ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová Řecké městské státy ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Městské státy na území Řecka stovky městských států (město + okolní vesnice) Řekové je nazývali obec - polis nejvýznamnější Athény a Sparta Apolónův chrám v Korintu
Obyvatelé Řecka obyvatelé Řecka svobodní občané otroci Práva svobodných občanů: - volit úředníky - hlasovat o zákonech - vlastnit majetek a ochrana života a majetku Povinnosti: - bojovat ve vojsku, platit daně
Velká řecká kolonizace (8.-6.stol.př.Kr.) Nedostatek orné půdy a nerostných surovin →zakládání řeckých osad na jihu Itálie, na Sicílii, kolem Černého moře Řecká a fénická kolonizace
Velká řecká kolonizace Řekové v koloniích udržovali styky s mateřskými městy (metropolemi) → šíření řecké kultury, rozvoj obchodu Neapol v Itálii Řecký amfiteátr v Syrakusách na Sicilii Marseille ve Francii
Athény demokratický a kulturní stát nacházel se na poloostrově Attika náboženským střediskem pahorek Akropolis pod ním čtvrtě řemeslníků a obchodníků zemědělci žili v okolních vesnicích Akropole v Athénách
Athény za Solóna Rozpory v Athénách: 1) zemědělci nemohou čelit dovozu levného obilí z kolonií → zadlužují se → prodáváni do otroctví → oslabení státu 2) bohatí se chtějí podílet na vládě (zatím vládne šlechta) 594 př. Kr. – úředníkem Solón – řeší problémy a) obyvatele rozdělil do tříd podle majetku b) zakázal pro dluhy prodávat do otroctví c) svobodné občany vykoupil zpět z otroctví
Athénská demokracie demokracie = vláda lidu neplatila pro ženy, cizince a otroky na lidovém shromáždění svobodní občané volili úředníky, hlasovali o zákonech střepinový soud – ochrana demokracie , na střep jméno člověka, který je nebezpečný pro Athény → odchod do vyhnanství na 10 let
Vzdělání v Athénách do školy chodili všichni chlapci (učí se čtení, psaní, počty, hru na hud. nástroj, recitaci Homéra, atletiku a zápas) základní vzdělání končilo v 15 letech dále mohli studovat geometrii, fyziku, lékařství, astronomii, řečnictví Démosthenés Zápas
Sparta vojenský stát na Peloponéském poloostrově si Sparťané podmanili původní obyvatelstvo → otroci svobodní Sparťané nepracují, věnují se náročnému vojenskému výcviku nejlepší vojáci řecké historie
Spartánská výchova Spartánská výchova = velmi tvrdá slabé a nemocné děti usmrcovali od sedmi let chlapci odebíráni rodičům, zařazeni do oddílů, tvrdý výcvik, málo jídla a ošacení…, do 30 let bydleli v kasárnách dívky zůstávaly doma, ale také cvičily Sparťané dávali přednost vojenskému výcviku před uměním a kulturou
na území Řecka stovky městských států (město + okolní vesnice) Řekové je nazývali obec - polis nejvýznamnější Athény a Sparta obyvatelé Řecka svobodní občané otroci Práva svobodných občanů: - volit úředníky - hlasovat o zákonech - vlastnit majetek a ochrana života a majetku Povinnosti: - _____________________________________________________________________ Velká řecká kolonizace Nedostatek orné půdy a nerostných surovin →zakládání řeckých osad na jihu Itálie, na Sicílii, kolem Černého moře Řekové v koloniích udržovali styky s mateřskými městy (metropolemi) → šíření řecké kultury, rozvoj obchodu Athény demokratický a kulturní stát nacházel se na poloostrově Attika náboženským střediskem pahorek Akropolis pod ním čtvrtě řemeslníků a obchodníků zemědělci žili v okolních vesnicích Athény za Solona Rozpory v Athénách: 1) zemědělci nemohou čelit dovozu levného obilí z kolonií → zadlužují se → prodáváni do otroctví → oslabení státu 2) bohatí se chtějí podílet na vládě (zatím vládne šlechta) 594 př. Kr. – úředníkem Solón – řeší problémy a) obyvatele rozdělil do tříd podle majetku b) zakázal pro dluhy prodávat do otroctví c) svobodné občany vykoupil zpět z otroctví
demokracie = vláda lidu neplatila pro ženy, cizince a otroky na lidovém shromáždění svobodní občané volili úředníky, hlasovali o zákonech střepinový soud – ochrana demokracie , na střep jméno člověka, který je nebezpečný pro Athény → odchod do vyhnanství na 10 let do školy chodili všichni chlapci (učí se čtení, psaní, počty, hru na hud. nástroj, recitaci Homéra, atletiku a zápas) základní vzdělání končilo v 15 letech dále mohli studovat geometrii, fyziku, lékařství, astronomii, řečnictví Sparta vojenský stát na Peloponéském poloostrově si Sparťané podmanili původní obyvatelstvo → otroci svobodní Sparťané nepracují, věnují se náročnému vojenskému výcviku nejlepší vojáci řecké historie Spartánská výchova = velmi tvrdá slabé a nemocné děti usmrcovali od sedmi let chlapci odebíráni rodičům, zařazeni do oddílů, tvrdý výcvik, málo jídla a ošacení…, do 30 let bydleli v kasárnách dívky zůstávaly doma, ale také cvičily Sparťané dávali přednost vojenskému výcviku před uměním a kulturou
Otázky a úkoly Vysvětli pojem městský stát. Ukaž na mapě nejvýznamnější řecké městské státy. Jaká práva a povinnosti měli svobodní řečtí občané? Proč došlo k velké řecké kolonizaci? Ukaž na mapě, která území Řekové kolonizovali.
Použité materiály http://www.mlahanas.de/Greeks/Arts/Parthenon.htm http://junko21.blog.cz/0609/staroveka-sparta http://recko-rim.ic.cz/archaicke-obdobi.php http://www.gamepark.cz/recky_hoplita_171378.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AntikeGriechen1.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Neapol http://www.parlonsprovence.com/marseille http://fredyx.blog.cz/galerie/sicilie-2006/obrazek/2742725 http://www.welt-atlas.de/datenbank/karte.php?kartenid=1-21 http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Athen_Attika.png http://www.bestholiday.cz/atheny/recko-atheny-akropole/ http://jays-fw-game.wikia.com/wiki/Solon http://cs.wikipedia.org/wiki/Ostrakismus http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9mosthen%C3%A9s http://www.topclanky.cz/Historie-olympijskych-her-info-koktejl-Dejiny-historie-Starovek-26483 http://www.mlahanas.de/Greeks/Cities/AncientSparta.html http://bloggers.com/post/ancient-sparta-a-war-machinepart-2-3637301 Dějepis, pravěk a starověk, Nová škola 2007 Dějepis, pravěk a starověk, SPN 1997