Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluSWOT analýza Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_30_11 Jméno autoraMgr. Dagmar Vaďurová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Marketing SWOT analýza
SWOT analýza poskytuje nástroj v podobě komplexní metody kvalitativního vyhodnocení veškerých stránek fungování organizace ziskové i neziskové a její současné pozice na trhu. Podstat metody spočívá v kvalifikaci a ohodnocení jednotlivých faktorů, které jsou rozděleny do čtyř základních skupin. 1. Faktory vyjadřující silné vnitřní stránky organizace. 2. Faktory vyjadřující slabé vnitřní stránky organizace. 3. Faktory vyjadřující příležitosti vnějšího prostředí. 4. Faktory vyjadřující hrozby vnějšího prostředí.
SWOT analýza Je to metoda hodnocení marketingového prostředí firmy. Skládá se ze dvou částí: a) SW analýza – hodnocení silných a slabých stránek, b) OT – analýza hodnocení příležitostí a hrozeb na trhu.
Interní analýza S – silné stránky Prestiž výrobku firmy (konkurenční výhoda). Řešení - pokračovat v tvorbě dobré pověsti u veřejnosti. Efektivní výroba a minimalizace nákladů (konkurenční výhoda). Řešení - vyvarovat se nákladů s vlivem na kvalitu finálního výrobku.
W – slabé stránky Nekvalifikovaní zaměstnanci – riziko nekvalitní práce. Řešení - zvyšovat kvalifikaci u stávajících pracovníků, nebo přijetím nových kvalifikovanějších zaměstnanců. Neschopnost vnímat trh – riziko ztráty kontaktu se zákazníkem a vnímání jeho potřeb. Řešení – provádět výzkum mezi spotřebiteli, zjistit jejich požadavky, přání a sledovat trendy na trhu.
Externí analýza O - příležitosti Stárnutí obyvatel – segment tvoří senioři. Řešení – zaměřit se na seniory, změna nákupních preferencí, nabídnout kupujícím produkt odpovídající jejich novým finančním možnostem. Volný trh v EU – nová teritoria. Řešení – zaměřit se na další země a získat nové kupující. Devalvace měny – lepší možnost exportu do zahraničí. Řešení – zaměřit se na vývoz zboží, zboží se stává levnější.
T - hrozby Pokles počtu obyvatel – připravit firmu na změnu. Stárnutí obyvatel – připravit firmu na změnu struktury obyvatelstva. Vstup konkurenční firmy na trh - inovovat výrobky, zkvalitňovat služby. Volný trh v EU – připravit se na konkurenční firmy. Devalvace změny – zdražení zahraničních kapitálových statků je nutné hledat nové domácí dodavatele. Inflace – znehodnocování peněz vede k šetrnosti a omezování nákupních výdajů je nutné nabídnout cenově výhodnější produkty.
Zdroje KOTLER, P. Moderní marketing, 4. evropské vyd. Grada ISBN SEIFERTOVÁ, Věra. Základy marketingu, Praha. ČVUT ISBN