HZS ČR organizace a řízení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požární ochrana v obcích
Advertisements

Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Požární ochrana v obcích
Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje, odbor OPŘ a KIS
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Úkoly ochrany obyvatelstva, vč. zaměstnanců
Požární ochrana v obcích
(J)SDH Boskovice I Bc. Josef Jeniš.
Jednotky požární ochrany
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Metodická pomůcka pro JSDH obcí Jihomoravského kraje.
Nástroje územního plánování
Nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
Zpracoval : Josef Dvořák – SDH Bystřice
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
Taktická a prověřovací cvičení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
ŘÁD VÝKONU SLUŽBY v jednotkách JSDHO
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
Být velitelem neznamená být diktátorem. Velitelem se nestává ten, kdo umí nejlépe křičet, ale ten kdo umí nejlépe poradit, pomoci, pochopit Velitel družstva.
Spolupráce Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje s dobrovolníky nestátních neziskových organizací Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje mjr.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Krizové řízení Ing. Jakub Dostál
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Krizové řízení Seminář.
JEDNOTKY SBORU DOBROVOLNÝCH HASIČŮ JSDH
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Novela krizové legislativy a způsob zpracování krizového plánu ORP
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Nová dotace pro jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí v roce MINISTERSTVO VNITRA ČESKÉ REPUBLIKY Brig. gen. Ing. Drahoslav Ryba Generální ředitel.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Povinnosti obcí v oblasti požární ochrany Z pohledu IZS a jednotky PO.
Účelová neinvestiční dotace z rozpočtu MV – GŘ HZS ČR na výdaje jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Interní předpisy hotelu
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
Řád výkonu služby v jednotkách HZS podniků, SDH obcí a SDH podniků
Jednotky požární ochrany
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany
Zdravotnictví v systému krizového řízení
Transkript prezentace:

HZS ČR organizace a řízení Hasičský záchranný sbor ČR je zřízen ze zákona č. 238/2000 Sb., o hasičském záchranném sboru a změně některých zákonů.

Základním posláním HZS ČR je Chránit životy a zdraví obyvatel a majetek před požáry a poskytovat účinnou pomoc při mimořádných událostech. Rozsah těchto úkolů je vymezen zejména zákonem č. 239/2000 Sb.

Organizační schéma HZS ČR

Generální ředitelství HZS ČR Oddělení kontroly SOŠ PO a VOŠ PO Náměstek pro prevenci a plánování Náměstek pro IZS a operační řízení Náměstek pro ekonomiku Kancelář gen. ředitele HZS krajů hl. m. Prahy Středočeský Jihočeský Plzeňský Karlovarský Ústecký Liberecký Královéhradecký Pardubický Vysočina Jihomoravský Olomoucký Moravskoslezský Zlínský Odbor prevence Odbor pro IZS Odbor finanční Oddělení organizační Odbor ochrany obyvatel Odbor Operačního řízení Odbor provozní a správy majetku Oddělení právní Oddělení personální práce a vzdělávání Odbor plánování Odbor komunikačních Informačních systémů Oddělení styků s veřejností a zahraniční spolupráce Technický ústav PO Institut ochrany obyvatelstva Opravárenský závod Odborná učiliště PO

HZS kraje na úseku IZS sjednocuje IZS na úrovni kraje zpracovává poplachový a havarijní plán kraje zabezpečuje plnění úkolů operačních a informačních středisek IZS zřizuje vzdělávací zařízení a organizuje školení v oblasti ochrany obyvatelstva a pro přípravu složek IZS na vzájemnou součinnost

HZS kraje na úseku krizového řízení (z.č. 240/2000 Sb.) HZS kraje plní úkoly kraje při přípravě na krizové situace, které nesouvisejí s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem a jejich řešením. HZS kraje za účelem přípravy kraje na krizové situace: Organizuje součinnost mezi správními úřady a obcemi v kraji Zabezpečuje zpracování krizového plánu kraje, který schvaluje hejtman Plní při řešení krizových situací úkoly stanovené vládou, ministerstvy a jinými úřady

Pro zpracování havarijního plánu kraje a vnějších havarijních plánů (zóna hav. plánování zasahuje na uzemí více než jedné obce s rozšířenou působností) je krajský úřad oprávněn za podmínek ochrany údajů využívat, shromažďovat a evidovat údaje z krizového plánu kraje podle zvláštního předpisu.

