Biodynamické preparáty Johana Drlíková, Jitka Bůžková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ
Advertisements

Kompostování Vyrobila g2.
Rostliny okolo naší školy
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
Co je Masopust?.
Kvetoucí a nekvetoucí rostliny
POHYBY ZEMĚ
Zemědělství světa.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vznik a složení půdy Vznik půdy
Invazivní druhy Zpracovaly: Lucie Janýšková, Eva Vavříková, Magdaléna Hofrová, Marie Balová, Diana Jurčáková.
Biopotraviny ve školním stravování
Biotopy ČR.
Plevele polí a luk Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.18
PLANKTON.
Krokusy Krokus je známý jako šafrán
Strom po celý rok Jaro Léto Podzim Zima Adam Škoda Kalendář.
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Ten dělá to a ten zas tohle
Bio není jenom zrní.
LÉČIVÉ ROSTLINY bříza bělokorá.
LIDÉ A ČAS KALENDÁŘNÍ ROK.
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
BIOPOTRAVINY.
Léčivé rostliny a byliny - sběr a způsoby přípravy Sběr Pro sběr je důležité nejen rostliny dobře znát, ale i dbát na to, aby se sbíraly ve správný čas,
JARO.
VLIV ZEMĚDĚLSTVÍ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
ZŠ ŠKOLNÍ VRCHLABÍ Vyrobeno v rámci programu MŠMT : EU – OP VK 2010.
Představení ekologického podniku Hynčice nad Moravou František Winter
Čeleď hvězdnicovité Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Roční období Název školy:
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Ekologické zemědělství Pavlína Šrámková. Ekologické zemědělství Nařízení Rady (ES) 834/2007 – od nahrazuje Nařízení Rady 2092/1991 Zákon č.
Stromy po celý rok Veronika Prouzová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_50_Měsíce v roce AUTOR: Mgr. Zdeňka Buchtelová ROČNÍK, DATUM:
Rostlina je mechovitá, vždy zelená, plazí se po půdě lesa metrovými šlahouny s jemnými, tenkými kořínky PŘESLIČKY PLAVUNĚ Přesličku lze nalézt na oraniších,
Nela Sováková, Johana Černá
Opakování: Co je to SWOT analýza? Z jakých prvků se skládá SWOT analýzy? Co je to krajinný prvek?
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: říjen 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1_PRV1,2_23.
K čemu jsou soli užitečné – hnojiva, keramika, pesticidy, prací prostředky Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Jitka Moosová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_15_EKO8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Léčivé rostliny.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a problémy životního prostředí EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 4 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Jedlé houby. Bedla vysoká ➲ Roste na horách i v nížinách, v lesích i ve vyhřáté trávě. ➲ Je dobrá v polévce, k masu. Můžeme ji smažit i sušit.
ROČNÍ OBDOBÍ VY_32_INOVACE_1C_11 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 3 Rodinná a Občanská výchova Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola.
Název prezentace (DUMu): Trvalky kvetoucí v létě A - C
Kompostování Vyrobila g2.
Zranitelné oblasti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
VY_32_Inovace_ Druhy rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
ROČNÍ OBDOBÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
1 Název školy Číslo projektu Název materiálu Autor Tematická oblast
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_ INOVACE_ 17_ VLASTIVĚDA 4
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Koloběh fosforu v životním prostředí - vztah k výživě zvířat
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Zranitelné oblasti.
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
DOTAČNÍ ROK 2018 – LFA; PPO; ANC LFA
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
VY_32_INOVACE_08_ROK_jaro
DOTAČNÍ ROK 2019 – LFA; PPO; ANC LFA
Transkript prezentace:

Biodynamické preparáty Johana Drlíková, Jitka Bůžková

Biodynamické zemědělství Splňuje legislativní požadavky na EZ – jeho produkty lze označovat jako biopotraviny Liší se používáním speciálních preparátů Hospodaření dle kosmických rytmů (není ve směrnicích Demeter) Ochranná známka Demeter Zakladatel Dr. Rudolf Steiner

Rudolf Steiner (1861-1925) Vyrůstal v rodině železničního úředníka, studoval matematiku Ovlivněn Goethem, vydal i některá jeho díla V 80. letech se stal členem theosofického hnutí – od roku 1902 byl hlavním sekretářem německé sekce 1912 odchází z theosofického hnutí, 1913 – zákládá Antroposofickou společnost 1924 – série přednášek, kde přednesl i své teorie o biodynamickém zemědělstvím

Biodynamický podnik Uzavřenost podniku – zemědělský statek chápán jako uzavřený organismus Rostlinná i živočišná produkce - krmiva i hnojiva by měla pocházet pokud možno z vlastního statku Chov zvířat zvláště hovězího dobytka má výsadní postavení Důraz na ošetřování statkových hnojiv a na kompostování Antroposofická filozofie (její zakladatel též R. Steiner)

Biodynamické preparáty 500 – roháček 501 – křemenáček 502 – řebříček 503 – heřmánek 504 – kopřiva 505 – preparát z dubové kůry 506 – pampeliška 507 – kozlík 508 - přeslička

Roháček (500) kravské lejno od březích krav – tím plníme kravské rohy– roh maximálně vyplněn ukládáme do jámy v půdě hluboké asi půl metru na podzim nejlépe na konci září nebo začátku října obsah rohů by měl být přeměněn na hnědou vonící hmotu Před setím vyjmout, smíchat s vodou a aplikovat na půdu postřikem

