Vyškolení partnerů a lektorů 1.úrovně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Didaktické prostředky
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Struktura výuky.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Teorie motivace Adéla Furiková.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Teorie vzdělávání dospělých
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Didaktické metody Androdidaktika.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Řízení a plánování kariéry
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Didaktické prostředky
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Didaktické metody Androdidaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Psychické procesy - vnímání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Sociální psychologie – CŽV 2012
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vyškolení partnerů a lektorů 1.úrovně Didaktická příručka pro vedení vzdělávacího workshopu (KA č. 4) projekt Centrum KDP CZ.1.07/2.2.00/15.0184 27.6.2012 1 1

Manažer, vědec, pedagog = akademický pracovník (výňatky z Etického kodexu LF UP) Osobní odpovědnost akademického pracovníka by neměla být v rozporu s právním řádem a uznávaným mravem společnosti. Především je ale založena na osobní mravnosti, poctivosti a čestnosti každého z nich, na jejich lidské, odborné i vědecké erudici, na jejich schopnosti upřednostnit dlouhodobé dopady výsledků před krátkodobým ziskem zaměřeným např. na získání dalších projektů a grantů, či akademických titulů, na schopnosti rozvážit vztah individuálního dobra k dobru obecnému a lidské hodnoty k hodnotám vědeckým. Na těchto pilířích je založena důvěra veřejnosti ve vědu a pedagogickou práci. 27.6.2012 2

Image akademického pracovníka 1 (výňatky z Etického kodexu LF UP) Akademický pracovník LF UP: Zachovává ve své práci vysoký standard dodržování lidských mravních principů a etických zásad a plně respektuje zásady tohoto kodexu. Nediskriminuje spolupracovníky, či podřízené pracovníky a studenty na všech stupních studia na základě pohlaví, věku, etnického, národního nebo sociálního původu, náboženství nebo víry, sexuální orientace, zdravotního postižení, politických názorů, sociálních nebo ekonomických podmínek. Vyžaduje dodržování mravních principů od svých spolupracovníků, podřízených pracovníků a studentů. Neobhajuje a nekryje neetické chování a jednání a nezdůvodňuje je účelovou prospěšností, poslušností a loajalitou. Aktivně v tomto směru působí zejména na studenty, je jim v tom vždy příkladem. 27.6.2012 3

Image akademického pracovníka 2 (výňatky z Etického kodexu LF UP) Akademický pracovník LF UP: Soustavně rozvíjí odborné i pedagogické vědomosti a dovednosti, zachovává si schopnost objektivní kritičnosti vůči práci své i práci ostatních. Obhajuje svobodu myšlení, bádání, vyjadřování. Mezi odbornou i laickou veřejností, zejména však mezi studenty, šíří zásady mravnosti pedagogické a vědecké práce a dobré jméno UP v Olomouci. 27.6.2012 4

Typy výuky na VŠ V rámci systematického vzdělávání: Přednášky Semináře Cvičení V rámci účelového vzdělávání: Konferenční příspěvky Workshopy Školení Kurz Obhajoby Porady 27.6.2012 5 5

Koho mám před sebou? Jaká je úroveň znalostí, dovedností a kompetencí posluchačů? Kam a k čemu máme tuto úroveň rozvinout? Kolik mám na to času? Budu se skupinou pracovat jednorázově nebo dlouhodoběji? Jak změříme úroveň rozvoje? Rozumíme si všichni? 27.6.2012 6 6

Cyklus učení Jak to dělám? –učitel by neměl věci předpokládat, ale permanentně si je ověřovat Jak to dělají ti nejlepší? – pochopení optimálních postupů, rozbor vzorových řešení, Jak to budu dělat? - hledání vlastních nejlepších řešení, formulace změn Jak mi to jde? – zjistit posun ve znalostech, dovednostech (srov. podle Kazíka, 2008, s. 30) 27.6.2012 7 7

Učební styly Monologické metody – přednášky (příklady, obrázky, grafy, příklady, vtipné příhody…) Interaktivní metody - diskuze, případové studie, vypracování a přednesení samostatné práce, práce ve skupinách, konkrétní metody: Poslední slovo mám já, Brainstorming, Hraní rolí, Střídání metod, vedení k samostudiu 27.6.2012 8 8

