Práce školního psychologa na základní škole

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Školní rok 2011/2012. Školní poradenské pracoviště tvoří:  školní psycholožka  výchovné poradkyně  školní metodičky prevence.
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Kariérové poradenství
Vlastní hodnocení školy
Diagnostika SPU.
Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb RAMPS - VIP III
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Různé role zástupce ředitele školy
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
PORADENSTVÍ ŠKOLA POVOLÁNÍ PŠP Zdokonalení diagnostického a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání.
Školní poradenské pracoviště
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Středisko integrace menšin Opava Husova
Brno, Mgr. Libor Mikulášek
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Telefonická poradenská linka pro pedagogy Statistika hovorů listopad červen 2010 srpen 2010 Mgr. Anna Rollová, František Šuranský.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Rozvoj a metodická podpora Poradenských služeb RAMPS VIP.
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Speciálně pedagogická diagnostika
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Konference primární prevence PK
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Práce školního psychologa na základní škole PhDr. Ivana Slavíková školní psycholožka ZŠ Novoborská, Praha 9 Kongresové dny výchovného poradenství, Brno 2014

O škole Základní škola Novoborská, Novoborská 371, Praha 9-Střížkov I. a II. stupeň ZŠ (kapacita 748 žáků, aktuálně 746), školní družina (kapacita 250 žáků, naplněná), školní jídelna (kapacita 764 jídel) Aktuální počet tříd: 24 na I. stupni (1.-4. ročník), 12 na II. stupni (5.-9. ročník), 1 přípravná třída (14 dětí, bude výjimka na 17) ŠVP „Šance pro všechny, vždy a ve všem“(vzdělávání cizinců a žáků s handicapem, přípravné třídy, logičtější zařazení oborů do vzdělávacích oblastí, propojení a tematické sladění jednotlivých předmětů, nový způsob hodnocení, druhostupňové vzdělávání již od 5. ročníku, specifický vzdělávací program v 9. ročníku + absolventské práce žáků 9. tříd…) Dobrá vybavenost (sportovní areál, zahrada, dvě tělocvičny, čtyři multimediální pracovny, odborné pracovny pro každý předmět, chemická laboratoř, hudebna, výtvarný ateliér, keramická dílna, studovna pro žáky 9. ročníků, školní jídelna, dislokovaný areál školní družiny s tělocvičnou a přímým vstupem do zahrady, ošetřovna, soukromá MŠ „PRO FAMILY“ v budově školy…) http://www.novoborska.cz

O školním poradenském pracovišti Účel: vytváření a udržování dobrého sociálního klimatu ve škole, kvalitní pedagogická a psychologická diagnostika, stanovování prognóz dalšího vývoje jednotlivých žáků i třídních kolektivů, zvyšování připravenosti učitelů na možné výchovné problémy a krizové situace, pedagogicko-psychologická podpora práce učitelů Činnost: poskytování poradenských a konzultačních služeb jednotlivým žákům, třídním kolektivům, zákonným zástupcům žáků a pedagogům školy Východiska: a) kvalita vnitřního systému komunikace ve škole (užší tým ŠPP, vedení školy, speciální pedagogové, třídní a další učitelé, asistenti pedagogů, vychovatelky školní družiny) b) široká, ověřená a průběžně aktualizovaná vnější síť odborníků z různých oblastí péče o děti mládež a rodinu Organizace užší tým ŠPP: školní psycholožka, výchovná poradkyně a školní metodička prevence  širší tým ŠPP dále: speciální pedagogové (třídní učitelé na 1. stupni), vedení školy, psycholožka PPP pro Prahu 3 a 9  svrchované poradenské pracoviště: pedagogická rada složená ze všech pedagogických pracovníků školy

O školní psycholožce PhDr. Ivana Slavíková, na škole 3. školní rok na úvazek 0,6 Předchozí zkušenosti ve školství: 8 let psycholožka PPP 17 let koncepční a metodická práce v IPPP ČR (příprava podkladů pro legislativní a organizační předpisy týkající se poradenství, koncepčních materiálů a analýz poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, řešení metodických a metodologických otázek a otázek etiky poradenské práce, odborná příprava vzdělávacích programů realizovaných IPPP ČR, šéfredaktorka časopisu Pedagogicko-psychologické poradenství, přímá poradenská práce s klienty). participace na realizaci rozsáhlých ESF projektů VIP-Kariéra (OP RLZ, 2005-2009) a Rozvoj školních poradenských pracovišť VIP II (OP VK, 2009-2011) zaměřených na podporu rozvoje školní psychologie v ČR Jako školní psycholog ani v jiné pozici ve škole předtím nikdy nepracovala

