Didaktika humanitních předmětů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Advertisements

Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
Vzdělávání a jeho kategorie
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Didaktické prostředky
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
(komentovaný přehled)
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Didaktika přírodopisu 2 Konstrukce didaktického testu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Západočeská univerzita v Plzni
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Didaktika geografie.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Logistika a Supply Chain Management Úvodní seminář.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Jednotné principy klasifikace na GJKT
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Transkript prezentace:

Didaktika humanitních předmětů Mgr. Václav Víška, Ph.D. Pedagogická fakulta Univerzita Hradec Králové Tel.: 493 331 350 E-mail: vaclav.viska@uhk.cz Web: http://vviska.wordpress.com

Osnova Úvod Webové zdroje Standardy vzdělávání Vyučovací metody Organizační formy ve výuce humanitního předmětu Ověřování výsledků v humanitním předmětu Tvorba didaktického testu Hodnocení a klasifikace Příprava na vyučovací hodinu Informace k závěrečné práci Náměty pro praxi

Webové zdroje www.rvp.cz http://dum.rvp.cz http://lemill.net http://www.veskole.cz/ http://www.pripravy.estranky.cz/ http://www.odyssea.cz/metodiky-osv.php?cast=pripravy

Standardy vzdělávání Je zavedený přelomový Rámcový vzdělávací program, ruší se osnovy. V souvislosti s RVP je třeba upozornit na změny, které takový rozsáhlý proces provázejí. Jedná se o tvorbu a uplatňování nových metod výuky ve výchovně-vzdělávacím procesu, a také obměnu organizačních forem výuky. V moderní škole se objevují inovační didaktické teorie a koncepce, které jsou založeny nejenom na metodické kompetenci vyučujícího, ale i na aktivní spoluúčasti žáků. Aktivizující metody výuky.

Klasické Aktivizační Komplexní klasifikace Vyučovací metody Klasické Aktivizační Komplexní klasifikace

Organizační formy Formální stránky vyučovacího procesu se týkají organizační formy – tzv. vnější stránka vyučovacích metod; uspořádání celého vyučovacího procesu a jeho složek. Klasifikace: Frontální (hromadná výuka) Skupinová (kooperativní) výuka Párová výuka Týmová výuka Diferencovaná výuka Individuální výuka Indivizualizovaná výuka

Organizační formy Frontální (hromadná výuka) Skupinová (kooperativní) výuka Třída je rozdělena na menší skupinky – ve kterých se spolupracuje s cílem vyřešit společný úkol Párová výuka Partnerské vyučování Dvojice pracuje na společném úkolu Ve dvojici dochází k přímé sociální interakci a kooperaci Nelze, aby se jeden vezl Týmová výuka - Tým učitelů specialistů s jedním vůdcem

Organizační formy Diferencovaná výuka Jde o roztřídění žáků do jednotlivých forem vyučování, tříd, nebo i škol s rozdílným cílem vyučování Individuální výuka Indivizualizovaná výuka Snaha o respektování specifických zvláštností jednotlivých žáků Práce s malou skupinou

Tvorba didaktického testu Didaktický test je chápán jako zkouška, která se orientuje na objektivní zjišťování úrovně zvládnutí učiva u určité skupiny žáků. Didaktický test se od běžného zkoušení liší hlavně tím, že je navrhován, ověřován, hodnocen a interpretován podle určitých, předem stanovených pravidel. Didaktický test je nástroj systematického zjišťování výsledků výuky. Učitelé v praxi za didaktický test někdy považují jen krátkou písemnou zkoušku, někdy jen zkoušku, která je sestavena pouze z úloh s výběrem odpovědí. V zahraničí se používají např. testy, jejichž vypracování trvá i několik hodin (např. testy v závěru středoškolského nebo vysokoškolského studia).

Tvorba didaktického testu Testy rychlosti  Testy úrovně  Testy standardizované  Nestandardizované testy Testy kognitivní a testy psychomotorické Testy výsledků výuky a testy studijních předpokladů Testy rozlišující (testy relativního výkonu) Testy ověřující (testy absolutního výkonu) Testy vstupní, průběžné a výstupní Testy monotematické a polytematické Testy objektivně skórovatelné Testy subjektivně skórovatelné

Hodnocení a klasifikace V pravidlech pro hodnocení škola vymezí, jaký způsob hodnocení žáků bude na jednotlivých stupních (případně v konkrétních ročnících, vyučovacích předmětech) používat (klasifikace, slovní hodnocení, kombinace obou způsobů). Dále škola stanoví pravidla, která budou učitelé u jednotlivých způsobů hodnocení uplatňovat (v čem se bude hodnocení lišit vzhledem k věku žáků, případně vzhledem k jednotlivým předmětům, jak mohou hodnocení ovlivňovat žáci atd.). Způsob hodnocení by měl být podložen kritérii hodnocení, která by se měla odvíjet od klíčových kompetencí.