Tvorba učebního plánu – vždy Co budu s účastníky dělat? (téma prvního kroku) Co má být smyslem dané aktivity? (cíl) Který učební styl a metodu zvolím? (výuková metoda) Co budu přesně se skupinou dělat (postup) Co k tomu budu potřebovat (didaktické pomůcky) Kolik mi to zabere času? (struktura) Jak budu hodnotit výsledky (evaluace) Proč je tvorba učebního (prezentačního) plánu VŽDY nutná? 27.6.2012 9 9

Přínosy dobrého učebního plánu Začátečník se neztratí Pokročilý se nezakecá Učíme efektivně a didakticky Učíme pestře a zábavně Dá se na dobře navázat i s odstupem Dá se dobře navázat na předchůdce Jsme schopni rychle a dobře reagovat na změnu Přesně vidíme, co můžeme vynechat, když nestíháme Pomáhá přesně k představě, co bude Zabraňuje rutinám a stereotypům 27.6.2012 10 10

Struktura výuky .. tradiční a osvědčené: Úvod, stať, závěr Úvod: image lektora, postoj, vzdálenosti, rozesazení posluchačů, pozdrav, oslovení, představení se, oční kontakt s posluchači, hlasitost projevu, intonace, sdělení tématu, časového uspořádání, podmínek…a bourání ledů (icebreakové techniky) Stať: vlastní obsah sdělení – důležité, podpůrné, zajímavé informace (v tomto pořadí) Závěr: shrnutí sděleného, sdělení hlavních myšlenek a výstupů, hodnocení účastníků 27.6.2012 11 11

Hodnocení Hodnocení předneseného ihned po sdělení, prověření účinnosti sdělení – evaluace přednášejícího, evaluace aktivity účastníků, dotazem: dotazníkem, humornou formou, řešením příkladu, cílenými otázkami (zejména na nepozorné studenty), krátkým testem, doplňováním vět Hodnocení pozdější - kolokviem, zkouškou – testem nebo ústně Sebehodnocení pedagogické předneseného sdělení, úprava sdělení po hodnocení 27.6.2012 12 12

Akademický pracovník – pedagog 1 (výňatky z Etického kodexu LF UP) Akademický pracovník LF UP jedná se studenty vždy na základě objektivního, korektního, náročného, ale citlivého hodnocení jejich studijních a pracovních, při klasifikaci studijních výsledků si počíná nestranně a objektivně, bez jakékoliv diskriminace (viz čl. II). Nepodléhá jakémukoliv nátlaku na ovlivnění objektivního hodnocení. Komunikuje se studenty otevřeným, korektním způsobem a uplatňuje kolegiální způsob jednání. Neuchyluje se k podceňování, ponižování a znevažování studentů nebo jejich práce. Vyvozuje přiměřené důsledky z případných selhání, neetického chování nebo jednání studentů. Napomáhá rozvoji samostatného a kritického myšlení studentů, všestranně podporuje jejich kvalifikační růst a profesní rozvoj, tvůrčí a publikační aktivity, pomáhá jim navazovat vnější kontakty včetně kontaktů mezinárodních. 27.6.2012 13

Akademický pracovník – pedagog 2 (výňatky z Etického kodexu LF UP) Nevyžaduje od studentů činnosti, které patří k jeho vlastním povinnostem, nepřivlastňuje si jejich práci a jimi dosažené výsledky. Uvádí-li ve své práci i výsledky dosažené studentem, vždy uvádí v citaci, odkud výsledky získal. Snaží se pedagogicky působit kvalitní výukou a výcvikem a předává studentům ochotně své znalosti, dovednosti a zkušenosti. Doplňuje si průběžně znalosti a dovednosti ve svém profesním zaměření, seznamuje studenty podle svého nejlepšího vědomí s nejnovějšími poznatky oboru, nezatajuje jim záměrně jiné směry či způsoby řešení problematiky, seznamuje je s informacemi v celé šíři. 27.6.2012 14