HZS kraje ukládá obcím, které určí, povinnost rozpracovat vybrané úkoly krizového plánu kraje poskytuje obcím z předchozího bodu na vyžádání podklady nezbytné pro rozpracování údajů krizového plánu kraje Seznamuje obce, právnické osoby a fyzické osoby s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení Koordinuje pro účely krizového řízení sběr dat od územně správních úřadů Vytváří podmínky pro činnost krizového štábu kraje

HZS kraje na úseku CO zabezpečuje varování a vyrozumění organizuje a koordinuje evakuaci, nouzové ubytování a zásobování humanitární pomocí organizuje hospodaření s prostředky CO sjednocuje postupy okresních úřadů a územních správních úřadů s krajskou působností v oblasti ochrany obyvatelstva vede evidenci a provádí kontrolu staveb CO a staveb dotčených požadavky CO v kraji organizuje zjišťování a označování nebezpečných oblastí, provádění dekontaminace a dalších ochranných opatření

Organizace jednotek PO V ČR rozeznáváme tyto druhy JPO: jednotka hasičského záchranného sboru kraje, která je složena z příslušníků určených k výkonu služby na stanicích HZS kraje jednotka hasičského záchranného sboru podniku, která je složena ze zaměstnanců právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby, kteří vykonávají činnost v této jednotce jako své zaměstnání jednotka sboru dobrovolných hasičů obce, která je složena z fyzických osob, kteří zpravidla nevykonávají činnost v této jednotce PO jako své zaměstnání jednotka sboru dobrovolných hasičů podniku, která je složena ze zaměstnanců právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby, kteří zpravidla nevykonávají činnost v této jednotce jako své zaměstnání

Operační hodnotu JPO tvoří: Každý druh JPO (jednotka požární ochrany) má svou operační hodnotu, která označuje schopnost JPO provádět činnost při zdolávání požárů, záchranných pracích, živelných pohromách a jiných mimořádných událostech Operační hodnotu JPO tvoří: doba výjezdu po vyhlášení poplachu – časový úsek od vyhlášení poplachu pro určené síly a prostředky požární ochrany po výjezd z místa jejich dislokace územní působnost – optimální vzdálenost pro dojezd JPO k místu zásahu; vyjádřená dobou jízdy v minutách, která vymezuje teritorium jejich standardního působení, tzv. hasební obvod

Jednotky požární ochrany JPO I, JPO II, JPO III mají územní působnost přesahující katastrální území obce, ve které jsou dislokovány JPO IV, JPO V, JPO VI mají územní působnost omezenou na obec nebo objekt zřizovatele Kategorie jednotky požární ochrany JPO-I JPO-II JPO-III JPO-IV JPO-V JPO-VI Doba výjezdu (min) 2 5 10 Územní působnost (min) 20 není Druh jednotky PO HZS SDH HZSP SDHP

Vnitřní organizace HZS družstvo – velitel + 5 hasičů družstvo o sníženém počtu – velitel + 3 hasiči skupina – vedoucí skupiny + nejméně 1 hasič četa – velitel čety + 2 a více družstev odřad – velitel odřadu, čety, družstva nebo skupiny jedné nebo několika jednotek Základní početní stavy, dislokace jednotek, vybavení požární technikou a věcnými prostředky je voleno tak, aby byla splněna požadovaná doba dojezdu na místo zásahu a plošné pokrytí území okresu. Vybaveni závisí na druhu a hustotě průmyslu a zástavby.

Řízení HZS organizační řízení – v době mezi výjezdy k mimořádným událostem operační řízení – v době zásahu jednotek PO na likvidaci mimořádné události

Organizační řízení Organizační řízení je prováděno na základě “Organizačního řádu“, který pro jednotlivé kraje schvaluje Generální ředitelství HZS ČR Jedná se o činnost, která slouží pro zabezpečení chodu HZS. V této době je prováděna mimo jiné odborná příprava příslušníků HZS, údržba a opravy techniky, fotbálek, florbal,… Výkon služby hasičů z povolání je v době organizačního řízení organizován tak, aby po dobu 24 hodin byla zajištěna akceschopnost jednotky.

Operační řízení Je to činnost JPO prováděná na základě hlášení o mimořádné události. Ke každému druhu mimořádné události jsou přiřazeny síly a prostředky, které jsou pak v závislosti na rozsahu a místě mimořádné události vysílány z jednotlivých stanic. Operační řízení je prováděno na základě “Požárního poplachového plánu.“

Ilustrační fotografie

Technika HZS

a ještě jednou!

Použitá literatura www.mvcr.cz skripta Organizace a řízení

Autoři 