IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ březen 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 RESPONSIBLE CARE Projekt „Adaptabilita a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu ČR“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Trendy finančních produktů ČLFA
Strukturální indikátory vztahující se k Lisabonskému procesu
Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
VI. Zpráva o postupu realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ (stav k ) září 2005.
Program EKO – ENERGIE Výzva III Ing. Andrea Dostálová Datum: Přednášející:
Pohled na budoucnost JE Dukovany ve světle státní jaderné legislativy Dana Drábová.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
Malé a střední podnikání Small and Medium Enterprise.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
1 Záměry státu v oblasti zdanění energií a dopady na průmysl Seminář SVSE, Praha Vladimír Toman Hutnictví železa, a.s.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
MALÉ VODNÍ ELEKTRÁRNY Sekce podporovaných zdrojů Energetický regulační úřad
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Nezávislý výrobce na trhu s elektřinou v ČR a v EU. Problémy LDS Ing. Petr Matuszek Jelenovská
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Konsolidace hutnictví ve světě - cesta ke stabilizaci ?
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
1 Kvalita prověřená časem. 2 PŘEDPOKLÁDANÝ VÝVOJ OCELÁŘSTVÍ V MSK Jan Lasota člen představenstva a náměstek výrobního ředitele.
Integrovaná povolení v Moravskoslezském kraji , Marek Bruštík.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Ruská federace x WTO a OECD
Zjevná spotřeba oceli. Vývoj hlavních odběratelských oborů.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Ekonomické dopady obchodování s povolenkami z pohledu provozovatele velké podnikové energetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Praha 23. listopadu 2006.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
V. Zpráva o postupu realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ (stav k ) únor 2005.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
1 Kvalita prověřená časem POZICE OCELÁŘSKÉHO PRŮMYSLU SEMINÁŘ MPO, PRAHA, ŘÍJEN 2010 Jiří Cienciala Prezident odvětvového svazu hutnictví železa Předseda.
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Konkurenceschopnost chemického průmyslu ČR Praha, 6. května 2010 © 2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Tisková konference ČMKOS
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
BAT - BREF Jejich rozsah
Úvod, základní principy a cíle
Tisková konference ČMKOS
Transkript prezentace:

IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ březen 2007

2 IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ Pro posílení konkurenční schopnosti českého ocelářského průmyslu a pro získání trvalé životaschopnosti byl přijat (usnesením vlády ČR č. 840 ze dne ) dokument „Program restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ (dále Program), který po projednání s EK obsahoval tuto definici cílového stavu českého ocelářství: možnosti hutní produkce dosáhnout po likvidaci 1, 9 mil. tun nadbytečných kapacit v celém průřezu hutního cyklu řádově 6 mil. tun výroby oceli ročně, racionalizace všech činností přinese výrazné snížení počtu pracovních míst v hutnictví a ve vyjádření počtu pracovníků v základních hutních provozech celého českého ocelářského průmyslu dosáhne cílový stav pracovníků, což odpovídá ilustrativní produktivitě cca 700 tun oceli na pracovníka základní hutní výroby. výroba s rostoucím podílem plochých výrobků a zejména s růstem finality produkce cestou vytváření výrobkových řetězců, vychází ze zjevné domácí spotřeby, Zároveň, jako východisko a cesta k dosažení a udržení trvalé životaschopnosti, bylo přijato řešení výrobkových řetězců ke zpracování a finalizaci základních hutních výrobků na produkty s vyšší přidanou hodnotou.

3 Makroekonomická predikce v ČR a) Základní ekonomické ukazatele v ČR Růst HDP v české ekonomice za poslední 3 roky přesahuje 5%-ní hranici, postupně se vyrovnává ekonomická úroveň s vyspělými zeměmi, což je i efekt vstupu ČR do EU. IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“

4 b) Celková pozice českého ocelářského průmyslu v r Objem finální produkce se meziročně zvýšil o 7,9 % a produkce prvovýroby (sur. železa a oceli) se zvýšila o 9,5 %. Produkce dlouhých výrobků se zvýšila o 11,4 %, plochých výrobků o 10,8 % a ocelových trubek o 9 %. Poslední výsledky signalizují oživení ekonomického růstu v oborech zpracovávajících rozhodující část ocelářské produkce, což přispělo k růstu reálné spotřeby ocelářských výrobků v Evropě. Vzrostly jak dodávky na zahraniční trhy (o 11,8 %), tak dodávky na tuzemský trh (o 5,2 %). IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ Meziroční růst hmotných výrob ocelářských podniků v ČR byl v tomto srovnání zároveň doprovázen poklesem cen proti vysoké základně r To výrazně ovlivnilo skutečnost, že ceny v celém odvětví základních kovů, hutních a kovodělných výrobků se snížily o 2,6 %. V podmínkách pokračující restrukturalizace ocelářského průmyslu došlo k dalšímu poklesu počtu pracovníků o 3,6 %. Nominální průměrné výdělky vzrostly o 5,6 %. Rentabilita tržeb činila za obor celkem 10,1 %, rentabilita vlastního kapitálu dosáhla 23,3 %.