Co má vliv na proces učení? – podle Mužíka, 2005 Únava - na průběh i účinnost výuky má velký vliv stupeň únavy účastníků. Fyzické i psychické nároky vyplývající ze zastávaných profesních a životních rolí dospělých jsou zdrojem objektivní únavy, projevující se zejména v odpoledních hodinách výuky. V průběhu výuky je problémem i tzv. subjektivní únava. K jejímu vzniku přispívá dlouhodobě prováděná stereotypní činnost (např. zápis lektorova výkladu), zaměstnávání jednoho smyslu (sluchu), uspávající projev lektorův, nedostatek podnětů pro projevy vnější učební aktivity účastníků či hygienicky nevhodné výukové prostředí. 27.6.2012 15 15

Co má vliv na proces učení? 2 Vliv psychických procesů na učení v dospělosti Při učení probíhají složité psychické procesy, jejichž kvalita a úroveň závisí jak na účastníkovi (např. na jeho zájmu o učivo, na ochotě k  osvojování poznatků), tak na jeho okolí (např. na organizaci vyučovacího procesu, na prostředí výuky ap.). Každé rozrušení, obava, únava či pedagogicky neadekvátní chování lektora nepříznivě ovlivňují psychické procesy účastníka a znesnadňují příjem a uchování nových poznatků. 27.6.2012 16 16

Co má vliv na proces učení? 3 Vnímání Vnímání je základní psychický proces spojující jedince s okolním světem. Jeho úroveň podmiňuje rovněž výsledky vyučování a učení. Vnímání je proces subjektivního odrážení objektivní reality v našem vědomí prostřednictvím receptorů. Vnímáním poznáváme základní vlastnosti předmětů a jevů, které označujeme jako pojmy a zařazujeme do kontextu vlastní zkušenosti. Vnímání je vždycky spojeno s jednáním, k němuž však nemusí dojít ihned. Chyby ve vnímání mohou záviset na osobnosti vnímajícího jedince, na vlastnostech vnímaného jevu i na okolním prostředí, v němž k vnímání jevu dochází. U  dospělého člověka klesá rychlost vnímání, snižuje se rychlost úkonů, stoupá reakční doba na vjemy ve výuce. Dospělý jinak vnímá čas a zachází s ním jinak a jinak s ním hospodaří. Má hlubší pocity odpovědnosti, bere více v úvahu minulost, žije přítomností a má určité představy o své budoucnosti. 27.6.2012 17 17

Co má vliv na proces učení? 4 Pozornost Pozornost je schopnost usměrňování našeho vědomí a činnosti na určitý daný obsah, resp. schopnost mentální koncentrace na určitou úlohu. Svým charakterem je to selektivní proces, v jehož průběhu se z celé masy vnějších i vnitřních obsahů a jevů vyčleňují a fixují ty, které vcházejí do „centra“ našeho vědomí nebo činnosti. Člověk není nikdy schopen vnímat současně všechny podněty, které na něho působí. Provádí vždy jejich výběr. Různé podněty se mohou ve svém působení na člověka navzájem rušit. Je známo, že např. citové zaujetí je jevem podporujícím jeho vnímání. Výběr podnětu je ovlivněn a někdy rovněž komplikován procesy a druhy pozornosti. 27.6.2012 18 18

Co má vliv na proces učení? 5 Vlastnosti pozornosti: intenzita (síla zaměření) koncentrace (soustředěnost) rozsah (množství vnímaných podnětů) délka fluktuace pozornosti (odklony) 27.6.2012 19 19

Co má vliv na proces učení? 6 Pro výuku dospělých je významná záměrná (cílená) pozornost, kterou účastníci věnují lektorovi a učební látce. I podněty vyvolávající při výuce bezděčnou pozornost však nemusí být vždy nežádoucí. Velmi často se naopak může bezděčná pozornost stát prostředkem navozujícím opět záměrnou pozornost ve skupině. Může jít např. o výraznou, nečekanou změnu stylu pedagogické práce, o překvapující projev chování lektora, o podnícení tvořivé spolupráce účastníků s lektorem apod. 27.6.2012 20 20

