ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spartská oligarchie.
Advertisements

Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Atény Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.12
( př. Kr.) ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název Athény (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
Sparta 1.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Vznik státních útvarů III.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Registrační číslo projektu:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název Archaické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Homérské a archaické období
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Spartské Vojenství.
Sparta.
Starověké Athény Dějepis
PhDr. Jana Žáková. Zemědělská aristokracie zvětšovala své pozemkové vlastnictví Utlačovala drobné rolníky a násilím je nutila k prodeji polí Přelidnění.
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ATHÉNY A SPARTA.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Archaické období století př. n. l..
VY_32_INOVACE_2D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
Aténský stát za Solóna 1.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ATHÉNY.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Archaické období století př.n.l.
Starověké Athény Petr Machala.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Starověká Sparta Petr Machala.
Městský stát Athény.
Sparta.
Dějepis Starověk – Řecko 1 Pavel Šupka
Starověké Řecko BC Archaické období.
Vrchol a pád řeckých civilizací.
Velká řecká kolonizace Dagmar Zemanová
Archaické období Dagmar Zemanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Antické Řecko (doba železná) Formování městských států (archaické období, 8. – 6. st. př. n. l.)
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
ŘECKÉ DĚJINY.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Velká řecká kolonizace Název sady: Staroorientální státy.
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta Šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Starověk PŘEDMĚT:DROČNÍK:6. NÁZEV MATERIÁLU:Starověké Řecko-
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Sparta ve starověku.
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
VY_32_INOVACE_
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Antické Řecko – doba železná
Digitální učební materiál:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
MĚSTSKÝ STÁT SPARTA.
Transkript prezentace:

ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová Řecké městské státy ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová

Městské státy na území Řecka stovky městských států (město + okolní vesnice) Řekové je nazývali obec - polis nejvýznamnější Athény a Sparta Apolónův chrám v Korintu

Obyvatelé Řecka obyvatelé Řecka svobodní občané otroci Práva svobodných občanů: - volit úředníky - hlasovat o zákonech - vlastnit majetek a ochrana života a majetku Povinnosti: - bojovat ve vojsku, platit daně

Velká řecká kolonizace (8.-6.stol.př.Kr.) Nedostatek orné půdy a nerostných surovin →zakládání řeckých osad na jihu Itálie, na Sicílii, kolem Černého moře Řecká a fénická kolonizace

Velká řecká kolonizace Řekové v koloniích udržovali styky s mateřskými městy (metropolemi) → šíření řecké kultury, rozvoj obchodu Neapol v Itálii Řecký amfiteátr v Syrakusách na Sicilii Marseille ve Francii

Athény demokratický a kulturní stát nacházel se na poloostrově Attika náboženským střediskem pahorek Akropolis pod ním čtvrtě řemeslníků a obchodníků zemědělci žili v okolních vesnicích Akropole v Athénách

Athény za Solóna Rozpory v Athénách: 1) zemědělci nemohou čelit dovozu levného obilí z kolonií → zadlužují se → prodáváni do otroctví → oslabení státu 2) bohatí se chtějí podílet na vládě (zatím vládne šlechta) 594 př. Kr. – úředníkem Solón – řeší problémy a) obyvatele rozdělil do tříd podle majetku b) zakázal pro dluhy prodávat do otroctví c) svobodné občany vykoupil zpět z otroctví

Athénská demokracie demokracie = vláda lidu neplatila pro ženy, cizince a otroky na lidovém shromáždění svobodní občané volili úředníky, hlasovali o zákonech střepinový soud – ochrana demokracie , na střep jméno člověka, který je nebezpečný pro Athény → odchod do vyhnanství na 10 let

Vzdělání v Athénách do školy chodili všichni chlapci (učí se čtení, psaní, počty, hru na hud. nástroj, recitaci Homéra, atletiku a zápas) základní vzdělání končilo v 15 letech dále mohli studovat geometrii, fyziku, lékařství, astronomii, řečnictví Démosthenés Zápas

Sparta vojenský stát na Peloponéském poloostrově si Sparťané podmanili původní obyvatelstvo → otroci svobodní Sparťané nepracují, věnují se náročnému vojenskému výcviku nejlepší vojáci řecké historie