5 Pro nejbližší období lze vyspecifikovat zejména tyto faktory vývoje: vnitřní konsolidace ocelářských společností, Vedle cyklického vývoje poptávky je zdrojem zranitelnosti odvětví i „rozdrobenost“ výrobců. Hlavní výhody ze slučování – globalizace jsou: IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ posílení vyjednávací pozice s dodavateli a hlavními odběrateli, uplatnění výrobní disciplíny a výrobní pružnost spočívající ve využívání disponibilních kapacit, a tím i posílení schopnosti plnit požadavky finálních odběratelů, finanční síla a možnost podnítit zájem o ocelářství mezi investory a získat zdroje pro modernizace. strategie získávání surovin a energií, nutnost řešení otázek ekologie. Tradiční cesta vyrobit co nejvíce z dostupných kapacit a realizovat prodej za maximálně dosažitelné ceny je a bude nahrazována cestou maximalizovat zisk ze synergických efektů integrace a finalizace výrob do řetězců, které jsou zaměřeny na sofistikovanější výrobky v souladu s požadavky trhu.

6 Finanční situace Provozní hospodářský výsledek se v porovnání s r zvýšil, vzrostla produktivita práce o 10,4%. Rozhodující vliv zde měl hospodářský výsledek dosažený v dominantních ocelářských společnostech severomoravského regionu. Z pohledu „vnitřní racionalizace“ došlo ke snížení materiálové a energetické náročnosti výroby o 11,6 %, zrychlila se obrátka zásob o 14 %. Celková rentabilita z tržeb dosáhla 10,1 %, což lze pro obor ocelářství považovat za uspokojivou pozici. Celkové (orientační) údaje za celý obor ocelářství (včetně price cost-squeeze) IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“

7 Produktivita práce Produktivita práce hodnocená úrovní výroby oceli na pracovníka (t/rok) IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ Vývoj zaměstnanosti má trend pokračujícího snižování pracovních míst v oboru hutnictví, a to zejména racionalizace výrobních procesů cestou vyčleňování obslužných činností. Pro ilustraci v českém ocelářství pracovalo v r (začátek realizace Programu) pracovníků.

8 Implementace legislativy EU k životnímu prostředí IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ Celkový emisní faktor za sektor včetně podnikových tepláren se v období let 1999 – 2005 pohyboval v rozmezí 1,98 – 2,14 t CO 2 /t oceli a zcela odpovídá dosahovaným faktorům v EU. Odpovídá to tomu, že všechna sledovaná zařízení jsou provozována na úrovni nejlepších dostupných technik BAT (Best Available Techniques). Po zvážení faktorů působících na snižování i zvyšování měrných emisí je možno konstatovat, že i pro období let 2008 – 2012 se bude hodnota složeného celkového emisního faktoru za sektor výroba a zpracování kovů pohybovat v rozmezí 2,03 – 2,14 t CO 2 /t oceli, tj. není očekávána jeho výraznější změna oproti období let 2005 – Obchodování se „skleníkovými plyny“

9 IPPC – integrovaná kontrola a prevence znečišťování byla podána žádost o integrované povolení z hutních podniků sdružených v asociaci Hutnictví železa pro více než 95 % zařízení, spadajících pod zákon č. 76/2002 Sb., průměrná doba zpracování žádosti je 4 – 8 měsíců, průměrná doba schvalovacího procesu cca 1 rok, IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ u hutních podniků sdružených v asociaci by nemělo dojít k problémům se získáním integrovaného povolení do stanoveného termínu , na základě posouzení nezávislými organizacemi lze konstatovat, že zařízení hutních podniků jsou provozována v souladu s nejlepšími dostupnými technikami (BAT), probíhá revize evropského předpisu BREF pro výrobu surového železa a oceli.

