Psaná a mluvená forma jazyka v pojetí autorů filozofických jazyků 17. století Alena A. Fidlerová Univerzita Karlova v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
Advertisements

Orientece v čase Romana Straussová
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Databázové systémy Přednáška č. 3 Proces návrhu databáze.
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Základy informatiky přednášky Kódování.
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Úvod do Teorie množin.
ZÁKLADNÍ POJMY Informace Informatika Zpracování informací
USB porty a jejich využití
Základní číselné množiny
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Komunikace.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KEG Použití vzorů při vyhledávání na webu Václav Snášel.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Mluvená a psaná forma jazyka
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
ČLOVĚK odlišnosti od ostatních savců.
Výroková logika.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Alternativní a augmentativní komunikace
Tvorba prezentace Rozložení snímků Vkládání obrázků do snímků
Sémantické aspekty katalogizace III. PhDr. Jiří Stodola.
Alternativní a augmentativní komunikace
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
Alternativní a augmentativní komunikace
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Databázové systémy Datové modely.
Z latinského „informatio“ = vtištění formy či tvaru, utváření. Informace = srozumitelná a pochopitelná část údajů Metainformace = informace o informaci.
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
= prostředek lidské komunikace
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Pedagogická díla J. A. Komenského - kromě Velké didaktiky a Informatoria školy mateřské 4.část.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Nastavení serverů OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
Martin Gregora Richard Plavka Martin Čihař
Sdílená katalogizace z pohledu manažera
Dvourozměrné geometrické útvary
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Business Inteligence – úvod
Vlastnosti souborů Jaroslava Černá.
Déjà - vu Tematická oblast
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Indexní analýza Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr
Obecné poučení o jazyce
Čínština – lehká i těžká
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
Soustava lineárních nerovnic
Metody výuky počátečního čtení
Zoner Callisto 4 Callisto 3 – text, využití. Zoner Callisto 4 Callisto 3 – text, využití.
Francouzský materialismus I
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

Psaná a mluvená forma jazyka v pojetí autorů filozofických jazyků 17. století Alena A. Fidlerová Univerzita Karlova v Praze

Prameny (1. vydání) KOMENSKÝ, Jan Amos. Novissima lingvarum methodus (1648). KOMENSKÝ, Jan Amos. Panglottia. Novae Harmonicae Lingvae tentamen primum. In: De Rerum Humanarum Emendatione Consultatio Catholica (vydáno až v nové době). DALGARNO, George. Ars signorum (1661). WILKINS, John. An Essay towards a Real Character and a Philosophical Language (1668).

Vybraná sekundární literatura MAAT, Jaap. Philosophical Languages in the Seventeenth Century: Dalgarno, Wilkins, Leibniz. Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Publishers, LEWIS, Rhodri. Language, Mind and Nature: Artificial Languages in England from Bacon to Locke. Cambridge: Cambridge University Press, SLAUGHTER, M. M. Universal Language Schemes and Scientific Taxonomy in the Seventeenth Century. Cambridge: Cambridge University Press, KNOWLSON, James. Universal Language Schemes in England and france 1600–1800. Toronto, Buffalo: University of Toronto Press, STILLMAN, Robert E. The New Philosophy and Universal Languages in Seventeenth Century England: Bacon, Hobbes, and Wilkins. Lewisburg: Bucknell University Press, 1995.

Aristotelés: De interpretatione Mluvená slova jsou jistě znakem duševních prožitků a napsaná slova jsou znakem slov mluvených. A jako všichni nemají totéž písmo, tak ani jejich mluva není táž; avšak to, co slova a písmo v prvé řadě označují, je již všem společné, totiž duševní prožitky a to, co prožitky zpodobují, totiž věci.