Spartánská výchova Spartánská výchova = velmi tvrdá slabé a nemocné děti usmrcovali od sedmi let chlapci odebíráni rodičům, zařazeni do oddílů, tvrdý výcvik, málo jídla a ošacení…, do 30 let bydleli v kasárnách dívky zůstávaly doma, ale také cvičily Sparťané dávali přednost vojenskému výcviku před uměním a kulturou

na území Řecka stovky městských států (město + okolní vesnice) Řekové je nazývali obec - polis nejvýznamnější Athény a Sparta obyvatelé Řecka svobodní občané otroci Práva svobodných občanů: - volit úředníky - hlasovat o zákonech - vlastnit majetek a ochrana života a majetku Povinnosti: - _____________________________________________________________________ Velká řecká kolonizace Nedostatek orné půdy a nerostných surovin →zakládání řeckých osad na jihu Itálie, na Sicílii, kolem Černého moře Řekové v koloniích udržovali styky s mateřskými městy (metropolemi) → šíření řecké kultury, rozvoj obchodu Athény demokratický a kulturní stát nacházel se na poloostrově Attika náboženským střediskem pahorek Akropolis pod ním čtvrtě řemeslníků a obchodníků zemědělci žili v okolních vesnicích Athény za Solona Rozpory v Athénách: 1) zemědělci nemohou čelit dovozu levného obilí z kolonií → zadlužují se → prodáváni do otroctví → oslabení státu 2) bohatí se chtějí podílet na vládě (zatím vládne šlechta) 594 př. Kr. – úředníkem Solón – řeší problémy a) obyvatele rozdělil do tříd podle majetku b) zakázal pro dluhy prodávat do otroctví c) svobodné občany vykoupil zpět z otroctví

demokracie = vláda lidu neplatila pro ženy, cizince a otroky na lidovém shromáždění svobodní občané volili úředníky, hlasovali o zákonech střepinový soud – ochrana demokracie , na střep jméno člověka, který je nebezpečný pro Athény → odchod do vyhnanství na 10 let do školy chodili všichni chlapci (učí se čtení, psaní, počty, hru na hud. nástroj, recitaci Homéra, atletiku a zápas) základní vzdělání končilo v 15 letech dále mohli studovat geometrii, fyziku, lékařství, astronomii, řečnictví Sparta vojenský stát na Peloponéském poloostrově si Sparťané podmanili původní obyvatelstvo → otroci svobodní Sparťané nepracují, věnují se náročnému vojenskému výcviku nejlepší vojáci řecké historie Spartánská výchova = velmi tvrdá slabé a nemocné děti usmrcovali od sedmi let chlapci odebíráni rodičům, zařazeni do oddílů, tvrdý výcvik, málo jídla a ošacení…, do 30 let bydleli v kasárnách dívky zůstávaly doma, ale také cvičily Sparťané dávali přednost vojenskému výcviku před uměním a kulturou

Otázky a úkoly Vysvětli pojem městský stát. Ukaž na mapě nejvýznamnější řecké městské státy. Jaká práva a povinnosti měli svobodní řečtí občané? Proč došlo k velké řecké kolonizaci? Ukaž na mapě, která území Řekové kolonizovali.

Použité materiály http://www.mlahanas.de/Greeks/Arts/Parthenon.htm http://junko21.blog.cz/0609/staroveka-sparta http://recko-rim.ic.cz/archaicke-obdobi.php http://www.gamepark.cz/recky_hoplita_171378.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AntikeGriechen1.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Neapol http://www.parlonsprovence.com/marseille http://fredyx.blog.cz/galerie/sicilie-2006/obrazek/2742725 http://www.welt-atlas.de/datenbank/karte.php?kartenid=1-21 http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Athen_Attika.png http://www.bestholiday.cz/atheny/recko-atheny-akropole/ http://jays-fw-game.wikia.com/wiki/Solon http://cs.wikipedia.org/wiki/Ostrakismus http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9mosthen%C3%A9s http://www.topclanky.cz/Historie-olympijskych-her-info-koktejl-Dejiny-historie-Starovek-26483 http://www.mlahanas.de/Greeks/Cities/AncientSparta.html http://bloggers.com/post/ancient-sparta-a-war-machinepart-2-3637301 Dějepis, pravěk a starověk, Nová škola 2007 Dějepis, pravěk a starověk, SPN 1997