Slovní – klasické? Rodiče stále upřednostňují klasifikaci před slovním hodnocením, takže zůstává většinou jako hlavní způsob hodnocení. Na mnohých školách učitelé píší dopis na konci roku, kde hodnotí žákovy pokroky, nikoliv jeho osobnost.

Slovní hodnocení Komplexní hodnocení by mělo sledovat: Cíle výuky ČJL Složky předmětu ČJL Komunikační dovednosti jako základní cíl výuky ČJL Skutečnosti, které známka z ČJL často nepostihuje

Bloomova taxonomie Zapamatování Pochopení – porozumění Aplikace Analýza Syntéza Hodnocení Tvořivost

Zapamatování Definuje, přiřazuje, doplňuje, řadí, píše, opakuje, vybírá, vysvětluje, určuje … Žák si dokáže na základě pamětních procesů vybavit, reprodukovat nebo rozeznat dříve naučené informace.

Pochopení – porozumění Konstatuje, informuje, dokáže jinak říci, ilustruje, interpretuje, odhaduje, upravuje, předkládá, vyjadřuje … Žák dokáže vlastními slovy vyjádřit dříve naučenou látku, prokáže pochopení učiva.

Aplikace Aplikuje, demonstruje, diskutuje, řeší, načrtne, navrhuje, plánuje, používá … Žák dokáže použít dříve naučenou látku při zpracování látky nové, umí použít abstraktní a obecné poznatky v konkrétních situacích.

Analýza Analyzuje, provádí rozbor, rozhoduje, rozlišuje, rozčleňuje, specifikuje … Žák umí rozčlenit složitou věc na jednotlivé části a vysvětlit, proč je sestava vztahů uspořádána daným způsobem nebo jaké příčiny k takovému uspořádání vedly.

Syntéza Klasifikuje, kategorizuje, kombinuje, shrnuje, vytváří obecné závěry … Žák dokáže skládat prvky a jejich části do nového celku.

Hodnocení Argumentuje, obhajuje, oceňuje, oponuje, porovnává … Žák dokáže na základě dříve osvojených norem a kriterií posoudit a přezkoumat informace, vyjádřit kritické soudy.

Tvořivost Tvoří Žák dokáže vytvářet nová užitečná řešení a produkty. Dokáže řešit problémy, u nichž si uvědomuje cíl, ale nezná předem cestu a způsob provedení.

Petr Metlička – 4. ročník ZŠ Diktáty: 1, 1, 1, 2, 1, 3, 1, 3 Pravopisná cvičení: 1, 2, 1, 1 Rozbory (větné, slovní): 1, 3, 2, 1 Přepis textu: 1, 1, 1, 1 Vypravování: 1, 1 Popis: 2, 2 Dopis: 1, 2 Ostatní činnosti ve slohu: 1, 1, 1 Mluvní cvičení, přednes básně: 1, 1 Literatura – doplňovačky: 1, 1, 1 Projekt: 1, 1, 1, 1, 1

Slovní hodnocení Petře, tvoje vypravovaní je velmi hezké a povedené, vystihl jsi postavy, dobu a místo příběhu, povedlo se ti poutavě a zajímavě vylíčit zážitek z nedávné doby. Přesto mám jednu výtku – tvůj pravopis vyjmenovaných slov – jako žák páté třídy již znáš všechny řady vyjmenovaných slov, a tak bys ve slovech jako myslit, sypat a brzy neměl psát měkké i. Rozhodně však není nic ztraceno, protože do konce školního roku máme dostatek času na společnou nápravu.

Klasické hodnocení 1 2 1/2 1/3 1/4 ???

Příprava na vyučovací hodinu Vyučovací hodina a její složení Příprava na vyučovací hodinu Příprava – závěrečná práce

Závěrečná práce Struktura práce Úvod Hlavní část Závěr Požitá literatura Pozn. Veškerá použitá literatura musí být ocitována dle aktuální bibliografické normy. Hlavní část práce Práce je zaměřena didakticky Nejde o teoretické zkoumání nějakého jevu Jde o soubor námětů, projektů s návrhy do praxe Téma práce: Didaktické zpracování… Didaktický projekt … Zpracování tématu…