Pojetí jazyka v 17. století věci – duševní prožitky, pojmy („zpodobují“: obrazy, podobnost, pro všechny lidi identické) myšlení je prejazykové, jazyk je pouze nástrojem komunikace ideje – mluvená slova („označují“: primární znaky, konvence, u různých lidí různé) mluvená slova – písmo (sekundární znaky, tj. znaky znaků, konvence, u různých lidí různé)

Francis Bacon: De dignitate et augmentis scientiarum (1623) Číňané neužívají nominální písmo (nominal character, hláskové), ale reálné písmo (real character, tj. psané znaky, které nejsou znaky slov nebo liter, ale věcí a pojmů) – umožňují psanou komunikaci mluvčích různých jazyků obecně 2 druhy reálného písma: izomorfní s věcmi a pojmy: egyptské hieroglyfy, gesta konvenční, ale odrážející strukturu reality: čínské znaky

(Univerzální) reálné písmo lék na různost jazyků – patří mezi desiderata může to být cokoli, co lze rozčlenit na takový počet smyslově rozlišitelných jednotek, aby mohly zaznamenat všechny pojmy tj. psaný znak může být primárním znakem a mluvený jazyk je pak k němu znakem sekundárním

Baconovi následovníci: univerzální filozofický jazyk vytvořen na základě logické nomenklatury všech existujících věcí jeho struktura odráží strukturu reality je snadno naučitelný samotná jeho znalost zlepšuje schopnost chápat logické a filozofické vztahy mezi jsoucny v maximální možné míře odstraňuje nejednoznačnosti a redundance umožňuje nezkreslené sdělování myšlenek komukoli ? vztah k reálnému písmu

Otázky 1) Vztah mezi mluvenou a psanou formou jazyka (stáří, odvozenost) 2) Rozdíly ve vlastnostech psané a mluvené formy jazyka 3) Druhy písem a vztahy mezi nimi 4) Vztah mezi filozofickým jazykem a reálným písmem, příp. druh písma vhodný pro zápis univerzálního jazyka

Komenský 1 písmo – viditelná řeč, vypsaná viditelnými znaky vzniklo krátce po potopě (zkracování lidského věku a přibývání naléhavých prací) – tj. výrazně později, než mluvená řeč způsob, jak zachytit prchavou řeč vtištěním do trvalejších hmot

Komenský 2 písmo umožňuje sdělování nepřítomným tiché označování lepší zapamatování a pochopení složitých věcí zachování vzpomínek potomkům je oporou paměti vůbec tj. je to protilék na proměnlivost a poruchy jazyka (pouta a žaláře, které jazyk svírají, a tak drží a uchovávají) – př. úpadek mluvené latiny a řečtiny, v knihách zůstávají čisté

Komenský 3a 3 druhy psaných znaků podle významové platnosti: a) věcné: znamenají věci samy (obraz, socha, egyptské hieroglyfy) - spjaty s počátky moudrosti, už dávno se od nich upustilo (představují věci nedokonale) b) myšlenkové: znamenají pojmy (čínské písmo) - důmyslný vynález, ale ve srovnání s hláskovým písmem podřadný c) slovní: znamenají zvuky a slova (hláskové písmo) - nejlepší

Komenský 3b Výhody slovního písma: snadnost: je jich málo rychlost: mají jednoduchou grafickou podobu dokonalost: může je číst i ten, kdo dané řeči nerozumí můžeme jimi zaznamenávat i nově vzniklé pojmy mají vyšší informační hodnotu (uvádějí na paměť nejen pojmy a věci, ale navíc i slova)

Komenský 4 nevytvořil ucelený návrh univerzálního jazyka, jen poznámky k němu písmo by mělo umožňovat rychlé psaní mělo by odrážet vlastnosti věcí, ale jednodušší než čínské na jiném místě: zápis univerzálního jazyka má být tvořen znaky hlásek zdá se ale, že počítá se dvěma izomorfními znakovými systémy, které, aby byly opravdu dokonalé, musejí být oba reálné (tj. oba odrážet strukturu reality)

Dalgarno 1 od počátku existovaly reálné znaky (nepsané – kývnutí hlavou, mrknutí oka, pohyb prstu, dodnes čínské a egyptské písmo) zdůvodnění: pro člověka je stejně přirozené komunikovat pomocí obrazů jako pomocí zvuků důkazem je dnešní čínské a egyptské písmo (tj. písma nejstarších národů)