Roháček (500)

Křemenáček (501) křemen nebo lépe jeho krystalickou formu křišťál (lze také použít živec nebo ortoklas) rozmělnit do jemného prášku – kladivo, železná tyč –poté získaný materiál dáme na skleněnou podložku a sklíčkem třeme tak dlouho, dokud není rozmělněn na jemný prášek smícháme s vodou na kašičku, kterou naplníme kravský roh roh uložíme do země (jáma na místě, kde svítí celý den slunce) brzy po Velikonocích vyndáváme koncem září, počátkem října

Křemenáček (501)

Řebříčkový preparát (502) květy řebříčku sesbírané v létě nacpat do vlhkého močového měchýře z jelena zavázat a zavěsit na slunné místo na podzim zakopat ve stejnou dobu jako roháček, ale do samostatné jámy, vykopat v dubnu

Řebříčkový preparát (502)

Heřmánkový preparát (503) namočené usušené, popř. čerstvé heřmánkové květy nacpat do podvázaných kousků hovězího tenkého střeva a zauzlovat zakopávat do jámy na podzim, vykopat na jaře

Heřmánkový preparát (503)

Kopřivový preparát (504) posekat kvetoucí kopřivy a nechat je den zavadnout zavadlou kopřivu našlapat do jámy a utlačit možno kopřivu v jámě obklopit ze všech stran rašelinou hotový preparát vykopat až za rok, zase v době květu kopřiv

Kopřivový preparát (504)

Preparát z dubové kůry (505) nastrouhat dubovou kůru vložit do mozkovny domácího zvířete (nejčastěji kravské), čerstvé či sušené, nikoli ale vařené otvor ucpat jílem zakopat na místě, kde má přístup voda z deště a sněhu, nikoli však na místě trvale pod vodou

Preparát z dubové kůry (505)

Pampeliškový preparát (506) květy pampelišek natrhat v květnu, dokud jsou jejich středy ještě neotevřené, usušit ve stínu naplnit jimi kravské mesenterium* květy navlhčovat jen málo nebo vůbec z květů stlačit v rukou hromádku a zabalit blánou jako do plachetky, převázat provázkem a uložit do jámy zakopat na podzim, vykopat na jaře * řasa připojující střevní kličky, část pobřišnice

Pampeliškový preparát (506)

Kozlíkový preparát (507) šťáva vylisovaná z květů kozlíku lékařského květy rozemlít na mlýnku, šťávu vylisovat, nechat usadit se a slít z ní nečistoty přechovávat v lahvičce ve tmě používat při tvorbě biodynamického kompostu

Kozlíkový preparát (507)

Přesličkový čaj (508) nepatří k základním kompostovým preparátům působí na houbová onemocnění vyvařit přesličku ve vodě za úplňku postřikovat napadené rostliny a půdu https://www.youtube.com/watch?v=aNKHUcN0TwQ

Výzkum vlivu biodynamiky na půdu Jennifer Rose Reeve, Washington State University sedmiletý výzkum ukázal statisticky významné rozdíly (p<0.05) v půdách s nízkým obsahem živin humózní půdy a půdy s vysokým obsahem minerálů a stopových prvků nevykazují prakticky žádné rozdíly při užití kompostových preparátů (502 – 507) je tomu ale naopak - pozitivně ovlivňují zrání kompostu při ideálních podmínkách, ale nevykazují prakticky žádný efekt v podmínkách nepříznivých biodynamický kompost zlepšuje růst rostlin hormonálními účinky

Srovnání novozélandských konvečních a biodynamických farem J.P. Reganold v šesti biodynamických farmách ze sedmi měla půda lepší strukturu, lépe provzdušněnou a propustnější pro vodu menší odpor při průniku do půdy výrazně vyšší obsah organické hmoty, mineralizace dusíku i respirace půdní hmoty

Zdroje Přehled přípravy biologicko-dynamických preparátů, Valeriana, 2000, č. 12 Reganold, J.P.: Effects of Biodynamic and Conventional Farming on Soil Quality in New Zealand, 1993, (online). Dostupné z: http://infrc.or.jp/english/KNF_Data_Base_Web/PDF%20KNF%20Conf%20Data/C3-3-071.pdf Biologicko-dynamické zemědělství, Spolek poradců v ekologickém zemědělství ČR, 2012,(online). Dostupné z: http://www.eposcr.eu/wp-content/uploads/2011/04/Biodynamick%C3%A9-zem%C4%9Bd%C4%9Blstv%C3%AD.pdf Dutschke, J.: Biodynamické zemědělství. Rok neuveden. (online). Dostupné z: http://www.antroposof.sk/diela_pc/biodynamicka_farma.pdf Aracauna, Sro. Biodynamické zemědělství. Rok neuveden. (online). Dostupné z: http://www.araucana.cz/clanek/cs/biodynamicke-zemedelstvi/ Urban, J., Šarapatka, A.: Ekologické zemědělství: učebnice pro školy i praxi, I. díkl, 2003,(online) Dostupné z: http://www.mzp.cz/osv/edice.nsf/881B04BF9FD9A9B3C1256FC000501538/$file/Ekologie_15.pdf