout směrem k: Strategické cíle (1/3) = stavy, kterých chceme dosáhnout směrem k: majitelům zákazníkům zaměstnancům regionu Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Strategické cíle (2/3) úroveň ziskovosti růst tržeb úroveň dividend růst firmy podíl na trhu spokojenost zákazníků vědeckotechnický rozvoj hospodárnost

Strategické cíle (3/3) S M A R T

Strategické období (1/2) je ovlivněno: charakter konkurenčního prostředí nejistota budoucího vývoje délka životního cyklu produktu, aktuální fáze délka přípravy produktu délka trvání pevných závazků firmy (úvěry, pronájem, kontrakty…)

Strategické období (2/2) = zpravidla doba odpisů hlavních investic Např.: nemocnice – nový přístroj  7 let doly, těžba  35 let infrastruktura  70 let oděvní průmysl  2 roky Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Strategické operace cíl operace odpovědné pracovníky = dílčí aktivity, jimiž se dosahuje naplnění vize a splnění strategických cílů, obsahují: cíl operace odpovědné pracovníky indikátory (definice, kvantifikace) harmonogram plnění Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Strategická operace č. Název: Manažer: Org. jednotka: Tým: Termín zahájení: Termín ukončení: Cíl: Indikátor dosažení cíle: Jednotka: Roky Prostředek ověření: 1. 2. 3. Očekávané přínosy: Očekávané náklady:

Časový harmonogram realizace Strategická operace: Dílčí operace: Odpovídá: Náklady: Časový harmonogram realizace

Strategické obchodní jednotky (SBU) = Strategic Business Unit je určena cílovou skupinou zákazníků + odpovídající technologií výroby oddělené strategické plánování samostatně čelí konkurenci mohou být samostatně řízeny jako zisková střediska samostatná business strategie u firem s různými výrobky pro různé trhy

Např.: (softwarová firma) Prodej hardware a software Komplexní řešení informačních systémů Servis Konzultace v oblasti informačních systémů Řešení a dodávky počítačových sítí Internet/Intranet aplikace Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Hlediska vymezení SBU: Organizační – odpovídá org. struktuře Strategicko-marketingový – napříč org. strukturou - dle dílčích strategických cílů Projektové – realizace určitého projektu Kombinace Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Přístupy k vymezení SBU: Existují pro každou SBU její vlastní zákazníci a konkurenti? Dá se pro SBU vypracovat její vlastní business strategie? Dají se pro každou SBU formulovat samostatné strategické cíle, které se nepřekrývají s cíly ostatních SBU? Dá se každá SBU vybudovat nebo zrušit, aniž by bylo nutné měnit vymezení ostatních SBU? Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Příklad vymezení SBU:

Příklad SBU: Korporace PepsiCo Inc. (Pepsi-Cola Company): Pepsi-Cola (+ 7UP, Mirinda, Mountain Dew…) North American Van Lines (kamionová doprava) Pizza Hut Taco Bell KFC … Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Dílčí firemní strategie Corporate strategie - základní podnikatelská rozhodnutí Business strategie - strategie jednotlivých SBU Funkční strategie - pro jednotlivé oblasti str.řízení (marketing, VaV, finance, výroba…) Horizontální strategie - využívá efekty jednotného postupu - potlačuje partikulární zájmy na úkor strategických

Hierarchie dílčích firemních strategií

Corporate strategie: = firemní/podnikatelská strategie strategický rámec pro business strategie SBU rozpracovaná mise/vize/poslání zpracována nejužším vedením firmy obsahuje: - stanovení SBU  KDO? - strategické cíle SBU  CO? - způsoby dosažení strategických cílů SBU  JAK? (= strategické operace na úrovni corp.str.)

1 firma = 1 SBU  corporate str. = business str.

Business strategie: = obchodní strategie týká se konkrétní SBU specifikuje strategické cíle pro 7P (= rozšířený marketingový mix) obsahuje: - strategické cíle dané SBU  CO? - způsoby dosažení str. cílů dané SBU  JAK? (= strategické operace na úrovni bus.str.)

Promotion (propagace) Product (výrobek) Promotion (propagace) Price (cena) Business strategie Place (trh) People (lidé) Planning (plánování) Process (procesy)

Horizontální strategie: = koordinační strategie definuje strategické cíle společné více SBU koordinuje vzájemné vztahy mezi corp. a bus.str. zabraňují problémům mezi SBU v důsledku rozdílných zájmů sjednocují cenovou politiku sjednocují plánované investice umožňují přenos know-how

Funkční strategie: = strategie řízení jednotlivých oblastí SBU: - marketing - řízení lidských zdrojů - výzkum a vývoj - kvalita - využití IT v řízení konkretizují business strategie mohou být definovány i průřezově

Více o dílčích firemních strategiích

Mgr. Daniela Navrátilová Děkuji za pozornost!!! Mgr. Daniela Navrátilová 43