Co má vliv na proces učení? 7 Pro pedagogickou práci s dospělými je dále velmi závažné tzv. fluktuace (odklony) pozornosti. Počet odklonů pozornosti u dítěte podle výzkumů Chmelaře přesahuje v průběhu vyučovací hodiny jedno sto. I když u dospělých lze s ohledem na rozvinutější volní složku osobnosti předpokládat, že četnost odklonů pozornosti bude menší. Přesto musí lektor počítat s tím, že asi po 20 minutách výuky bude fluktuace pozornosti ve skupině narůstat. U rozsahu pozornosti je třeba se zastavit i z hlediska lektora. I on je v průběhu svého vystoupení ovlivňován množstvím podnětů různého druhu, jež mohou narušovat jeho koncentraci na obsah výkladu i na jeho komunikaci s účastníky. 27.6.2012 21 21

Co má vliv na proces učení? 8 Paměť Na zapamatování učební látky má vliv řada faktorů. V mnohém závisí na účastníkovi, jeho zainteresovanosti na učení (motivaci) a na jeho aktuální kondici, tj. stavu určitého fyzického a  duševního rozpoložení. Důležitý je též charakter učiva (učební látky). Lektor může svým působením výrazně přispět k zapamatování důležitých částí jím zprostředkovaného poznání. Důležitý je styl jeho práce, míra tvořivosti a spolupráce s účastníkem v průběhu výuky. 27.6.2012 22 22

Co má vliv na proces učení? 9 Vester se zabýval vlivem smyslových orgánů na proces vzdělávání a učení. Podle jeho zjištění je fungování paměti závislé zejména na optickém kanálu (kapacita 10 mil bit/s) a dále akustickém kanálu (1 mil bit/s). Ostatní smyslové kanály (hmat, chuť, čich) se na učení podílí ve značně menší míře (400 000 bit/s). Vester zdůrazňuje úlohu subjektivního filtru v paměťových procesech. Souvisí to s tím, že dospělý člověk vychází při vzdělávání a učení z dosavadních poznatků a zkušeností a nové poznání zařazuje do těchto již ustálených struktur. Upozorňuje také na vliv mimosmyslových kanálů na proces učení. 27.6.2012 23 23

Co má vliv na proces učení? 10 Sociální okolnosti učení dospělých Proces učení dospělého je ovlivňován zejména jeho sociální rolí, profesní praxí, motivací a  sociálním klimatem výuky. Sociální role je způsob chování a jednání, který je od jedince očekáván vzhledem k jeho místu v určité sociální skupině. Dospělý je nositelem několika rolí současně, a to v práci, v rodině i  společenském životě. Z těchto rolí plynou nároky na osobní čas i na fyzickou a  duševní kapacitu jedince. Může nastat i konflikt rolí. U  dospělého účastníka tedy nelze předpokládat stejné časové i jiné podmínky k učení, jako u  dětí či mládeže. 27.6.2012 24 24

Co má vliv na proces učení? 11 Motivace: V souvislosti s učením dospělých se uvádí několik rozhodujících motivů, ne všechny však mají pozitivní důsledky pro průběh učení: Zájem Aspirace (tužba, přání) Seberealizace Strach   27.6.2012 25 25

Snahou lektora ve výuce je povzbuzovat pozitivní motivace účastníka k učení a vzdělávání. Vzbuzení zájmu o výuku či naopak jeho utlumení u účastníka je převážně „v rukou“ lektora samého. Stejně tak může lektor vzbudit u účastníka určité aspirace, případně působit ve směru seberealizace účastníka výuky. Hodně záleží na jeho postupu ve výuce a na jeho didaktických dovednostech a komunikačních schopnostech. Jednoho by se však měl vyvarovat. Jde o  projevy a metodické operace, které přímo či nepřímo vyvolávají pocity a obavy, ohrožení (strach). To má záporný vliv na průběh učení dospělého. 27.6.2012 26 26

Výchozí literatura KAZÍK, Petr. Rukověť dobrého lektora. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 107 s. ISBN 978-80-247-2453-9. MACHALOVÁ, M. Psychológia vo vzdelávani dospelých. Radio Print: Bratislava, 2004. MUŽÍK, J. Rozdíly mezi vzděláváním dětí, mládeže a dospělých. Masarykova Univerzita: Brno, 2004. ISBN 80-86284-45-X MUŽÍK, J. Soubor základních pravidel a dovedností pro lektorskou práci. Institut pro místní správu: Praha, 2005. ISBN 80-86976-02-05 VESTER, F. Myslet, učit se a zapomínat? Fraus: Plzeň, 2001. ISBN 80-85784-79-3 27.6.2012 27 27