Dalgarno 2 komunikace může být vedena jak pomocí slyšitelných znakům, tak pomocí viditelných – slyšitelné efektivnější

Dalgarno 3 užití konkrétního písma je arbitrární hláskové písmo umožnil obrovský objev – analýza slov na hlásky

Dalgarno 4 pokud neplatí rovnice 1 dále nedělitelný znak = 1 věc (reálně nepoužitelné), pak písmena (jednoduché grafické znaky pro určité složky věcí, ne celé věci) nemusí být sekundární znaky hlásek mohou ( a v zásadě musí) to být dva izomorfní znakové systémy postavené na týchž principech mezi jednoduchými grafickými znaky a jednoduchými slyšitelnými znaky nemusí být vztah podobnosti – univerzální jazyk lze zapisovat běžným hláskovým písmem (považoval za revoluční myšlenku)

Wilkins 1a písmo – obraz artikulovaného zvuku (lidé by měli psát stejně, jako vyslovují, nebo vyslovovat stejně, jako píší – u současných jazyků beznadějně pokaženo) první písmo vynalezl Adam (až nějaký čas po svém stvoření) – staré hebrejské písmo (není totožné se současným) ostatní písma jsou od něj odvozená (důkaz – podobné uspořádání abecedy, příp. tvary písmen): jsou mladší, je jich méně než jazyků, jsou méně úplná a obsahují více výjimek (vznikla postupně napodobením hebrejského písma)

Wilkins 1b časově mluvený jazyk předchází psanému podle přirozeného pořádku (order of nature) jsou na stejné úrovni: zvuky mohou být přiřazeny k obrazu stejně jako obraz může být přiřazen ke zvuku považuje to za samozřejmost, neobhajuje to

Wilkins 2 všechny vernakulární jazyky (jimiž byly původně i jazyky mrtvé), podléhají změnám a po určitém časovém intervalu se mění k nepoznání písmo je stejně proměnlivé jako mluvený jazyk písmo je lékem na proměnlivost jazyků, ale jen tehdy, když jazyk přestane být mateřským jazykem a je uchováván jen v knihách (zůstává týž beze změny, dokud jsou ty knihy studovány)

Wilkins 3a kromě obyčejného, nominálního písma v minulosti existovaly jiné znaky, vynalezené kvůli: a) utajení (egyptské hieroglyfy, mexické obrázkové písmo) – nedokonalý vynález spojený s prvními, necivilizovanými dobami, daný neexistencí písmen b) rychlost (těsnopis) – vyžaduje dobrou paměť a mnoho práce, a přesto nedokáže vyjádřit všechny věci a pojmy, větněčlenské vztahy atd.

Wilkins 4 je možné a potřebné vytvořit univerzální reálné písmo – může mít různou grafickou podobu ve vztahu k univerzálnímu jazyku 2 možnosti: písmo lze používat samostatně, v mluvené formě zůstat u stávajících jazyků (tj. budou pak sekundární? budou to dva znakové systémy různého stupně dokonalosti, vzájemně konvenčně propojené?) podle stejných principů lze vytvořit mluvený univerzální jazyk, ke kterému ale vždy musí existovat i univerzální písmo (tj. dvě formy téhož znakového systému) – tj. je potřebný vztah podobnosti mezi jednoduchými mluvenými a psanými znaky

Závěr Jmenovaní autoři filozofických jazyků: neshodnou se úplně na stáří písma, hodnocení jednotlivých typů a dalších detailech ale patrně všichni dokončili proměnu pohledu na vztah psané a mluvené formy jazyka, zahájenou Baconem: nejen že psaná forma nemusí být sekundárním znakem, ale není ani vhodné, aby to bylo obráceně – je potřeba vytvořit dvě formy téhož (primárního) znakového systému) neshodnou se v hodnocení potřebnosti vztahu podobnosti mezi jednoduchými slyšitelnými a viditelnými znaky – nejvyšší míru arbitrárnosti připouští Dalgarno