Klienti školní psycholožky O konzultaci, pomoc, spolupráci při řešení různých problémů týkajících se dětí žádají samy děti, rodiče, učitelé, OSPODy, odborníci specializovaných zařízení, kteří mají žáky školy v péči V těchto případech je klientem vždy dítě (ať je žadatelem kdokoli)! Souhlas zákonného zástupce nezbytný v případech psychologické diagnostiky dítěte, práce s dítětem formou pravidelných konzultací, nácviku relaxačních technik Se zněním zprávy o dítěti, je-li předávána třetí osobě, vždy žádám o souhlas oba zákonné zástupce Žádosti o konzultační pomoc dospělým (učitelům, rodičům) v jejich osobních, rodinných aj. problémech – nutnost vyhnout se dvojí vazbě

Spolupracovníci školní psycholožky Ve škole: Výchovná poradkyně, školní metodička prevence, psycholožka PPP Ředitelka školy a zástupkyně ředitelky Speciální pedagogové a všichni ostatní třídní učitelé Asistenti pedagoga Vychovatelky ve školní družině Učitelé na II. stupni (všechny aprobace, nejintenzivněji matematika, čeština, cizí jazyky) Mimo školu: Speciální pedagožky a další odborníci z PPP pro Prahu 3 a 9 OSPOD pro Prahu 9 2 logopedky (1 z SPC, 1 OSVČ) 2 dětští psychiatři (1 - Dětská psychiatrická klinika FN v Motole, 1 – samostatná psychiatrická ordinace) 2 SVP (Praha 9 Klíčov, Praha 4 Modřany) Kliničtí psychologové a psychoterapeuti (Psychologické oddělení Thomayerovy nemocnice, Psychoterapeutické centrum Břehová….) Neziskové organizace (Alfa Human Service, Meta Praha…) SPC pro děti s PAS (Praha 10), s tělesným postižením (při Jedličkově ústavu v Praze), se zrakovým postižením (Praha 1) Poradna pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy (Praha 4) Odbor školství městské části Praha 9

Náplň práce školní psycholožky Standardní činnosti školního psychologa vymezené v příloze č. 3 vyhlášky č. 75/2005 Sb., v platném znění Informace pro rodiče na webových stránkách školy: spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, vedení třídnických hodin ve spolupráci s třídními učiteli, realizace činností zaměřených na posílení pozitivní atmosféry ve škole a v jednotlivých třídách školy ve spolupráci s třídními učiteli,   realizace šetření a průzkumů ve škole (vztah žáků k vyučovacím předmětům, výskyt rizikového chování apod.) a konzultace zjištěných údajů s pedagogy při důsledném zachování anonymity jednotlivých žáků, kteří se šetření a průzkumů zúčastnili, poskytování informací rodičům o výsledcích šetření a průzkumů na třídních schůzkách (obecné informace), při osobních konzultacích (konkrétní informace týkající se jejich dítěte) či mimořádným písemným sdělením, poskytnutí krizové intervence žákovi, který se ocitne v psychicky mimořádně náročné situaci, poskytování poradenských konzultací žákům na základě jejich vlastní žádosti nebo na základě žádosti jejich rodičů, pedagogů či vedení školy, psychologická diagnostika a činnosti s psychologickou diagnostikou související, poskytování informací o výsledcích psychologické diagnostiky zákonným zástupcům žáků při osobních konzultacích, odborné poradenské vedení žáků psycholožkou, poskytování poradenských konzultací rodičům, nácvik relaxačních technik s žáky.

Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v ZŠ Novoborská Aktuálně celkem 163 dětí, tj. 21% z celkového počtu žáků školy, z toho 77 (tj. necelá polovina) dětí cizinců, nejvíce z Ruska a Ukrajiny, dále z Číny, Vietnamu, Moldávie, Arménie, Rumunska, Bulharska, ale i např. Ekvádoru… Přípravná třída + „vyrovnávací“ třída 1. ročníku Zvýšený normativ na celkem 4 žáky (3 s těžkým tělesným postižením, 1 s těžkým zrakovým postižením) 3 asistenti pedagoga (ve třídách, kde se vzdělávají děti s těžkým tělesným postižením) Posudek PPP doporučující IVP - jen u dětí s těžšími formami zdravotního postižení (SPU pouze u těžkých forem) V ostatních případech realizována „podpora 1. stupně“ (vyrovnávací opatření), a to buď na základě doporučení obsaženém ve zprávě z PPP nebo na základě posouzení obtíží dítěte ve spolupráci třídního učitele a školní psycholožky Úzká spolupráce školní psycholožky a psycholožky PPP

…děkuji Vám za pozornost a ať se daří islavikova@centrum.cz psycholog@novoborska.cz