10 REACH – legislativní aspekty (registrace, hodnocení a povolování chemických látek) celkový vliv nákladů by mohl dosáhnout 1,8 mld. Kč v průběhu příštích 5 let, náklady na jednu registraci mil. Kč určují, že jednorázový náklad v průběhu tří let dosáhne 400 – 600 mil. Kč, což je řádově 0,35 % tržeb hutních podniků, IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ vliv nakupovaných chemických látek by mohl představovat 200 – 300 mil. Kč ročně (jako setrvalý vliv zavedení REACH), dopad na snižování nákladů (v oblasti pracovních sil) o 250 – 480 pracovních míst (do r. 2012). Evropská legislativa byla pro tuto problematiku přijata dne (nařízení číslo 1907/2006/ES) s účinností od Propočet dopadů REACH do ocelářství:

11 Cílový stav českého ocelářství IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ koncentrace výroby na výkonnější a efektivnější jednotky, přizpůsobování kapacit výroby zastavováním neefektivních zastaralých jednotek (byly zastaveny 4 spékací pásy, 10 koksových baterií, 6 vysokých pecí, 43 ocelářských pecí - převážně s otevřenou nístějí, 4 blokovny a 21 válcovacích tratí), modernizace a výstavby nových jednotek, zlepšující technologické i ekonomické ukazatele úrovně odvětví (zdokonalení sekundární metalurgie, výstavba kontilití, modernizace válcovacích tratí, výstavba nového minimilu – pánvové pece, kontilití a teplé válcovny pásů Steckel). Likvidace finálních válcovenských kapacit ve výši t byla v celém rozsahu Protokolu č. 2 Smlouvy o přistoupení ČR k EU realizována. Důležité technologické změny v ocelářském průmyslu započaly již v roce V průběhu celého časového intervalu se projevovalo několik důležitých trendů v kapacitních změnách: V r byla zastavena válcovací trať č.1 a válcovací trať č.2 VPFM (kapacita celkem 70 tis. t), a v r byla zastavena válcovna DUO ve VS (kapacita 130 tis. t) a zároveň v tomto roce provedena technická a technologická redukce trati HCC v MSO se snížením kapacity o 270 tis. t.

12 a)V roce 2004 bylo vyrobeno 7,0 mil. t oceli, v roce ,2 mil. t oceli a v roce 2006 cca 6,9 mil. t. b)Objem oceli odlévané na zařízení pro plynulé lití oceli již dosáhl (1997) technologického optima a pohybuje se na úrovni cca 90 %. Zjevná domácí spotřeba Hutní produkce cca 6 mil. t oceli ročně IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ Některé charakteristiky ocelářské produkce (vývoj související s realizací Programu) ve srovnání s r. 1975: podíl oceli odlité na zařízení pro plynulé odlévání oceli – růst o 77 %, spotřeba surové oceli na 1 tunu válcovaného materiálu – pokles o 223 kg/t, spotřeba surového železa na 1 tunu surové oceli – pokles o 40 kg/t, energetická náročnost (na 1 tunu produkce oceli) – snížena o 12 GJ/t.

13 Počty pracovníků K řešení sociálně zaměstnaneckých důsledků restrukturalizace českého ocelářského průmyslu byl v r vládou přijat Komplexní projekt doprovodného sociálního programu pro řešení restrukturalizace ocelářského průmyslu (DSP), který pomáhal eliminovat sociální problémy uvolňovaných pracovníků. Doprovodný sociální program pro řešení restrukturalizace ocelářského průmyslu Na realizaci DSP byly v období od r do konce roku 2006 poskytnuty finanční prostředky státního rozpočtu ve výši mil. Kč, které v plném rozsahu pokryly požadavky ocelářských společností na poskytnutí příspěvků pro uvolňované zaměstnance. IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ V rámci DSP našlo další pracovní uplatnění 7,8 % pracovníků. Průměrná doba nepřetržitého zaměstnání v hutnictví představovala u uvolňovaných pracovníků 31 let. Značná část uvolňovaných pracovníků (61 %) byla uvolněna při nároku na důchod od jednoho do pěti let.

14 Vynaložené finanční prostředky ze státního rozpočtu na realizaci DSP IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ Další nástroje pro řešení sociálně zaměstnaneckých důsledků restrukturalizace ocelářského sektoru v ČR jsou obsaženy: ve využití programu START – program podpory podnikání. Za rok 2006 bylo poskytnuto 290 bezúročných úvěrů v souhrnném objemu 109 mil. Kč v celém průřezu průmyslového podnikání. Více než 2/3 z těchto úvěrů, poskytovaných Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou, směřovaly k podpoře podnikání uvolňovaných pracovníků v rámci restrukturalizace hutních společností, v programu regionálního rozvoje – stimulující vznik nových pracovních míst v regionech dotčených restrukturalizací.

15 IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ Ve stanoveném období nebyla českému ocelářskému odvětví po přistoupení ČR k EU v roce 2004 poskytnuta žádná další veřejná podpora. Závazky týkající se poskytování maximální povolené výše veřejné podpory společnostem vyjmenovaným v příloze 1 Protokolu 2 byly splněny. Využití veřejné podpory

16 Zastavování, redukce finálních výrobních kapacit Cílový projekt zastavení a likvidace kapacit o t byl do konce restrukturalizačního období, tj. do , splněn. IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“

17 Rekapitulace plnění závazků z Protokolu č. 2 Smlouvy o přistoupení ČR k EU V souladu s Protokolem č. 2 bylo možno udělit veřejnou podporu pouze přijímajícím společnostem uvedeným v Příloze č. 1 tohoto Protokolu, a to v období 1997 – V průběhu monitorovacího procesu byl FNM ČR dokončen prodej NH a její dceřiné společnosti VPO společnosti LNM Holdings N.V. v r V r byla společností OSINEK formou výběrového řízení prodána společnost VÍTKOVICE STEEL společnosti Mastercroft Ltd. (z ruské skupiny EVRAZ) za podmínky, že nabyvatel dodrží podmínky a zásady, vymezené Protokolem. ČR v souladu s Protokolem č. 2 odstranila obchodní překážky na trhu s uhlím a umožnila českým ocelářským společnostem získat přístup k uhlí za mezinárodní tržní ceny. IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“

18 Efektem modernizačních a restrukturalizačních procesů bylo navýšení produktivity práce zaměstnanců v oboru. Na počátku restrukturalizace činila produktivita práce v ČR, v tunách výroby oceli na pracovníka a rok, t/rok, zatímco v EU se tyto hodnoty u daných podniků pohybovaly v rozmezí t/rok. IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“

19 IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ V současné době lze v rámci podpory do odvětví ocelářského průmyslu identifikovat tyto platné právní předpisy upravující danou problematiku: pokyny k regionální podpoře, které vymezují samotné ocelářské odvětví, upravující poskytování veřejné podpory v letech 2007 – 2013, respektive vymezující zákaz poskytování regionální podpory, ale i v rámci programu investičních pobídek, další předpisy, upravující konkrétní případy možnosti poskytnutí podpory v oblasti ocelářství, upravující jmenovitě: podporu zaměřenou na výzkum a vývoj, podporu na ochranu životního prostředí, podporu na školení a na zaměstnanost, podporu na uzavření podniku.

20 Závěr Výsledky vykazované českým ocelářským sektorem od počátku realizace Programu akceptovaného EK dokládají, že zejména ekonomické výsledky a růst produktivity, jsou důsledkem intenzifikačních opatření restrukturalizace českého ocelářského průmyslu, jak je doporučila a monitorovala EK. Rovněž proces transformace a privatizace ocelářských společností přispěl k transparentnosti realizace restrukturalizačního programu a ve své podstatě ke zvýšení konkurenceschopnosti finální hutní produkce. Program restrukturalizace českého ocelářského průmyslu byl naplněn. Závazky ČR vyplývající z Protokolu č. 2 týkající se restrukturalizace ocelářského průmyslu pokládá ČR za splněné. Tradičně silný ocelářský průmysl České republiky stejně jako přístup na trh EU jsou podstatnými výhodami, které by měly zaručit úspěch v nadcházejících letech. Opatření vymezená v restrukturalizačních programech a obchodních plánech umožní soustředit se na nezbytná zlepšení a posílit provozní výkon tak, aby společnosti získaly větší odolnost proti možnému hospodářskému poklesu. IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“

21 Významným a pozitivním prvkem v naplnění cílů Programu bylo uplatnění a realizace více jak 40 projektů vědy a výzkumu, které přispěly k růstu kvality produkce, efektivnosti a k dosažení a udržení životaschopnosti. Podle znalostí postupů a postojů EK je nezbytné zdůraznit, že jakákoliv další veřejná podpora pro ocelářství by byla v rozporu se Smlouvou o přistoupení a dosahování trvalé životaschopnosti ocelářských podniků musí být realizováno bez veřejné podpory. V dalším období bude určujícím faktorem efektivnosti vývoj na trhu ocelí a tlak na realizování investic zaměřených na zvyšování příjmů z prodeje produktů s vyšší přidanou hodnotou a naplnění požadavků ekologické legislativy. IX. Zpráva o výsledcích realizace „Programu restrukturalizace českého ocelářského průmyslu“ Realizace přijatých opatření v oblasti řešení sociálně zaměstnaneckých důsledků restrukturalizace vedla k zachování sociálního smíru, což mělo pozitivní vliv na situaci v regionech s vysokou nezaměstnaností.